Alfa Romeo 156 2.5v6
Fra : Bok

Dato : 18-03-04 22:26

Hej,

Da jeg går og tænker på at købe en 97-98´ Alfa 156 2.5v6, kunne jeg godt
tænke mig at, høre om både gode og dårlig erfaringer fra andre. Der er jo en
del, ved de modeller med mindre motor.

Hilsen
BoK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-03-04 22:29

> [...]
> tænke mig at, høre om både gode og dårlig erfaringer fra andre. Der er jo

Rust, knirkelyde, svag gearkasse i V6´eren.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 18-03-04 23:36

> Rust, knirkelyde, svag gearkasse i V6´eren.

Rust??

Jeg ville ha' skrevet... det er en Alfa m. V6 motor... = at købe ;) Alfa er
toppen!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 19-03-04 00:17

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rust??
>
> Jeg ville ha' skrevet... det er en Alfa m. V6 motor... = at købe ;) Alfa
er
> toppen

Har haft en 156 2.0 fra ny siden 99 og det har været et positivt
bekendtskab. Så godt at jeg skal hente min 156 SW Selespeed på søndag.
En bil der varmt kan anbefales. Hvis jeg ikke skulle tænke på grøn
ejerafgift og benzinpriser ville jeg ikke køre i mindre end 2.5 liter.

Fillip

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 07:14

"Bettina&Fillip" <bettina.fillip@kkgaard.telelet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg ikke skulle tænke på grøn
> ejerafgift og benzinpriser ville jeg ikke køre i mindre end 2.5 liter.

Joo men er den Alfa-motor godt nok også noget af det mest uøkonomiske på
gaden!

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 11:09

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Joo men er den Alfa-motor godt nok også noget af det mest uøkonomiske på
> gaden!

www.thhe.dk/156_vs_325.htm

...markant dårlig endda, den kører faktisk nøjagtig lige så kort på literen,
som en 343 Hk's 3,2 liters BMW M3 ..

Fra : EjS

Dato : 19-03-04 11:30

> www.thhe.dk/156_vs_325.htm
>
> ..markant dårlig endda, den kører faktisk nøjagtig lige så kort på
literen,
> som en 343 Hk's 3,2 liters BMW M3 ..

Lad nu være... Netop dig der alligevel kører omveje hjem fra arbejde fordi
det er sjovt går sgu da ikke op i benz økonomi ;)

Vi kender godt den skjulte dagsorden... Hvonår kommer CO2 g/km ...? ;)))

MVH EjS

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 13:37

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Lad nu være... Netop dig der alligevel kører omveje hjem fra arbejde fordi
> det er sjovt går sgu da ikke op i benz økonomi ;)

Hehe, joo men det er alligevel utroligt, at man kan lave en SÅ ringe motor,
den må da også bruge mere benzin end andre, hvis man kører en omvej og
"friskt"

> Vi kender godt den skjulte dagsorden... Hvonår kommer CO2 g/km ...? ;)))

Hmm, ikke forstået ?

Fra : EjS

Dato : 19-03-04 14:12

> Hmm, ikke forstået ?

Du har ved adskillige tidligere lejligheder argumenteret for BMW's
fortræffeligheder fremfor Alfa's V6'ere ...

Ikke at jeg fuldstændig uenig ... Man køber bare ikke en V6 eller for den
sags skyld en Alfa for at køre langt på literen (ej heller en BMW med en
nypris der giver en totaløkonomi værre end en naturkatastrofe)!

MVH EjS

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 15:04

> Ikke at jeg fuldstændig uenig ... Man køber bare ikke en V6 eller for den
> sags skyld en Alfa for at køre langt på literen (ej heller en BMW med en
> nypris der giver en totaløkonomi værre end en naturkatastrofe)!

Måske enig, men det siger vel stadig noget om, hvor godt man har lavet
motoret.

Fra : EjS

Dato : 19-03-04 15:48

> Måske enig, men det siger vel stadig noget om, hvor godt man har lavet
> motoret.

Selvfølgelig. Men det (benz econo) er en af mange mange ting. Sikkert også
parametre som hverken du eller jeg kender...

MVH EjS

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 16:19

> Selvfølgelig. Men det (benz econo) er en af mange mange ting. Sikkert også
> parametre som hverken du eller jeg kender...

Ja selvfølgelig er det hele et kompromis, men når den både har markant
svagere moment og samme effekt, er det jo ikke den parameter der gør, at den
ikke kører længere end hvad den gør.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 17:08

"Thomas H." wrote:

> Måske enig, men det siger vel stadig noget om, hvor godt man har lavet
> motoret.

Hvorfor bruger du så ikke krudtet på at fortælle om hvor god den
er, i stedet for at forsøge at stryge malurt i bægeret hos en der
ønsker sig noget andet??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 14:20

"Thomas H." wrote:

> ..markant dårlig endda, den kører faktisk nøjagtig lige så kort på literen,
> som en 343 Hk's 3,2 liters BMW M3 ..

Jamen det er jo herligt at de laver sådan en perle af en motor, så
mangler der jo kun at de begynder at bygge karroserier der lever
op til dem. Jeg kan da ikke andet end undre mig over at 350 hk i
fx. en TVR Cerbera performer så meget bedre end den samme effekt
gør i en M3, det virker da underligt når nu tyskerne er så
smarte..

Var det der du ville hen??

--
Hygge..
Thomas

Fra : EjS

Dato : 19-03-04 14:29

> [...]
> fx. en TVR Cerbera performer så meget bedre end den samme effekt
> gør i en M3, det virker da underligt når nu tyskerne er så

Tja - jeg tænkter lidt det samme. Ikke at jeg er pro Alfa og con BMW men det
virker et eller andet sted forkert bedømme high-end biler på benzinøkonomi.

Desuden har den berømte M3 motor været en hel del dyrere end Alfas gamle V6
at udvikle og producere - alt sammen blot for at opdage at motoren knalder
toppakninger og revner topstykkerne ;)

Sådan kan man blive ved med at argumentere ...

MVH EjS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 17:01

EjS wrote:

> Tja - jeg tænkter lidt det samme. Ikke at jeg er pro Alfa og con BMW men det
> virker et eller andet sted forkert bedømme high-end biler på benzinøkonomi.

Jeg tror bestemt at købere af performancebiler i prisklassen over
en million går meget op i benzinøkonomi, forureningstal og i det
hele taget at være så miljøbevidste som muligt, det gør jeg,
jowjow..

> [...]
> toppakninger og revner topstykkerne ;)

> Sådan kan man blive ved med at argumentere ...

Du skal ikke argumentere, du skal adlyde..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 19-03-04 15:04

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fx. en TVR Cerbera performer så meget bedre end den samme effekt
> gør i en M3, det virker da underligt når nu tyskerne er så

Hvor meget vejer en TVR? Og det er jo også en rendyrket sportsvogn uden
kompromisser, er det ikke ? Nu gik min oprindelige sammenligning jo også, på
de to 6 cylindrede motorer, der ligger i to ens biltyper, så synes jeg
sammenligningen er fair

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 16:55

"Thomas H." wrote:

> [...]
> de to 6 cylindrede motorer, der ligger i to ens biltyper, så synes jeg

Åhja, jeg glemte jo helt at en M3 er en snusfornuftig familiebil
og ikke en sportsvogn, jowjow.. Gad vidst hvor mange af de
producerede M3'er der har prøvet at have andet end en attachemappe
på bagsædet? Kan forsæderne overhovedet fælles frem??

--
Hygge..
Thomas

Fra : P. Blom

Dato : 19-03-04 18:37

> [...]
> producerede M3'er der har prøvet at have andet end en attachemappe
> på bagsædet? Kan forsæderne overhovedet fælles frem??

Hvor meget koster en TVR så? Da både BMW og Thomas skal svines umådelig
meget blot fordi han foretrækker BMW'en frem for Alfa'en, og hele denne tråd
er kørt af sporet, kan jeg jo ligeså godt spørge!

Benzin, rep. udgifter, værditab, blærerøvsværdi og lign. skal jo også holdes
op mod hinanden.
Uanset om BMW favoriseres eller ej, så kan den på ingen måde sammenlignes
med en TVR. TVR _er_ en fuldblods sportsvogn bygget til at matche en banes
krav! BMW'en er en blanding af sportsvogn og alm. bil. Så nævnes der pladsen
på bagsædet... hvor meget bagsæde er der i en Pug 106 GTI? Hvor meget plads
er der bag i en Mazda 626 Coupé? Hvor meget plads er der big i en Honda
Prelude? Hvor mange af de biler sniger sig op i BMW'ens prisklasse? Ditto i
TVR'ens? Ditto i Alfa'ens?

Det hele er en smagsag! Alle biler har gode sider og dårlige sider. Vej dem
op, tænk fremad, og vælg den bil men synes passer og klæ'r en bedst.
Alfa/BMW/TVR...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 19:19

"P. Blom" wrote:

> Hvor meget koster en TVR så?

Såvidt jeg husker ligger den omkring de 1,2-1,4 million, ca. samme
prisklasse som M3'en..

> Da både BMW og Thomas skal svines umådelig
> meget blot fordi han foretrækker BMW'en frem for Alfa'en, og hele denne tråd
> er kørt af sporet, kan jeg jo ligeså godt spørge!

Thomas lægger selv op til det i tråden her, den starter stille og
roligt med noget Alfa og så træder Thomas ind og kan ikke begribe

Enig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-03-04 21:05

> Thomas lægger selv op til det i tråden her, den starter stille og
> roligt med noget Alfa og så træder Thomas ind og kan ikke begribe
> "at man kan lave en SÅ ringe motor".

Også efter min mening løber tråden af sporet.

Det er relevant at spørge, hvorfor det, der i Europa er en ret almindelig
familiebil, bruger så meget mere brændstof end en hurtigere BMW.

At tale om, at en Alfa Romeo 156 er så dyr, at den slags ikke betyder noget,
er da det rene nonsen. Ligeså er sammenligningen mellem af sportssedan som
M3 og en decideret sportsvogn/racerbil som TVR.

Også enig

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 21:52

Jan W Nielsen wrote:

> [...]

> Det er relevant at spørge, hvorfor det, der i Europa er en ret almindelig
> familiebil, bruger så meget mere brændstof end en hurtigere BMW.

Det er sguda ikke relevant i forhold til at der spørges efter
erfaringer med en 156'er. Desuden tror jeg ikke der findes ret
mange der vakler mellem en BMW eller en Alfa, det er i mine øjne
to forskellige købertyper og en ting som brændstoføkonomi er næppe
nok til at få en BMW- eller Alfa-fan til at "skifte side"..

> At tale om, at en Alfa Romeo 156 er så dyr, at den slags ikke betyder noget,
> er da det rene nonsen.

Som sagt, jeg tror ikke det er benzinøkonomien der afgør om man
vælger BMW eller Alfa..

> Ligeså er sammenligningen mellem af sportssedan som
> M3 og en decideret sportsvogn/racerbil som TVR.

Jaja, så siger vi det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-03-04 22:32

> Det er sguda ikke relevant i forhold til at der spørges efter
> erfaringer med en 156'er.

Hvis der spørges til en ret almindelig familiebil, så mener jeg, det er en
ret vigtig oplysning. Det er jo altså ikke en Porsche eller en Audi RS4, de
spørges til - men blot en ordinær spaghetti-fræser til lidt over 100.000
kroner.

> Desuden tror jeg ikke der findes ret
> mange der vakler mellem en BMW eller en Alfa.

Det tror jeg ikke, du har ret i.

Jeg kender for eksempel en, der har haft begge dele og jeg kender en, der
kørte 328i, og som overvejede en 156 2,5 men som endte med Audi. Folk der
køber en 156 er ikke nødvendigvis Alfister til fingerspidserne. Det er blot
en fancy familiebil for mange, hvilket modellens store salgstal støtter.

> to forskellige købertyper og en ting som brændstoføkonomi er næppe
> nok til at få en BMW- eller Alfa-fan til at "skifte side"..

Det kunne formentlig godt gøre udfaldet - og er ifølge min mening som sagt
en relevant oplysning - også selvom den går Alfa imod.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 19-03-04 23:58

On Fri, 19 Mar 2004 22:31:42 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke, du har ret i.
> jeg kender en, der kørte 328i, og som overvejede en 156 2.5, men som endte med Audi.

Helt atypisk, IMO -

>Folk der køber en 156 er ikke nødvendigvis Alfister til fingerspidserne.

Netop problemet - som jeg har skitseret i tidligere postings

>Det er blot en fancy familiebil for mange, hvilket modellens store salgstal støtter.

Alt for mange

>Det kunne formentlig godt gøre udfaldet - og er ifølge min mening som sagt
>en relevant oplysning - også selvom den går Alfa imod.

Men det er ikke afgørende i en handel - slet ikke når talen falder på
Alfa V6. Dér er helt andre "facts", der tæller.

For alle 6-cylindrede biler gælder, at de ikke har nogen fremragende
km/l, hvorfor dét ikke kan være afgørende.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3.0i-24

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 07:21

> [...]
> For alle 6-cylindrede biler gælder, at de ikke har nogen fremragende
> km/l, hvorfor dét ikke kan være afgørende.

Jeg mener, det er forkert at overføre sine egne ideer og dogmer om
brændstofforbrugs ligegyldighed til en stor kundegruppe af som potentielle
156-købere. Den slags er jo ikke et spørgsmål om enten-eller.

Det er et faktum, at er er mange "almindelige mennesker", der køber en Alfa
Romeo 156 - også med V6-motor.

Det er også et faktum, at de fleste almindelig mennesker interesserer sig
lidt for brændstoføkonomi, når de kikker på en ny bil.

Dermed er det ikke utænkeligt, at en del af de, der kikker på en 156 V6,
også interesserer sig for, om den bare bruger "rimelig meget" eller "rigtig
meget" brændstof.

Derfor synes jeg ikke, det er rimeligt at kaste sig over et indlæg, der
påpeger, at økonomien i motoren er dårlig.

Dét er sgu mere usagligt, end at sige, at en Passat har en stærk kabine og
en ruststærk karosse, gutter.

Kom igen - også selvom I er vilde med Alfa..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 08:10

On Sat, 20 Mar 2004 07:21:14 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>også interesserer sig for, om den bare bruger "rimelig meget" eller "rigtig

Siden du kan udtale dig så skråsikker (føler jég det), hvor mange
gange i dit liv har du så personligt stået overfor problemstillingen?
Jeg tror ikke, det er nødvendigt at nævne mit antal...

>Derfor synes jeg ikke, det er rimeligt at kaste sig over et indlæg, der
>påpeger, at økonomien i motoren er dårlig.

Vi debaterer blot - ud fra erfaringer. Jeg kører min 3. Alfa Romeo V6
med +200 hk. Må vel siges at være et rimeligt grundlag...

>Kom igen - også selvom I er vilde med Alfa..

Som jeg skriver andet steds, så er succesen størst for dem, der mærker
Alfa-feelingen, når de har prøvet en Alfa V6.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 18:28

> Siden du kan udtale dig så skråsikker (føler jég det), hvor mange
> gange i dit liv har du så personligt stået overfor problemstillingen?

Jeg udtaler mig ikke skråsikkert - jeg siger, at "det er ikke utænkeligt".

I øvrigt føler jeg slet ikke, du forstår det, som jeg skriver.

Det handler ikke om, hvor mange gange, jeg skulle vælge mellem en Alfa og
andre biler. Det handler blot om, at mange almindelige mennesker køber Alfa,
og om at disse mennesker lige så godt kunne have købt en Audi eller BMW.
Endeligt udleder jeg, at disse mennesker også tager brændstofforbrug med i
deres kalkulationer, og derfor skriver jeg, at det ikke dumt at skrive som
Thomas.

Jeg ved ikke, om vi igen taler forbi hinanden, men argumenterer du for, at
brændstofforbrug ikke betyder noget for disse mennesker..?

> Vi debaterer blot - ud fra erfaringer. Jeg kører min 3. Alfa Romeo V6
> med +200 hk. Må vel siges at være et rimeligt grundlag...

Dine erfaringer og holdninger er ikke nødvendigvis gældende for almindelige
mennesker, der køber 156. Du er Alfa-freak - det er dé ikke alle sammen. Det
er dét, der er hele pointen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 18:45

On Sat, 20 Mar 2004 18:27:58 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>mennesker, der køber 156. Du er Alfa-freak - det er dé ikke alle sammen. Det

Det er jo nøjagtigt, hvad det er -> dine manglende erfaringer og kække
holdninger er ikke nødvendigvis gældende for almindelige mennesker,
der tænker på at købe en Alfa. Dét tror du imidlertid, hvorfor du
partout - trods manglende kendskab til bilen endsige et medlemsskab af
Alfaklubben (hvor du kunne have skabt dig det nødvendige grundlag) -
vil pådutte andre en "mening om/holdning til", hvad der købes efter.

TS beskriver ganske udemærket, hvad en Alfa-køber indeholder. Hans
skrevne ord supplere på udemærket vis min holdning, og vi er begge to
Alfa-ejere og kommer regelmæssigt blandt Alfa-folket. Jeg er kommet
til mange træf, og jeg har ALDRIG hørt omtalt km/l som et element i en
vurdering. Jeg har solgt flere V6'ere, og ikke EEN ENESTE af de
fremmødte interesserede har spurgt om km/l.

Ovenstående er lige på og hårdt, og for "uindviede" kunne det lyde
som, jeg skælder ud -> går efter manden. Dette er ikke tilfældet - jeg
debatterer blot. Jan W er ikke min dårlige ven - tværtimod.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 19:10

> Jeg er kommet
> til mange træf, og jeg har ALDRIG hørt omtalt km/l som et element i en
> vurdering.

Jeg kender ingen (udover dig), der kommer til Alfa-træf. Jeg kender til
gengæld en masse almindelige mennesker, og de er da nogle gange
interesserede i brændstofforbrug.

Faktisk har jeg selv siddet og kikket lidt efter 156´ere, da de er så
billge. Jeg tror faktisk også, jeg sklrev det herinde for nogle måneder
sigden. Jeg har også kikket lidt Peugeot 406 og Passat 1,8T. Og jeg
interesserer mig også lidt for brændstofforbrug.

