Problemer med installering af MySQL
Fra : msc

Dato : 18-03-04 09:55

Jeg har problemer med at installere MySQL på min mac.

Jeg har fulgt installeringsvejledningen på

http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/welcome.html#installprocedure

men jeg får meddelsen "mysqld ended" når jeg starter MySQL med "sudo
../bin/mysqld_safe &" i Terminalen.

Hvis jeg herefter prøver at teste får jeg meddelsen

"ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock'"

Hvad er der galt?

/msc

Fra : Tom

Dato : 18-03-04 11:32

Leder du længe nok på google, kan du sikkert få svar på ..

Fra : Tom

Dato : 18-03-04 11:33

Leder du længe nok på google, kan du sikkert får svar på

Fra : msc

Dato : 18-03-04 11:38

Det har jeg prøvet og fandt frem til at jeg skulle ændre adgang til
/tmp/mysql.sock - men forgæves.

Er der nogen som kan hjælpe?

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-03-04 16:28

In dk.edb.mac, spam@dotcph.dk wrote:

> [...]

> http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/welcome.html#installprocedure

> men jeg får meddelsen "mysqld ended" når jeg starter MySQL med "sudo

Der må være en fejl et eller andet sted. Har du husket at ændre
rettigheder på mapperne, som der står i vejledningen? Får du ikke andet
at vide, end 'mysql ended' når du forsøger at starte den?

> Hvis jeg herefter prøver at teste får jeg meddelsen

> "ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket
> '/tmp/mysql.sock'"

Det er klart, når mysql ikke kører, jvf. din forklaring ovenfor, så
laver den ingen .sock-fil.

Mit umiddelbare gæt er noget med rettigheder. Her kommer lige lidt
terminal-output når jeg forsøger at dimse med den:

Først lukker jeg den ned:
[voss:local/mysql/bin]% mysqladmin -u root -p shutdown
Enter password:
[voss:local/mysql/bin]% 040318 16:24:13 mysqld ended

[1] Done sudo ./mysqld_safe

Så prøver jeg at starte den, og får den fejlmeddelelse du også omtaler:
[voss:local/mysql/bin]% mysql -u root -p
Enter password:
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (2)

Så starter jeg den med mysqld_safe, som du også forsøgte:
[voss:local/mysql/bin]% sudo ./mysqld_safe &
[1] 12791
[voss:local/mysql/bin]% Starting mysqld daemon with databases from
/usr/local/mysql/data

Og det ser ud til at virke fint.

[voss:local/mysql/bin]% mysql -u root -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 1 to server version: 4.0.17-standard

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> status;
--------------
mysql Ver 12.22 Distrib 4.0.17, for apple-darwin6.8 (powerpc)

Connection id: 1
Current database:
Current user: root@localhost
SSL: Not in use
Current pager: stdout
Using outfile: ''
Server version: 4.0.17-standard
Protocol version: 10
Connection: Localhost via UNIX socket
Client characterset: latin1
Server characterset: latin1
UNIX socket: /tmp/mysql.sock
Uptime: 26 sec

Threads: 1 Questions: 2 Slow queries: 0 Opens: 5 Flush tables: 1
Open tables: 0 Queries per second avg: 0.077
--------------

Jeg ved ikke lige hvad der kunne være galt i denne sammenhæng, men prøv
at fortæl lidt mere om din opsætning.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The co-locator cannot verify the frame-relay
gateway to the ISDN server.

Fra : msc

Dato : 18-03-04 21:17

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg mere skal fortælle om min opsætning, jeg
er temmelig ny på det her punkt.

Jeg kan ikke rigtigt greje den med at ændre rettigheder på mapperne.

Jeg er gået ud fra denne :

/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password new_password_here

men den siger bare :

-bash: ./bin/mysqld_safe: Permission denied
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock' exists!
[1]+ Exit 1 >./bin/mysqld_safe

Nu ved jeg ikke hvor jeg står i processen - tror det er denne permission
der skal ændres - men hvordan?

