overtagelse af hus i dødsbo
Fra : willy

Dato : 20-03-04 10:11

Vi er to søskende der har arvet vores mors hus , og hvis jeg overtager huset
for senere at sælge det, skal handlen så tinglyses, eller kan jeg så vente
til jeg får huset solgt, ellers er det jo ret dyrt, der er ingen gæld i
huset.

På forhånd tak.
hilsen Lone

Fra : Rune Wold

Dato : 20-03-04 11:37

willy wrote:

[klip]

> Vi er to søskende der har arvet vores mors hus , og hvis jeg
> overtager huset for senere at sælge det, skal handlen så tinglyses,
> eller kan jeg så vente til jeg får huset solgt,

Ved Privat skifte:

Tinglysningslovens § 12, stk. 3:

Stk. 3. Ved privat skifte og en ægtefælles hensidden i uskiftet bo
tinglyses skifteudskrift eller erklæring fra skifteretten om, at
arvingerne har overtaget boet til privat skifte, eller at boet er
udleveret ægtefællen til uskiftet bo. Sådan udskrift eller erklæring er
da tilstrækkeligt grundlag for de pågældende til tinglysning af
dokumenter ejendommen vedrørende.

Ved offentligt skifte:

Tinglysningslovens § 12, stk. 1:

§ 12. Ved tinglysning af udlæg, dom og anden offentlig retshandling skal
der fremlægges erklæring fra vedkommende myndighed, der har foretaget
handlingen, eller bekræftet udskrift af dens bøger, og handlingen skal
angå en person, der ifølge tingbogen er beføjet til at råde over ejendommen.

Problemet er, at den der en dag skal købe ejendommen af dig, skal jo i
hvert fald have tinglyst sin adkomst. Men det kan han ikke sålænge du
ikke har tinglyst adkomst, idet man ikke kan tinglyse rettigheder over
fast ejendom, som er erhvervet fra en, der ikke i tingbogen fremstår som
legitimeret til at råde over rettigheden.

/Rune Wold