Men du fatter slet ikke, hvad jeg skriver. Jeg skriver IKKE, at man ikke
skal købe bilen. Jeg skriver bare, at Thomas H´s oplysninger var gode og
relevante. Jeg tror som sagt ikke, at alle der overvejer 156 V6 er
pisseligeglade med, om skøjten kører 7 km/ltr.

> Ovenstående er lige på og hårdt, og for "uindviede" kunne det lyde
> som, jeg skælder ud -> går efter manden. Dette er ikke tilfældet - jeg
> debatterer blot. Jan W er ikke min dårlige ven - tværtimod.

Ditto her.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 19:29

On Sat, 20 Mar 2004 19:09:32 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>sigden. Jeg har også kikket lidt Peugeot 406 og Passat 1,8T. Og jeg
>interesserer mig også lidt for brændstofforbrug.

Igen - en Alfa er ikke for folk, der kigger efter P406 og VAG.
Det er grundlæggende den forkerte indgangsvinkel/holdning, IMO.

>Jeg skriver bare, at Thomas H´s oplysninger var gode og relevante.

De var helt hen i skoven og udelukkende teoretiske tal, som ikke kan
bruges til ret meget. Læg mærke til TS' erfaringstal.

>Jeg tror som sagt ikke, at alle der overvejer 156 V6 er
>pisseligeglade med, om skøjten kører 7 km/ltr.

Ingen er vel i bund og grund ligeglad med dét, men i mine øjne er det
ikke det første, jég sigter efter. Min Alfa kørte på den sidste tur
(1000 km) 9 km/l i gennemsnit. Når man tænker på, at hastigheden
sjældent var under 170-80 stykker, finder jeg dét okay.

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 21-03-04 09:17

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Igen - en Alfa er ikke for folk, der kigger efter P406 og VAG.
> Det er grundlæggende den forkerte indgangsvinkel/holdning, IMO.

Hvis det var tilfældet ville fabrikken da lukke omgående.

Jeg tror nu i øvrigt, at Alfa sigter noget bredere end det, du lægger op til
dér --> ellers bliver der jo solgt for få biler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : EjS

Dato : 21-03-04 11:29

> [...]
> relevante. Jeg tror som sagt ikke, at alle der overvejer 156 V6 er
> pisseligeglade med, om skøjten kører 7 km/ltr.

Jeg har lige læst en test i BM om den faceliftede Audi A8 W12 6.0L til 2.5
mio. Den kører 7.2 km/L (EU-miks). Motoren er netop revideret så den yder
450 Hk og 560 Nm. Bilen vejer 2 tons + / - det løse...

Til gengæld kan man overhovedet ikke høre motoren.

Blot til sammenligning ;)

MVH EjS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 19:40

"Hr. Mogens Knudsen" wrote:

> TS beskriver ganske udemærket, hvad en Alfa-køber indeholder.

Skal vi ikke bare holde det til at jeg beskriver hvad en
Alfa-køber _kan_ indeholde?? Både du og Jan har været inde på at
156'eren også sælges til andre end alfister, nogle bliver måske
alfister på grund af købet, andre har lavet deres livs fejlkøb..

Det ændrer dog ikke på at jeg støtter dig i, at folk der køber
6-benede maskiner, i store træk ikke bekymrer sig over om bilen
lige går en km mere eller mindre på literen, det vil ofte være
nogle helt andre værdier der ligger bag.. Jeg tror heller ikke på,
at folk der er entusiastiske nok til at vælge enten Alfa V6 eller
BMW 325 træffer deres valg på baggrund af specifikationerne, de er
sgu ude og køre i bilerne, hænger sig i udstyrsniveau og den
slags.. Havde det været valget mellem fx. 156 1.8/2.0 og BMW
318/320 tror jeg mere på det, men vælger man at gå højere op, er
det mit indtryk at det er fordi man *vil* noget med bilvalget og
så er det ikke de tørre tal der afgør tingene...

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 21:15

> Skal vi ikke bare holde det til at jeg beskriver hvad en
> Alfa-køber _kan_ indeholde??

Jo, tak

Ingen kan vel sige, at alle Alfa-købere ér Alfister, der ikke skeler til
mærkets svagheder.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 21:54

Jan W Nielsen wrote:

> Ingen kan vel sige, at alle Alfa-købere ér Alfister, der ikke skeler til
> mærkets svagheder.

Næh, der sker efterhånden en hel del fejlkøb..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 22:02

> Næh, der sker efterhånden en hel del fejlkøb..

Betyder det, at man er nødt til at være forelsket for at leve med alle
svaghederne..?

(Kunne ikke dy mig - løber mig vej)..

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 01:02

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Betyder det, at man er nødt til at være forelsket for at leve med alle
>svaghederne..?

Det kender vi vel alle fra "kranen"

>(Kunne ikke dy mig - løber mig vej)..

Løber hurtigere ..... ;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 07:29

> Det kender vi vel alle fra "kranen"

He-he...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 09:20

Jan W Nielsen wrote:

> Betyder det, at man er nødt til at være forelsket for at leve med alle
> svaghederne..?

Det mener jeg faktisk, ja... Hvis man ikke er forelsket og
egentlig hellere ville have haft en Passat eller Mondeo, så bliver
en 156'er ikke andet end en knirkende, italiensk blikdåse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 21-03-04 09:15

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Det

Enig.

> [...]
> Alfaklubben (hvor du kunne have skabt dig det nødvendige grundlag) -
> vil pådutte andre en "mening om/holdning til", hvad der købes efter.

Klubben er vel for entusiaster, ikk'?

Jeg har en god ven. Han kører en en 156 2,0'er. Fin vogn. Han kørte i mondeo
inden han købte Alfaen. Han købte den fordi han synes den så smart ud og
kørte godt. Men han har aldrig givet udtryk for at det var den helt store
køreoplevelse eller noget i den dur. Han er den helt alm. bilkøber, som Jan
W henviser til. Og har lige købt en Toyota Corolla Verso diesel

[klip]

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 09:51

On Sun, 21 Mar 2004 09:14:38 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Klubben er vel for entusiaster, ikk'?

Det er for "alle" - og det er "alle", der er medlemmer

> [...]
>køreoplevelse eller noget i den dur. Han er den helt alm. bilkøber, som Jan
>W henviser til. Og har lige købt en Toyota Corolla Verso diesel

Beskriver jo meget godt, hvad jeg mener om sagen. Ramt lige i øjet.

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 20-03-04 22:40

> Som jeg skriver andet steds, så er succesen størst for dem, der mærker
> Alfa-feelingen, når de har prøvet en Alfa V6.

V6 ?
Mig bekendt er en ALFA V6 næsetung
og styrer mindre heldigt end 'alm'. Alfa'z.

Var det ikke en GTA som var meget tung, og
ikke så ferm til sving ?

Fra : Peter Weis

Dato : 25-03-04 08:21

> [...]

> Det er også et faktum, at de fleste almindelig mennesker interesserer sig
> lidt for brændstoføkonomi, når de kikker på en ny bil.

Så kigger de vel efter diesel-udgaverne.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 10:22

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> spørges til - men blot en ordinær spaghetti-fræser til lidt over 100.000

Prøv at læse hvar BoK skriver, han spørger specifikt til en 156'er
og nævner senere at han har kørt alfa 33 og 75 3.0 (med stor
fornøjelse), tror du seriøst at det interesserer ham at en BMW går
lidt længere på literen?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 18:36

> [...]
> og nævner senere at han har kørt alfa 33 og 75 3.0 (med stor
> fornøjelse), tror du seriøst at det interesserer ham at en BMW går

Det er ikke umuligt.

- for det første kører 156 ENDNU kortere på literen end 3,0´eren i
75-modellen.
- for det andet har spørgerens instilling til brændstofforbrug måske ændret
sig.
- for det tredje var der måske en grund til, at han skilte sig af med
75´eren
- for det fjerde kører han måske mere i dag.
- for det femte er oplysningen måske endog interessant for andre end kun
spørgeren.

For eksempel drømte jég ikke om, at var SÅ forslugen. Det er jo helt vildt,
mand. Den bruger ikke bare mere end 75´eren - men også markant mere end
Mogens´ 3,0 med endnu power...!

Hvorfor går I efter et indlæg, der er sobert konstaterer, at den sluger
benzin som en langt kraftigere bil.

Det virker useriøst, IMHO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 19:26

Jan W Nielsen wrote:

> For eksempel drømte jég ikke om, at var SÅ forslugen. Det er jo helt vildt,
> mand. Den bruger ikke bare mere end 75´eren - men også markant mere end
> Mogens´ 3,0 med endnu power...!

Jeg må tilstå at jeg har lidt svært ved at tro Thomas H's tal, de
undrer mig ihvertfald.. Ifølge tallene, går en 192 hk BMW 2,5
motor markant længere på literen end min kammerats 170 hk BMW 2,5
motor. Samtidig ser det ud til at Alfa's 3,0 V6 går længere på
literen end Alfa's 2,5 V6.. Moralen må vel være at det gælder om
et bore slagvolumenet op eller på anden måde tune sine motorer..

