Ingen hyld og pil i haven
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-03-04 16:54

Jeg har set, at flere haveforeninger forbyder plantning af hyld og pil.
Hvorfor nu det? Er der nogen i denne gruppe, der har et bud på en
forklaring?

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 17:02

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Jeg har set, at flere haveforeninger forbyder plantning af hyld og
> pil. Hvorfor nu det? Er der nogen i denne gruppe, der har et bud på en
> forklaring?

....jeg har (haft) begge dele i haven; hylden er ikke til at slippe af
med, og pilen gror, som om den fik penge for det...
Hans

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-03-04 17:02

"Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...jeg har (haft) begge dele i haven; hylden er ikke til at slippe af
> med, og pilen gror, som om den fik penge for det...

Jamen spreder nogen af delene sig? (I et omfang man ikke kan styre?)

Jeg har ingen erfaring med pil... men har tit boet med hyld. Og så vidt jeg
erindrer bliver hylden dog hvor den er.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-03-04 17:25

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse

> Jamen spreder nogen af delene sig? (I et omfang man ikke kan styre?)
>
> Jeg har ingen erfaring med pil... men har tit boet med hyld. Og så vidt
jeg
> erindrer bliver hylden dog hvor den er.

Det er også hvad jeg har set. At en enkelt hyldebusk i haven stod og
blev langsomt større år for år, ligesom alle de andre buske og træer.
Da jeg var 5-6 år gammel boede vi, hvor der var et lysthus af
hyldebuske. Hvor VAR det dog skønt at sidde og spise sine måltider
i halvskyggen af blomstrende hyld.sikke en duft så skøn.Det burde
være en menneskeret at have hyldebuske i sin egen have, hvis man
ønsker det.

Ruth

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-03-04 17:22

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jamen spreder nogen af delene sig? (I et omfang man ikke kan styre?)
>
> Jeg har ingen erfaring med pil... men har tit boet med hyld. Og så vidt

Ja, den enkelte busk vandrer ikke omkring, men fuglene spreder frøene
overalt, og de spirer særdeles villigt.

mvh
Preben

Fra : Madsen

Dato : 19-03-04 17:28

On Fri, 19 Mar 2004 17:02:03 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote:

>Jeg har ingen erfaring med pil... men har tit boet med hyld. Og så vidt jeg
>erindrer bliver hylden dog hvor den er.

Så har du været heldig. Her i min have bliver jeg
hvert år invaderet af naboens hyld som sender
skud ind under plankeværket.
Det samme gælder forøvrigt hans syrener, men de
er i det mindste kønne at se på.

mvh Madsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-03-04 17:42

"Madsen" <Madsen@nospam.org> wrote in message

> Så har du været heldig. Her i min have bliver jeg
> hvert år invaderet af naboens hyld som sender
> skud ind under plankeværket.
> Det samme gælder forøvrigt hans syrener, men de
> er i det mindste kønne at se på.

Syrener breder sig ved rodskud, men ikke hyld. De spreder sig ved frø.

mvh
Preben

Fra : Madsen

Dato : 19-03-04 18:00

On Fri, 19 Mar 2004 17:42:09 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Syrener breder sig ved rodskud, men ikke hyld. De spreder sig ved frø.

OK, så dropper naboens hyld sine frø over
plankeværket. Den er ihvertfald pokkers
svær at slippe af med.

mvh Madsen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-04 09:01

"Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...jeg har (haft) begge dele i haven; hylden er ikke til at slippe af
> med, og pilen gror, som om den fik penge for det...

Gror pilen ind til naboer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-03-04 09:33

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Gror pilen ind til naboer?

Jeg går ud fra, at haveforeningen består af små haver.
Mange piletræer bliver lynhurtigt kæmpestore, og vil så være til gene for
naboerne.
- Måske er netop hyld og pil nævnt særligt på baggrund af tidligere dårlige
erfaringer?

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-04 18:48

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mange piletræer bliver lynhurtigt kæmpestore, og vil så være til gene for
> naboerne.

I dette tilfælde handler det om, at jeg gerne vil lave en pilehytte, som
ikke bliver højere end hækken ved siden af.

