Nissan Primera - oliespild
Fra : TG4600

Dato : 17-03-04 08:34

Jeg har konstateret at min Primera spilder olie, i starten var det bare et
par dråber en gang i mellem, men efterhånden er det blevt til mere - og nu
bliver jeg nok nødt til at gøre noget ved det.. Men jeg kan ikk se hvor det
kommer fra ;-( Så lidt erfaring fra andre kumnne måske hjælpe mig.

Jeg er sikker på at det kommer på højre side af motoren (kørselsretning)
dvs. et sted bag generatoren. Men hele området er smurt ind i noget
tjære-agtigt delvist indtørret olie.

Hvordan lokaliserer jeg lækagen? Det ser ikke ud til at være så simpelt som
en topdækselpakning. Jeg gætter på at det kan være en aksel ende med utæt
pakning, i så fald hvor meget skal der til for at skifte sådan en pakning??
Skal motoren ud og nærmest skilles ad? Eller kan det måske gøres in situ?

Fra : Martin P.

Dato : 17-03-04 23:35

"TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er sikker på at det kommer på højre side af motoren (kørselsretning)
> dvs. et sted bag generatoren. Men hele området er smurt ind i noget
> tjære-agtigt delvist indtørret olie.

Højre side er vist også der oliefiltret sidder på en Primera, ja?

Det kunne godt tyde på en utæt pakning på oliefiltret. Jeg ville skifte
oliefiltret som det første i hvert tilfælde ;)

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Max

Dato : 18-03-04 07:15

> Højre side er vist også der oliefiltret sidder på en Primera, ja?

Det kommer an på om det er en 1,6 eller en 2.0 mener jeg...

> Det kunne godt tyde på en utæt pakning på oliefiltret. Jeg ville skifte
> oliefiltret som det første i hvert tilfælde ;)

Ellers enig..

/Max

Fra : TG4600

Dato : 18-03-04 08:01

"Max" <maxsesNOT@hotmail.com> wrote in message

> Det kommer an på om det er en 1,6 eller en 2.0 mener jeg...

> Ellers enig..
>
> /Max

Det er en 1.6'er - og oliefilteret sidder i højreside. Men min mistanke er,
at det er noget højere oppe der giver problemet. Fordi oliesnavset sidder
'mest' oppe omkring generatoren. men anyway, det er ikke det store problem
at skifte oliefilter, og det er i øvrigt også ved at være tid til det... så
det prøver jeg en af de nærmeste dage.

Pudsigt nok har jeg konstateret at det ikke altid er lige meget olie den
spilder. I går morges var der en plamage på 15-20 cm i diameter under bilen,
og i dag var der kun lige så man kunne erkende at der var faldet et par
dråber...

/TG

Fra : Max

Dato : 18-03-04 08:32

> [...]
> at skifte oliefilter, og det er i øvrigt også ved at være tid til det...

Okay...hvad for noget olie er det du bruger?

Så er det en GA16DE motor?(1,6i)?

Der sidder filtre da også ret højt, synes du ikke?

> [...]
bilen,
> og i dag var der kun lige så man kunne erkende at der var faldet et par

Jamen er der forskel på hvordan du har kørt bilen? evt hvorlangt du har kørt
den de forskellige gange?

/Max

Fra : TG4600

Dato : 18-03-04 12:57

> er,
> så
>
> Okay...hvad for noget olie er det du bruger?

En standard 10W-40 el. 15W-40 mineralsk olie

> Så er det en GA16DE motor?(1,6i)?

Der er en 1,6 (uden i)

> Der sidder filtre da også ret højt, synes du ikke?

Sådan husker jeg det ikke, jeg plejer at tage oliefilteret ud nedefra, og
har da ikke problemer med at nå op til det

> bilen,
>
> Jamen er der forskel på hvordan du har kørt bilen? evt hvorlangt du har
kørt
> den de forskellige gange?

Kørseles mønsteret har været det samme, ca. 40 km til/fra arbejde, primært
motorvej + 3-4 km 'lokal-veje' i begge ender..

/TG

Fra : Carsten Petersen

Dato : 18-03-04 16:44

> [...]
bilen,
> og i dag var der kun lige så man kunne erkende at der var faldet et par

Den er sikkert ved at være tom

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : TG4600

Dato : 19-03-04 07:35

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> wrote in message

> "TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse

> bilen,
>
> Den er sikkert ved at være tom

Nu er den indrettet med sådan en smart pind, hvor med man kan 'pejle'
oliestanden - og et hul i toppen, som gør det nemt at efterfylde...

/TG

Fra : Carsten Petersen

Dato : 19-03-04 09:48

> Nu er den indrettet med sådan en smart pind, hvor med man kan 'pejle'
> oliestanden - og et hul i toppen, som gør det nemt at efterfylde...

Aah, ser man det! Smart!!