> Hvorfor går I efter et indlæg, der er sobert konstaterer, at den sluger
> benzin som en langt kraftigere bil.

Jeg går efter indlægget fordi det efter min mening ikke er særligt
sobert. TH's indlæg ligner til forveksling det indlæg han lavede
med subjekt "Alfa 156 2,5 24V - lortemotor ??" for et par år
siden:

<http://groups.google.com/groups?q=g:thl2265909793d&dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=a6vt0d%24c8f%241%40sunsite.dk>

Dengang var det "Er det en gammel forældet motor den der 2,5
liters Alfa kværn, eller hvorfor er den så dårlig?", nu er det
"alligevel utroligt, at man kan lave en SÅ ringe motor" - lyder
det som specielt sober kritik?

På mig virker det som om TH har et eller andet i klemme (eller
blot ønsker at provokere) og har grebet en kærkommen chance for
"at undre sig" endnu en gang.. For mig at se er der ikke tale om
andet end "plankeværkspisseri", derfor valgte jeg at pisse tilbage
ved at "undre mig over hvor ringe BMW er til at bygge de biler
pragtmotorerne skal sidde i"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : EjS

Dato : 21-03-04 11:34

> [...]
> sobert. TH's indlæg ligner til forveksling det indlæg han lavede
> med subjekt "Alfa 156 2,5 24V - lortemotor ??" for et par år

Det var præcis det jeg mente med "den skjulte dagsorden" længere oppe i
tråden.

Svjh kørte han også frem med noget g CO2/km som det altafgørende argument.

Som om CO2 er giftigt ;)

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 11:45

> Jeg må tilstå at jeg har lidt svært ved at tro Thomas H's tal, de
> undrer mig i hvert fald..

Der står de samme tal, hvis man slår op diverse steder, så de må være
rigtige. Forbruget er helt uanstændigt - motorens begrænsede effekt taget i
betragtning.

> Jeg går efter indlægget fordi det efter min mening ikke er særligt
> sobert.

Det kan jeg SLET ikke følge dig i.

Efter min mening er det da direkte mærkeligt at sende sådan en motor på
gaden, og i alle tilfælde ville jeg MEGET gerne gøres opmærksom på det, hvis
jég overvejede at købe bilen. Samtidig er indlægget bragt i den rigtige
nyhedsgruppe og derfor mener jeg, at indlægget sobert.

> TH's indlæg ligner til forveksling det indlæg han lavede
> med subjekt "Alfa 156 2,5 24V - lortemotor ??" for et par år
> siden:

Det ser jeg intet galt i, så længe de data der fremføres er korrekte og
relevante.

> På mig virker det som om TH har et eller andet i klemme (eller
> blot ønsker at provokere)

På mig virker det som om, der er nogen, der har sagt, at din hustru er grim
og dum - og ikke blot nøgternt konstaterer en række fakta om en bil. Det
første ville være rigtig dårlig opførsel, men det andet er 110 procent i
orden i en dertil indrettet nyhedsgruppe, IMO.

> For mig at se er der ikke tale om
> andet end "plankeværkspisseri", derfor valgte jeg at pisse tilbage
> ved at "undre mig over hvor ringe BMW er til at bygge de biler
> pragtmotorerne skal sidde i"..

Men din undren var subjektiv, ringe underbygget og hvilede på et
besynderligt sammenligningsgrundlag mellem en racerbil og en sportssedan.

Tydeligt at se, du blot skulle pisse igen. Dét er altså en besynderlig
holdning.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 13:15

Jan W Nielsen wrote:

> Der står de samme tal, hvis man slår op diverse steder, så de må være
> rigtige.

Jamen så må jeg jo nøjes med at undre mig over at folk vælger at
lyve for mig når de fortæller hvad de har af praktiske
erfaringer.. Men det er nu slet ikke der jeg vil hen med debatten,
så for fredens skyld køber jeg TH's tal..

> Forbruget er helt uanstændigt - motorens begrænsede effekt taget i
> betragtning.

Du mener at et snit på 8,5 km/l for en V6 med små 200 hk er
dårligt? Hvis ikke jeg husker Frørupbrødrenes benzinkapløb helt
forkert, så går deres Scorpioer omkring 9 km/l. Jeg tror generelt
ikke du skal forvente at finde V6 motorer der går over 10 km/l, ja
altså lige bortset fra de tal BMW opgiver..

> Det kan jeg SLET ikke følge dig i.

Okay, du mener ikke bemærkninger som "lortemotor" og "utroligt, at
man kan lave en SÅ ringe motor" er med til at farve debatten? Hvis
nu jeg starter en tråd (ikke nødvendigvis herinde) der hedder "Jan
W. - idiotisk journalist??", så vurderer du at det er fordi jeg
ønsker at forholde mig sobert til din person og dit erhverv?

> [...]
> første ville være rigtig dårlig opførsel, men det andet er 110 procent i
> orden i en dertil indrettet nyhedsgruppe, IMO.

Du kan ikke se forskellen på "Din hustru har lige bakket ind i min
bil, lad os udveksle forsikringsdata" og "Din so af en hustru har
lige bakket ind i min bil, lad os udveksle forsikringsdata"?? Selv
om begge udsagn forholder sig til kendsgerninger, så er den
reaktion man får på dem vidt forskellig.

Det er de følelseladede (og unødvendige) fyldord der gør at jeg
ikke mener TH's indlæg er sobert..

> Men din undren var subjektiv, ringe underbygget og hvilede på et
> besynderligt sammenligningsgrundlag mellem en racerbil og en sportssedan.

Jeg kan sagtens lave en objektiv undren, samt underbygge den, det
er blot at kigge på de præstationer de to biler har - men det var
ikke pointen her. Min pointe var at bruge følelsesladede ord som
illustration. Jeg forstår for øvrigt ikke at jeg ikke må drage
paralleller mellem en TVR Cerbera og en M3, de har da masser af
lighedspunkter.. Hvis nu jeg siger: 2+2 sportscoupe, rækkesekser,
ca. 350 hk, komfortabel rejsevogn og et prisskilt omkring 1,2-1,4
million - kan du så (hånden på hjertet) undgå at tænke på
M3'eren??

TVR's racerbiler hedder Tuscan, Cerbera er deres komfortbiler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 13:47

>Du mener at et snit på 8,5 km/l for en V6 med små 200 hk er
>dårligt? Hvis ikke jeg husker Frørupbrødrenes benzinkapløb helt
>forkert, så går deres Scorpioer omkring 9 km/l.....

Det var nu lidt bedre end det - Claus' gik 9,9, og min går stadig 11.5

(man skal så nok have i tankerne at jeg typisk kører langture)

>Jeg tror generelt ikke du skal forvente at finde V6 motorer der går
>over 10 km/l, ja altså lige bortset fra de tal BMW opgiver..

deri har du nok ret - de fleste ligger mellem 7 og 10

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 14:08

> Du mener at et snit på 8,5 km/l for en V6 med små 200 hk er
> dårligt? Hvis ikke jeg husker Frørupbrødrenes benzinkapløb helt
> forkert, så går deres Scorpioer omkring 9 km/l.

Det er jo langt større biler med automatgear og hele balladen. Samtidig
noget ældre konstruktioner.

> Jeg tror generelt
> ikke du skal forvente at finde V6 motorer der går over 10 km/l.

Der er da masser, også blandt Alfas egne biler - det må du da også vide.
(Jeg går her ud fra, vi stadig taler ´normen)

> ja
> altså lige bortset fra de tal BMW opgiver..

Mener du nu også, at BMW lyver..?

> Okay, du mener ikke bemærkninger som "lortemotor" og "utroligt, at
> man kan lave en SÅ ringe motor" er med til at farve debatten?

Jo, men det sagde Thomas altså ikke i denne tråd. Han kom blot med korrekte
og relevante oplysninger. Hvorfor pokker indrømmer I ikke bare det..?

> Det er de følelseladede (og unødvendige) fyldord der gør at jeg
> ikke mener TH's indlæg er sobert..

For det første var der ikke nogen af den slags ord i Thomas indlæg i denne
tråd. Dernæst mener jeg for såvidt, at det er i orden at skrive, at man
synes, det er en lortemotor. Så længe man bygger ens konklusion op på
præmisser af fakta, så kan konklusionen godt være farverig, IMO.

> TVR's racerbiler hedder Tuscan, Cerbera er deres komfortbiler..

Komfort og komfort... Men ok, jeg forvekslede den med deres Tuscan.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 15:59

Jan W Nielsen wrote:

> Mener du nu også, at BMW lyver..?

Jan, du ved lige så godt som jeg at de normtal fabrikkerne opgiver
kan være lige lovligt optimistiske, fx. målt ved præcis der rette
temperatur en dag det er vindstille og den slags.. Jeg vil ikke
kalde det løgn, men jeg vil heller ikke kalde det den fulde
sandhed..

> Jo, men det sagde Thomas altså ikke i denne tråd. Han kom blot med korrekte
> og relevante oplysninger. Hvorfor pokker indrømmer I ikke bare det..?

