Andet multimedie
bentjuul 3670
Font viewer - han og hun tegn ?
Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 16-03-04 22:38

Hej

Jeg leder efter en postscript font der har et han og et hun tegn ??
Jeg har masser af fonte til rådighed, men jeg mangler en eller anden måde at
se samtlige tegn i en given font.
Når man klikker på fontene i font mappen bliver man kun præsenteret for
bogstaver og tal.
Jeg bruger XP uden font management programmer installeret.

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 01:13

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Jeg leder efter en postscript font der har et han og et hun
> tegn ??

Min første Type 1-font på listen i charmap hedder Helvetica
og den har begge tegn ifølge charmap.

> Når man klikker på fontene i font mappen bliver man kun
> præsenteret for bogstaver og tal.
> Jeg bruger XP uden font management programmer installeret.

Start > Kør: charmap.
Spørgsmålet er så bare, om du kan få dem over i programmerne.
Jeg kan pt. ikke få det til at virke hverken ved copy/paste
eller med tastaturgenvejen. Det er muligvis fordi at jeg har
været så dum at købe endnu et fejlfyldt Logitech-tastatur.
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=Xns9445AEB061B02.thomas@madsen.tdcadsl.dk

Jeg kan dog heller ikke se tegnene, hvis jeg vælger Helvetica
inde i InDesigns Glyphs-palette, så det er muligt at tegnene
slet ikke findes i den font. Det forvirrer mig en del.

Du kunne evt. også bare snuppe tegnene fra f.eks. Arial som
følger med til WinXP og som er en OpenType-font. Du kan se
dem i Glyphs-paletten i InDesign. Hvis du er bange for at de
ikke kommer rigtigt ud på tryk, så lav dem evt. til outline.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-03-04 12:08

Det er ikke tegn der normalt vil ligge i en "gammeldags" postscriptfont. De
ligger i eksempelvis Arial på plads U+2640 og U+2642 i Unicodesættet.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 12:18

Studio Smalbro skrev:

> Det er ikke tegn der normalt vil ligge i en "gammeldags"
> postscriptfont.

Aha. Så er det måske derfor jeg ikke kan få tegnene frem i
Helvetica i andet end charmap i Windows. Gad vide hvorfor
charmap viser dem, hvis de i virkeligheden slet ikke ligger
i fonten.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/charmap/helvetica.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-03-04 13:27

Nu HAR det jo allerede reddet min dag (der ikke viste de store takter til at
blive fremragende) at jeg kunne svare på et af Madsens spørgsmål , så
derfor sender jeg lige et klip fra min Character map. (ligger i dk.binaer -
subj: Mænd er fra Mars og...). Det er egentligt lidt mystisk, for de andre
karakterer man kan se på dit screendump burde heller ikke optræde i fonten.
Dem burde du kun kunne se hvis du åbner i en gammeldags editor a la Edit i
DOS.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 13:53

Studio Smalbro skrev:

> [...]
> se på dit screendump burde heller ikke optræde i fonten. Dem
> burde du kun kunne se hvis du åbner i en gammeldags editor a

Jeg forstår heller ikke ret meget af det, for charmap er åbenbart
det eneste program på min computer som kan se han- og hun-tegnene
i Helvetica. Jeg kan f.eks. ikke kopiere tegnene fra charmap over
i InDesign CS eller Illustrator CS, da det blot resulterer i et
spørgsmålstegn. Jeg kan derimod godt kopiere tegnene fra charmap
til InDesign eller Illustrator hvis fonten er Arial, så du har
nu sikkert ret i, at tegnene slet ikke findes i Helvetica. Det er
så blot underligt hvorfor charmap viser dem.

Jeg har kigget din mystik.gif(*) og sådan ser det slet ikke ud hos
mig, hvis jeg ser Helvetica i charmap.
Ifølge min charmap ligger han og hun-tegnet i en såkaldt Unicode
Subrange ved navn 'Symbols and Dingbats'.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/charmap/symbols.png>.

