kvindelige præster eller lærere
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 22:10

hvad er forskellen på at lære andre eller forkynde for andre? og giver dette
ikke tilladelse til kvinder at være præster alligevel? Paulus, den store
mand, blev han ikke også undervist at en kvinde et eller andet sted hvor han
blev inviteret hjem?

jeg har her strongs def for at lære 1 Tim 2.12

"men at være Lærer tilsteder jeg ikke en Kvinde, ikke heller at byde over
Manden, men at være i Stilhed."

1321 didaskw didasko did-as'-ko

a prolonged (causative) form of a primary verb dao (to learn);
TDNT-2:135,161; v

AV-teach 93, taught + 2258 4; 97

1) to teach
1a) to hold discourse with others in order to instruct them, deliver
didactic discourses
1b) to be a teacher
1c) to discharge the office of a teacher, conduct one's self as a teacher
2) to teach one
2a) to impart instruction
2b) instill doctrine into one
2c) the thing taught or enjoined
2d) to explain or expound a thing
2f) to teach one something

det skal siges at de første der talte om at Jesus var opstået var kvinder,
dette mener jeg er en indikation af at Gud stadfæster kvinders forkynder
tjeneste

ap gj 5.42 Og de holdt ikke op med hver Dag at lære i Helligdommen og i
Husene og at forkynde Evangeliet om Kristus Jesus.

2097 euaggelizw euaggelizo yoo-ang-ghel-id'-zo

from 2095 and 32; TDNT-2:707, *; v

AV-preach 23, preach the Gospel 22, bring good tidings 2, show glad tidings
2, bring glad tidings 1, declare 1, declare glad tidings 1, misc 3; 55

1) to bring good news, to announce glad tidings
1a) used in the OT of any kind of good news
1a1) of the joyful tidings of God's kindness, in particular, of the
Messianic blessings
1b) in the NT used especially of the glad tidings of the coming kingdom of
God, and of the salvation to be obtained in it through Christ, and of what
relates to this salvation
1c) glad tidings are brought to one, one has glad tidings proclaimed to him
1d) to proclaim glad tidings
1d1) instruct (men) concerning the things that pertain to Christian
salvation

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 22:32

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> hvad er forskellen på at lære andre eller forkynde for andre?

Det er eit svært interessant spørsmål. Eg synes verkelig du skal forsøka å
utdypa den forskjellen. Det er nødvendig for å skjønna "bibelen".

(Tips, du må ta historiekunskapene til hjelp!)

HM

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 22:40

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Det er eit svært interessant spørsmål. Eg synes verkelig du skal forsøka å
> utdypa den forskjellen. Det er nødvendig for å skjønna "bibelen".

at forkynde er det på overfladen mener jeg, hvor det at være lærer er at gå
i dybden, jeg mener at kvinden godt må forkynde eftersom det var kvinder der
først "fortalte" om at Jesus var opstået

> (Tips, du må ta historiekunskapene til hjelp!)

det kan jeg ikke da jeg ikke er inde i dette som du sikkert er

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 22:51

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 22:55

> [...]

der
> først "fortalte" om at Jesus var opstået

> det kan jeg ikke da jeg ikke er inde i dette som du sikkert er

Du er ute på ein farlig veg. Du er nøydd til å "lesa bibelen" utan å skjønna
kva den fortel, og du "strør om deg" "misjonering" utan å skjønna kva du
egentelig formidler!

Litt mindre skråsikkerhet?

HM

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 23:01

> [...]
skjønna
> kva den fortel, og du "strør om deg" "misjonering" utan å skjønna kva du

jeg skriver som jeg gør fordi at det er sådan jeg mener det er, jeg vil
gerne høre hvad du mener om emnet

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 23:34

> [...]
> skjønna

> jeg skriver som jeg gør fordi at det er sådan jeg mener det er, jeg vil

Eg er ikkje heilt sikker. Her er så mange AFer ;-( Er du moden nok til å ta
motforestillinger seriøst? Du skjønner, andre tanker kan ha så store
konsekvenser at dei blir avvist uansett. Jamfør Darvins tanker. Nei, intil
vidare synes eg at du (og alle andre) skal forsøka å leita sjølv. Som du
hugser, har eg kome med formastelige tanker før.

