Backup server
Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 18-03-04 14:22

Hej
Jeg har en flok servere (NT, 2000 og 2003), hvor der i dag bliver taget
backup på tre DLT båndstationer. Nu har jeg lidt planer om at sikre serverne
yderligere med følgende løsning:

En separat backup server med tilstrækkelig diskkapacitet til at indeholde
data fra den samlede datapark.
Serveren vil jeg placere fysisk adskilt fra resten af serverene med en fiber
forbindelse.
Jeg havde så planer om at køre backup fra de forskellige servere over på
backup serverens diske og herfra ligge det videre ud på bånd LTO eller lign.

Vil en sådan løsning kunne bruges i praksis og i så fald er der ting man
skal være opmærksom på for at sikre den rigtige løsning.

MVH
Ove Hvam Andersen

Fra : Alex Holst

Dato : 18-03-04 20:22

Ove Hvam Andersen wrote:

> [...]
>
> Vil en sådan løsning kunne bruges i praksis og i så fald er der ting man
> skal være opmærksom på for at sikre den rigtige løsning.

Det er et rigtigt fint koncept. Det tillader hurtig restore af filer, og
tillader samtidigt langtidsopbevaring.

Du skal vaere opmaerksom paa, at man ikke noedvendigvis oensker den
egenskab for alle filer, f.eks. krypteringsnoegler, certifikater,
ukrypterede foelsomme filer, etc.

Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 19-03-04 09:57

Hej

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal vaere opmaerksom paa, at man ikke noedvendigvis oensker den
> egenskab for alle filer, f.eks. krypteringsnoegler, certifikater,

Den vigtigste server er DB serveren til vores MPS som kører på en Oracle
database, der er udover en daglig backup af selve databasen en række
redo-filer der løbende bliver lavet så det er muligt at rulle tilbage, disse
filer vil jeg også kopieret over på backupserveren i passende intervaller.

DB serveren vil jeg gerne have sikret yderligere, da et stop på denne hurtig
betyder at produktionen også står stille. Det kan hurtig blive kostbar med
ca. 100 mand i Danmark og snart 400 i Estland og ca. 100 i Kina.
Jeg har ikke helt overblik over hvordan man sikrer serveren så man opnår den
optimale driftsikkerhed, det er så næste punkt.

MVH
Ove Hvam Andersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-03-04 21:00

Ove Hvam Andersen skrev:

> Jeg har ikke helt overblik over hvordan man sikrer serveren så man
> opnår den optimale driftsikkerhed, det er så næste punkt.

Det var et voldsomt stort næste punkt.

Hvad mener du, helt nøjagtigt, med driftsikkerhed? (er det sikring mod
strøm-udfald, mod hærværk fra netværket eller anbefaling af hvordan en
given server bør opsættes og driftes?)