Et andet sted i haven står i øvrigt en troldepil.... og den er ganske rigtig
godt på vej i højden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-03-04 09:56

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Gror pilen ind til naboer?

Jeg har en stor pil - ca 16 år gammel - som står ca. 2,5 m.
fra skel. Min nabo er ikke udpræget glad for dette træ.
Primært fordi træet drysser med blade hen over sommeren. Jeg
har aldrig hørt fra naboen, eller set i min egen have, at mit
piletræ sender rodskud op. Men jeg kan ikke anbefale, at man
planter et piletræ i en mindre have. Så lad være! Det bliver
for stort.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil have hyld i haven. Det er
rigtigt, at der kommer en del skud op her og der. Men det
er ikke værre end, at de kan hives op. Og så er træet, som
en anden skriver, dejligt at sidde spise eller læse under
på varme dage.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-03-04 19:11

Lisbeth Jacobsen skrev:

> "Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse

> Gror pilen ind til naboer?

....nej, der var ikke tale om rodskud for mit vedkommende...
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-04 19:53

On Fri, 19 Mar 2004 16:54:23 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]

>Jeg har set, at flere haveforeninger forbyder plantning af hyld og pil.
>Hvorfor nu det? Er der nogen i denne gruppe, der har et bud på en

Der er mange gode indlæg i denne tråd - jeg vil lige komme med lidt
flere

At forbyde pil generelt er mærkeligt - pil er _rigtig_ mange ting - lige
fra små krybende planter som ikke bliver stort mere end 10 cm høje, til
kæmpe træer.

Grunden til de er forbudt har nok noget at gøre med, at nogle folk tror
at bare der er en lille pil så gror den ind i kloakrør osv. og smadrer
dem totalt. Vist kan pil, og andre træer, søge ind mod steder med vand -
pil især kræver meget vand. Men medmindre der er revner og sprækker i
rørene, så kommer de ikke bare sådan lige derind.

Jeg har aldrig set hyld sætte rodskud, og vi har da selv en del hyld
her. Men de kan godt nok sprede sig ved frø. Men hvis det er en have
hvor der er plantet tæt med bunddækkevirkning eller en have hvor der
luges bare et par gange om året, så tror jeg ikke at spirende hyldebuske
giver noget større problem.

Jeg kan ikke rigtig se nogen god grund til at forbyde lige netop disse
to ting. Størrelsen, ja, men der er jo også mange andre træer som bliver
store - så var en begrænsning på størrelsen jo bedre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-04 21:15

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:405b1850$0$5952$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg har set, at flere haveforeninger forbyder plantning af hyld og pil.
> Hvorfor nu det? Er der nogen i denne gruppe, der har et bud på en
> forklaring?

Hyld har masser af bladlus, og det giver et frygteligt svineri nedenunder.
Senere på året er der svineriet med bærene. I haveforeninger kan det jo
betyde at man sviner hos naboen.
Pil bruger meget vand, og trækker dermed også vandet fra naboen - igen med
tanke på de små bitte haver, der typisk er i en haveforening, og hvor det
vel oprindeligt er tanken, at der skal være mulighed for at dyrke grøntsager
til eget forbrug.

Blot mine gæt.

Mvh Maria

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-03-04 11:46

Maria Frederiksen wrote:

> Hyld har masser af bladlus, og det giver et frygteligt svineri nedenunder.
> Senere på året er der svineriet med bærene.

Kald det bare svineri, jeg kalder det nu hyldebærsuppe. Uhmmmm....

--
Jens callto://jensep

In my next life I'm coming back as my wife's dog!

Fra : Carter

Dato : 22-03-04 09:59

Hvis der er sprækker i afløbsrør - og hvilke ældre ejendomme kan sige
sig helt fri derfor - vil pilerødder trænge ind og blokere. Det er bare
et spørgsmål om tid.
Et gammelt hyldetræ kan være flot. Men frøplanterne er ofte meget
besværlige. Selv små udgaver knækker let over roden og skal ofte graves
bort. Hvis man ikke fjerner dem, får man snart en hyldeskov!
Benny

Jeg siger sgu: Velbekomme!