Check msg-id:
<DPB6c.120496%24jf4.6786045%40news000.worldonline.dk> - "utroligt,
at man kan lave en SÅ ringe motor" er et direkte citat derfra.

> Komfort og komfort... Men ok, jeg forvekslede den med deres Tuscan.

Har du prøvet en hhv. en Cerbera og en M3 så du kan afgøre om der
er forskel i komfortlevel, eller har du bare på forhånd afgjort at
det må være to forskellige ting? TVR beskriver den selv om en
komfortabel langtursbil hvis du ser på
<http://www.tvr.co.uk/MASmedia_SB/viewSite?requestType=viewPage&siteId=208&pageId=2261>,
det vælger jeg at forholde mig til indtil jeg får chancen for at
gøre mine egne erfaringer..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 17:35

> Jeg vil ikke
> kalde det løgn, men jeg vil heller ikke kalde det den fulde
> sandhed..

Nej, ok - men jeg har aldrig hørt, at BMW ikke skulle være til at stole på i
denne sammenhæng. Hvorfor skulle de være særligt optimistiske..?

> Har du prøvet en hhv. en Cerbera og en M3 så du kan afgøre om der
> er forskel i komfortlevel, eller har du bare på forhånd afgjort at
> det må være to forskellige ting?

Ingen af delene.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 18:04

Jan W Nielsen wrote:

> Nej, ok - men jeg har aldrig hørt, at BMW ikke skulle være til at stole på i
> denne sammenhæng. Hvorfor skulle de være særligt optimistiske..?

Det ved jeg sguda heller ikke hvorfor de skulle være, men når nu
fabriksopgivelserne ikke matcher de oplysninger jeg får fra ejeren
af en af slagsen, hvad vil du så have jeg skal tro?? Hvem har mest
fordel at af "pynte" på tallene, hvad er mest nærliggende at tro:

1) Min kammerat lyver sin benzinøkonomi dårligere end den egentlig
er, for at opnå hvad??

...eller

2) BMW fabrikken opgiver et "optimistisk" resultat, vel vidende at
nogle kunder hænger sig i forbrugstal og det kan være et
salgsargument?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 19:02

> [...]
> af en af slagsen, hvad vil du så have jeg skal tro?? Hvem har mest
> fordel at af "pynte" på tallene, hvad er mest nærliggende at tro:

Med min viden om biler, der nok er omtrent den samme som din, ville jeg
konkluderer, at der er stor forskel på, hvordan, hvor langt og hvor hyppigt
folk kører. Alle forhold der har afgørende indflydelse på
brændstoføkonomien. Samtidig vil jeg vide, at der kan være mindre forskelle
fra eksemplar til eksemplar i både ydelse og forbrug.

Jeg ville derfor ikke alene på baggrund af een mands udtalelser konkludere,
at BMW-fabrikkerne bevidst og overordnet manipulerer med forbrugstal. En
manipulation, der måtte forventes at slippe ud til offentligheden på et
tidspunkt, og som i givet fald ville skade fabrikkens omdømme alvorligt.

Dette er ikke udtryk for, at jeg ved noget om BMW-fabrikkernes strategier -
men hvad jeg synes er sund fornuft.

P.S.: Jeg ved tilfældigvis, at Mogens Knudsen kender en, der siger det
modsatte om sin 5-serie. Den skulle være særdeles brændstoføkonomisk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 19:08

On Sun, 21 Mar 2004 19:01:36 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>Dette er ikke udtryk for, at jeg ved noget om BMW-fabrikkernes strategier -

Foran jer "ligger" internettet - find nogle BMW-test's og læs
forbrugstallene. Start med www.autobild.de

>P.S.: Jeg ved tilfældigvis, at Mogens Knudsen kender en, der siger det
>modsatte om sin 5-serie. Den skulle være særdeles brændstoføkonomisk.

Det er rigtig - en 528i, som på en tur til Jylland og hjem igen gik 14
km/l. Efter dén udtalelse gav manden en hjælpende hånd, så jeg kunne
komme op at stå igen -> ROFL :)

Nuvel - de er sikkert mere økonomiske end en Alfa, hvilket jeg heller
ikke har sagt noget om...

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 19:14

?

>....ville jeg konkluderer, at der er stor forskel på, hvordan, hvor langt
>og hvor hyppigt folk kører.

Det er sgu' da ikke viden om biler, men om sociologisk adfærd ;)

>....Alle forhold der har afgørende indflydelse på brændstoføkonomien.

Huh ? Hvor tit folk kører, ændrer sgu'dda ikke på hvor langt på
literen en given æske triller.

>Samtidig vil jeg vide, at der kan være mindre forskelle
>fra eksemplar til eksemplar i både ydelse og forbrug.

ret lige "mindre" til "større" - jeg finder 10% forskel rimelig
målelig

> [...]
>manipulation, der måtte forventes at slippe ud til offentligheden på et
>tidspunkt, og som i givet fald ville skade fabrikkens omdømme alvorligt.

_Jeg_ ville slet ikke bruge _en_ mands udtaleleser , som andet end
hans mening, og den kan man ikke konkludere noget som helst udfra

>P.S.: Jeg ved tilfældigvis, at Mogens Knudsen kender en, der siger det
>modsatte om sin 5-serie. Den skulle være særdeles brændstoføkonomisk.

ligesom min Scorpio også er en af dem der triller flot langt ....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 19:22

> Huh ? Hvor tit folk kører, ændrer sgu'dda ikke på hvor langt på
> literen en given æske triller.

Her tænker jeg på antallet af ture pr kilometer og dermed antallet kolde
starter.

> _Jeg_ ville slet ikke bruge _en_ mands udtaleleser , som andet end
> hans mening, og den kan man ikke konkludere noget som helst udfra

Fuldkommen enig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 20:16

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg ville derfor ikke alene på baggrund af een mands udtalelser konkludere,

Hvem snakker om at konkludere? Jeg siger at det _undrer_ mig og
ikke matcher det folk fortæller mig, hverken når det gælder
tallene for BMW'en eller Alfa'en..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 21-03-04 19:43

> [...]
> af en af slagsen, hvad vil du så have jeg skal tro?? Hvem har mest
> fordel at af "pynte" på tallene, hvad er mest nærliggende at tro:

Nu har jeg lige opdaget, at min tråd er blevet ret lang, har lige gnavet mig
igennem det hele, og har et par kommentarer:

1. Jeg må altså grine lidt, af jeres udtalelser om Alfa, at man nærmest skal
gøre sig fortjent til at købe en, og være lavet af et specielt stof, eller
skal man bare holde sig væk *G* Come on! Vi snakker altså om en ganske
almindelig forhjulstrukket mainstream familiebil, der konkurrerer på lige
fod med alle andre i samme klasse! Jeg kunne forstå synspunktet, hvis vi
snakkede om en gammel Porsche 911 med hækmotor, en M3csl med dæk der nærmest
er slicks, en Lotus Seven eller lign., men det er en familiebil med en
momentsvag V6'er i, ikke en skid andet.

2. At BMW's tal er så gode, at nogle ligefrem tror de er manipuleret, er
lidt langt ude synes jeg, og jeg tror ikke BMW får lov til bare selv at
finde på tal, det er trods alt de samme tal for brændstofsøkonomi og
forurening, der bliver brugt til at udregne den årlige grønne afgift, så at
man nærmest er til grin fordi man nævner det, forstår jeg ikke.
...en 325i koster 4.500,- i grøn ejerafgift om året, en Alfa 156 2,5 koster
7.500,- ....tror I bare fabrikkerne kan lave tallene som det passer dem ?

3. Ja, jeg har tidligere lavet et indlæg, der hed "Alfa 156 2,5 24V -
lortemotor ??" ..læg mærke til de to ?? Det er et spørgsmål, ikke en næsvis
konstatering!

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-03-04 20:28

"Thomas H." wrote:

> [...]
> gøre sig fortjent til at købe en, og være lavet af et specielt stof, eller
> skal man bare holde sig væk *G* Come on! Vi snakker altså om en ganske

Som sædvanligt læser du tingene som Fanden læser biblen,
ihvertfald hvis det er mine bemærkninger du hentyder til. For lige
at gøre det helt klart, jeg mener ikke man skal gøre sig fortjent
til en Alfa, jeg mener blot at hvis ikke man "tænder" på bilen,
motorlyden, køreoplevelsen, så ender man sandsynligvis med at være
rigtigt træt af sin fejlbehæftede bil. Kort sagt, lad være med at
købe en Alfa med mindre du er klar til at leve med de skavanker
der nærmest er synonymt med bilerne, hvis du tror den er et
driftsikkert alternativ til en Opel eller en BMW så bliver du
frustreret...

> 2. At BMW's tal er så gode, at nogle ligefrem tror de er manipuleret, er
> lidt langt ude synes jeg, og jeg tror ikke BMW får lov til bare selv at

Igen skal du læse _hvad_ jeg skriver og ikke hvad du _tror_ jeg
skriver. Jeg skriver at tallene undrer mig da de ikke matcher hvad
jeg får at vide fra folk der rent faktisk ejer eksemplarer af
bilerne..