/msc

Fra : Tom

Dato : 18-03-04 22:17

prøv lige forsøgsvist at hente webmin ( net eller org)
Installer og se hvad den siger om din mysqql opsætnig ( siger sikkert også
at det ikke virker.. Til gengæld kan du gøre flere ting for at få det hele
til at fungerer..
Hent også CocoaMysql ( igen soft til at se din mysql opsætning)
Slutteligt mener jeg også at du kan læse ret meget HER.
http://www.serverlogistics.com/
Og
http://www.oreillynet.com/
Og
http://www.mysql.com/articles/mysql_intro.html#SECTION0001500000

Tjek også ælige phpadmin ( net/org) den kan igen se om mysql kører..)

Mener at der er en del god info HER
http://mac.oreilly.com/
også..

Tom

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-03-04 23:30

msc <spam@dotcph.dk> wrote:

> Jeg har problemer med at installere MySQL på min mac.
>
> Jeg har fulgt installeringsvejledningen på
>
> http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/welcome.html#installprocedure

Jeg har ikke noget svar på dit problem, men jeg valgte at gå "direkte
til kilden" og hente fra www.mysql.com og følge vejledningen der. Det
var ligetil. Der er oven i købet et start-emne, så serveren starter
automatisk, når maskinen booter.

Hvad er fordelen ved den alternative version, som du forsøger at
installere?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : msc

Dato : 19-03-04 23:01

Nå, men det virker åbenbart nu. Jeg ved ikke hvad der var gået galt
eller gjort galt forleden. Men nu virker det altså upåklageligt.

Tak for hjælpen!

/msc

Fra : msc

Dato : 23-03-04 09:31

msc wrote:
> Nå, men det virker åbenbart nu. Jeg ved ikke hvad der var gået galt
> eller gjort galt forleden. Men nu virker det altså upåklageligt.
>
> Tak for hjælpen!
>
> /msc

Jeg har problemer igen igen. Åbenbart har jeg haft det hele tiden.

Jeg kan godt få MySQL op at køre men jeg har ikke rettigheder til at
oprette databaser, selvom jeg har ændret password i MySQL prefpane i
system preferences.

Når jeg logger ind:

Welcome to Darwin!
Rummenigges-computer rummenigge$ mysql
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 4 to server version: 4.0.15

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql>

Status info fra serveren ser også fin ud:

mysql> \s
--------------
mysql Ver 12.22 Distrib 4.0.18, for apple-darwin6.8 (powerpc)

Connection id: 4
Current database:
Current user: rummenigge@localhost
SSL: Not in use
Current pager: stdout
Using outfile: ''
Server version: 4.0.15
Protocol version: 10
Connection: Localhost via UNIX socket
Client characterset: latin1
Server characterset: latin1
UNIX socket: /tmp/mysql.sock
Uptime: 16 min 20 sec

Threads: 1 Questions: 9 Slow queries: 0 Opens: 5 Flush tables: 1
Open tables: 0 Queries per second avg: 0.009
--------------

mysql>

Det ser jo fint ud, men når jeg prøver at oprette en database får jeg:

mysql> create database kunder;
ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'kunder'
mysql>

Nogen der kan hjælpe?

/msc

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 13:21

> [...]

> Jeg kan godt få MySQL op at køre men jeg har ikke rettigheder til at
> oprette databaser, selvom jeg har ændret password i MySQL prefpane i

Og her er fejlen. Du logger ind som dig selv, og ikke som root. Når du
bare skriver mysql logger du ind som en bruger uden navn og uden
rettigheder til at lave mange ting, bl.a. oprette databaser.

Som default er det kun root der kan oprette og ændre databaser. Prøv i
stedet at logge på med:

mysql -u root -p

og indtast dit password når du bliver bedt om det. Så skulle det virke

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Backbone Scoliosis

Fra : msc

Dato : 24-03-04 07:56

Jonas Voss wrote:

> [...]
> stedet at logge på med:
>
> mysql -u root -p
>
> og indtast dit password når du bliver bedt om det. Så skulle det virke

Tak Jonas - det hjalp at logge ind som -root.

Tusind tak for hjælpen ;)

/msc

Fra : Niels Prins

Dato : 24-03-04 06:13

msc <spam@dotcph.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg herefter prøver at teste får jeg meddelsen
>
> "ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket

Er du sikker på at du har fulgt vejledningen 100%? Jeg har kun gode
erfaringer med software fra dette site.

men her er en omtale af error 2002 fra mysql
http://www.mysql.com/doc/en/Can_not_connect_to_server.html

Niels