5 dages løsarbejde samtidig med dagpenge?
Fra : Pepsi

Dato : 18-03-04 23:58

Jeg har fået tilbud om at hjælpe til i et firma
i en tidsbegrænset midlertidig stilling på 5 dage.

Min a-kasse mener at jeg skal have en frigørelses-
attest, en kontrakt og afmelde mig som ledige hos
AF i de 5 dage.

Er det ikke lige i overkanten?

Jeg tror bare at firmaet vil give mig en check og
lade mig betale skatten selv, og så kan jeg skrive
timerne på mit a-kasse ydelseskort.
Jeg kan jo ikke nå alt det papirarbejde inden de
5 dage er overstået alligevel!

~Pepsi

Fra : Harald Jensen

Dato : 19-03-04 00:11

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse news:c3d9hv$ra$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Min a-kasse mener at jeg skal have en frigørelses-
> attest, en kontrakt og afmelde mig som ledige hos

Da du som ledig er underlagt din A-kasse SKAL du adlyde uanset hvormeget papirarbejde der
måtte være

Advarsel hold dig fra sort arbejde !

vh Harald Jensen
Borger

Fra : Pepsi

Dato : 19-03-04 06:27

Harald Jensen wrote:

> Da du som ledig er underlagt din A-kasse SKAL du adlyde uanset hvormeget papirarbejde der
> [...]
Det har der heller aldrig været tale om, men min a-kasse har
flere gange givet ukorrekte oplysninger før, og er typisk
1½ mdr. om at sagsbehandle en ansøgning om dagpenge når man
bliver fyret pga. alt skal vendes hos jurister osv.

~Pepsi

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-03-04 09:45

On Thu, 18 Mar 2004 23:58:09 +0100
Pepsi <pepsi@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
>
> Min a-kasse mener at jeg skal have en frigørelses-
> attest, en kontrakt og afmelde mig som ledige hos

Jo men de har desværre, ret. Vis du derimod bliver ansat
som daglejer, Hvor du hver dag spørger om du skal komme
igen næste dag, så er situationen anderledes. Så er der
en untagelsesbestemmelse i lovgivningen.

Men den bestemmelse er det ikke alle A-kasser der er bekendt
med.

> Jeg tror bare at firmaet vil give mig en check og
> lade mig betale skatten selv, og så kan jeg skrive
> timerne på mit a-kasse ydelseskort.

Det må de ikke.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Pepsi

Dato : 20-03-04 22:55

Poul-Erik Andreasen wrote:

> Det må de ikke.

Selvfølgelig må de det. Jeg laver en regning med CPR nr.
Man skal jo først momsregistreres ved de kr. 50.000/året.
Det er fuldt lovligt at være freelancer samtidig med at
man får dagpenge, evt. indtjening modregnes bare.

~Pepsi

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-03-04 14:54

Pepsi wrote:

> Jeg kan jo ikke nå alt det papirarbejde inden de
> 5 dage er overstået alligevel!

Pjat, du får bare tilsendt alle de relevante papirer på én gang.
Udfylder dem. Sæt gerne dato på. Læg dem i hver deres kuvert afhængig
af modtager og dato. Send så papirerne efterhånden som det er
relevant.

Samlet arbejdsindsats en go 1½times tid.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Pepsi

Dato : 20-03-04 22:51

Carsten Riis wrote:

> [...]
> af modtager og dato. Send så papirerne efterhånden som det er
> relevant.
>
> Samlet arbejdsindsats en go 1½times tid.

Det bliver slet ikke nødvendigt, fandt denne
passage på min a-kasses hjemmeside:

Løst ansat, ansat på timebasis, vikaransat
kræver ingen frigørelsesattest.

~Pepsi

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-03-04 16:19

Pepsi wrote:

> Det bliver slet ikke nødvendigt, fandt denne
> passage på min a-kasses hjemmeside:
>
> Løst ansat, ansat på timebasis, vikaransat
> kræver ingen frigørelsesattest.

Prøv det, jeg håber ikke at du kommer i problemer.

mvh

Carsten