iBook - kvikkest?
Fra : eh

Dato : 20-03-04 06:56

Hej.
Sig nærmer heldigvis tiden da en iBook skal gøre sit indtog i huset, og
spørgsmålene begynder at dukke op:
Hvad vil være kvikkest: En iBook G4, 933 med 256 ekstra ram i - Eller en
iBook G4, 1Ghz med de leverede 256 ram?
Prisen bliver vel nogenlunde den samme.
mvh
Erling Hansen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-03-04 08:06

eh skrev:
> [...]
> spørgsmålene begynder at dukke op:
> Hvad vil være kvikkest: En iBook G4, 933 med 256 ekstra ram i - Eller en

Jamen en 1ghz vil jo være kvikkere end en 933mhz med de samme antal ram.
933 med 512mb vil klart være kvikkere end en 1ghz med 256mb ram.

Ram, ram, ram, OS X elsker ram så jo mere jo bedre. Jeg vil anbefale dig
at fylde den op med 640mb ram. Spar hellere på evt. udstyr og smid så
meget ram i som muligt.

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-03-04 11:12

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Ram, ram, ram, OS X elsker ram så jo mere jo bedre. Jeg vil anbefale dig
> at fylde den op med 640mb ram. Spar hellere på evt. udstyr og smid så

Nu er ram jo ikke så afsindigt dyrt, hvis man selv sætter det i, (jeg
gav ca. 750 kr. for en 512mb blok leveret til døren fra www.crucial.com)
og det er nemt at sætte i en iBook (det tog under 5 min.).
Så hvis det skal være, hvad så med 1ghz med en ekstra 512mb ram klods -
så er du kørende.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 00:37

On 2004-03-20 08:06:04 +0100, Henry Lerche Madsen
<lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> said:

> Jeg vil anbefale dig at fylde den op med 640mb ram.

Ibog G4 kan klare en 1024MB klods osse... dvs max er 1152MB
--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-03-04 01:19

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ibog G4 kan klare en 1024MB klods osse... dvs max er 1152MB

Kan du henvise til en kilde?

Nedenstående angiver max 640 Mb.

<http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=ibook_g
4>

Flemming Rubini

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 04:10

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> Kan du henvise til en kilde?

har set i raporter macintouch's reader reports samt på xlr8yourmac.

> Nedenstående angiver max 640 Mb.

> <http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=ibook_g
> 4>

Jeg ved det, det er osse hvad Apple angiver, men memorycontroleren er
identisk med den der sidder i en 12" PB (som iøvrigt osse fra starten
af Apple blev angivet til kun at kunne håndtere 640MB - dengang kunne
man ikke få 1024 klodser der passede til den - det kan man nu)

Min G5 1.6 med 4 ram sokler kan officielt osse klare 4GB ram, men hvis
man stopper 2GB klodser i den kan den altså klare 8GB - de er blot
svært tilgængelige og tissedyere. 1.8Mhz og opefter kan iøvrigt osse
håndtere 2GB klodser og dermed 16GB.

Min iBog 300 der bruges som server kunne ifølge Apple kun klare 192MB,
ikke desto mindre har jeg stoppet 320MB i den - den gang specs blev
frigivet kunne 256MB klodser ikke fås i den rette størelse.

Min gamle G3 DT (nu Niels's kommende webserver) kunne ifølge Apple kun
klare 192MB ram, da 128MB klodser dengang ikke kunne fås tilstrækkeligt
små og 256MB SDRAM klodser ikke fandtes - ikke desto mindre kan den
håndtere 768MB, hvilket mange her i gruppen har prøvet.

Jeg kunne blive ved... der er ingen elektriske begrænsning for at man
ikke skulle kunne udstyre en iBog G4 med 1152MB ram... controleren
kan formegenlig klare 2GB, men man kan pt. kun stoppe 128+1024MB i
den.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-04 09:54

In article <9ldvi1-nd6.ln1@G5.reippuert.dk>, Morten wrote:

> [...]
> man stopper 2GB klodser i den kan den altså klare 8GB - de er blot
> svært tilgængelige og tissedyere. 1.8Mhz og opefter kan iøvrigt osse

Som om 1GB klodser ikke er dyre nok :(

> [...]
> ikke skulle kunne udstyre en iBog G4 med 1152MB ram... controleren
> kan formegenlig klare 2GB, men man kan pt. kun stoppe 128+1024MB i

Kan de størrer PB's, altså 15 og 17, så klare mere end de 2G som
apple nævner?

