OS9 Formattering af FireWire HD
Fra : Lars Brink

Dato : 18-03-04 13:54

Er der nogen her der husker OS9 og ka' hjælpe?

Har købt en Lacie 80GB FireWire Extern HD

Den har det ikke længere helt godt og jeg vil formatere den, men ingen
steder kan jeg dette.

Apples Diskførstehjælp og Diskværktøj kan slet ikke se den selvom den er
mounted på min desktop. Hvis jeg vælger "slet disk" på desktoppen kan jeg se
at den er DOS formateret men jeg kan ikke slette/formatere den her - får at
vide at der er sket en fejl.

HDT kan se den men kan ikke initialisere/formatere den

Hva' fa'en ka' man gøre????

PFT Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-03-04 14:21

Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> Hva' fa'en ka' man gøre????

Put den i en Windows maskine og lad den gøre det.

Helst en nyere maskine for at være sikker på at du kan få én partition
der fylde hele disken.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-04 15:53

Hej Lars

Fik du ikke LaCie Silverlining med til den? - Den kan formattere i både
DOS og Mac...

Kontroller lige, at 'Apple Firewire Support' er i udvidelsesmappen, og
at der _ingen_ d2 drivere er. - LaCies driver blokerer for Apples
Diskværktøj. Prøv så at genstarte med disken sat til og brug Apples
Diskværktøj fra OS 9.2.x

Et alternativ, der måske kan gøre det, er et ældre program, der hedder
'DiskCharmer 3.1.5', men DC kører kun på klassisk Mac OS - ikke i
classic mode under X..

Træk blot diskikonet over på DiskCharmers ikon og vælg så 'Make Disks
Larger'. - Det tager ikke lang tid at slette den til Mac format.

Herefter burde du kunne vælge den under 'Speciel' ->'slet disk' og vælge
DOS format igen. Det er altid godt at have den i DOS format, da du så
blot kan tage den med og tilslutte et hvilket som helst FW system.

Jeg har faktisk reddet både jaz diske og en 2gb HD med DiskCharmer.

Ellers er der måske Intech Harddisk SpeedTools. - Den kan ofte noget
andre ikke kan...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 19-03-04 00:28

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
> at den er DOS formateret men jeg kan ikke slette/formatere den her - får at

du skal formater den med et tredieparts værktøj. Apples OS9
diskværktøjer kan ikke snakke firewire...

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lars Brink

Dato : 19-03-04 11:37

tak...så ka' jeg bedre forstå...men det er da lidt fjollet...

Nuvel...mine tredieparts værktøjer kan ikke eller er måske for gamle...kan
nogen anbefales?

Hilsen Lars

Fra : Morten

Dato : 20-03-04 01:42

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> tak...så ka' jeg bedre forstå...men det er da lidt fjollet...

> Nuvel...mine tredieparts værktøjer kan ikke eller er måske for gamle...kan
> nogen anbefales?

hmm, mine OS9 dage er overstået, så jeg ed ærlig talt ikke hvad der
findes anno 2004. Jeg bruger bare OSX'e eget værktøj.

Fra : Henrik

Dato : 20-03-04 08:20

On 19/03/04 11:37, in article BC808BF4.47F1%lars@ad-man.dk, "Lars Brink"
<lars@ad-man.dk> wrote:

> tak...så ka' jeg bedre forstå...men det er da lidt fjollet...
>
> Nuvel...mine tredieparts værktøjer kan ikke eller er måske for gamle...kan
> nogen anbefales?
>
> Hilsen Lars

Hej Lars,

Du kan bruge Silverlining Pro 6.4.3 den understøtter Firewire diske, jeg kan
huske noget om, at tidligere versioner ikke understøttede Firewire diske men
kan ikke huske fra hvilken ver. Men mener bestemt at Silverlining Pro 6.4.3
skulle kunne klare det.

Kan evt. tjekke det.

Henrik