Er kørselsgodtgørelse fradragsberettigede ~
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-03-04 08:46

Hej NG

Fra min fodboldklub har jeg modtaget kørselsgodtgørelse i 2003. Disse
fremgår af min selvangivelse i rubrik 12.
Mit spørgsmål er, om disse er fradragsberettigede, og i så fald under
hvilken rubrik ?
Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Rasmus

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-03-04 09:00

"Rasmus Nielsen" <E01rasmusni@student.hih.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremgår af min selvangivelse i rubrik 12.
> Mit spørgsmål er, om disse er fradragsberettigede, og i så fald under

Du mener vel om den er skattepligtig eller ej. Det er jo ulogisk at man skan
kunne fradrag en godtgørelse.

Hvis du kigger på f.x. http://www.mbrevision.dk/publikat/bilen/side4.htm
kan du se hvilke regler gælder for skattefri kørselsgodtgørelse. Omvendt må
det jo sige, at al anden godtgørelse er skattepligtig.
Denne nyhedsgruppe er til erhvervsmæssige spørgsmål, så du kan nok et mere
kvalificeret svar andetsteds

Nico

---

Fra : Omeg@ Support

Dato : 17-03-04 15:21

"Rasmus Nielsen" <E01rasmusni@student.hih.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Fra min fodboldklub har jeg modtaget kørselsgodtgørelse i 2003. Disse
> fremgår af min selvangivelse i rubrik 12.

Hvis det er kørselsgodtgørelsen, der er nævnt i rubrik 12, så er den ikke
udbetalt skattefrit. Det er ikke honoraret, som står nævnt her?

Hvis du har fået kørselsgodtgørelse efter statens takster (se bl.a.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=90347&ov_id=200170&search=kørselsgodtgørelse¤befordringsgodtgørelse),
så er beløbet skattefrit og skal fremgå af årsopgørelsens punkt 48 (ikke
selvangivelsen!!), og så er der ikke fradrag for noget som helst.

Betingelserne kan du læse under
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=90340&ov_id=200170&i=20&top=90320&action=open#90340
Taksten er kr. 2,90 pr. km for de første 20.000 km i indkomståret 2003.

Hvis du får honorar i stedet for løn, så kan du ikke få skattefri
kørselsgodtgørelse. Du kan i stedet få befordringsfradrag efter de normale
regler. Se
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=169951&ov_id=200539&search=kørselsgodtgørelse¤befordringsgodtgørelse

mvh
Jørgen Rømming

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-03-04 19:15

> [...]
> fremgår af min selvangivelse i rubrik 12.
> Mit spørgsmål er, om disse er fradragsberettigede, og i så fald under

Sidder dagligt med spørgsmål som dette, da jeg både er i lære som revisor og
ungdomsformand i en lokal klub.

Meget kort: Er du ulønnet træner, medhjælper, leder eller forældre er
kørselsgodtgørelse hverken skattepligtige ligesom der heller ikke er
oplysningspligt.

Se i øvrigt den fremragende publikation fra DIF, hvor alle spørgsmål om skat
i ovenstående forbindelse kan blive besvaret

http://www.dif.dk/index/publikationer-reglerogkontrakter-2.htm?pubid=121&searchit=&kat_id=11

/Michael Sørensen
8700 Horsens