Andet multimedie
bentjuul 3670
Corell Draw og vektor eps filer
Fra : Storm

Dato : 18-03-04 20:35

Jeg er bange for at jeg har spurgt før, men hvis kan jeg ikke
finde/huske det.
Kan Corell Draw ikke klare vektor eps gemt ned fra Illustrator?
Skal filer fra Illustrator leveres som .ai filer for at Corell Draw kan
åbne dem som vektorgrafik?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : KNL DtP

Dato : 18-03-04 20:56

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan Corell Draw ikke klare vektor eps gemt ned fra Illustrator?
> Skal filer fra Illustrator leveres som .ai filer for at Corell Draw kan
> åbne dem som vektorgrafik?

Det kan den godt - hvis du husker at åbne den korrekt.

Under File > Import sætter du Filformatet til "PS, PRN, EPS - PostScript
Interpreter". Nu åbner Corel EPS-filen op som rigtig vektorgrafik.

Hvis den bare står til "EPS - Encapsulated PostScript" får du blot et grimt
preview eller en grå kasse, hvor den skriver filnavnet og hvilket program det
stammer fra.

Håber det kunne bruges.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Storm

Dato : 18-03-04 21:18

KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> preview eller en grå kasse, hvor den skriver filnavnet og hvilket program det

Det kan du tro.
Jeg har leveret en større samling filer på cd. Jeg erklærede at den
kunne bruges både på mac og pc - for det havde jeg testet af og vektor
filerne havde jeg gemt i .eps.
Jeg er så blevet kontaktet for at levere dem i "pc-format og .ai".
I dag mener jeg jo ikke der er nogen grund til at lave filer specifikt
til én platform, ikke indenfor den grafiske verden ihvertfald, hvis man
gemmer dem rigtigt. Der kan måske være noget med thumbs preview?
Måske havde det faktisk været en bedre idé med .ai filer. men de kan jo
ikke placeres direkte hvis man sidder med Quark 4, men for fremtiden vil
jeg gøre det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 18-03-04 21:34

> Måske havde det faktisk været en bedre idé med .ai filer. men de kan jo
> ikke placeres direkte hvis man sidder med Quark 4, men for fremtiden vil
> jeg gøre det.

Mjahh nej, det tror jeg egentlig ikke. Ai er ikke det samme længere efter at
CS pakken er kommet. Selvom man kan gemme bagudkompatibel AI, så ville jeg
nok alligevel sats på EPS.
Den nye CorelDraw 12 har nogle fine filtre iøvrigt. Jeg kan godt anbefale
den pakke.

Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 18-03-04 22:01

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> Mjahh nej, det tror jeg egentlig ikke. Ai er ikke det samme længere efter at
> CS pakken er kommet. Selvom man kan gemme bagudkompatibel AI, så ville jeg
> nok alligevel sats på EPS.

Ok så, jeg ville nu aldrig (ikke endnu da levere noget som andre,
hvis udstyr jeg ikke kendte, skulle arbejde med i cs-formater.

> Den nye CorelDraw 12 har nogle fine filtre iøvrigt.

Hvad kan de da?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 19-03-04 11:15

> Hvad kan de da?

Det er særligt cad filtrene der er gode. DWG og DXF. Cadformater kan være
drilske at hente ind i vektorprogrammer, fordi de er konstrueret anderledes.
Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 19-03-04 23:06

Studio Smalbro <studio@NOSPAMNOsmalbro.dk> wrote:

> Det er særligt cad filtrene der er gode. DWG og DXF. Cadformater kan være
> drilske at hente ind i vektorprogrammer, fordi de er konstrueret anderledes.

Dem har vi vist snakket om før - Cadformaterne, og ja de kan være et
atomiseret helvede at hive ind i Illustrator hvis man skal arbejde
videre med dem.
Måske CS har fået nye muligheder der løser/letter problematikken?

Jeg havde lige en cd med noget film på - ideen var at jeg skulle hente
nogen billeder fra den til brug på nettet. Det kan jeg ikke finde ud af
sådan lige. Ud over film filer lå der en del .drx (jeg kan ikke helt
huske om det var den præsice extension, men tænke det var director
filer) - jeg kunne ikke få fat i dem hverken med Illustrator eller
Photoshop, og så opgav jeg.
Kunne Corell Draw klare sådan en opgave? Altså Director filer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 20-03-04 12:36

> [...]
> Photoshop, og så opgav jeg.
> Kunne Corell Draw klare sådan en opgave? Altså Director filer.

drx skulle være extension for photoshop tutorial - men den kan selvfølgelig
godt være lavet i Director. Jeg - tror - ikke Draw kan hente Directorfiler,
men vil ikke afvise det.

Kh
Bjørn