(*) <news:ScX5c.118512$jf4.6734753@news000.worldonline.dk>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-03-04 14:35

Hej igen.

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg forstår heller ikke ret meget af det,

Jeg forstår intet

> [...]
> nu sikkert ret i, at tegnene slet ikke findes i Helvetica. Det er
> så blot underligt hvorfor charmap viser dem.

Nå men tilbage til mit problem. Jeg har 400 grafer lavet i Sigmaplot, gemt
som eps - convert tekst to curves. WP-IconicSymbolA han og hun tegn bliver
vist ok. Det viser sig desværre at al tekst i graferne bliver vist lidt
mudret (convert tekst to curves ?), så nu bliver graferne gemt som eps
(convert tekst to postscript fonts).
Derved forsvinder alle han og hun tegn. Jeg har i teksten brug
WPIconicSymbolsA han og hun tegn uden problemer. Nu prøver jeg så i
Illustrator at indsætte han og hun WPIconicSymbolsA i graferne, men får
beskeden:
"WP-IconicSymbolA:
Unable to find the font on the system, and cannot embedd the font."

Jeg fatter intet
Hvordan kan det være at en font kan bruges i InDesign men ikke i Illustrator
?
Hvordan taster man "U+2640: Female Sign"

Hilsen Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 15:15

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Det viser sig desværre at al tekst i graferne bliver vist lidt
> mudret (convert tekst to curves ?),

Tror du ikke bare det er på skærmen de virker "mudrede" ?

> så nu bliver graferne gemt som eps (convert tekst to
> postscript fonts).

Det er altså en funktion Sigmaplot har, eller? Gad vide hvordan
den funktion rent faktisk virker. Jeg ved det ikke.

> [...]
> hun WPIconicSymbolsA i graferne, men får beskeden:
> "WP-IconicSymbolA: Unable to find the font on the system, and

Er fonten tilgængelig i Illustrators Character-palette?

> Hvordan kan det være at en font kan bruges i InDesign men ikke
> i Illustrator ?

I de fleste tilfælde er det vel fordi, at InDesign har adgang
til fonten, men Illustrator har ikke. Det kunne f.eks. være i et
tilfælde hvor fonten kun ligger i InDesigns font-mappe, hvilket
meget ofte er tilfældet her. (Det er 10 gange hurtigere blot at
smide fonten ind i InDesigns font-mappe, hvis man alligevel ikke
har noget at bruge fonten til når jobbet er udført.

> Hvordan taster man "U+2640: Female Sign"

Godt spørgsmål.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-03-04 15:43

Thomas G. Madsen wrote:

> Tror du ikke bare det er på skærmen de virker "mudrede" ?

Nixen, både print fra InDesign og via PDF giver gnidrede curver på bogstaver

> Det er altså en funktion Sigmaplot har, eller? Gad vide hvordan
> den funktion rent faktisk virker. Jeg ved det ikke.

Det virker fint med convert to postscript fonts, jeg mangler som sagt bare
en (postscript ?) font med et han og hun tegn der kan indsættes i EPS filen
ved hjælp af Illustrator?)

> Er fonten tilgængelig i Illustrators Character-palette?

Ja.

> [...]
> smide fonten ind i InDesigns font-mappe, hvis man alligevel ikke
> har noget at bruge fonten til når jobbet er udført.

Der er ingen fonte i InDesign/Illustrators font mapper. Jeg har kun fonte i
Windows/Fonts og Windows/Fonts/Corel.
WP-IconicSymbolA, Arial og Helvetica er alle til stede i Windows/Fonts.

> Godt spørgsmål.

Hvorfor bruger jeg altid mere tid på tåbelige Software problemer end på at
være kreativ.
Har netop fået 50 prøvetryk fra trykkeriet. De første 30 mapinfo kort, i PDF
format, står fint. De sidste 70 er selvfølgelig ubrugelige, ingen korrekte
symboler eller symbolforklaringer. Fuck hvor er jeg træt af computere.

