/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Parkeringsbremse Syn
Fra : Benjamin Otto


Dato : 17-03-04 23:25

En lille sjov historie om hvordan man får sit syn til at koste kassen, samt
et par spørgsmål til de kloge hoveder.

I novenmber sidste år syner jeg, min ellers så nydelige Mercedes w123 200
fra 1981, det skal siges at den er i top-super stand (importeret fra tysk i
98, og jeg overtog den så 2003, har aldrig kørt en dansk vinter!). Men syns
manden vælger at dumpe den pga. at den ikke har sideblinklygter, og den
forrige ejer efter de 2 tidligere syn ikke har taget sig sammen til at få
dem få,og så var der nogle bemærkninger og minimale skævbremsninger på for-
og bagaksel (5-10%). Jeg smider så bilen på værksted og for sat de
sideblinklygter på (ærgeligt at ødelægge orginaliteten). Da jeg så vil
bestille omsyn, viser det sig at ventelisten er noget så lang, så det vil
blive en gang i slutnigen af december ellers starten af januar. Jeg vælger
så i stedet at smide den i garage vinteren over, og så burde det ikke være
noget problem at få den igennem syn, når jeg her til foråret tog den ud
igen!
Men der tog jeg fejl! Det viser sig nemlig at min skævbremsning på forakslen
er steget så meget at det er nok til at dumpe den på det, sammen med min
håndbremse som nu bremser for dårligt på venstre baghjul. Jeg kører så samme
dag ned for at fikse det, og rigtig nok hang forbremserne lidt, så jeg
skildt dem ad, rensede dem og monteret dem igen, med positivt resultat, så
kom jeg så til håndbremsen, men der kunne jeg ikke rigtig finde nogen
justerings skrue, der kun justerede venstre side, så jeg strammede bare
fællesskruen, og over på bremsetesteren med den, som viser klar
skævbremsning.... efterfølgende prøvede jeg så at parkere bilen på en stejl
bakke, over 18% stigning, samt at nødbremse bilen med min p-bremse og begge
dele lykkedes uden problemer.

her så lidt spørgsmål

Kan det være rigtig at bilen p-bremse effekt skal måles af synsmanden via
bremsetesteren?
Hvis ja, er det så normalt at bilen skævbremser utroligt meget via p-bremsen
efter ophold i garage, hvor pbremsen ikke har været brugt?
Hvor meget må p-bremsen skævbremse i pct.?
og til sidst, nogen der ved om den kan justeres kun i venstre side på en
w123 og hvordan?




 
 
Martin / Fårevejle (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 17-03-04 23:32


>
> Kan det være rigtig at bilen p-bremse effekt skal måles af synsmanden via
> bremsetesteren?

ja selvfølgelig.


> Hvis ja, er det så normalt at bilen skævbremser utroligt meget via
p-bremsen
> efter ophold i garage, hvor pbremsen ikke har været brugt?

Ja hvis fx der har været vand på har dine bremser stået og rustet og det
giver "Abnormaliteter"




> Hvor meget må p-bremsen skævbremse i pct.?

Aner det ik, men ik meget - prøv i en sten-indkørsel at hive den - kommer
der kun 1 spor ved blokering - er den nok gal---- (lov at rive sten bagefter
;)

> og til sidst, nogen der ved om den kan justeres kun i venstre side på en
> w123 og hvordan?

Ik mig
....

Et syn er efter min opfattelse 25 % bil og 75% synsmand......
>
>
>



Benjamin Otto (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Benjamin Otto


Dato : 17-03-04 23:39

Det skal jo lige nævnes at den almindelige bremse bremser uden problemer på
bagakslen, faktisk nu helt uden skævbremsning, derfor syns jeg det virker
underligt at det kun er p-bremsen efter som den ikke engan har været
trukket! Og der er umiddelbart intet rust eller andre skavanker at lure!



Martin / Fårevejle (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 17-03-04 23:58


"Benjamin Otto" <nobob@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4058d39d$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det skal jo lige nævnes at den almindelige bremse bremser uden problemer

> bagakslen, f denaktisk nu helt uden skævbremsning, derfor syns jeg det
virker
> underligt at det kun er p-bremsen efter som den ikke engan har været
> trukket! Og der er umiddelbart intet rust eller andre skavanker at lure!
>
Det er jo svært at sige hvorfor den gør det uden bilen i hånden... men
bremser den ikke lige - ja så dumper den,.... heldigvis da..



