E-mail
Fra : Roald Henriksen

Dato : 18-03-04 16:08

Hej.
Kører D4P.
Opgave:
Mit program skal lave en mail, der afleveres i OEs udbakke til senere
afsendelse.
Kun Til-feltet og Emne-feltet skal udfyldes, der er altså intet indhold i
mailen.
(Undrer nogle sig, så er det fordi det er maskine-til-maskine kommunikation,
hvor al info ligger i Emne-feltet og der er således ikke brug for mere).
Problem:
Jeg ved ikke hvordan en mail opbygges og sendes til OE.
Der må da være nogen, der har prøvet det ?
Mvh Roald.

Fra : David Konrad

Dato : 18-03-04 16:16

"Roald Henriksen" <mail@pentagon-electric.dk> wrote in message
> [...]
> Problem:
> Jeg ved ikke hvordan en mail opbygges og sendes til OE.
> Der må da være nogen, der har prøvet det ?

Nej - det kan ikke lade sig gøre. OE er en standalone-applikation der ikke
benytter de COM-objekter, man ellers kan instantiere og aktivere MS'
programmer med. Brug Outlook i stedet, eller send mailen via andre
komponenter. Jeg husker ikke lige hvad der er installeret på D4, men ellers
kan du downloade Indy eller en anden TCP-suite, som laver det hårde arbejde
for dig.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 16:16

Eksempel:

uses
shellapi;

var
s: string;
begin
s:= 'mailto:mail@pentagon-electric.dk?subject=hoho&body=';
s:= s+'Hej Roald'+#13+#10;
s:= s+#13+#10;
s:= s+'Sådan skal den skrues sammen'+#13+#10;
s:= s+#13+#10;
s:= s+'Hilsen din pc';
s:= StringReplace(s, #13#10, '%0D%0A', [rfReplaceAll]);
ShellExecute(0,'open',pchar(s),NIL, NIL, SW_SHOWNORMAL);
end;

Fra : David Konrad

Dato : 18-03-04 16:19

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message
> [...]
> s:= StringReplace(s, #13#10, '%0D%0A', [rfReplaceAll]);
> ShellExecute(0,'open',pchar(s),NIL, NIL, SW_SHOWNORMAL);

OK - men det kalder da blot default mailklienten - ikke OE eksplicit.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 16:27

"David Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> OK - men det kalder da blot default mailklienten - ikke OE eksplicit.

Rigtigt, men det er sikkert også tilstrækkeligt i 99% af tilfældene.

Fra : Roald Henriksen

Dato : 19-03-04 08:50

Hej David og Uffe.
Det var lige nøjagtig denne funktion, jeg efterlyste.
Shellexecute(blablabla) lægger en mail i OEs udbakke, klar til afsendelse.
1000 tak for hjælpen.

....og så står jeg igen og tør næsten ikke spørge, men altså:
Hvordan henter man en mail ind i Delphi til videre bearbejdelse?

Mvh Roald

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 13:19

> Hvordan henter man en mail ind i Delphi til videre bearbejdelse?

Jeg går ud fra, at du mener en e-mail automatisk genereret og sendt til
dig i et relativt fats format. Først og fremmest skal du oprette en
særlig e-mail konto til dette. Denne konto lader du dit delphi program
om at tømme (OE skal ikke blandes ind i det). Derefter skal indholdet af
e-mailen "parses" og en passende handling udføres.

Du kan f.eks. anvende Indy (open source, gratis) til at læse fra e-mail
kontoen. Der følger en del eksempler med.

Indy kan også anvendes til at sende e-mail med uden at OE bliver blandet
ind i det.

hilsen
Uffe