bly
Fra : Ralph

Dato : 20-03-04 13:13

Jeg mener at have hørt at de gamle romere ikke blev så gamle endda, de døde
ret unge pga. blyforgiftning. Men hvorfor, spiste de bly? Brugte det som
sødemiddel? Eller var deres krus og tallerkner lavet af bly?

--
venligst
Ralph

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-03-04 13:42

> [...]
> ret unge pga. blyforgiftning. Men hvorfor, spiste de bly? Brugte det som
> sødemiddel? Eller var deres krus og tallerkner lavet af bly?

Det var vist noget med, at vandrørene, der førte vand fra bjergene, var
lavet af bly.

Hilsen Inger

Fra : -V-

Dato : 20-03-04 13:51

Inger Pedersen wrote:
> Det var vist noget med, at vandrørene, der førte vand fra bjergene,
> var lavet af bly.

Desuden brugte de bly i den sminke enhver velstående romer med respekt for
sig selv påførte sig i rigelige mængder.

-V-

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-03-04 14:03

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Desuden brugte de bly i den sminke enhver velstående romer med respekt for
> sig selv påførte sig i rigelige mængder.

Tja - og således får de rige løn som forskyldt
Jeg syntes nok, der var noget med, at det særligt var de bestemmende i
samfundet, der blev hjerneskadet af bly og dermed traf underlige
beslutninger - men jeg havde glemt, hvad det var.

Hilsen Inger

Fra : Brian Møller

Dato : 20-03-04 14:02

> Det var vist noget med, at vandrørene, der førte vand fra bjergene, var
> lavet af bly.

Og tilligemed var en stor del af deres bestik / tallerkener også lavet af
bly.

Derudover mente man at bly og f.eks. kviksølv kunne helbrede forskellige
ting og sager. Det har så nok også med virket til en tidligere død.

/Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-03-04 18:59

Inger Pedersen wrote:
> Det var vist noget med, at vandrørene, der førte vand fra bjergene, var
> lavet af bly.

Akvadukterne var tætnet med bly ja. Og var desuden fantastiske
bygningsværker med meget præcise mål.. :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985