Claus Fabritius (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 18-03-04 00:11

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4058d7fb$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er jo svært at sige hvorfor den gør det uden bilen i hånden... men
> bremser den ikke lige - ja så dumper den,.... heldigvis da..

Det er en P-bremse der er tale om, og så er du da vist den sidste der skal
spille hellig. Er der nogen herinde der har fået synet biler som ikke burde
kunne synes er det da dig, så du skulle måske lige holde lidt lav profil i
den sammenhæng.
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler
Men vi har det også lidt sjovere :)
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93



Martin / Fårevejle (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 18-03-04 00:46


> Det er en P-bremse der er tale om, og så er du da vist den sidste der skal
> spille hellig. Er der nogen herinde der har fået synet biler som ikke
burde
> kunne synes er det da dig, så du skulle måske lige holde lidt lav profil i
> den sammenhæng.

Ja det er da muligt at jeg har fået synet biler der ikke burde være det.

Men det ændrer jo ikke reglerne vel...

Som sagt 75% synsmand 25% bil

I mit heldige tilfælde: 90% synsmand 10% bil....

Sådan er livet....



Claus Fabritius (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 18-03-04 08:45

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4058e344$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja det er da muligt at jeg har fået synet biler der ikke burde være det.
>
> Men det ændrer jo ikke reglerne vel...

Det var din kommentar "heldigvis da.." i forbindelse med at en bil
skævbremsede på P-bremsen. Hvis du ser det som noget slet, så burde du da
selv have afleveret pladerrne.

> Som sagt 75% synsmand 25% bil
>
> I mit heldige tilfælde: 90% synsmand 10% bil....
>
> Sådan er livet....

Men hvorfor kaste med sten, når du selv bor i glashus?
--
Claus Fabritius
Vurderingsmanden venter
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93



Hans Paulin (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-03-04 08:27

Claus Fabritius skrev:

> Er der nogen herinde der har fået synet biler som
> ikke burde kunne synes er det da dig, så du skulle måske lige holde
> lidt lav profil i den sammenhæng.

....man ka jo dårligt bebrejde den goe Martin, at hans bil er blevet
synet!?

....eller har jeg misforstået noget?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Claus Fabritius (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 18-03-04 08:53

"Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse
news:c3bj12$11k8$1@news.cybercity.dk...

> ...man ka jo dårligt bebrejde den goe Martin, at hans bil er blevet
> synet!?

Det kan man vel egentlig godt. Han kørte den selv ud til synshallen :)

> ...eller har jeg misforstået noget?

Det har du sikkert ;) Fair nok. Martin bil er blevet synet, men han skal da
ikke være hellig når andre får deres biler dumpet på langt mindre fejl.
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler
Men vi har det også lidt sjovere :)
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93



Hans Paulin (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-03-04 09:54

Claus Fabritius skrev:

> Han kørte den selv ud til synshallen :)

....nåe ja - dét havde jeg ikke tænkt på!

>> ...eller har jeg misforstået noget?

> Det har du sikkert ;)

....nå okay!

> Fair nok.



> Martin bil er blevet synet, men han
> skal da ikke være hellig når andre får deres biler dumpet på langt
> mindre fejl.

....det er ikke nemt...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Palle S. (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 18-03-04 15:05

>
> ...man ka jo dårligt bebrejde den goe Martin, at hans bil er blevet
> synet!?
>
> ...eller har jeg misforstået noget?

Ja de skulle jeg nok mene da Martin tidligere har forsøgt at sælge biler som
er synet med påpegede fejl og mangler.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm
>


venligst

Palle



Hans Paulin (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-03-04 15:49

Palle S. skrev:

>> ...man ka jo dårligt bebrejde den goe Martin, at hans bil er blevet
>> synet!?
>>
>> ...eller har jeg misforstået noget?
>
> Ja de skulle jeg nok mene da Martin tidligere har forsøgt at sælge
> biler som er synet med påpegede fejl og mangler.

....må han ikke dét?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Martin / Fårevejle (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 18-03-04 16:38

Jeg spiller skam heller ikke hellig, og har du også indrømmet at den bil nok
ikke skulle have været synet. Men det blev den altså og når synsmanden så
høfligt spørger "kan du finde ud af at lave alt det uden jeg skal se den
igen???" - så siger man sgu da ikke nej tak vel ; )

Nå men væk er den da heldigvis.

> Ja de skulle jeg nok mene da Martin tidligere har forsøgt at sælge biler
som
> er synet med påpegede fejl og mangler.

Ja det har jeg da - også med held.

Jeg holder altså stadig på at hvis jeg skulle købe en gammel bil vil jeg da
hellere ha en som er synet i går og som man ved hvad fejler, end at købe en
med 1½ år til syn som nemt kan have mange flere - og ukendte - fejl.

Fik da også lige af vide af min mekker at begge mine foreste tårnlejer på
kadetten er smadret - og den gik igennem syn uden fejl for 1 mdr siden...

Synsmændende ser ikke alt, en bil kan få 6 anmærkninger af den ene og 0 af
den anden.

Som sagt: 75-90 % synsmand og 10-25% bil.

Årsagen til mit "heldigvis da" er at hvis der er noget man ikke kan/må/skal
gå på kompromis med så er det bremserne.

- godt nok kun en p-bremse - men alligevel ;)

>
> venligst
>
> Palle
>
>



JBH (18-03-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 18-03-04 01:08


"Benjamin Otto" <nobob@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4058d39d$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det skal jo lige nævnes at den almindelige bremse bremser uden problemer

> bagakslen, faktisk nu helt uden skævbremsning, derfor syns jeg det virker
> underligt at det kun er p-bremsen efter som den ikke engan har været
> trukket! Og der er umiddelbart intet rust eller andre skavanker at lure!
>
>

Hvordan har selve kablerne det (hvis det er lavet med kabler)

mvh
JBH



Per Beer Hansen (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 18-03-04 11:33

Benjamin Otto wrote:
> her så lidt spørgsmål
>
> Kan det være rigtig at bilen p-bremse effekt skal måles af synsmanden
> via bremsetesteren?

Ja.

> Hvis ja, er det så normalt at bilen skævbremser utroligt meget via
> p-bremsen efter ophold i garage, hvor pbremsen ikke har været brugt?

Ja det er meget normalt, det skal bruges for ikke at gro sammen.

> Hvor meget må p-bremsen skævbremse i pct.?

Det ved jeg ikke.

> og til sidst, nogen der ved om den kan justeres kun i venstre side på
> en w123 og hvordan?

Det kan du godt, det gøres ved at tage en af hjulboltene af, og så med en
lommelygte finde den selvjuserende stjerne der sidder inde i hullet i
skiven.
Herefter kan du dreje denne med en skruetrækker.
Jeg vil dog mene at du er nødt til at tage skiverne af bagpå, for at rense
selve parkeringsbremse mekanismen, da det jo tilsyneladende er groet sammen
efter for lang stilstand.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



HC (18-03-2004)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 18-03-04 16:46

> Kan det være rigtig at bilen p-bremse effekt skal måles af synsmanden via
> bremsetesteren?
SVAR: Ja det er det nemmeste at aflæse bremsekraften der. de har jo ikke
bakker i synshallen

> Hvis ja, er det så normalt at bilen skævbremser utroligt meget via
p-bremsen
> efter ophold i garage, hvor pbremsen ikke har været brugt?
SVAR: Ja det ruster tit sammen ved stilstand og hvis forbindelserne ikke er
smurt ordenteligt ved sidste eftersyn.

> Hvor meget må p-bremsen skævbremse i pct.?
SVAR: Der er ikke nogen pct. regl for p-bremsen men de skal være godt med
på begge hjul.

Mvh Hans
Ford Focus 2,0



Benjamin Otto (18-03-2004)
Kommentar
Fra : Benjamin Otto


Dato : 18-03-04 21:37

ok tak for alle jeres svar, havde min venstre bagbremse skildt helt ad i dag
og renset og gjort ved. og fandt ud af at der sad bakker inde i skiverne kun
til p-bremsen (supersmart), men det viser sig at bilen stadig bremser
skævt... ØV .

Kan det i virkeligheden ikke være den højre der tager for hårdt fat, den
blokere højre baghjul når jeg træder p-bremsen under ½ i bund?

MVH Benjamin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste