bmp-filer
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 18-03-04 13:10

Hej

Jeg har været ved at kigge lidt på hvordan man får java til at læse
bmp-filer, men har endnu ikke fundet noget let løsning. Dette kan
skyldes to ting: enten findes den ikke eller også har jeg overset den.
Jeg håber at der er nogen som vil fortælle hvad der er tilfældet.

De muligheder jeg selv har fundet er:
I version 1.5 er det implementeret i imageio-pakken. Dette er ikke en
løsning da jeg ikke vil kaste mig over 1.5 endnu. Desuden skal
programmet kunne bruges af "almindelige" mennesker

JAI kan gøre det. Heller ikke en løsning da JAI ikke følger med som en
del af en standard JRE-installation.

Da BMP er et relativt simpelt format kan man selv skrive en klasse som
læser BMP-filer, og oversætter dem til noget brugbart. Muligvis en
løsning, men lidt besværlig synes jeg.

Endelig kan man finde en plug-in til imageio-pakken som kan læse
bmp-filer. Dette er nok den løsning jeg vil foretrække (under
forudsætning af at det er muligt at distribuere en sådan plug-in med
programmet). Men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en.

Håber at der en nogen som kan hjælpe.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Henrik Eiriksson

Dato : 19-03-04 20:38

fint eksempel på java BMP viewer her:
http://www.lordjoe.com/JavaCourse/BMPLoader.html
ren jdk. behøver ikke eksterne libs.

/h

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-03-04 08:23

In article <405b4dce$0$481$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henrik Eiriksson <nospam@thankyou.net> wrote:

> fint eksempel på java BMP viewer her:
> http://www.lordjoe.com/JavaCourse/BMPLoader.html
> ren jdk. behøver ikke eksterne libs.
>
> /h

Det ser umiddelbart lovende ud. Jeg vil kigge nærmere på det. Tak for
hjælpen.

MVH Thomas

Fra : Michael Banzon

Dato : 19-03-04 21:19

> [...]
> forudsætning af at det er muligt at distribuere en sådan plug-in med
> programmet). Men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en.

Du kan jo også bare distribuerer JAI med, det er jo også et "plugin".
Og ja - det er muligt at distribuerer dette med, brugeren behøver
slet ikke at vide noget ;-D

--
Michael Banzon
http://southbound.dk/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-03-04 01:14

On 2004-03-19, Michael Banzon <michael@banzon.dk> wrote:

> Du kan jo også bare distribuerer JAI med, det er jo også et "plugin".
> Og ja - det er muligt at distribuerer dette med, brugeren behøver
> slet ikke at vide noget ;-D

Ja, i Pure Java-udgaven, men så bliver det godt nok sløvt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Serfs up!

Fra : Michael Banzon

Dato : 20-03-04 04:00

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Ja, i Pure Java-udgaven, men så bliver det godt nok sløvt.

Hvorfor skulle man ikke kunne distribuere noget der ikke er
ren Java??

--
Michael Banzon
http://southbound.dk/

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-03-04 08:30

In article <c3gkbg$67v$1@sunsite.dk>,
"Michael Banzon" <michael@banzon.dk> wrote:

> Hvorfor skulle man ikke kunne distribuere noget der ikke er
> ren Java??

Hej Michael

Tak for at gøre mig opmærksom på denne mulighed. Jeg tror jeg vil kigge
på det; så må det jo vise sig om det er for langsomt. Under alle
omstændigheder kan det blive nødvendigt, da jeg endnu ikke ved hvilken
type bitmap der er tale om. Hvis det er et eller andet komprimeret
halløj vil det nok være nemmest at bruge JAI (idet jeg går ud fra at den
kan klare alle formater).

Faktisk havde jeg endnu en grund til ikke at ville bruge JAI, nemlig at
Sun skriver at JAI ikke er lavet til Mac (som jeg arbejder på).
Heldigvis har jeg opdaget at Apple er uenige i denne påstand

MVH Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-03-04 10:19

On 2004-03-20, Michael Banzon <michael@banzon.dk> wrote:

> Hvorfor skulle man ikke kunne distribuere noget der ikke er
> ren Java??

Det kan man selvfølgelig godt, hvis man tager sig den frihed at have
nogle forudsætninger til de platforme det skal køre på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Who will take care of the world after you're gone?

Fra : Michael Banzon

Dato : 20-03-04 12:46

> Det kan man selvfølgelig godt, hvis man tager sig den frihed at have
> nogle forudsætninger til de platforme det skal køre på.

Ja, det er self. rigtigt - jeg kommer jo heller ikke så meget ud ;-D
Jeg holder mig mest til Windows- og Linux-platform, og derimelllem er
det i hvert tilfælde ikke noget problem at gøre det fuldstændig
usynligt for brugeren at der loades dynamiske libs..

Så konklusionen må vel være (?) at man godt kan distribuere ikke-Pure-
Java-aplikationer, blot man ved hvilke platforme man distribuerer til.

--
Michael Banzon
http://southbound.dk/