18L flasker?
Fra : Michael Ulstrup

Dato : 17-03-04 11:02

Hej NG!

Er her der nogen som har erfaring med dykning med 18L flasker ?.... Skal til
at rode med lidt Nitrox, og skal jo så måske lige have muligheden, for at
have lidt mere luft med.

Jeg sprængte tidligere en bombe her i NG´en ved at spøge om 2x10 eller
2x12L.... nu prøver jeg igen!

Der er nogle fordele ved at dykke med 18L flaske eller for den sags skyld en
20L flaske!... det er feks. nemmere at rigge om til andet dyk, frem for at
skulle skifte fra et dobbelt sæt, til en alm. 15L.... konstellationen er
rørende billig, selv med en ekstra pony!.... og det er knapt så tingt, at
bakse rundt med på land!....

Men hvordan er det at dykke med en 18L ?

Giv din mening til kende?

Mvh | Michael
Dykkerklubben Nuser

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-03-04 12:25

> [...]
> bakse rundt med på land!....
>
> Men hvordan er det at dykke med en 18L ?

Jeg har prøvet 20 liter flasker i Rødehavet, når man først er kommet i
vandet mærker man ikke meget til det bortset fra at den ligger ned over
røven.

På land er den jo 5-7 kilotungere og så lang at man ikke rigtigt kan sidde
ned med den på.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 12:46

Michael Ulstrup wrote:
> [...]
> pony!.... og det er knapt så tingt, at bakse rundt med på land!....
>
> Men hvordan er det at dykke med en 18L ?

jeg tror aldrig jeg har hørt om nogle der dykker med 1x18
18l flasker bliver normalt kun brugt af tech dykker der dykker dybe eller
lange dyk og så er det 2x18 der bruges,

hvis du skal til at dykke Nitrox og måske på et tidspungt avanceret Nitrox,
så er 1x18 ikke nok plus at du gerne vil have den ekstra sikkerhed som
dobbelt sæt giver, plus at dobelt sæt ligger bedre og mere stabil på rykken.

jeg ville anbefale 2x12 lang/slank model, med iso manifold.det vil du blive
glad for i længden, i sær hvis du køber 232bar flasker, og du har en
kompresore der kan udnytte de ekstra bar.

hvis du bruger et DIR setup eller noget i den stil, så ændre dit setup sig
ikke ret meget når du skifter fra 1x15 til 2x12, det er kun flasken og
vingen der ændre sig, og i vandet er ser/mærker du ikke forskeld. så hvis du
bruger et DIR setup eller noget i den stil, så er det ikke noget problem at
skifte mellem forskælige flasker, men bruger du en BCD vest til din 1x15 og
vil bruge feks en Vinge-vest til dine 2x12 så bliver der pluselig stor
forskæld på at dukke med de to systemer, og det er ikke heldigt.

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Troels F. Smit

Dato : 17-03-04 16:21

On 2004-03-17, Michael Ulstrup <nada@nooot.dk> wrote:
> [...]
> bakse rundt med på land!....
>
> Men hvordan er det at dykke med en 18L ?

Jeg dykker med en 18l flaske. Jeg dykker sammen med folk som har
15 liters dunke og kommer derfor meget sjældent under 50 bar et dyk.
Jeg har dog en stor ven som sluger en del luft, og han er glad ved at
låne den, da han så kan blive under vandet lige så længe som os andre.

--
Mvh.
Troels F. Smit

Fra : Troels F. Smit

Dato : 17-03-04 16:34

On 2004-03-17, Michael Ulstrup <nada@nooot.dk> wrote:
> [...]

Jeg har dog en stor ven som sluger en del luft, og han er glad ved at
låne den, da han så kan blive under vandet lige så længe som os andre.
Så min pointe er, at du kun skal købe den hvis du forventer at fortsætte
med at bruge meget mere luft end dine med-dykkere som bruger mindre
flasker.

--
Mvh.
Troels F. Smit

Fra : jhyden

Dato : 17-03-04 19:23

> [...]
for at
> skulle skifte fra et dobbelt sæt, til en alm. 15L.

2X10 er bare bedst.

Det, du skal gøre, hvis du vil skifte til 2X10 til 1X15 på andet dyk, er
at anskaffe en dobbeltventil til din enkeltflaske og en
enkeltflaskeadaptor til din bagplade. Så kan du let skifte flaske uden
at ændre på regulatorer eller wing. (En DIR-dykker vil nok sige, at du
skal købe en ekstra wing også).

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-03-04 21:08

Michael Ulstrup skrev i Message-ID:
<40582201$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]

> konstellationen er rørende billig, selv med en ekstra pony!.... og det
> er knapt så tingt, at bakse rundt med på land!....

Jeg har kun erfaring med 2*18L.

Hvis du kun skal dykke "rekreativt"/lægtvandsdykning, så er der vel for
så vidt intet i vejen med at dykke med en enkeltflaske, men skal du
dybere end 20 m ville jeg nok overveje et dobbeltsæt med
isolationsmanifold, da det - når du har lært at "betjene" det - giver en
større sikkerhed på de dybder.

Vælger du eks 2*12L har du nemt til 2 dyk i samme sæt. Derudover er det
let at skifte fra enkeltflaske til dobbeltsæt hvis man dykker med
bagplade (det kræver dog to forskellige wings).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 18-03-04 00:18

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> [...]

let at skifte fra enkeltflaske til dobbeltsæt hvis man dykker med
bagplade (det kræver dog to forskellige wings).

Hej alle!

Arrrh er det rigtigt, kan man ikke benytte samme vest, eller vinge til at
dykke båed med 2 x 12l og evt. en 1x15l bagefter?

Min unværende vest er en Buddy Commando, som har et løft på ca. 22kg, mener
jeg, kan den bruges til noget, dobbelt halløj lidt hen af vejen ?

Jeg er ikke bundet af nogen type, "religion" eller system. ... det skal være
praktisk, billigst, og sikkert!...

Peter >>, du skriver om lægtvandsdykning... er der nogen grund til at
benytte Nitrox på lægtvandsdykning, under 20 meter?

Jeg forstiller mig at Nitrox er aktuelt fra omkring 20-24 til 30-32 meter
eller dybere når det bliver lidt mere avanceret. ... Og det er også de
dybder jeg snakker om, når jeg spørger til setup?et.

Mvh | Michael Ulstrup
Dykkerklubben NUSER

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-03-04 01:31

Michael Ulstrup skrev i Message-ID: <c3ambf$8au$1@news.cybercity.dk>:
> Arrrh er det rigtigt, kan man ikke benytte samme vest, eller vinge til
> at dykke båed med 2 x 12l og evt. en 1x15l bagefter?

Jeg/DIR mener nej.

> Min unværende vest er en Buddy Commando, som har et løft på ca. 22kg, mener
> jeg, kan den bruges til noget, dobbelt halløj lidt hen af vejen ?

Jeg vil æde min gamle hat på at du vil blive mere tilfreds med en
bagplade til dobbeltsæt, DIR eller ej.

> Peter >>, du skriver om lægtvandsdykning... er der nogen grund til at
> benytte Nitrox på lægtvandsdykning, under 20 meter?

Nitrogen er skidt for kroppen så jeg tror der er en sundhedsmæssig
gevinst på længere sigt.

> Jeg forstiller mig at Nitrox er aktuelt fra omkring 20-24 til 30-32 meter
> eller dybere når det bliver lidt mere avanceret. ... Og det er også de
> dybder jeg snakker om, når jeg spørger til setup?et.

I mine øje er nitrox = 10-30 m. Derefter hedder det trimix.

Fra : Brian Østergaard

Dato : 06-04-04 17:42

Hej Michael

Jeg har dykket med en 18 l. et års tid. Personligt kunne jeg ikke mærke
nogle særlig forskel i forhold til en 15 l. Jeg kunne dog godt lide at den
var lidt længere, fordi så passet det i højden når jeg sad på en lodret
flade med at flasken støtte i stedet for at jeg skulle bære på den. Hvis man
så ikke bruger så meget luft passer det jo fint, hvis man dykke med folk med
2*10. Som du også nævnte så er en flaske jo ca. halv pris af to flasker.
Både ved indkøb og vedligeholdelse.

Jeg syntes det passet meget godt med en 18 l. på første dyk og en 15 l. på
andet dyk. Hvis man f.eks. dykket på et vrag og alligevel ikke kunne blive
ned så meget på andet dykket. (ikke et ord om pony)

--

Mvh.

Brian Østergaard www.air365.dk