Gipspuds
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-03-04 10:59

Jeg skal have pudset mine køkkenvægge op efter at have tømt
rummet fuldstændigt. Jeg har banket det løse gamle puds ned, men
heldigvis sidder det meste så godt fast at det får lov at blive siddende.

Det der skal pudses er vel ca. 4 m2 ialt fordelt ud over alle fire vægge
og de største områder er ca. 1 m2. Tykkelsen på pudset er op til 2
cm.

Jeg har læst mig til at det skulle være meget nemmere og mere
holdbart at bruge gipspuds til at pudse væggene op igen, så er der
nogen der har erfaringer med brug af gipspuds hører jeg meget gerne
om dem.

/Jakob

Fra : bme

Dato : 18-03-04 16:15

du kan sagtens bruge gipspuds - har selv gjort det for flere.

Du skal dog forvente at skulle gøre det over flere gange for at få det
fuldstændigt jævnt, da gipspuds svinder lidt ved tørring.

/bo

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-03-04 18:31

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse news:c3ced3$2086$1@news.cybercity.dk...
> du kan sagtens bruge gipspuds - har selv gjort det for flere.
>
> Du skal dog forvente at skulle gøre det over flere gange for at få det
> fuldstændigt jævnt, da gipspuds svinder lidt ved tørring.

Ok

Jeg har købt en 30 kg's sæk og så må vi se hvordan det går

/Jakob

Fra : Carsten

Dato : 18-03-04 16:26

Hej Jakob
jeg har aldrig hørt om gipspuds, men jeg er sikker at det ikke vil være en
god ide at blande to produkter sammen, så hvid dine væge i forvejen er
pudset med mørtel bør du pudse dem op med mørtel igen, og det vil sikkert
også være den billigste løsning, du kan købe våd mørtel i 25 Kg poser til
ca 50 Kr. husk af der skal blandes en lille smule cement i,
og vægene skal være helt rene og fugtige, og mørtlen skal kastes på vægen
for at få den til at binde, evt. skal du påføre af flere omgange,
hvor du lige lader pudsen sætte sig inden du påføre mere.

/Carsten

Fra : bme

Dato : 18-03-04 17:37

> jeg har aldrig hørt om gipspuds, men jeg er sikker at det ikke vil være en
> god ide at blande to produkter sammen,

Hvordan kan du så afvise det??

> så hvid dine væge i forvejen er
> pudset med mørtel bør du pudse dem op med mørtel igen, og det vil sikkert
> også være den billigste løsning,

Det ville naturligvis være optimalt at pudse dem med mørtel - men også
sværere.

> [...]
> for at få den til at binde, evt. skal du påføre af flere omgange,
> hvor du lige lader pudsen sætte sig inden du påføre mere.

Prisen for gipspuds behøves nu ikke at være så høj. Da jeg monterede
gasbeton for et gasbetonfirma, blev alle gasbetonpladerne spartlet med gips.
Overgange til eksisterende murværk kunne også sagtens spartles ud med
gipspuds - det binder udmærket på mørtel, hvis mørtlen vel at mærke er
støvfri og fugtet.
Ved mange renoveringer er man begyndt at pudse rå murstensvægge med gipspuds
istedet for mørtel - det er billigere og langt hurtigere. Hvor mørtlen skal
påtrækkes med håndkraft, sprøjter man gipspudset på med maskine og afretter
efterfølgende.

/bo

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-03-04 18:32

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse news:c3cj71$26tr$1@news.cybercity.dk...

> Hvordan kan du så afvise det??

Ja - det undrer også mig. Jeg har netop læst at man sagtens kan
blande de to produkter.

/Jakob