JonB

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 12:06

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Kan de størrer PB's, altså 15 og 17, så klare mere end de 2G som
> apple nævner?

nej - to slots a 1024MB

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-03-04 10:40

> [...]

> ikke skulle kunne udstyre en iBog G4 med 1152MB ram... controleren
> kan formegenlig klare 2GB, men man kan pt. kun stoppe 128+1024MB i

Det havde jeg ikke tænkt på. Faktisk har 640 Mb grænsen irriteret mig på
iBook'en.

Mest for sjovt har jeg klistret priser ind herunder.

Hvilke af nedenstående fra edbpriser.dk kan man bruge?

Kingston 1 stk. 1 GB
DDR SDRAM / PC2100 / 266 MHz / CL2.5 / 7.5 ns / ECC / DRAM
1.999 kr.

Kingston 1 stk. 1 GB
SDRAM / 133 MHz / CL3 / 7.5 ns / ECC / DRAM
3.380 kr.

Kingston 1 stk. 1 GB
SDRAM / 133 MHz / ECC / DRAM
4.025 kr.

Flemming Rubini

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-04 11:15

In article <1gazuq8.ab3422ufxy80N%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>, Flemming Rubini wrote:

> Det havde jeg ikke tænkt på. Faktisk har 640 Mb grænsen irriteret mig på
> iBook'en.
>
> Mest for sjovt har jeg klistret priser ind herunder.
>
> Hvilke af nedenstående fra edbpriser.dk kan man bruge?

ingen tror jeg, det skal være en SO-DIMM

JonB

Fra : No1

Dato : 21-03-04 12:17

> ingen tror jeg, det skal være en SO-DIMM

edbpriser har lavet deres søge formular om. Under avanceret søgning kan
man finde en option på SO-DIMM 200 pins.

1GB er faldet en del i pris siden jeg kiggede sidst:

Produkt

1GB 266MHz DDR SODIMM

Producent

Kingston

Pris m/moms

2.917,00 kr.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-03-04 13:02

In article <c3jtji$o3g$1@sunsite.dk>, No1 wrote:

> [...]
> man finde en option på SO-DIMM 200 pins.
>
> 1GB er faldet en del i pris siden jeg kiggede sidst:

ja, men en 512 koster 818,-
Det er stadig mere end en faktor 3, og den burde kun være en faktor 2

128 koster 249
256 koster 324
512 koster 818
1G koster 5942
(ram til PB 17)
Så er faktoren endnu højere, den burde ikke være mere end måske en faktor 2,5

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 13:54

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Så er faktoren endnu højere, den burde ikke være mere end måske en faktor 2,5

De "små" chips er velgennemprøvet og veletableret teknologi. 1Gb
klodserne er på forkant, og disse udviklingsomkostninger skal de jo
lige have hjem.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-03-04 11:39

> [...]

> ikke skulle kunne udstyre en iBog G4 med 1152MB ram... controleren
> kan formegenlig klare 2GB, men man kan pt. kun stoppe 128+1024MB i

Jeg har en Yikes G4 / 400, som ifgl fabriksopgivelser kan klare 4x 256
Mb pc 133 ramklodser. Nu har jeg lige købt 3 x 512 Mb klodser. Når jeg
putter dem i, siger systemprofil, at det er 265 Mb klodser. Der står
angivet på klodserne, at det er 512 Mb.
Kan det være maskinen som ikke kan læse mere end 265 Mb pr. slot, eller
er det simpelthen 256 Mb klodser med forkerte labels?

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 12:39

Henrik Jensen <spam@nej.dk> wrote:

> [...]
> Kan det være maskinen som ikke kan læse mere end 265 Mb pr. slot, eller
> er det simpelthen 256 Mb klodser med forkerte labels?

dine klodser er rigtigt nok 512MB, men din G4 (identisk med en B&W G3
med G4 CPU) kan max bruge 256MB klodser.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-03-04 14:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> dine klodser er rigtigt nok 512MB, men din G4 (identisk med en B&W G3
> med G4 CPU) kan max bruge 256MB klodser.

Så blev jeg så klog. Tak for det

Fra : No1

Dato : 20-03-04 18:03

> [...]
> spørgsmålene begynder at dukke op:
> Hvad vil være kvikkest: En iBook G4, 933 med 256 ekstra ram i - Eller en

Den med mest RAM, men helst mere end det du foreslår.

Køb evt. RAM et andet sted og sæt det selv i. Sæt 512MB ekstra i - du
kan ikke få nok.

Mht. prisen på de sidste 77Mhz så er de alt for dyre IMHO.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-03-04 20:00

No1 skrev:

> Den med mest RAM, men helst mere end det du foreslår.
>
> Køb evt. RAM et andet sted og sæt det selv i. Sæt 512MB ekstra i

Øhh har jeg misset noget, er 640mb ikke max i de nye iBook ??
Maskinerne er født med 256 så hvis der smindes 512 mere i så bliver det
noget der ligner 768mb !!!
De 256mb som den leveres med er fordelt på 2 x 128mb hvad koster en 512
klods som spiller med Mac ??

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-03-04 20:30

> [...]

> noget der ligner 768mb !!!
> De 256mb som den leveres med er fordelt på 2 x 128mb hvad koster en 512

iBook leveres med 2x128mb, så du skal pille den ene ud for at få plads
til en 512 klods: 128 + 512 = 640 mb
En 512 klods der spiller med Panther kan fås for 750 kr.

mvh.
Kaj.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-03-04 21:30

Kaj Christiansen skrev:

> [...]
> til en 512 klods: 128 + 512 = 640mb
> En 512 klods der spiller med Panther kan fås for 750 kr.

Hæ Hæ det var jeg lige hvad jeg tænkte, så er det nok ikke lige No1 at
smide 512 ekstra i da det ikke kan lade sig gøre at få mere end 640mb ud
af det.
Men prisen på 750,- lyder ok. Det er næsten det halve af hvad Apple skal
have for at få den op på 640mb.... hvis de altså ellers virker...

Så er svaret altså en 1ghz som han selv fylder helt op med ram.....

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-03-04 21:29

Fra : No1

Dato : 21-03-04 01:51

> Hæ Hæ det var jeg lige hvad jeg tænkte, så er det nok ikke lige No1 at
> smide 512 ekstra i da det ikke kan lade sig gøre at få mere end 640mb ud
> af det.

Det giver mening hvis man forstår ekstra som udover de 128MB indbyggede.
Dog ikke så indlysende umiddelbart.

> Men prisen på 750,- lyder ok. Det er næsten det halve af hvad Apple skal
> have for at få den op på 640mb.... hvis de altså ellers virker...

Det virker på denne iBook G4. Jeg fandt en blok 512MB DDR SODIMM RAM på
edbpriser.dk

> Så er svaret altså en 1ghz som han selv fylder helt op med ram.....

Kan ikke huske hvor meget de ekstra 77Mhz koster, kun at det var så
meget at CPU'en alene ville koste omkring 20.000 kr. hvis alle Mhz
kostede så meget. Jeg ville nok ikke købe det. Tror heller ikke det kan
betale sig i gensalgsværdi.

Fra : eh

Dato : 22-03-04 16:53

Tusind tak for de mange gode råd og anvisninger. Jeg har besluttet mig for
de 933
.... der er omkring et par tusinde kr. op til 1Ghz!
Så jeg vil nok forsøge rådet med + 512 ram.
Hvis jeg nu ikke kan finde ud af at sætte den i selv, vender jeg
frygteligt tilbage for at få råd.
Mvh
Erling