Hilsen Mikkel

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-03-04 16:23

> Det virker fint med convert to postscript fonts, jeg mangler som sagt bare
> en (postscript ?) font med et han og hun tegn der kan indsættes i EPS
filen
> ved hjælp af Illustrator?)

Du behøver ikke en postscriptfont. Du kan godt bruge Arial eller Verdana
eller Times New Roman

Det skyldes at det er WordPerfect fonte og de har en lidt gammeldags mapping
der passer til alle WordPerfectversione. Undgå fonte der starter med WP - de
vil give knald alle andre steder end i WordPerfect

Du taster det ikke - du copy paster bare fra Character Map og vælger
Verdana, Times New Roman eller en anden Unicodefont til det pågældende
bogstav

> Hvorfor bruger jeg altid mere tid på tåbelige Software problemer end på at
> være kreativ.

man kunne også sætte sig ud i solen og drikke øl...

Der er forskel på CSpakkerne og ikke-CSprogrammerne. En af forskellene er at
alle CSprogrammerne er fuldt Unicodekompatible

Kh
Bjørn

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-03-04 16:53

Studio Smalbro wrote:

> Du behøver ikke en postscriptfont. Du kan godt bruge Arial eller
> Verdana eller Times New Roman

Jeg har prøvet med Times New Roman og det fungerer, godt nok.
Dog står tegnene noget tyndt, kan man ikke gøre dem lidt federe på en eller
anden måde.
Har prøvet med bold, ingen ændring.

> Det skyldes at det er WordPerfect fonte og de har en lidt gammeldags
> mapping der passer til alle WordPerfectversione. Undgå fonte der
> starter med WP - de vil give knald alle andre steder end i WordPerfect

Jeg holder mig fra WP fonte i fremtiden.

> Du taster det ikke - du copy paster bare fra Character Map og vælger
> Verdana, Times New Roman eller en anden Unicodefont til det pågældende
> bogstav

Tak

> man kunne også sætte sig ud i solen og drikke øl...

Om dagen der sover man efter at have brugt hele natten på
tåbel..............
Det lyder som en god idé

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 17:11

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Nixen, både print fra InDesign og via PDF giver gnidrede
> curver på bogstaver

Efter at have set det du har sendt mig, kan jeg godt forstå det.
Det ligner jo noget der er hakket ud med en økse.
Det tyder ikke på, at det er Sigmaplot, du skal bruge til den
opgave. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/sigmaplot_kaos.png>.

> Det virker fint med convert to postscript fonts, jeg mangler
> som sagt bare en (postscript ?) font med et han og hun tegn
> der kan indsættes i EPS filen ved hjælp af Illustrator?)

Jeg kan helt ærligt ikke fortå, hvorfor du går så meget op i,
at de tegn absolut skal være i lige præcis den font. På de nu ca.
to dage du har brugt på at løse det problem, kunne du snildt have
nået at tegne et han- og et hun-tegn manuelt med penværktøjet i
Illustrator eller InDesign, eller blot have snuppet tegnene fra
Arial f.eks. som du kan klippe/klistre direkte fra charmap og ind
i InDesign eller Illustrator eller snuppe dem fra Glyph-paletten
i en af de to programmer.
Hvis du ikke er helt tilfreds med tegnene i Arial så lav tegnene
til outline og brug vektorværktøjerne i Illustrator til at ændre
dem, indtil de ser ud, som du gerne vil have dem til at se ud.

> Ja.

Det har så muligvis noget at gøre med det Bjørn skriver. Altså
at WP-fonte er "farlige" at bruge udenfor WP. Jeg har ikke fonte
af den type, og det skal jeg tilsyneladende være glad for. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-03-04 18:04

> [...]
> Det ligner jo noget der er hakket ud med en økse.
> Det tyder ikke på, at det er Sigmaplot, du skal bruge til den

Sigmaplot er et virkelig fint program til at lave allehånde grafer med.
Og tro mig de 400 grafer bliver ikke lavet om
Jeg vil dog undgå funktionen med at convertere tekst til kurver for
fremtiden.

