Andet multimedie
bentjuul 3670
webgrafik, hvordan får jeg bagrundsfarve o~
Fra : Jakob

Dato : 16-03-04 22:06

Jeg er igang med at lave nogle tekstbokse til webbrug men kan ikke helt
få det til at funge. Jeg har tidligere fået nogle råd her i gruppen men
kan stadig ikke helt få det til at fungerer. jeg har en boks med noget
tekst som jeg vil indsætte på websiden. Da det skal se ud som om teksten
står direkte på baggrunden har jeg valgt ens baggrundsfarve i grafikken
og på websiden. Desuden vælger jeg den samme farve under "matte" når jeg
gemmer filen til webbrug med photoshop (jpeg format).

Men på trods af det kan jeg stadig ane den boks som grafikken befinder
sig i og det kan jeg ikke helt forstå. Derfor vil jeg gerne have et råd
til hvordan jeg afstemmer farven i baggrunden og grafikken så de smelter
sammen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-03-04 22:36

Jakob skrev:

> [...]
> Desuden vælger jeg den samme farve under "matte" når jeg
> gemmer filen til webbrug med photoshop (jpeg format).

Har du prøvet at skrive teksten på et transparent lag i Photoshop,
hvorefter du inde i Save for web vælger den samme farve i 'Matte',
som du har på siden og gemme som GIF i stedet for JPEG med flueben
i 'Transparency' ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 16-03-04 22:45

> [...]
> hvorefter du inde i Save for web vælger den samme farve i 'Matte',
> som du har på siden og gemme som GIF i stedet for JPEG med flueben

Ja blev jeg nemlig anbefalet og på den måde forsvinder problemet med
forskel i farverne, jeg synes dog at det går noget ud over kvaliteten på
den tekst jeg har i grafikboksen. Det er en fed hvid skrift med sort
kant og jeg synes den er meget pænere/skarpere i kanten når den gemmes
som jpeg, i gif er det som om at kanten bliver lidt hakket.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-03-04 22:58

Jakob skrev:

> [...]
> meget pænere/skarpere i kanten når den gemmes som jpeg, i gif
> er det som om at kanten bliver lidt hakket.

Det undrer mig.
Hvis der er kantudjævning på teksten og teksten er oprettet
i en farvetilstand som understøtter kantudjævning, så burde
teksten ikke blive hakket i kanten, hvis du vælger at gemme
som GIF og med samme farve i feltet 'Matte' som baggrunds-
farven på siden, medmindre du har kørt antallet af farver så
langt ned i Gem til web at der ikke er mulighed for de ekstra
farver som 'Matte' resulterer i.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 16-03-04 23:05

> [...]
> farven på siden, medmindre du har kørt antallet af farver så
> langt ned i Gem til web at der ikke er mulighed for de ekstra

Altså det ser jo ikke forfærdeligt ud, men det er altså i mine kritiske
øjne noget pænere i jpeg hvor kanten står helt skarp. Men jeg vil
imorgen prøve at gemme det igen men sørge for at det er valgt så mange
farver som muligt

Kan det have noget at gøre med at det er tekst fra illustrator der
kopieres til et photoshop dokument og så gemmes til web ?? sikkert ikke

Men tak for budene jeg kigger på det imorgen

Hygge

Jakob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-03-04 14:14

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjne noget pænere i jpeg hvor kanten står helt skarp. Men jeg vil
> imorgen prøve at gemme det igen men sørge for at det er valgt så mange

16 eller 32 farver burde være rigeligt til at lave en ordentlig antialiasing
i giffen.
Hvis du sætter til 256 kan du se hvor mange farver PS selv bruger. Det
plejer at være ca. 15 - 20 forskellige.

/Per

Fra : Jakob

Dato : 17-03-04 17:48

> [...]
> i giffen.
> Hvis du sætter til 256 kan du se hvor mange farver PS selv bruger. Det

OK tak for tippet, inden længe smider jeg det lige ud på nettet så kan i
måske se om det kan gøres bedre

Hygge

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 19-03-04 18:07

> [...]
> farven på siden, medmindre du har kørt antallet af farver så
> langt ned i Gem til web at der ikke er mulighed for de ekstra

Jeg kan stadig ikke får GIF til at blive helt pæn, men jeg har fundet ud
af hvordan jeg slipper af med farveforskellen mellem grafik, og baggrund
på websiden.

Det viser sig at selv om jeg har fyldt min grafik med en bestemt farve
(samme som websidens baggrund) bliver denne farve ændret lidt når jeg
gemmer til web. Dette kan jeg se efterfølgende når jeg åbner filen og
vælger info. Hvordan dette undgåes vil jeg gerne vide, men da jeg ikke
har kunnet finde ud af det, har jeg taget konsekvensen og gemt et lille
felt med samme farve og bruger den som "baggrundstile" til min side.
Lidt fusket, men det virker

Men hvis du ved hvordan man undgår at farverne ændres under jpeg
komprimering vil jeg da gerne høre herom

Tak for dine svar

MVH

Jakob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-03-04 11:59

> Men hvis du ved hvordan man undgår at farverne ændres under jpeg
> komprimering vil jeg da gerne høre herom

Farveændringen er så at sige en del af JPEGens natur/komprimeringsteknik, så
den er svær at undgå. JPEG fungerer på den måde, at næsten ens farveflader
samles til at være ens i firkantede former. Farveændringen kommer derfor af,
at baggrundsfarven ændres en anelse, for at kunne slå den sammen med de
nærmeste farver i kantudjævningen på figurern (tror jeg nok, - det er
ihvertfald det jeg har konkuderet selv).

