Etik - 19Direkte - ægsortering
Fra : jørgen

Dato : 17-03-04 19:32

Jeg så lige 19Direkte som handlede om ægsortering. Fra 19Direktes hjemmeside
:

"5-årige Patricks liv er i fare. Kun en ny lillesøster- eller bror med samme
vævstype kan redde ham. Men det kræver en ændring af loven. I dag er
ægsortering oppe til debat på Christiansborg. Imens kan Patricks forældre
bare vente. Mød dem - og en politiker der er i mod ægsortering."

Tove Videbæk fra Kristendemokraterne var i studiet og hun talte imod
ægsortering fordi hun mente at det var mennesker man slog ihjel når man
sorterede de befrugtede æg fra som ikke indeholdt det rette væv. Men kan man
virkelig påstå at et befrugtet æg er et menneske, kommer sjælen ind i det
befrugtede æg, eller først senere når ægget bliver til et foster?

Hvad synes i om denne sag?

Min egen holdning er at det er dybt uetisk IKKE at tillade ægsortering i den
konkrete sag.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-03-04 20:54

jørgen wrote:

> Hvad synes i om denne sag?
>
> Min egen holdning er at det er dybt uetisk IKKE at tillade
> ægsortering i den konkrete sag.

Jeg er fuldstændig enig. Det er et skræmmende eksempel på at religiøs
fanatisme i praksis koster liv. Jeg har altså svært ved at anerkende et
befrugtet æg som værende et menneske på linje med et født barn. For mig at
se skal man ca. 12 uger hen.

Noget helt andet er så at jeg slet, slet ikke bryder mig om Tove Videbæk.
Jeg opfatter hende som en decideret fanatiker af den allerfarligste slags,
nemlig den påtaget "velmente".

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-03-04 21:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> mælte sligt:

>Noget helt andet er så at jeg slet, slet ikke bryder mig om Tove Videbæk.
>Jeg opfatter hende som en decideret fanatiker af den allerfarligste slags,
>nemlig den påtaget "velmente".

Modsat de fanatikere, som ikke opfatter sig selv som velmenende eller
hur?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Man verdirbt einen Jüngling am sichersten, wenn man ihn anleitet,
den Gleichdenkenden höher zu achten, als den Andersdenkenden."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-04 00:15

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> mælte sligt:

> Modsat de fanatikere, som ikke opfatter sig selv som velmenende eller
> hur?

Problemet med Videbæk er at hun vil blande sig i andres liv ud fra denne
"velmenthed".

Men nu er vi altså ved at afspore debatten, som Jørgen startede: Den handler
om dette etiske dilemma. Ikke om undertegnedes syn på videbæk eller andres
syn på undertegnede. Så lad os fokusere på emnet.

Anders Peter Johnsen

Fra : JoVe

Dato : 17-03-04 21:53

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4058acde$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[...klip...]>

> [...]
> befrugtet æg som værende et menneske på linje med et født barn. For mig at

Hilken bggrund har du for at sige det? Er det bare sådan noget som du
synes???

> Noget helt andet er så at jeg slet, slet ikke bryder mig om Tove Videbæk.
> Jeg opfatter hende som en decideret fanatiker af den allerfarligste slags,
> nemlig den påtaget "velmente".

....og denne antipati kan da ikke bruges til noget som helst?!

Mvh
JoVe

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-04 00:19

JoVe wrote:
> [...]
>
> [...klip...]>

> Hilken bggrund har du for at sige det? Er det bare sådan noget som du

Hvad er det for "dokumentation", du vil have? Vi diskuterer meninger og
holdninger.

Jeg er - modsat Fru Videbæk - ikke fanatisk modstander af abortlovgivningen,
og det er på baggrund af dèn jeg sætter grænsen.

> ...og denne antipati kan da ikke bruges til noget som helst?!

Nej. Det var måske dumt af mig at nævne den, men det er altså et problem at
fanatikere af hendes slags står i vejen for medicinsk forskning i - og
anvendelse af - stamceller, som altså kan redde liv og hjælpe syge
mennesker. For mig at se er det faktisk hende - og ikke lægerne - der "leger
Gud".

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 00:11

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad synes i om denne sag?
>
> Min egen holdning er at det er dybt uetisk IKKE at tillade ægsortering i

Dobbeltmoral. Det er ingen som er flinkere til å sortera mennesker en dei
som på påstår at dei har "direktekontakt med gud" og at dei treffer
beslutninger på guds vegne.

Det er dei "restrektive" som også i praksis "gir faen" i dei svake i
samfunnet.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 18-03-04 01:25

> [...]
> virkelig påstå at et befrugtet æg er et menneske, kommer sjælen ind i det
> befrugtede æg, eller først senere når ægget bliver til et foster?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Selvfølgelig skal de da have lov til at redde deres barn hvis det er muligt!
Det omvendte er jo ligesom at gå fløjtende væk fra et menneske som er ved at
drukne!
Æg og sæd er der en overflod af, som spildes i rundhåndede sjatte hver
eneste dag.
Kan en af disse sjatte redde et liv hvad venter vi så på?

En ung mand på mit arbejde, som er som selve det personificerede
forbudsdanmark,- udtalte, at han godt kunne forstå at det var forbudt-et
dybt forbudthedstilfredst suk undslap ham-for tænk nu hvis familien kun
fødte barnet som "reservedel" og slet ikke elskede det!!-Hvaba!!))

Selv var han bloddonor-og jeg sagde til ham at han vel ikke identificerede
sigselv som "donoren"!

Hilsen
Jens