Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Undervisning, Canon a75
Fra : Benzo

Dato : 17-03-04 12:28

Hej

Jeg har nok taget 2000 billeder med mit spejreflex og det har stået på stort
set Auto hele tiden, på nær makro, potrat osv, Nu har jeg anskaffet mig et
Canon A75 og vil gerne bruge mange af det specielle funktioner. Så som sepia
faver, SH, vidvinkel osv.

Findes der en side der omhandler hvordan forskellige "billedet tages" viser
eks på rigtigt og forkert. ??

MVH
Michael

Fra : Peter Schroeder

Dato : 17-03-04 15:49

"Benzo" skrev
> [...]
> Canon A75 og vil gerne bruge mange af det specielle funktioner. Så som sepia

Mht. sepia og s/h, vil jeg anbefale at du laver de effekter
i et billedbehandlingsprogram. Lavet direkte i kameraet
får du alt for få muligheder.
Med vidvinkel mener du panorama?
Kameraets korteste brændvidde er 35mm og det kan
næppe kaldes særligt vidvinklet. Undertiden følger der dog
små programmer med som kan "stiche" flere billeder
sammen til et panorama. Det kan godt være ret
underholdene. Kameraet har muligvis en hjælpefunktion
som gør det nemmere (noget med at vise et halvt billede
af sidste optagelse og samtidig vise det halve af det
billede man er ved at tage.)

> Findes der en side der omhandler hvordan forskellige "billedet tages" viser
> eks på rigtigt og forkert. ??

Det er i sidste ende op til dig selv. Der findes masser af
bøger som behandler komposition, eksponering etc.
Dine erfaringer fra dit spejlrefleks kan umiddelbart bruges
igen.
Den primære forskel på digital og analog fotografering
er at analogt eksponerer man efter skyggepartier mens
man digitalt skal eksponere efter højlysene. Udbrændte
højlys er det digitale billedes værste fjende.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Benzo