Billede i java...
Fra : Morten

Dato : 17-03-04 19:11

Hej

Jeg er forholdsvis ny i Java...

Jeg har en frame og en fil med et billede. Hvordan får billedet fra
filen tegnet i min frame??

Og hvordan gemmer jeg en tegning fra en frame som et billede i en
fil??

Jeg er ved at lave en GUI til en cykelcomputer.

Ellers vil jeg høre om her er nogen, som har idéer til hvordan det
skal se ud?

Fra : stig

Dato : 17-03-04 20:45

Noget i stil med

File file = new File("dinfil");
ImageIcon imageIcon = new ImageIcon(file.toURL());
JLabel label = new JLabel(imageIcon);
frame.getContentPane().add(label, borderLayout.CENTER);

nr. 2 er lidt sværere. Kan lade sig gøre med jai.

Det her kan vist gøre det:

public static File imageToFile(Image image, File dest) {

ParameterBlockJAI pb;

RenderedOp imgOp = imageToRenderedOp(image);

return imageToFile(imgOp, dest);

}

public static File imageToFile(RenderedOp imgOp, File dest) {

ParameterBlockJAI pb;

pb = new ParameterBlockJAI("filestore");

pb.addSource(imgOp);

pb.setParameter("filename", dest.getAbsolutePath());

if (dest.getName().endsWith(".jpg")

pb.setParameter("format", "jpeg");

JAI.create("filestore", pb);

return dest;

}

public static RenderedOp imageToRenderedOp(Image image) {

ParameterBlockJAI pb;

RenderedOp imgOp;

//JAI fileload

pb = new ParameterBlockJAI("awtimage");

pb.setParameter("awtimage", image);

imgOp = JAI.create("awtimage", pb);

return imgOp;

}

Dvs. du tegner din 'tegning' på et awt.Image object... Og så kalder
imageToFile(Image, File)

Men det er nok lige avanceret nok hvis du ikke kan finde ud af at vise et
billede.

Jai kan du finde på java.sun.com

Stig