Gåsebiller
Fra : Brian Nielsen

Dato : 20-03-04 01:39

Hej.

Min kæreste og jeg købte flyttede i hus oktober 2003. vi fandt så ud af, at
der var gåsebiller i vores græsplæne. og det se jo ikke særlig godt ud, da
græsset jo går ud.
vi valgte så at lade være med at gøre noget, da vejret ikke var til det.
Nu er det jo så begynde at blive varmer uden for så nu vil vi jo gerne have
gjort noget ved det. for det er jo ikke pænt med en græsplæne som er død.

Det skal lige siges at det ikke er hele vores græsplæne som gåsebillerne har
spist. Det er kun i den ene ende af haven. I en stor rundkreds.

så nu er det at jeg gerne ville høre om der ikke er nogle som ved hvordan vi
kommer af med de dumme biller.

Håber der sidder nogle kloge hoveder, som ved noget om gåsebiller :)

Med venlig hilsen
Nadja

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-03-04 10:50

"Brian Nielsen" <Brian_maria@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> kommer af med de dumme biller.
>
> Håber der sidder nogle kloge hoveder, som ved noget om gåsebiller :)

Du kan købe nogle gåsebille nematoder. De kan købes på en planteskole. Men
desværre er de ikke helt billige. Men nok billigere end en ny græsplæne
Spørg på planteskolen hvordan du bruger dem, det ved de sikkert bedre end
mig.
Google gav følgende:
http://makeashorterlink.com/?X3B3229C7
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-04 22:20

On Sat, 20 Mar 2004 10:49:47 +0100, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> [...]
>desværre er de ikke helt billige. Men nok billigere end en ny græsplæne
>Spørg på planteskolen hvordan du bruger dem, det ved de sikkert bedre end

Nematoder er en udmærket måde at bekæmpe dem på - men når græsset er
dødt, så kommer det ikke tilbage bare fordi man slår larverne ihjel.

Jeg bor et sted hvor gåsebiller ikke er noget problem, men jeg har en
ide om at hvis jeg skulle få problemer med dem, så ville jeg købe nogle
høns og lukke ud på plænen - de vil kratte larverne op og æde dem - men
der skal formentlig stadig laves ny græsplæne.

Jeg ved ikke om hønsene kan gøre fuldstændig kål på larverne, men jeg
syntes høns er hyggelige Men det er jo ikke en mulighed for alle at
skaffe sig høns.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-03-04 22:05

> [...]
> spist. Det er kun i den ene ende af haven. I en stor rundkreds.
>
> så nu er det at jeg gerne ville høre om der ikke er nogle som ved hvordan

Det bedste råd er ikke at gøre noget som helst - der er ingen kemikalier,
der er egnede til bekæmpelse. De biologiske midler er for usikre og for
dyre.
Håb hellere i stede på, at de forsvinder af sig selv.

For rigtig mange år siden optrådte dens fætter Oldenborren i så store
mængder, at man ifølge historien samlede dem op og fodrede svin
med dem. Oldenborren ser man sjældent. Derimod er Gåsebillen
talrig visse steder - den forsvinder sikkert igen. Desværre er det en rige
trøst
sålænge angrebet står på.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-03-04 01:30

De skulle ikke kunne lide at være i lerjord, så man kan vel 'topdresse' med
det indtil de forsvinder. I første kampzone, skulle man kunne vande dem op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aase

Dato : 21-03-04 09:11

Hej.
> Det skal lige siges at det ikke er hele vores græsplæne som gåsebillerne
har
> spist. Det er kun i den ene ende af haven. I en stor rundkreds.

Er du/I sikre på, at det er gåsebiller, som har spist af plænen?
Det med den store rundkreds får mig til at tænke på heksering. En heksering
er forårsaget af svampe = små paddehatte, som efter sigende er spiselige.
Den (hekseringen) vokser sig større og større -og forsvinder tilsidst -og
græsset kommer normalt igen af sig selv. Nogle vander med Atamon eller andre
svampemidler; men det er der efter min mening ingen grund til.

Stankelbenslarver lever også af græsrødder. Så inden I begynder at bekæmpe
gåsebiller, bør I være sikre på, hvad årsagen til det visne græs er.
Hilsen
Aase

Fra : Brian Nielsen

Dato : 21-03-04 09:42

Hejsa

Først og fremmest vil jeg lige takke for alle de gode råd.
Det med om det er gåsebiller er vi rimelig sikre på, da hunden gravede et
stort hul derude en dag og rent faktisk fandt en

Den døde plet på græsplænen er også opstået lige der hvor solen står på, og
vi har hørt at det skulle være der at gåsebillerne trives.

Vi har også overvejet at prøve og vende jorden derude og samtidig gå en tur
henover med en ukrudts brænder for at gøre det lidt hedt for dem. Tror i det
kunne være en mulig løsning??

Mvh Nadja

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-03-04 17:51

> [...]
tur
> henover med en ukrudts brænder for at gøre det lidt hedt for dem. Tror i

Egentlig tror jeg ikke, det hjælper, men larverne ligger vel også stadig i
vinterhvile?
Men når stærene er kommet, kan I tænde for havevanderen en nat/tidlig
morgen.
Så myldrer larverne op af jorden for ikke at drukne, og så skal I bare se
festmåltid.
I nogle kommuner har man sat masser af stærekasser op på sportspladserne til
samme formål.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-03-04 22:50

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev > Men når
stærene er kommet...

Det er de skam, de sang på livet løs her til aften (Esbjeg).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen