Er dette billigt?
Fra : Carsten

Dato : 17-03-04 11:16

Hej NG.
Jeg skal have plantet en del græs, og i den forbindelse har jeg set,
at de i øjeblikket har 1 kg. græs på tilbud i netto for 25 kr. Er
dette billigt, eller kan det fås billigere andre steder?
Hvornår skal græs i øvrigt sås?
M.v.h.
Carsten

Fra : Martin Buhelt

Dato : 17-03-04 11:29

"Carsten" <manse999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de i øjeblikket har 1 kg. græs på tilbud i netto for 25 kr. Er
> dette billigt, eller kan det fås billigere andre steder?

Det er billigt, men der er stor forskel på græs.

Dit spørgsmål svarer lidt til at spørge om en bil til X kr. er billig - uden
at nævne mærket.

Så vidt jeg kan se, så står der ikke hvilke sorter der er i Nettos pose.

/Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-04 20:29

On 17 Mar 2004 02:16:11 -0800, manse999@hotmail.com (Carsten) wrote:

>Jeg skal have plantet en del græs, og i den forbindelse har jeg set,
>at de i øjeblikket har 1 kg. græs på tilbud i netto for 25 kr. Er
>dette billigt, eller kan det fås billigere andre steder?

Det kan sikkert fåes billigere i en foderstofforretning hvis du skal
bruge et større kvantum (formentlig mindst 25kg).

Men det er uhyggelig stor forskel på græs. Så du skal også overveje om
det skal være en flot plæne eller bare 'græs'.

>Hvornår skal græs i øvrigt sås?

Du kan begynde når jorden er varm nok - jeg plejer at sige at når
landmændene begynder at så markerne til med korn, så kan man også
begynde i haven - men den målemetode er nok lidt svær for en bybo at
fange (Jeg har marker lige udenfor vinduet).

Men fra starten af april ca. Jorden skal være tilpas lun inden græsset
vil gro.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-03-04 15:19

I news:ig9h509sd7iml1sj0hl4qcup7gq0fk3of8@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> Men det er uhyggelig stor forskel på græs. Så du skal også overveje om
> det skal være en flot plæne eller bare 'græs'.

Nu vi snakker om græs :)

Jeg har en plæne som nok er 20+ år gammel. Mange af de finere græssorter
er efterhånden forsvundet (hvis de nogensinde har været der), og den
består efterhånden af nogle ret grove stride børster. Hvordan redder jeg
den?

Kan jeg topdresse med nogle af de græssorter der er gået til, eller skal
jeg bide i det sure æble og lægge den om. Hvilke græsser skal jeg vælge
til en evt. topdressing?

Der er ikke noget stort slid på plænen. Fodbold og lign. er henvist til
vejen foran huset :)

>(Jeg har marker lige udenfor vinduet).

Også jeg. Landmandens adfærd styrer også en stor del af mine
haveaktiviteter, specielt her i foråret ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-04 19:41

On Fri, 19 Mar 2004 15:18:43 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

> [...]
>er efterhånden forsvundet (hvis de nogensinde har været der), og den
>består efterhånden af nogle ret grove stride børster. Hvordan redder jeg

Jeg ved generelt ikke nok om græs...
Men det græs som er i din plæne nu, er helt sikkert det mest hårdføre -
det har jo klaret sig bedst

>Kan jeg topdresse med nogle af de græssorter der er gået til, eller skal
>jeg bide i det sure æble og lægge den om. Hvilke græsser skal jeg vælge
>til en evt. topdressing?

Jeg overhørte i går en sælger på arbejdet snakke om noget græs til at så
i eksisterende plæner for at holde dem pæne - men jeg fik ikke helt fat
i hvad det var.

Og jeg tror heller ikke det vil hjælpe noget i din plæne - du vil
formentlig gerne have noget lidt lavere græs som ikke er så stort i de
enkelte strå. Og selv om du sår sådan noget i din plæne, vil det blive
skygget ihjel af det grove græs der er der.

Så hvis den skal blive rigtig fin er der nok ingen vej uden om at fræse
den op og så en ny. Desværre.

>Også jeg. Landmandens adfærd styrer også en stor del af mine
>haveaktiviteter, specielt her i foråret ;)

Det er dog ikke så let længere - i gamle dage såede de om foråret, nu
sår de fleste markerne til om efteråret, så er det kun gyllevognene der
kommer ud om foråret. Og en gang gyllespredning lugter jo heller ikke
som i gamle dage - det lugter nærmest ikke .... (Jaja, den får jeg på
puklen for

http://www.gartneriet.dk