DirectX 9.0
Fra : svip

Dato : 17-03-04 17:40

Hej

For en ikke alt for dygtig computer spiller har jeg før fået hjælp af jer
eksperter. Kan I gøre det igen?

Jeg har købt spillet Pax Payne 2. Jeg kan ikke komme ind i spillet: Følgende
meddelelse kommer hver gang:

Max Payne 2 requires a Window Direct X 9.0 compatible display adapter.

Jeg har en NVIDIA grafikkort Geforce4 TI 4200 (64 MB). Jeg har været inde på
NVIDIAs hjemmeside og har opdateret driveren til grafikkortet. som der står
i troubleshooting under spillet. Er der andet jeg skal gøre?
(AMD Athlon XP 2200+, 256 MB Ram)

Hvis jeg kører dxdiag skriver den at jeg skulle have DirectX 9.0a. og under
display står der Direct3D acceleration og AGP Texture accelaration er
enabled.

Jeg håber, at I kan hjælpe en gammel begynder.

Tak for hjælpen.

Hilsen svip

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-03-04 19:17

"> Jeg har en NVIDIA grafikkort Geforce4 TI 4200 (64 MB).

4200 kortene er ikke directX 9.0 kompatible, så det er derfor!

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-03-04 21:14

"Andreas (2200)" <andreas_fjernes_geitner@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "> Jeg har en NVIDIA grafikkort Geforce4 TI 4200 (64 MB).
>
> 4200 kortene er ikke directX 9.0 kompatible, så det er derfor!

Pladder!

GF4200 skulle fint kunne køre Max P 2. De _er_ DX9-kompatible, de
understøtter bare ikke alle funktioner, sådan som de nyeste kort gør.

Hvis ikke GF-kort kunne bruges, hvorfor står det så i ReadMe'en at de kan?

Man skal ikke bare sende folk ud at bruge penge på nyt, hvis det ikke er
nødvendigt.

VH
Henrik

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-03-04 23:56

> Pladder!
> GF4200 skulle fint kunne køre Max P 2. De _er_ DX9-kompatible, de
> understøtter bare ikke alle funktioner, sådan som de nyeste kort gør.

Hvordan kan et kort, der blev produceret _før_ DX9 kom på markedet, være DX9
kompatibelt? Det kan nemlig ikke lade sige gøre, så der tager du fejl. Men
du har ret i, at tidligere DX versioner ikke understøtter nyere funktioner
(nemlig dem der kom i DX9 - det siger jo næsten sig selv).

Jeg siger jo heller ikke, at kortet ikke duer til spillet - jeg svarer på
hvorfor Windows (sandsynligvis) kommer med den fejlmelding der kommer,
nemlig "Max Payne 2 requires a Window Direct X 9.0 compatible display
adapter".

> Man skal ikke bare sende folk ud at bruge penge på nyt, hvis det ikke er
> nødvendigt.

Har jeg sagt han skal købe et nyt kort?

Mvh.
Andreas (2200)

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-03-04 06:35

> [...]
> du har ret i, at tidligere DX versioner ikke understøtter nyere funktioner
> (nemlig dem der kom i DX9 - det siger jo næsten sig selv).

Det gør det heller ikke, jeg vil gætte på at det istedet understøtter DX8.
Nogle af DX9 effekterne kan sikkert emuleres og andre kan det ikke lave.
Jeg mener. man skal slå nogle ting fra i spillets grafikkort indstillinger.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-03-04 22:29

> [...]
> du har ret i, at tidligere DX versioner ikke understøtter nyere funktioner
> (nemlig dem der kom i DX9 - det siger jo næsten sig selv).

Ordet kompatibel betyder "at kunne arbejde sammen med".
Det kan vi vist være enige om at GF4 og for den sags skyld også GF3 kan?
Det betyder blot at driveren skal være parat til/have integreret DX9.

At kortet ikke _understøtter_ DX9 fuldt ud, i hardware, er noget andet.

> [...]
> hvorfor Windows (sandsynligvis) kommer med den fejlmelding der kommer,
> nemlig "Max Payne 2 requires a Window Direct X 9.0 compatible display

Er det ikke lidt af en selvmodsigelse: Du har ikke sagt at kortet ikke duer,
men til gengæld siger du så at det mener Windows ikke det gør?

Hvis du havde undersøgt sagerne i stedet for , så ville du såmænd have
opdaget at det er en _ganske almindelig_ fejlmelding fra Max P 2.

Hvad ville du sige til ham jeg stødte på undervejs, der havde et Radeon 9700
(som er kendt for sin _fulde_ DX9-understøttelse), og som fik nøjagtig den
samme melding?

> Har jeg sagt han skal købe et nyt kort?

Ikke direkte. Men din kommentar, efterfulgt af det link du gav, kunne nok
give opfattelsen af at hans kort ikke duede til dét spil. Og at han derfor
behøvede et nyt for at kunne spille det.

Hvis du kigger på hans efterfølgende kommentar, kan jeg se at jeg da ikke er
den eneste der opfattede det sådan :-/

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 18-03-04 23:31

> [...]
> Det betyder blot at driveren skal være parat til/have integreret DX9.
>
> At kortet ikke _understøtter_ DX9 fuldt ud, i hardware, er noget andet.

Så langt er vi enige - uden det i øvrigt skal blive til ordkløveri.

> Er det ikke lidt af en selvmodsigelse: Du har ikke sagt at kortet ikke
duer,
> men til gengæld siger du så at det mener Windows ikke det gør?

Næ, jeg svarede stadig efter bedste evne hvorfor fejlmeldingen kom, og den
var jo relateret til DX versionen. Da huskede jeg, at 4200 kortet kom på
markedet før DX9.

> Hvis du havde undersøgt sagerne i stedet for , så ville du såmænd have
> opdaget at det er en _ganske almindelig_ fejlmelding fra Max P 2.

Det har du i øvrigt helt ret i - det vidste jeg ikke.

> [...]
9700
> (som er kendt for sin _fulde_ DX9-understøttelse), og som fik nøjagtig den

Nu stødte _du_ på ham, og du har nu fortalt mig om ham. Så det var svært at
tage højde før nu. Men nu ved jeg så også det

> Ikke direkte. Men din kommentar, efterfulgt af det link du gav, kunne nok
> give opfattelsen af at hans kort ikke duede til dét spil. Og at han derfor
> behøvede et nyt for at kunne spille det.

Linket viser blot DX i forhold til grafikkort.

Nå, mon ikke vi har uddebateret emnet?

Andreas (2200)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-03-04 08:23

"Andreas (2200)" <andreasgeitnerFJERNES@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, mon ikke vi har uddebateret emnet?

Jo, det tror jeg da vist

Og vi fik jo en glad mand ud af det , der ku' komme til at spille.
Det var jo det væsentligste

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Morten

Dato : 17-03-04 21:46

"Andreas (2200)" <andreas_fjernes_geitner@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "> Jeg har en NVIDIA grafikkort Geforce4 TI 4200 (64 MB).
>
> 4200 kortene er ikke directX 9.0 kompatible, så det er derfor!

Jeg har spillet MP2 med lige netop et Daytona Geforce TI4200, dog med 128 Mb
RAM. Det var faktisk mens jeg spillede Max Payne 2, at det slog sin
godnatskid...

Morten

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-03-04 19:18
Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-03-04 21:19

"svip" <svip1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

under
> display står der Direct3D acceleration og AGP Texture accelaration er

To forslag:
Det ene er det en anden har foreslået: Hent DirectX 9.0b og installér den.

Bagefter, så prøv at geninstallere Max Payne.

Desuden, vær opmærksom på at de anbefaler at køre med minimum
grafiksettings, hvis man kun har 256 MB RAM, som du har.

Venlig hilsen
Henrik