mp3 afspiller mountet som read-only i OS 1~
Fra : Troels Bang Jensen

Dato : 17-03-04 18:24

Hejsa,

jeg har en Nex II mp3 afspiller som jeg godt kunne tænke mig at benytte
sammen med min powerbook.

Problemet er bare, at når jeg sætter den i USB-porten bliver den mountet
som read-only, og det holder ikke rigtigt i længden synes jeg.

Afspilleren opfører sig som en fat16 formatteret USB disk, og kan som
sådan bruges i f.eks. linux uden nogle umiddelbare problemer.

Så...hvis der er nogen der har forslag til hvordan jeg kan komme til at
skrive til mp3 afspilleren ville det være helt perfekt :)

Mvh. Troels

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 22:12

In dk.edb.mac, servo@kampsax.dtu.dk wrote:

> Problemet er bare, at når jeg sætter den i USB-porten bliver den mountet
> som read-only, og det holder ikke rigtigt i længden synes jeg.

Hvilke rettigheder har den bruger du er logget på som når du sætter den
i?

> [...]

> Så...hvis der er nogen der har forslag til hvordan jeg kan komme til at
> skrive til mp3 afspilleren ville det være helt perfekt :)

Hvad siger en ls -l i en konsol om rettigheder på USB-dimmeren? Har du
formateret den med Disk Utility på en OS X æske, eller med noget andet
på en Wintel eller Linux æske?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your/our computer(s) had suffered a memory leak,
and we are waiting for them to be topped up.

Fra : Troels Bang Jensen

Dato : 17-03-04 22:27

Jonas Voss wrote:

> Hvilke rettigheder har den bruger du er logget på som når du sætter den
> i?

Tjah, nu er jeg godtnok mac-newbie, men det er sådan en normal bruger...
Jeg har en firewire disk, som jeg både kan læse og skrive til, og den
kører da fat32.

Desuden får jeg, når jeg forsøger at oprette en fil på afspilleren det
svar at det er et read-only filsystem. En ls-l afslører at der er fulde
rettigheder for alle.

> Hvad siger en ls -l i en konsol om rettigheder på USB-dimmeren? Har du
> formateret den med Disk Utility på en OS X æske, eller med noget andet
> på en Wintel eller Linux æske?

afspilleren er oprindeligt formateret fra windows. Disk utility tillader
mig ikke at rode med den, heller ikke hvis jeg unmounter den.

Jeg tror det hænger sammen med måden OS X snakker med USB diske på, men
her gætter jeg self. bare :)

Mvh. Troels

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 23:52

> [...]

> Tjah, nu er jeg godtnok mac-newbie, men det er sådan en normal bruger...
> Jeg har en firewire disk, som jeg både kan læse og skrive til, og den

Hvis det er den første bruger du oprettede, så er det admin-brugeren.
Den bruger skulle have rigeligt med rettigheder til at læse eksterne
enheder.

> Desuden får jeg, når jeg forsøger at oprette en fil på afspilleren det
> svar at det er et read-only filsystem. En ls-l afslører at der er fulde
> rettigheder for alle.

Okey-dokey.

> [...]
> mig ikke at rode med den, heller ikke hvis jeg unmounter den.

> Jeg tror det hænger sammen med måden OS X snakker med USB diske på, men

Det gør jeg også (: Jeg har lige prøvet med mit digitalkamera, som også
forbinder over USB. Her dukker alle mapper og filer om som om de er
lavet af mig, selv billederne jeg lige har taget for at teste.

Jeg kan snildt smide filer over på den, så jeg er ved at løbe tør for
ideer mht. dit problem.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Little hamster in running wheel had coronary
waiting for replacement to be Fedexed from Wyoming.