Farveændringen kan muligvis undgås, hvis du bruger et grafik-program, hvor
forskellige områder af billedet kan komprimeres forskelligt.
Baggrundsområden kan sættes til ingen komprimering, og figurområdet til
normal komprimering.
Jeg har ikke selv prøvet denne teknik, men det kunne være en vej frem.
PS7/Imageready kan vist nok opdele komprimeringen i forskellige områder.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 00:08

Jakob skrev:

> Kan det have noget at gøre med at det er tekst fra illustrator
> der kopieres til et photoshop dokument og så gemmes til web ??
> sikkert ikke

Muligvis. Hvorfor går du egentlig igennem Photoshop? Illustrator
har jo også en Gem til web-funktion.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 17-03-04 17:48

> Muligvis. Hvorfor går du egentlig igennem Photoshop? Illustrator
> har jo også en Gem til web-funktion.

øhb jeg har ikke så megen erfaring med illustrator og jeg fandt det
nemmere at kontrollere den endelige størrelse på grafikken hvis jeg copy
pastede min tekst ind i en photoshop fil af korrekt størrelse.

Desuden prøvede jeg har lave en boks med den korrekte baggrundsfarve og
fandt at det var nemmest for mig i photoshop.

MVH

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 18:09

Jakob skrev:

> øhb jeg har ikke så megen erfaring med illustrator og jeg
> fandt det nemmere at kontrollere den endelige størrelse på
> grafikken hvis jeg copy pastede min tekst ind i en photoshop
> fil af korrekt størrelse.

Ok, men Illustrator kan altså også arbejde i pixels.
Linealerne kan stilles til pixels og du kan arbejde i et såkaldt pixel-
preview, så du kan se direkte på skærmen, hvordan grafikken kommer til
at se ud. Info-paletten kan vise dig, hvor stor et markeret element er
i pixels x pixels.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 18-03-04 08:33

> [...]
> preview, så du kan se direkte på skærmen, hvordan grafikken kommer til
> at se ud. Info-paletten kan vise dig, hvor stor et markeret element er

Ahhh det lyder fint, hvordan får man det her pixel preview frem ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-03-04 14:22

Jakob skrev:

> Ahhh det lyder fint, hvordan får man det her pixel preview
> frem ??

I View-menuen. Det er ofte en god idé at slå det til inden du
begynder at opbygge grafikken, da Pixel Preview vil resultere
i, at 'Snap to Pixel' bliver koblet til og det har indflydelse
på kantudjævningen (anti-aliasing). Prøv at slå pixel preview
til og tegn så f.eks. en cirkel. Giv cirklen et sort omrids.

Zoom godt ind på toppen af cirklen og flyt den lidt nedad
med piletasterne. Kantudjævningen vil ikke ændre sig fordi
Illustrator flytter objektet med 1 pixel ad gangen (pga.
Snap to Pixel-indstillingen).
Prøv nu at slå Snap to Pixel fra i View-menuen og flyt igen
cirklen nedad med piletasten. Bemærk, hvordan kantudjævningen
nu ændrer sig for hvert tryk. På den måde kan du ændre lidt
på kantudjævningen og dermed styre, hvordan grafikken skal
"rasteriseres" når du gemmer med Save for web.

Det farlige ved at arbejde uden Pixel Preview og dermed Snap
to Pixel slået fra, er at du kan risikere, at noget af grafikken
bliver klippet af i Save for web, fordi grafikken ikke passer
helt perfekt til det pixel-gitter, som Illustrator arbejder
efter, når Pixel Preview og Snap to Pixel er koblet til, men
hvis det sker, kan man heldigvis annullere Save for web og
derefter flytte lidt på grafikken.
Hvis man ikke ønsker at Save for web skal klippe helt ind til
kanten af et stykke grafik, kan man i øvrigt oprette et Crop
Area rundt om grafikken. Det gør du ved at lave en firkant med
Rectangle Tool og med firkanten valgt, går du så op i Object >
Crop Area > Make.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-03-04 18:28

Jakob skrev:

> Men hvis du ved hvordan man undgår at farverne ændres under jpeg
> komprimering vil jeg da gerne høre herom

Det er svært at sige uden at kende din opsætning og hvad du
præcist har gjort. Hvis du har flyttet grafikken fra Illustrator
til Photoshop og du ikke har samme farveindstillinger i disse
to programmer, eller vælger en uheldig indstilling når du åbner
billedet fra Illustrator i Photoshop, så kan du risikere, at
farven ændrer sig imellem de to programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 19-03-04 19:48

> to programmer, eller vælger en uheldig indstilling når du åbner
> billedet fra Illustrator i Photoshop, så kan du risikere, at
> farven ændrer sig imellem de to programmer.

Det sker når jeg laver en grafik i photoshop og gemmer som jpeg til web,
også uden at illustrator er indblandet.

MVH

Jakob

Fra : emj

Dato : 19-03-04 21:15

On Fri, 19 Mar 2004 19:47:59 +0100, Jakob <nomail@nomail.no> wrote:

>Det sker når jeg laver en grafik i photoshop og gemmer som jpeg til web,
>også uden at illustrator er indblandet.

Hvis du vælger at lave din baggrund af en billedfil "bg.jpg" i stedet
for som et farvenummer og gemmer den på samme måde fra Photoshop, så
kan du sikkert undgå forskellen i farven
Hilsen emj

Fra : Jakob

Dato : 19-03-04 23:08

> Hvis du vælger at lave din baggrund af en billedfil "bg.jpg" i stedet
> for som et farvenummer og gemmer den på samme måde fra Photoshop, så
> kan du sikkert undgå forskellen i farven
> Hilsen emj

Ja det var det jeg opdagede, se tidligere i tråden, men ellers tak

mvh

Jakob