Hvor køber man....
Fra : HT-8732

Dato : 17-03-04 21:04

.....de der UV-agtige pærer/rør til at lyse på varme/lyskrævende planter? Jeg
kan huske, at min afdøde farmor havde sådan et rør hængende over nogle
planter i deres stue for år tilbage, men hende kan jeg jo ikke rigtigt
spørge...

Hjælper de overhovedet på væksten af fx. basilikum, der jo som bekendt
kræver en masse varme?

HT-8732

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-03-04 22:40

HT-8732 skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> kan jeg jo ikke rigtigt spørge...
> Hjælper de overhovedet på væksten af fx. basilikum, der jo som bekendt

Din lokale el-pusher har dem sikkert.

Ellers prøv i en akvarie forretning, da planterør også bruges til akvarier.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-04 22:50

> Din lokale el-pusher har dem sikkert.
>
> Ellers prøv i en akvarie forretning, da planterør også bruges til
akvarier.

Der fås flere slags, fælles for dem er den høje pris, undertiden urimeligt
høj, og jeg mener mer-virkningen er tvivlsom. Til akvarier brugte jeg varme
og kolde alm. typer og havde en udemærket vækst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-04 23:21

On Wed, 17 Mar 2004 21:04:24 +0100, "HT-8732" <ht6040@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>spørge...
>
>Hjælper de overhovedet på væksten af fx. basilikum, der jo som bekendt

Hvis det er pga. varmen, så tror jeg du er langt bedre tjent med at få
en spirekasse med undervarme - så bliver jorden i potterne varmet op.

Men på denne tid af året er det også vigtigt at give ekstra lys hvis
ikke planterne skal blive ranglede - og så er disse lamper sikkert fine
- jeg holder mig selv til et billigt lysstofrør - det fungerer fint.

http://www.gartneriet.dk

Fra : HT-8732

Dato : 18-03-04 18:00

> Hvis det er pga. varmen, så tror jeg du er langt bedre tjent med at få
> en spirekasse med undervarme - så bliver jorden i potterne varmet op.

Hvor skaffer man så sådan en fætter og hvad står den i??

> Men på denne tid af året er det også vigtigt at give ekstra lys hvis
> ikke planterne skal blive ranglede - og så er disse lamper sikkert fine
> - jeg holder mig selv til et billigt lysstofrør - det fungerer fint.

Hmm.... okay. Vi bor i en taglejlighed, og det eneste vindue vi har med
indvendig karm vender mod nordøst, så det vil nok være en rigtig god ide med
noget lys. Men jeg har ladet mig fortælle, at navnligt basilikum kræver
uhyggelig meget varme, og da vi ikke har mulighed for at have et drivhus, så
ser jeg ikke andre muligheder end at have dem stående indendørs med kunstigt
lys/varme over.

HT-8732

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-04 19:13

On Thu, 18 Mar 2004 18:00:27 +0100, "HT-8732" <ht6040@hotmail.com>
wrote:

>Hvor skaffer man så sådan en fætter og hvad står den i??

Pindstrup har et minidrivhus der hedder Minikap - til det kan man få et
varmelegeme. (Det er dog vist udgået ... men så kan man smide et lille
akvarievarmelegeme i den i stedet, det giver samme resultat.)

> [...]
>ser jeg ikke andre muligheder end at have dem stående indendørs med kunstigt

Det er tit og ofte jordtemperaturen som skal op - du har formentlig i
omegnen af 20 grader i rummet den står i. Det burde være nok, hvis bare
jordtemperaturen også kommer op.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-04 21:33

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Det er tit og ofte jordtemperaturen som skal op - du har formentlig i
> omegnen af 20 grader i rummet den står i. Det burde være nok, hvis bare
> jordtemperaturen også kommer op.

Det får mig til at tænke på, hvor kold i forhold til stuetemperaturen på 20
grader en våd jord bliver (uden træk, som vel vil køle yderligere) ?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-04 22:35

On Thu, 18 Mar 2004 21:32:34 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det får mig til at tænke på, hvor kold i forhold til stuetemperaturen på 20
>grader en våd jord bliver (uden træk, som vel vil køle yderligere) ?

Jeg tænkte faktisk det samme - så der er nok ingen undskyldning for at
lave et lille forsøg .... jeg har et jordtermometer og jeg har potter
med nysåede tomatplanter, så det skulle jo være en rimelig smal sag at
undersøge - hvis jeg husker det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-04 22:59

> [...]
> lave et lille forsøg .... jeg har et jordtermometer og jeg har potter
> med nysåede tomatplanter, så det skulle jo være en rimelig smal sag at

Jeg husker lige min irritation over en pose sukkermajs der overhovedet ikke
spirede. Året efter såede jeg 'gode dyre' d.o. i to bakker. Den ene leverede
kun en enkelt majs, mens der var god spiring i den anden. Formodentlig var
der mest sol på den der spirede. Eller også kan der i solen (drivhus) blive
så varmt at spirerne dør. Desværre fik jeg ikke fastholdt hvilken der havde
stået i sol. Det er nok mere sikkert at blande solen udenom, i den første
tid?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen