JAVA Værktøj
Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-12-00 14:27

Hej alle,

Jeg er blevet grebet af JAVA ideen og vil igang med sproget. Det
obligatoriske newbie spørgsmål er jo, hvad synes I der er godt at starte
med? Jeg har fundet DocJava, som lader til at være en fin introduktion til
Java. Er der ellers noget anbefalelsesværdigt derude i det store Internet?

I DocJava snakkes der om Kawa - jeg vil så lige høre om det er en god IDE at
starte med, eller om der er andre der er mere intuitive og hvad ved jeg.

Det korte af det lange er, jeg vil have noget materiale jeg kan studere og
øve mig med, og så lige en IDE der sparker noget numse, uden at flå mit
DanKort i småstykker :) (faktisk vil jeg helst undgå at bruge det
overhovedet :)

--
Lars Wiberg
http://irc.linux.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-12-00 14:35

Lars Wiberg wrote:

> [...]
> Java. Er der ellers noget anbefalelsesværdigt derude i det store Internet?

Den store 'java tutorial' på java.sun.com

> I DocJava snakkes der om Kawa - jeg vil så lige høre om det er en god IDE at
> starte med, eller om der er andre der er mere intuitive og hvad ved jeg.

Kawa er ok, men ikke særligt dækkende. Jeg bruger selv JBuilder 4, og
det passer mig glimrende. Det er gratis i Foundation udgaven.

Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-12-00 15:27

Hej Dennis,

> Den store 'java tutorial' på java.sun.com

Jeg har fundet den tutorial du omtaler, tak.

IDE at

> Kawa er ok, men ikke særligt dækkende. Jeg bruger selv JBuilder 4, og
> det passer mig glimrende. Det er gratis i Foundation udgaven.

Hvad vil det sige det er en 'foundation' udgave?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-12-00 15:28

Lars Wiberg wrote:

> Hvad vil det sige det er en 'foundation' udgave?
Borland kalder deres gratis udgave for 'Foundation'. Den kan de
vigtigste ting, men til gengæld er mange af de nye smarte ting ikke med.

Du kan læse mere om det på www.borland.com

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-12-00 15:13

"Lars Wiberg" <lars_wiberg@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> øve mig med, og så lige en IDE der sparker noget numse, uden at flå mit
> DanKort i småstykker :) (faktisk vil jeg helst undgå at bruge det

Det fedeste IDE til java er efter min mening FORTE fra Sun.

Det kan alt hvad man har brug for selv de mere avancerede J2EE ting
understøttes unden problemmer.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-12-00 15:28

Hej Søren,

> Det fedeste IDE til java er efter min mening FORTE fra Sun.

Er det ikke den IDE der er skabt i java?

> Det kan alt hvad man har brug for selv de mere avancerede J2EE ting
> understøttes unden problemmer.

Det er jo alt sammen meget godt, men hvad er J2EE?

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 15-12-00 16:01

On Fri, 15 Dec 2000 15:28:21 +0100, "Lars Wiberg"
<lars_wiberg@mail.tele.dk> wrote:

>Hej Søren,

>Er det ikke den IDE der er skabt i java?

JBuilder er også lavet i Java, og er efter mit skøn ikke helt så "tung
at danse med" som Forté - under alle omstændigheder, så kræver de
forholdsvist meget af din maskine. Man skal helst have 256MB RAM eller
mere.

Personligt har jeg ikke rigtigt brugt nogen af disse IDE'er - jeg har
kun kodet servlets og der har jeg brugt Ultraedit indtil videre - en
af grundene er muligivs at min maskine ikke er helt kraftig nok til
disse IDE'ere (Celeron 366, 128MB RAM), men Ultraedit er nu en ret fed
editor.

/Jørgen Ramskov
/Joergen Ramskov

Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-12-00 16:13

Hej Jørgen,

> [...]
> at danse med" som Forté - under alle omstændigheder, så kræver de
> forholdsvist meget af din maskine. Man skal helst have 256MB RAM eller

Jatak, det med Forté har jeg lige fundet ud af. Jeg skal ellers lige love
for den tar' en formiddag om at starte op på min 500mhz Celeron, 128MB RAM.

> [...]
> af grundene er muligivs at min maskine ikke er helt kraftig nok til
> disse IDE'ere (Celeron 366, 128MB RAM), men Ultraedit er nu en ret fed

Jeg leder efter en IDE der først og fremmest kan lave syntax highlighting og
hjælpe mig når jeg har lavet noget lort. Jeg kender godt UltraEdit, og vi
kan kun være rørende enige om at det er en fed editor. Det lader til, hvis
man vil have alt det seje grej, så skal man hoste op med en ekstra 128MB RAM
blok, ellers bliver det for trægt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-00 09:17

Lars Wiberg wrote:

> [...]
> man vil have alt det seje grej, så skal man hoste op med en ekstra 128MB RAM

Symantec Visual Café 2.5 kan bruges på en bærbar med 32 Mb ram (men 64
havde nok været bedre).

Den er gammel så den koster nok ikke så meget. Hvor meget vil du
betale?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-12-00 08:38

Hej Thorbjørn,

> Symantec Visual Café 2.5 kan bruges på en bærbar med 32 Mb ram (men 64
> havde nok været bedre).
>
> Den er gammel så den koster nok ikke så meget. Hvor meget vil du
> betale?

Jeg regner med at have et budget på omkring 2000.- for softwaren, og noget
lignende for hardware, og igen noget af det samme for bøger og andet
materiale.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-00 11:39

Lars Wiberg wrote:

> Jeg regner med at have et budget på omkring 2000.- for softwaren, og noget
> lignende for hardware, og igen noget af det samme for bøger og andet
> materiale.

http://www.visualcafe.com har ikke referencer til 2.5'eren mere, men
måske kan du købe den brugt et sted. Ravenholm måske?

Ellers havde Alt om Data en registreret version af JBUilder 2.0 på deres
coverCD sidste år, som formentlig også kan køre på en bærbar, og som kan
findes på biblioteket. Ellers kan JBuilder 3.0 hentes fra deres
hjemmeside. 4.0'eren er formentlig for ressourcekrævende.

Hvad skal du primært bruge den til?

Fra : Lars Wiberg

Dato : 21-12-00 12:37

Hej Thorbjørn,

Jeg vil have en helt up-to-date IDE, der understøtter seneste j2se eller
j2ee - Hvad jeg primært skal bruge den til? tjah jeg vil lære sproget på
alle leder og kanter.

Jeg er blevet bidt af en gal Duke, og må simpelthen bare igang

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-00 13:16

Lars Wiberg wrote:

> Hej Thorbjørn,
>
> Jeg vil have en helt up-to-date IDE, der understøtter seneste j2se eller
> j2ee - Hvad jeg primært skal bruge den til? tjah jeg vil lære sproget på
> alle leder og kanter.

Uptodate ting vil nok køre så langsomt på din bærbare (pga swap) at du
ikke vil synes det er sjovt.

Mht nyeste nye, så er det bedste bud nok Forte fra Sun. Andre med
meninger i gruppen?

Fra : Lars Wiberg

Dato : 21-12-00 13:53

Hej Thorbjørn,

> Uptodate ting vil nok køre så langsomt på din bærbare (pga swap) at du
> ikke vil synes det er sjovt.

Jeg kender det med SWAP alt for godt efterhånden.

> Mht nyeste nye, så er det bedste bud nok Forte fra Sun. Andre med
> meninger i gruppen?

Jeg fik lige noget ind af sidedøren .. JPad http://www.modelworks.com/ Jeg
har ikke prøvet den endnu, men Bruce Eckel (manden bag Thinking in Java)
lader til at kunne li' den. http://www.bruceeckel.com/ - Nogen der kender
hans arbejde, og evt. også kender JPad?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-00 13:19

Lars Wiberg wrote:

> Hej Thorbjørn,
>
> Jeg vil have en helt up-to-date IDE, der understøtter seneste j2se eller
> j2ee - Hvad jeg primært skal bruge den til? tjah jeg vil lære sproget på
> alle leder og kanter.

Kom lige til at tænke på. Prøv først at hente JDK'en (eller J2SDK som
det hedder nu). Hvis dét kører i tjære under javac, skal du overhovedet
ikke tænke på at hente en IDE til det.

Følg iøvrigt Java Tutorial. Du kan komme meget langt med den inden du
behøver gå længere.

Så kan du også bruge de 2000 kroner til mere RAM. Tro mig, det får du
brug for.

Fra : Lars Wiberg

Dato : 21-12-00 14:12

Hej Thorbjørn,

> Kom lige til at tænke på. Prøv først at hente JDK'en (eller J2SDK som
> det hedder nu). Hvis dét kører i tjære under javac, skal du overhovedet
> ikke tænke på at hente en IDE til det.

Ja, det kan der jo være noget om. 166mhz er ikke alverden for den lille
maskine, men 500mhz'en jeg sidder med her skulle nok kunne trække det meste
(den kommer snart til at køre med 256mb ram) - så kan det være den kommer
til at svede lidt mindre.

> Følg iøvrigt Java Tutorial. Du kan komme meget langt med den inden du
> behøver gå længere.

Ja, jeg skal igang med en masse læsning - Printeren får travlt de næste par
dage

> Så kan du også bruge de 2000 kroner til mere RAM. Tro mig, det får du
> brug for.

RAM er jo også raslet ned i pris, så man skulle kunne få 256mb for de penge.

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 16:06

Fra : Lars Wiberg

Dato : 15-12-00 16:06

Hej Dennis,

> Java 2 Enterprice Edition, bruges til at lave Jsp, Java Beans, Java
Servlets
> osv.

Endnu en flok ting jeg først skal til at stifte bekendtskab med.

JSP er Java Server Pages ikke? .. noget lissom PHP og ASP ??
Java Beans må jeg melde pas til - hvad er det?
Java Servlets .. Ja, det lyder jo som noget der kører fra en server

Hvis du gider uddybe dit 'osv.' lidt, så skal du endelig bare gøre det

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-12-00 15:33

> JSP er Java Server Pages ikke? .. noget lissom PHP og ASP ??

Netop.

> Java Beans må jeg melde pas til - hvad er det?

Sådan set bare klasser der følger et regelsæt med getX og setX metoder.
Derudover kan de beskrives, så de forskellige IDE'er kan bruge dem i
deres snedige designer-dimser. En Bean kunne f.eks. være en grafisk
komponent. Eller bare et håndtag/indpakning af en klump kode.

> Java Servlets .. Ja, det lyder jo som noget der kører fra en server

Netop. JSP er faktisk bare et hjemmelavet scripting sprog der først
oversættes til Java, og derefter kompileres som en (speciel) Servlet.

> Hvis du gider uddybe dit 'osv.' lidt, så skal du endelig bare gøre det

Den mest hypede del af J2EE er Enterprise Java Beans - EJB. De dækker
over distribuerede objekter, hvor der i standarden er indbygget
transaktionsstyring og maange andre godter.

-dennis

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-00 09:15

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Det kan alt hvad man har brug for selv de mere avancerede J2EE ting
> understøttes unden problemmer.

Hvor god er debuggeren? Kan man rette i kørende kode?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-12-00 09:56

> Hvor god er debuggeren? Kan man rette i kørende kode?

Godt spørgsmål.

Jeg bruger den i øjeblikket kun til at lave java beans og co. i, så jeg kan
ikke svare dig :(

Fra : Morten Nedertoft

Dato : 18-12-00 11:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvor god er debuggeren? Kan man rette i kørende kode?

Jeg bruger netbeans (open source version af Forte), der kan man ikke se
aendringer i klasser foer programmet genstartes. Men mon ikke at det er
til at hacke class-loaderen?

mvh. Morten Nedertoft

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 17-12-00 00:42

D. Fri, 15 Dec 2000 14:26:36 +0100 syntes "Lars Wiberg"
<lars_wiberg@mail.tele.dk> at dk.edb.programmering.java skulle vide at
<91d66e$is8$1@news.inet.tele.dk>.

>I DocJava snakkes der om Kawa - jeg vil så lige høre om det er en god IDE at
>starte med, eller om der er andre der er mere intuitive og hvad ved jeg.

Jeg bruger selv TextPad (www.textpad.com) til at skrive JAVA i (og så meget
andet). Det er en ren teksteditor, så man skal også have JDK installeret.
Til gengæld kan man kalde JDK fra TextPad, med den aktive fil som
parameter, så det er et ganske behageligt interface.

En smart ting er, at når JDK er installeret, laver TextPad et fint
menupunkt (i Pereferences | Tools knappen Add) til at indsætte JDK
kommandoerne.

Jeg har også prøvet Borland JBuilder university (den helt skrabede,
gratis), men jeg kan ikke lide, at den prøver at gøre så meget for mig. Jeg
føler ikke, at det er mig der kontrollere hvad jeg vil gøre, og alt det der
tilføje til projekt, og wizard for at lave en sølle tom fil, kan jeg ikke
holde ud.
Derudover synes jeg også, at TextPad som editor er langt bedre.

TextPad har ganske vist ikke kodefærdiggørelse, men den ofre jeg gerne for
en ordentlig editor.
--
God jul og godt nytår, Simon Mikkelsen, stud. ing.

www.zipstat.dk - omfattende statistk til hjemmesiden
gratis, dansk og reklamefri

Fra : Lars Wiberg

Dato : 21-12-00 12:41

Hej Simon,

> [...]
> Til gengæld kan man kalde JDK fra TextPad, med den aktive fil som
> parameter, så det er et ganske behageligt interface.

Det lyder som noget der kunne vække min opmærksomhed. En simpel editor, der
garanteret ikke er særlig tung (måske meget lign. notepad i ressource
forbrug?)

> En smart ting er, at når JDK er installeret, laver TextPad et fint
> menupunkt (i Pereferences | Tools knappen Add) til at indsætte JDK
> kommandoerne.

Smaaaart!

> [...]
> holde ud.
> Derudover synes jeg også, at TextPad som editor er langt bedre.

Jeg har prøvet nogle af de store popsmarte Editors imens vi har haft denne
tråd kørende, og jeg må nok sige de er kanon tunge allesammen, og vil gerne
være med til at gøre det hele for en, så man sidder og gruer hvornår den
kommer og siger den bedste selv ved hvad der skal laves

> TextPad har ganske vist ikke kodefærdiggørelse, men den ofre jeg gerne for
> en ordentlig editor.

Enig, men mon ikke Code Completion kommer på et tidspunkt?