> Jeg kan helt ærligt ikke fortå, hvorfor du går så meget op i,
> at de tegn absolut skal være i lige præcis den font.

Det skal de heller ikke, jeg skal blot kunne bruge dem i mine grafer.
I min brødtekst har jeg brugt minon, han og hun tegn fra Wp-iconic
med udemærket resultat.

>På de nu ca.
> to dage du har brugt på at løse det problem, kunne du snildt have
> nået at tegne et han- og et hun-tegn manuelt med penværktøjet i
> Illustrator eller InDesign,

Jeg aner intet om teknisk tegning eller betjening af Illustrator.
Er det til at finde ud af for en begynder ?

> [...]

> til outline og brug vektorværktøjerne i Illustrator til at ændre
> dem, indtil de ser ud, som du gerne vil have dem til at se ud.

Det kan da ikke være rigtigt at man skal til at designe sine egne fonte
for blot at indsætte et simpelt han/hun symbol i en graf ??
Nå men jeg har fundet ud af at det virker med Times New Roman,
blot er tegnene meget tyndbenede, både at se på og udprintet.

Måske man kan rette det op i Illustrator ?

Jeg har adskillige CD'ere med fonte på, hvordan ser man hvad de
indeholder af tegn, ud over den simple visning man får ved at klikke på
fonten.
Er man virkelig nødt til at indstallere hver enkelt font og så bruge charmap
??

> Det har så muligvis noget at gøre med det Bjørn skriver. Altså
> at WP-fonte er "farlige" at bruge udenfor WP. Jeg har ikke fonte
> af den type, og det skal jeg tilsyneladende være glad for. :)

Jeg har også slettet mine WP fonte.

Hilsen Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 18:24

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Sigmaplot er et virkelig fint program til at lave allehånde
> grafer med. Og tro mig de 400 grafer bliver ikke lavet om

Forståeligt, men det er tilsyneladende også tekst som Sigma-
plot ikke har det for godt med.

> Jeg vil dog undgå funktionen med at convertere tekst til
> kurver for fremtiden.

Ja i hvert tilfælde i Sigmaplot.

> Jeg aner intet om teknisk tegning eller betjening af
> Illustrator. Er det til at finde ud af for en begynder ?

Vektorværktøjer tager ofte lang tid at lære, så det vil jeg
ikke påstå, men du kan nøjes med at give tegnene en lille
stroke (i Stroke-paletten). Så skulle de gerne blive kraftigere.

> Det kan da ikke være rigtigt at man skal til at designe sine
> egne fonte for blot at indsætte et simpelt han/hun symbol i en
> graf ??

Du skal jo heller ikke designe en helt ny font. :)
Det eneste du skal gøre er at lave to tegn om til outline og
evt. ændre på vektorkurverne, hvis du ikke er tilfreds med de
to tegns udformming.

> Nå men jeg har fundet ud af at det virker med Times
> New Roman, blot er tegnene meget tyndbenede, både at se på og
> udprintet.
>
> Måske man kan rette det op i Illustrator ?

Ja. Det var så det der med stroke f.eks.

> [...]
> at klikke på fonten.
> Er man virkelig nødt til at indstallere hver enkelt font og så

Nej det kan ikke passe. Der må være værktøjer, som kan vise alle
tegn i en font, men jeg kender ikke navnet på sådan et værktøj.
Hvis jeg skal bruge et specielt tegn, tegner jeg det ofte "i
hånden" i Illustrator eller InDesign, eller også låner jeg det
fra en eller anden tilfældig installeret font, som har tegnet.
I 9 ud af 10 tilfælde finder jeg det dog nemmere at tegne det
selv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-03-04 02:38

Problemerne er løst på en fin og nem måde.

Tak til Studio Smalbro og Madsen for råd og vejledning.

Venlig hilsen Mikkel