HM

Fra : Dres

Dato : 19-03-04 00:30

I news:405a23cc$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Som du hugser, har eg kome med formastelige
> tanker før.

Du kan være helt rolig, jeg tager på en lang forlænget weekend, så
benyt tiden konstruktivt medens jeg er væk

Venlig hilsen
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 02:31

"Dres" <dewnull@stort-sort-hul.invalid> wrote in message

> Du kan være helt rolig, jeg tager på en lang forlænget weekend, så
> benyt tiden konstruktivt medens jeg er væk

hvis det ikke er humor så ved jeg ikke hvad er

Ole

Fra : Dres

Dato : 19-03-04 05:45

I news:405a4d66$0$513$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

[ ... ]
> hvis det ikke er humor så ved jeg ikke hvad er

Godt set Ole, - må Gud rigt velsigne dig

Venlig hilsen
Andreas - der er på vej til en lang forlænget weekend

Fra : Quadro

Dato : 22-03-04 13:43

> [...]
> vidare synes eg at du (og alle andre) skal forsøka å leita sjølv. Som du
> hugser, har eg kome med formastelige tanker før.

Må jeg spørge hvilket sprog du skriver på?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-03-04 15:57

"Quadro" <quadro_jog@SPAMISEVILINDEEDhotmail.com> mælte sligt:

>Må jeg spørge hvilket sprog du skriver på?

Det er nynorsk.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 22-03-04 22:43

> [...]

> dette mener jeg er en indikation af at Gud stadfæster kvinders forkynder

For mig at se er der en god del forskel på at forkynde og at lære.
Forkyndelse er primært rettet udadtil, hvor en lærer har til opgave at
oplære menigheden i forskellige åndelige og moralske spørgsmål. Denne rolle
er (i hvert fald i folkekirken) lagt over til præsterne, hvorfor vi er
nogle, der mener, at denne gerning er forbeholdt mænd. Et problem i denne
sammenhæng er, at præsterne i dag har fået så mange af menighedens opgaver,
at det er at afskære kvinder fra mange opgaver, som intet i Bibelen taler
imod. F.eks. er præsterne ofte sjælesørgere, og netop denne opgave er der
virkelig mange kvinder, der har store nådegaver til at udføre. Man kunne
sikkert få en lang diskussion ud af dette, men for mig at se må det være en
hel del vigtigere at finde egnede tjenester til kvinderne inden for de
opgaver, som der er bibelsk belæg for. Og her er forkyndertjeneste bestemt
en af dem.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-04 23:12

"Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> wrote in message

> For mig at se er der en god del forskel på at forkynde og at lære.
> Forkyndelse er primært rettet udadtil, hvor en lærer har til opgave at
> oplære menigheden i forskellige åndelige og moralske spørgsmål.
Og her bruker du orda feil.

> Denne rolle

Altså å undervisa

> [...]

> imod. F.eks. er præsterne ofte sjælesørgere, og netop denne opgave er der
> virkelig mange kvinder, der har store nådegaver til at udføre.

Sjelesorg er taushetsbelagd.
For å kunna bedømma kvaliteten på sjelesorg, må du ha både sjelesorgskunskap
of førstehandskunskap om sjelesørgarane sitt arbeid, og det har du ikkje. Du
uttaler deg om ting du ikkje har greie på.

> [...]
en
> hel del vigtigere at finde egnede tjenester til kvinderne inden for de

Og når du ikkje forstår kva orda du bruker betyr, så oppfatter eg
meiningsytringa svært "komisk".

HM