leasing?
Fra : Kenneth J.

Dato : 16-03-04 23:07

Har luret lidt på leasing, herunder Ford og BMW, men jeg er lidt usikker på
hvordan det hænger sammen, derfor disse spørgsmål:

1. Indgår forsikringen i den samlede leasing ydelse?

http://www.ford.dk/ie/personalfinance/-/kup/

dvs. at f.eks. en Ford Fiesta kan leases for 1376 kr. pr. md inkl.
forsikring men uden. grønafgift og benzin?

http://www.ford.dk/spg/images/SPG_10_30_0_15940.pdf

2. Måske et lidt dumt spørgsmål men de 20% i udbetaling "mister" man dem?

Hvis man nu efter 3 år vil skifte bilen ud og lease en anden skal man så
igen hive 20% op af lommerne?

Umiddelbart virker det som et godt tilbud, men er det nu også det?

På forhånd tak.

Fra : Thomas Krath

Dato : 16-03-04 23:16

> Hvis man nu efter 3 år vil skifte bilen ud og lease en anden skal man
> så igen hive 20% op af lommerne?

Taget fra siden:
- Du skal betale 20% i udbetaling forudbetalt leasingydelse, målt ud i
forhold til bilens pris på gaden.

Dvs. det er en ekstraordinær leasingydelse, som betales når du får bilen,
hvorfor du ikke får beløbet tilbage efter de 36 mdr. Beløbet fungerer ikke
som et "depositum", men som en del af leasingydelsen.

> Umiddelbart virker det som et godt tilbud, men er det nu også det?

Det er jo en alternativ form for finansiering ifht. kontantkøb eller at låne
pengene i banken. Jeg mindes der har været nogle artikler om emnet i Penge
& Privat Økonomi (mener jeg bladet hedder).

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-03-04 00:06

> 1. Indgår forsikringen i den samlede leasing ydelse?

Ikke så vidt jeg kan se. Jeg har spurgt på det samme en del forskellige
steder, og de eneste jeg har fundet, der gør det, er autolease.dk og Avis.

> dvs. at f.eks. en Ford Fiesta kan leases for 1376 kr. pr. md inkl.
> forsikring men uden. grønafgift og benzin?
>
> http://www.ford.dk/spg/images/SPG_10_30_0_15940.pdf

Det kan godt lade sig gøre at lease forsikring med, men jeg er ret
overbevist om at det ikke er med i de 1376 kr.

> 2. Måske et lidt dumt spørgsmål men de 20% i udbetaling "mister" man dem?

Det har Thomas Krath svaret på :)

> Hvis man nu efter 3 år vil skifte bilen ud og lease en anden skal man så
> igen hive 20% op af lommerne?

Jeps...

> Umiddelbart virker det som et godt tilbud, men er det nu også det?

Det kan det være. Forskellen på leasing og finansiering vel i bund og grund
2 ting.

1. Ved leasing er det leasingselskabet der ejer bilen. Du kan derved ikke
stille pant i bilen, hvis du skal låne penge til udbetalingen (det kan du
muligvis heller ikke ved finansiering m. pant i bilen??). Samtidig er det
leasingselskabet der står for bilens restværdi ved aftalens udløb, med
mindre andet aftales.

2. Ved leasing finansierer man bilens beregnede værditab i leasingperioden,
hvor man ved finansiering ser på hele bilens pris over en (typisk) længere
periode. Vil du dermed købe en bil der koster 300.000 fra ny, og leaser den
over 3 år / 60.000 km, regner man måske med at den taber 33%. Dermed
financierer man kun de 100.000 (minus udbetalingen - de 20.000) over 3 år.
Det giver en lav månedlig ydelse, og helt faste udgifter.
Køber man bilen privat, og financierer den over f.eks. 6 år skal man låne
alle de 300.000 (minus udbetaling). Det giver en lidt højere ydelse, men til
gengæld *kan* man have lidt friværdi i bilen ved salg efter 3-4 år.
Hvis man så er uheldig at købe en bil der pludselig taber meget i værdi
(Citroen f.eks.), står du måske pludselig med en restgæld, da bilen har tabt
mere i værdi end du har afbetalt. Desuden *burde* renteudgiften også være
større ved et lån på 300.000 end et på 100.000, men jeg er ikke det store
finansgeni.

