Andet multimedie
bentjuul 3670
søges: logos til brug på tv
Fra : tommy olesen

Dato : 17-03-04 19:57

søges websites m. tutorials/info om hvordan man laver logos til brug på tv.

mvh, tommy olesen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 17-03-04 21:01

"tommy olesen" skrev:
> søges websites m. tutorials/info om hvordan
> man laver logos til brug på tv.

Mener du ligesom de ofte gennemsigtige logos som TV-stationerne har oppe i
hjørnet af billedet ?

Hvis ja, så afhænger det af udstyret som skal lægge det ind i billedet.
Hvilke grafik formater det understøtter, og hvilken type keying (maske) der
benyttes.

--
Mvh, Lars

Vind en Hauppauge! PVR 350 - Personal Video Recorder
http://www.recordere.dk

Fra : tommy olesen

Dato : 17-03-04 21:17

ja lige netop - jeg mener at hardware'en hedder Como og den har selvfølgelig
nok noget dertil anvendelig software... så det må jeg ligge se om jeg kan få
adgang til. desuden er der også mulighed for at lave noget i Adobe Premiere
6 går jeg ud fra, men når jeg spurgte var det ligeså meget for at høre
hvodden man man egentlig laver det i Photoshop og Illustrator: er der noget
specielt man skal tage højde for når det er til tv ?

mvh, tommy olesen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 17-03-04 21:46

"tommy olesen" skrev:
> ja lige netop - jeg mener at hardware'en
> hedder Como og den har selvfølgelig nok
> noget dertil anvendelig software... så det
> må jeg ligge se om jeg kan få adgang til.
[..]
> er der noget specielt man skal tage højde
> for når det er til tv ?

Puha, hvis du slet ikke ved noget om udstyret så er det ikke nemt. Der kan
være mange ting du skal tage højde for, men i sidste ende afhænger det af
hardwaren.

Men for at ridse det op.

Først er der selve opløsningen. Må det være et billedudsnit, altså kun selve
logoet, eller skal det være fuld skærm. Hvis det er fuld skærm, er det så
square pixels eller non-square pixels. I det ene format er fuld skærm
720x576, i det andet format er det istedet 768x576. Så det kan gå ud over
proportionerne, hvis man får startet forkert og pludselig skal aflevere i
det andet format istedet.

Alt til TV-brug, som ikke er fuld skærm grafik, kræver et key-signal. Det er
det signal som skærer hullet i tv-billedet, det hul som efterfølgende skal
fyldes ud af logoet. Selve hullet kan være transparant, og key-signalet er
typisk et sort/hvid billede i 256 gråtoner. Et keysignal kan også hedde en
"mask".

Af grafikformater benyttes også Targa (TGA) fordi det format har mulighed
for at have keysignalet med. TGA formatet kan have det som hedder en
alfa-key, hvor man kan lægge det sort-hvide billede som udstyret benytter
som key-signal.

Et simpelt logo kunne laves som et rent hvidt billede, og et alfa-key
billede hvor selve logoet var tegnet, måske i en 50% gråtone. Den type
signal tror jeg de fleste "logo-generatorer" vil kunne tolke.

De logoer som f.eks. DR og TV2 benytter benytter en anden teknik kaldet
liniær keying, hvor selve logoet ligesom flyder ovenpå tv-billedet. Når
baggrunden bliver lys, bliver logoet det også. Det er mere et vandmærke.
Sådan en type logo laves istedet hvor logoet er tegnet i gråt, på en sort
baggrund. Der er stadig en alfa-key, men det er istedet et rent sort
billede.

Nå, det blev en længere historie. Men blot for at illustrere at det afhænger
af udstyret, hvilken størrelse og metode du skal bruge for at opbygge dit
billede i f.eks. Photoshop.

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om DVD optagere: www.recordere.dk/nyheder

Fra : tommy olesen

Dato : 17-03-04 22:36

mange tak for dit svar ( trods mine manglende oplysninger ), jeg vil prøve
at sætte mig lidt mere ind i det ( manual, osv ) og så vender jeg sikkert
tilbage...

Fra : gitte

Dato : 19-03-04 08:52

spændende læsning Lars.