> 3. Ja, jeg har tidligere lavet et indlæg, der hed "Alfa 156 2,5 24V -
> lortemotor ??" ..læg mærke til de to ?? Det er et spørgsmål, ikke en næsvis
> konstatering!

"Thomas H - altid en sølle bortforklaring ??" Det er et spørgsmål,

Fra : Thomas H.

Dato : 21-03-04 21:14

> Som sædvanligt læser du tingene som Fanden læser biblen,
> ihvertfald hvis det er mine bemærkninger du hentyder til.

Er snart træt af, at jeg intet kan skrive til dig, uden at få den kastet i
hovedet!
Og nej, det var ikke dig, men Mogens kommentarer jeg hentydede til.

> [...]
> der nærmest er synonymt med bilerne, hvis du tror den er et
> driftsikkert alternativ til en Opel eller en BMW så bliver du

....hvis det er så "religiøst" betinget at have en Alfa, vil jeg nok fraråde
at købe sådan en!

> [...]
> skriver. Jeg skriver at tallene undrer mig da de ikke matcher hvad
> jeg får at vide fra folk der rent faktisk ejer eksemplarer af

Hold nu op !!!!!!!!!!! Du mere end hentyder, at du ikke tror på tallene.

> "Thomas H - altid en sølle bortforklaring ??" Det er et spørgsmål,
> ikke en næsvis konstatering!

Problemet er, at du og andre Alfa-freaks følte, og føler sig enormt
provokeret af overskriften, især fordi I ikke kunne forsvare det!
Lavede du overskriften "Er BMW noget lort?" kunne man jo bare gå ind og
svare "Nej" , men det andet er simple facts, derfor bliver det sådan noget
religiøst ævl om, at man skal kunne høre den helt specielle lyd fra Alfaen,
ellers opdager man at det i virkeligheden er noget lort

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-03-04 07:54

"Thomas H." wrote:

> ...hvis det er så "religiøst" betinget at have en Alfa, vil jeg nok fraråde
> at købe sådan en!

Hvordan kan du få ovenstående til at det skulle være noget
"religiøst", jeg fraråder jo netop folk at købe en Alfa med mindre
de er klar til at leve med skavankerne?? Skåret ud i pap siger jeg
jo "Lad være med at købe en Alfa, du vil blive irriteret over
skavankerne!" - "En Alfa er ikke driftsikker som en Opel eller en
BMW!" - "Køb kun Alfaen hvis du er vild med motorlyden og
køreoplevelsen og klar til at være ligeglad med resten!". Er det
at være "religiøs"?? Jeg anser det for at være forbrugeroplysning,
det er sguda drønærgerligt hvis folk køber en italiensk
skramlekasse hvis de tror de får "en tysk bil i en italiensk
habit"..

> Hold nu op !!!!!!!!!!! Du mere end hentyder, at du ikke tror på tallene.

Jeg tror det er "idealtal" som er svære at genskabe for ejerne,
ja.. Jeg tror ikke på at de bare har slået med terninger og
opgivet det som forbrugstal, men det er ikke ukendt i bilverden at
fabrikkerne er voldsomt gode til at køre med "æg under foden" når
de laver de målinger der ligger til grund for de officielle tal.
Hvor mange 325'ere tror du dagligt bliver kørt med "æg under
foden", jeg har på fornemmelsen at en 325-ejer godt kan li'
motorlyd og kraftoverskud og træder noget tungere på pedalen. Sagt
med andre ord, tror jeg ikke der er ret mange 325-ejere der i det
daglige opnår de tal der står på din webside, min kammerat opnåede
ca. 10 km/l på en tankfuld..

> Problemet er, at du og andre Alfa-freaks følte, og føler sig enormt
> provokeret af overskriften, især fordi I ikke kunne forsvare det!

...og din overskrift var på ingen måde ment som en provokation?!?

Du kunne have valgt:

"Alfa 156 2,5 24V - uøkonomisk!"
"Alfa 156 2,5 24V - M3 forbrugssammenligning"
"Alfa 156 2,5 24V - gammel teknologi ??"

og en masse andre muligheder der ville matche indholdet, men du
valgte det følelsesladede:

"Alfa 156 2,5 24V - lortemotor ??"

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 23-03-04 19:24

On Mon, 22 Mar 2004 07:53:50 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>med andre ord, tror jeg ikke der er ret mange 325-ejere der i det
>daglige opnår de tal der står på din webside, min kammerat opnåede

Min tråd længere nede afspejler ganske godt forburgstallene for 6
cylindrede BMW'er. Folk kører typisk 10 km/l i deres 325i - det er vel
okay, men mindre end normen...

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-04 21:36

> [...]

>der nærmest er synonymt med bilerne, hvis du tror den er et
>driftsikkert alternativ til en Opel eller en BMW så bliver du

Nu ved jeg aldrig om du (strandtoft) har prøvet at lege forbruger, og
gå ned i en biks, der sælger Alfa'er ? Det har jeg, og sælgeren gav
mig det indtryk at det var en bil, man ikke fik ret mange problemer
med, den var da mindst ligeså stabil som alle andre biler........

Måske mange købere bare falder for bilens udseende, og sælgerens
ordskavalder , og derfor køber den, uden at være deciderede alfister ?

hvis man lægger mærke til mange af de "typer" der kører rundt i en
Alfa, er det ikke ligefrem betegnelsen "Alfist" man hænger på dem.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-03-04 14:27

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> mig det indtryk at det var en bil, man ikke fik ret mange problemer
> med, den var da mindst ligeså stabil som alle andre biler........

Ja, og en Opelsælger vil fortælle dig at en Opel ikke kan ruste,
men det bliver det ikke nødvendigvis fakta af..

En Alfasælger har en økonomisk interesse i at fortælle dig at Alfa
laver ufejlbarlige kvalitetsbiler, den slags interesser har jeg
ikke. Jeg kan se på diverse mandagsbil/lortebil-hjemmesider at der
findes en del mennesker der er stærkt utilfredse med deres
Alfa'er, meget ofte noget med knirkelyde eller elektronik der
opfører sig sært. Rygterne siger at Alfa er blevet meget bedre til
at "afluse" bilerne, men stadigvæk hører jeg fra både alfisti og
"alm. ejere" at der kan være bøvl med detaljerne..

> Måske mange købere bare falder for bilens udseende, og sælgerens
> ordskavalder , og derfor køber den, uden at være deciderede alfister ?

Ja, og det er da synd og skam hvis det er at de ender op med en
"problembil" de bliver trætte af på det grundlag. Af præcis den
grund gør jeg hvad jeg kan for at gøre folk opmærksomme på at de
ikke køber "tysk grundighed i en italiensk habit", de køber en
italiener på godt og ondt..

> hvis man lægger mærke til mange af de "typer" der kører rundt i en
> Alfa, er det ikke ligefrem betegnelsen "Alfist" man hænger på dem.

Naturligvis ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Frederik

Dato : 19-03-04 23:01

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> to forskellige købertyper og en ting som brændstoføkonomi er næppe
> nok til at få en BMW- eller Alfa-fan til at "skifte side"..

Det er ellers præcis det, jeg vakler imellem.

Frederik (der åbenbart er mærkelig...snøft.)

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 19-03-04 23:48

On Fri, 19 Mar 2004 23:00:58 +0100, "Frederik"
<tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> wrote:

>Det er ellers præcis det, jeg vakler imellem.

Så køb dig en BMW.
Hvis du ikke har Alfa-feelingen efter en prøvetur, er det spild af
penge for dig at købe een.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3.0i-24

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 07:25

> Så køb dig en BMW.
> Hvis du ikke har Alfa-feelingen efter en prøvetur, er det spild af
> penge for dig at købe een.

Du kan nok høre, at du er rendt ind i "ret-troende" folk her, Frederik - og
det er både gost og ondt.

Jeg kan huske beskrivelsen fra den ene af de to, jeg kender, som havde begge
biler: "BMW´en er en bil, der kan det hele - men Alfa´en har alligevel en
mere sportslig karakter."

Du må se, hvilken bil, der tiltaler dig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 08:23

On Sat, 20 Mar 2004 07:24:30 +0100, "Jan W Nielsen"

>Du kan nok høre, at du er rendt ind i "ret-troende" folk her, Frederik

Fra tid til anden overrasker du en anelse - det er ikke ukendt, at jeg
har 2 forskellige biler. Hvis ovenstående stod til troende, havde jeg
sikkert 2 Alfa Romeo's

De 2 biler er vidt forskellige og på hver sin måde en fornøjelse at
køre i. Min Opel ville jeg anbefale til "gud og hver en mand", som
ønsker en kraftig motorvejscruiser; men næppe min Alfa Romeo 164 Q4.
Sidstnævnte fortjener kun en ægte entusiast

>Jeg kan huske beskrivelsen fra den ene af de to, jeg kender, som havde begge
>biler: "BMW´en er en bil, der kan det hele - men Alfa´en har alligevel en
>mere sportslig karakter."

Du mener, at han ejede både en 6 cylindret BMW og Alfa Romeo. Hvilke 2
biler taler vi i så fald om?

>Du må se, hvilken bil, der tiltaler dig.

Skrev jeg også, så jeg er helt enig.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 18:38

> Du mener, at han ejede både en 6 cylindret BMW og Alfa Romeo. Hvilke 2
> biler taler vi i så fald om?

En BMW 328i og en Alfa Romeo 156, 2.5

I dag har han en 330 Ci.

Han er et år ældre end mig selv.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 10:32

Frederik wrote:

> Det er ellers præcis det, jeg vakler imellem.

Har du kørt de to biler eller er du på "læse specifikations
stadiet"?? Hvis du har kørt begge biler og ikke har den der "den
*MÅ* jeg bare eje fornemmelse" for Alfa'en, så vil jeg foreslå dig
BMW'en, jeg tror i så fald at risikoen for at du bliver irriteret
over Alfa'ens uundgåelige småskavanker er for stor til at den
bliver det rette valg for dig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Frederik

Dato : 20-03-04 16:09

> [...]
> BMW'en, jeg tror i så fald at risikoen for at du bliver irriteret
> over Alfa'ens uundgåelige småskavanker er for stor til at den

Landet ligger således, at det er på min mors og fars vegne.

De har en 156 V6, som inden for det næste års tid står til udskiftning.

Jeg er helt enig i beskrivelsen af Alfen. Vi har været ude og prøve
forskellige biler 330i, 530i, S-Type v8, S80 T6, Merc C32 AMG. Men selv om
disse biler alle reelt set er hurtigere en Alfen, er der ingen af dem, der
er så underholdende endsige dramatiske. Jeg havde samme oplevelse med en
Quattroporte v8, langt hurtigere, men ikke lige så underholdende.

Det jeg stejlede over var, at man synes BMW og Alfa er så langt fra
hinanden. Jeg synes da netop, at de to mærker reelt set er tættere på
hinanden end andet på markedet. Som jeg ser det, er biler som alfa og merc
yderpunkter og BMW ligger midt imellem.

Iøvrigt bliver den næste bil, som det ser ud nu enten 157 eller den nye
3-serie.

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 17:15

Frederik wrote:

> De har en 156 V6, som inden for det næste års tid står til udskiftning.

Okay..

> [...]
> er så underholdende endsige dramatiske. Jeg havde samme oplevelse med en
> Quattroporte v8, langt hurtigere, men ikke lige så underholdende.

Jeg kan langtfra præstere så imponerende en liste, men
underholdningen og dramatikken er jeg helt på det rene med.
Faktisk er det på grund af underholdningen og dramatikken at jeg
er jævnt ligeglad med at andre biler er hurtigere, billigere, har
mere effekt, er samlet bedre, forurener mindre og hvad jeg nu
ellers hører fra folk, så længe de ikke er mere underholdende
eller dramatiske kan jeg ikke bruge det til ret meget.

> [...]
> hinanden. Jeg synes da netop, at de to mærker reelt set er tættere på
> hinanden end andet på markedet. Som jeg ser det, er biler som alfa og merc

Jamen det er da taget til efterretning.

Min oplevelse fra de alfa- og bmwkørere jeg har kontakt med, er at
de to grupper vægter tingene temmeligt forskelligt. På papiret
ligger de to mærker og konkurrerer med hinanden, de sigter begge
på de sportslige familiebiler, men temperamentsmæssigt er de i
mine øjne forskellige som nat og dag. BMW'erne har den der
"ordnung muss sein" stil hvor alt er solidt, gedigent og checket,
mens Alfa'erne er langt mere "sydlandsk" og det er mere eller
mindre underordnet om småtingene virker, så længe bilerne kører og
er en fryd for øjet..

Jeg tror det er de færreste der både er til "tysk techno" og
"italiensk opera", derfor vurderer jeg ikke de to mærker til at
være direkte konkurrenter..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Frederik

Dato : 20-03-04 17:31

> [...]
>
> Jeg tror det er de færreste der både er til "tysk techno" og
> "italiensk opera", derfor vurderer jeg ikke de to mærker til at

Jeg tror vi er enige.

Lighederne mellem de to er sigtet på sportslige familliebiler.

Forskellene er der selvfølgelig også, især med de nye grimme, flamboyante,
overdesignede BMW'er, der virker meget klodsede sammenlignet med alfas
designstil.

Man kan også stille sig en tur ned på nørrebrogade, og se hvad man slås i
hartkorn med som BMW-køber.

Det sagt synes jeg stadig, BMW er dejlige biler, og det eneste jeg ville
overveje i stedet for alfa.

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 19:06

Frederik wrote:

> Forskellene er der selvfølgelig også, især med de nye grimme, flamboyante,
> overdesignede BMW'er, der virker meget klodsede sammenlignet med alfas
> designstil.

De nyeste BMW designs er jeg ikke så meget til, men går du en 3-4
år tilbage synes absolut BMW lavede nogle rigtigt pæne biler..

> Det sagt synes jeg stadig, BMW er dejlige biler, og det eneste jeg ville
> overveje i stedet for alfa.

Jeg tror jeg ville ende med noget fransk hvis Alfa gik op i en
røgsky, jeg ved ikke lige hvad det konkret skulle være, men
temperamentsmæssigt tror jeg det vil passe mig langt bedre end
hvad som helst tysk..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 18:41

> Jeg tror det er de færreste der både er til "tysk techno" og
> "italiensk opera", derfor vurderer jeg ikke de to mærker til at
> være direkte konkurrenter..

Jeg kan sagtens følge dig, Thomas (og Mogens).

Alfa Romeo 156 var blot den model, der hjalp Alfa ud over rampen til
"almindelige mennesker", og som følge af den brede udbredelse og de
historisk store salgstal, vil jeg hævde, at nétop den model, appellerer til
en bredere kreds, end Alfa som regel gør.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Frederik

Dato : 20-03-04 20:32

> [...]
>
> Jeg tror det er de færreste der både er til "tysk techno" og
> "italiensk opera", derfor vurderer jeg ikke de to mærker til at

Dette her sammenfatter mit forhold til en alfa, jeg er klar over, at mange
andre biler, er langt bedre på mange områder, men....

Aural sex in an Alfa

I drove a modded 156GTA a few days ago, complete with 'sports exhaust'
.. To be honest I found it difficult to hold the thing in a straight line.
Nothing to do with wrist-straining torque steer or the dissapointing Alfa
chassis. Nope, I couldn't stop laughing - at what is the rudest engine note
this side of a 1970 Ferrari 512S coda lunga.
Felt almost the same feelings the other week when I had a night's
steer in a new 3.2 GTV. I was shocked at how poor it was in so many ways;
and yet.and yet I simply couldn't bring myself to put the boot in. Because
if you're anything like me, with unleaded cursing through your veins, an
engine with the acerbic rev range and sheer musical character of Alfa's V6
can make up for just about anything. Uncle Bill hit the nail on the head
with his Scooby versus Evo musings in the STI end of term report. "Some
people have no idea what makes a great car great'.etc.it's the greatest
moment of your life in an engine note'. It's part of the human condition to
personalize that which is made from steel, glass and plastic, but I swear
that engine is alive -the myriad of zings, trembles and growls sounds and
feels like a heartbeat. Can't believe they're going to replace it with a GM
unit! Replace everything else, great, but please not that engine.

Tjaa..

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 16:11

> www.thhe.dk/156_vs_325.htm
>
> ..markant dårlig endda, den kører faktisk nøjagtig lige så kort på
literen,
> som en 343 Hk's 3,2 liters BMW M3 ..

Jamen så vil jeg da hellere ha' sådan en.

/Claus

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 08:28

On Fri, 19 Mar 2004 07:14:02 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> er den Alfa-motor godt nok også noget af det mest uøkonomiske på
> gaden!

Jep - en Alfa V6 går ikke så langt på literen som andre af samme
kaliber. Min 75 3.0 V6 gik vel omkring 10 km/l, hvor mine 2 AR 164
24V-udgaver ligger/lå på ca. 8.5-9 km/l. Omega'en kører over 10 km/l
med mig på rattet. Måske lyden har indflydelse....
(put the hammer down and enjoy the sound!)

Men man skal slet ikke spekulere på den slags, hvis man køber
6-cylindrede eller for den sags skyld 8-cylindrede biler.
Dét er i princippet det mindste af det !!!

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-04 13:52

"Hr. Mogens Knudsen" wrote:

> [...]
> med mig på rattet. Måske lyden har indflydelse....
> (put the hammer down and enjoy the sound!)

Min bror siger hans 75 3.0 går 9-9,5 uafhængigt af
kørselsmønsteret.. Jeg spurgte min kammerat der har kørt BMW 323ti
Compact (2,5 liter rækkesekser) hvad hans bil kørte på literen og
han svarede lige omkring 10 i snit. Thomas H's tal viser godtnok
en noget større forskel, men sådan er der jo så meget..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-03-04 08:00

> Jeg ville ha' skrevet... det er en Alfa m. V6 motor... = at købe ;) Alfa
er
> toppen!

Jeg kan følge dig - og mener det samme, hvis man er vild med Alfa.

.... men den med gearkassen ville jeg ikke være så glad for....

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-03-04 08:02

> Rust??

Ja, bilen ligger i den ringeste tredjedel - og der er rust i flere
eksemplarer allerede nu, skrives der rundt omkring.

Vi har været omkring den før.

Men derfor kan man jo godt købe den - de er billige som brugte - og kører jo
sublimt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 07:57

Bok wrote:

> Da jeg går og tænker på at købe en 97-98´ Alfa 156 2.5v6, kunne jeg godt
> tænke mig at, høre om både gode og dårlig erfaringer fra andre. Der er jo en
> del, ved de modeller med mindre motor.

Det man hører om med de 4-cylindrede er knastforstilleren der har
(eller ihvertfald har haft) tendens til at sætte sig. V6'erne er i
sagens natur en helt anden motor, solid og gennemprøvet
teknologi..

<http://www.alfasmeden.dk/forumdk/> er Alfaklubbens uofficielle
debatforum, det betyder dog ikke at man skal være medlem af
klubben for at deltage, så bare slå dig løs..

Klubben har også en række tekniske konsulenter, personer der hver
især har speciale i en bestemt alfamodel. Konsulenternes opgave er
at indsamle informationer og erfaringer om "deres" model, samt
rådgive og vejlede medlemmer. Konsulenterne på 156 serien hedder
Vernon Pedersen og Mikkel Lund, du kan få deres telefonnumre og
mailadresser hvis du emailer mig - eller måske endnu bedre, gå ind
på <http://www.alfaklub.dk/> og tast din adresse ind under
indmeldelse - det betyder at du får tilsendt et eksemplar af
nyeste klubblad (en lækkerbidsken, tro mig - der bl.a. indeholder
kontaktoplysninger på konsulenterne) samt et girokort du kan
benytte hvis det er noget for dig. Er det ikke noget for dig,
ignorerer du girokortet og ryger automatisk ud af kartoteket
igen..

Endelig vil jeg sige, at hvis du er i tvivl om du skal købe bilen,
så prøvekør den. Hvis det efterlader dig med et "Tjooe, det var
vel en meget pæn farve", så er den næppe noget for dig. Er du i
stedet fyr og flamme og laver motorlyde med munden, så har du vist
allerede fundet svaret.. Alfaer kan have en del skavanker og
småfejl (knirkelyde og den slags), så hvis ikke du er på stadiet
med munden og motorlydene, så kan den godt blive svær at leve med.
Er du derimod på stadiet med motorlydene, så er småknirkeri og
hanskerummet der indimellem åbner af sig selv så inderligt
ligegyldigt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : BoK

Dato : 19-03-04 08:30

> [...]
> Er du derimod på stadiet med motorlydene, så er småknirkeri og
> hanskerummet der indimellem åbner af sig selv så inderligt

Det er på sin ejen måde en charme.....
Jeg er bekendt med det, da jeg køre AR 75 3.0v6 QV og 33´ IE16v (konebil).
Men er den 2.5v6 i 156´, den samme som der ligger i 155´ ? og er der noget
med gearkassen i 156´ ? det er jo nok den samme der sider i alle modeller,
uanset motor størrelse.

Jeg er fuld tilfreds men 75´v6´ uden de store problemer, men klare sig ikke
til syn (bilen). Og jeg har haft den i 6 år, men kunne godt tænke mig at
prøve noget andet "nyt".

Hilsen
BoK

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-04 17:14

BoK wrote:

> Det er på sin ejen måde en charme.....

Absolut enig, det er bare sjældent noget "ikke-alfister" forstår
en bønne af.. Måske "ikke-alfister" skal udskiftes med
"ikke-entusiaster" for at give et mere rammende billede??

> Jeg er bekendt med det, da jeg køre AR 75 3.0v6 QV og 33´ IE16v (konebil).

Jamen så ved du jo hvad du går ind til..

> Men er den 2.5v6 i 156´, den samme som der ligger i 155´ ? og er der noget
> med gearkassen i 156´ ? det er jo nok den samme der sider i alle modeller,
> uanset motor størrelse.

Jeg mener bestemt det er samme maskine som i 155'eren, og lur mig
om ikke også gearkassen er den samme?

> Jeg er fuld tilfreds men 75´v6´ uden de store problemer, men klare sig ikke
> til syn (bilen). Og jeg har haft den i 6 år, men kunne godt tænke mig at
> prøve noget andet "nyt".

Har du været ude og prøvekøre en 156 2.5v6, og kan du leve med
performancenedgangen? Nu er den godtnok ikke ligefrem sløv, men en
75'er er og bliver nu en ganske anden sag..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ole

Dato : 19-03-04 10:45

Hej BoK

Jeg har haft en 156 2,5 V6 og har kun positive oplevelser af bilen. Jeg har ikke
hørt om, at der skulle være særlige rustproblemer med 156en, men søg så eventuel
efter en der er efterbehandlet. Motoren er kendt for at være solid og stærk og
især lyden overgår alle andre biler. Være dog opmærksom på om tandremmen er
skiftet, da dette er en bekostlig affære at skifte den (6 - 8.000 kr.) og se om
alle serviceeftersyn er overholdt. Jeg har også haft to 2,0 TS udgaver, som nok er
mere i balance end 2,5 hvis der køres stærkt på små snoede veje, men på landevej
og motorveje er 2,5 den lille overlegen. Benzinøkonomien er ikke så god, men jeg
kunne trods alt holde det lovede 8,8 km/l ved at kører 9 - 10 km/l. I byen er
forbruget dog højere. Grøn afgift er meget høj (7.500 kr. årligt), mens den også
var lidt dyrere at forsikre end 2,0en. Der er en 6 trins gearkasse i bilen og jeg
havde heller ikke problemer her, men har også læst i Bilmagasinet for et par år
siden, at der kunne være problemer med gear-kassen.

Hilsen
Ole

"Alfa Romeo 156 2.5v6"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.239.6)

Fra : BoK

Dato : 19-03-04 11:14

Hej Ole,

> [...]
er
> skiftet, da dette er en bekostlig affære at skifte den (6 - 8.000 kr.) og
Det var meget skal de havde motoren vippet ned (ud), har du kendskab til det
?

> alle serviceeftersyn er overholdt. Jeg har også haft to 2,0 TS udgaver,
som nok er
Jeg tror det er godt ting på sådan en bil at kigge efter.

> mere i balance end 2,5 hvis der køres stærkt på små snoede veje, men på
landevej
> og motorveje er 2,5 den lille overlegen.
Den må da havde et mærkbart bedre moment, end 2.0´.

>Benzinøkonomien er ikke så god, men jeg
> kunne trods alt holde det lovede 8,8 km/l ved at kører 9 - 10 km/l. I byen
er
> forbruget dog højere.
Jaaa, det er jeg jo lidt vandt til, men mon ikke det bliver kompenseret lidt
af lyden ?

6 trins, hvilken årgang var bilen ?

Hilsen
BoK

Fra : Ole

Dato : 19-03-04 12:11

Hej BoK

"BoK" <mailto:info@addnet.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Alfa Romeo 156 2.5v6"

> [...]
> se om
> Det var meget skal de havde motoren vippet ned (ud), har du kendskab til det

Jeg mener, at motoren skal "fjernes". Jeg har ikke teknisk viden. Der er også to
balanceaksler og dermed er der to remme, som også skal udskiftes og justeres. Det
kan let tage en arbejdsdag eller mere afhængig af justeringsproblemer. Jeg købte
min brugt med det forbehold, at tandremmen blev udskiftet.

> som nok er
> Jeg tror det er godt ting på sådan en bil at kigge efter.

Ikke kun på Alfa, gælder vel alle biler. Bilens historie er vel også vigtig og
kontakt eventuel den tidligere ejer.

> landevej
> Den må da havde et mærkbart bedre moment, end 2.0´.

Momentet i 2,5eren er talsmæssigt en skuffelse. Jeg mener det ligger på 218 nm ved
4500 omdrejninger, men det føles af mere og især når den når de 3-4.000
omdrejninger. Bilen skal ligesom 2,0 helst have omdrejninger, men kan sagtens
trække i 6. gear fra 50 km/t, men lad være, det er ikke så sjovt.

> er
> Jaaa, det er jeg jo lidt vandt til, men mon ikke det bliver kompenseret lidt
> af lyden ?

Jo, jeg kører i dag selv rundt i en Alfa 147 JDT 16V og savner især lyden, men
pengepungen har det bedre!

Det skal dog nævnes, at når jeg var på langture ned af de tyske motorveje var
forskellen i forbruget mellem 2,0 og 2,5 mindre eller næsten det samme, hvilket
nok skyldes det sjette gear og den stærkere motor i 2,5.

> og jeg
> par år
> 6 trins, hvilken årgang var bilen ?

Den var fra 4/1999 med sportskit 3, d.v.s. orginal sænkning og lædersæder. Den
havde kørt ca. 80.000 km ved købet og jeg solgte den et år efter med 120.000 km på
tælleren. Årsagen til salget var, at den var dyr i forsikring, vægtafgift og
benzin. Serviceomkostninger på bilen var kun lidt dyrere end 2,0 udgaven.

Inden købet af bilen prøvede jeg mange 2,5er, men var lidt skuffet indtil jeg fik
prøvet denne. De andre var alle uden sportskit, og jeg følte at balancen i bilerne
var dårligere!

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Ole