På bundlinjen er det vel et vurderingsspørgsmål, om det kan betale sig.
Leasing giver en helt fast pris pr. månede, også selvom bilen skulle tabe en
masse i værdi. Til gengæld har man heller ingen gevinst på bilen, i modsatte
tilfælde.

Jeg venter p.t. på at få min C3 som jeg har valgt at lease igennem
AutoLease.dk. Jeg har valgt at lease den med kasko (uden bonustab) og
serviceaftale på 40.000 km årligt. Jeg står nemlig i den situation, at jeg
er 21 år, selvstændig, og har haft 2 skader i det ene år jeg har haft kortet
(ikke alvorlige, men dyre). Normalt ville en forsikring koste mig i omegnen
af 40.000 årligt, hvis ikke mere. Leaser jeg forsikringen, kan jeg sidde for
ca. 12.000 årligt. Det giver mig så råd til at bruge tilsvarende mere på
selve leasingydelsen.

Jeg håber at det er nogenlunde korrekt, det jeg har skrevet ovenfor - det er
i hvert fald sådan jeg har forstået det hele.

/Kasper Hansen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 06:25

On Wed, 17 Mar 2004 00:05:45 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

> [...]
>Jeg håber at det er nogenlunde korrekt, det jeg har skrevet ovenfor - det er
>i hvert fald sådan jeg har forstået det hele.

Fino.
Nu sidder alle nok blot og venter på at høre, hvad det koster dig alt
ialt...

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-03-04 09:32

> Fino.
> Nu sidder alle nok blot og venter på at høre, hvad det koster dig alt
> ialt...

Alt incl. (bortset fra diesel) ser regnestykket sådan ud (ekskl. moms)

C3 1.4 HDi Elegance Sensodrive ESP

Listepris på bilen 219.674 + lak og levering
Ekstraordinær ydelse 28.000
Leasingydelse pr md. 2.507
Service ekskl. dæk 807
Forsikring 910

I alt 4.224

Altså ca. 5.000 incl. moms (det er ikke det hele der er moms på).
Da jeg så kører 30.000 km erhvervsmæssigt om året har jeg et skattefradrag
på 74.000 kr. -Altså 6.166 om måneden. Så i stedet for at trække 30% moms og
70% leasingydelse fra, kører jeg på kilometer ordningen, da jeg så har
fradrag for mere end det koster mig :)

/Kasper Hansen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 18:55

On Wed, 17 Mar 2004 09:32:09 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
> [...]

>Forsikring 910
>I alt 4.224
>Altså ca. 5.000 incl. moms (det er ikke det hele der er moms på).

Her kan du se Toyota's tilbud i Nordsjælland (48 mdr. og u/dæk, men
med service): www.toyota-niva.dk/leasing.htm
Yaris 1.0 3d Terra m/komf. pakke og metallic kr. 2.075.- kr. 2.450.-
Corolla 1,6 Terra 5d m/Aircon og metallic kr. 2.980.- kr. 3.595.-
Avensis 1,8 SOL 4d sedan metalfarve efter valg kr. 3.185.- kr. 4.185.-
RAV4 1,8 Van m. A/C i sort standardfarve kr. 2.799,- kr. 3.399,-

Når der står 2 priser nævnt, hænger det sammen med km
(15.000-30.000 km)

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-03-04 20:00

> [...]
> RAV4 1,8 Van m. A/C i sort standardfarve kr. 2.799,- kr. 3.399,-
>
> Når der står 2 priser nævnt, hænger det sammen med km

Jeg vil umiddelbart mene at leasingydelsen er ca. det samme for en bil til
samme pris / antal km.
Desværre tilbyder de sandsynligvis ikke forsikring incl. i ydelsen, og det
er det der gør hele forskellen for mig :(
Desuden er der ikke rigtig nogen af de nævnte der er med Diesel, hvilket er
et must med de km jeg kører.
Men det er nu ellers ærgeligt at man ikke kan lease en brugt bil - hold kæft
hvor kunne jeg finde mange biler til 220.000 kr jeg gerne ville have, hvis
de måtte være 4-6 år gamle.

/Kasper Hansen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 20:29

On Wed, 17 Mar 2004 19:59:35 +0100, "Kasper Hansen [8270]"

Lige mine ord!
(tanker)

/Mogens
Mine biler? -> fra Alfa til Omega :)