Lyd ved kraftigt drej på rattet
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-03-04 21:08

Ham der for en månede siden købte min Xantia siger at der kommet en underlig
"susende" lyd fra dækkene, når han drejer rattet i bund. Jeg spurgte om det
ikke bare var dækkene der larmede, som når man kører i en skarp kurve, men
han sagde at lyden også var der når man holdt stille.
Han sagde så at en mekaniker havde sagt noget med at det var servoen der
lykkede luft ud pga. overtryk, og at det var helt normalt. Er det
forklaringen, eller kan der være noget andet?

Det er ikke fordi at det sådanset er mit problem, men jeg kunne da godt
tænke mig at vide hvad det var.
Desuden siger han at der er en underlig "brummende" lyd ved 3000 omdr.
(mener jeg) - hvad kan det være? Løs plastic, eller måske udstødningen,
eller hvad? Og til sidst, mener han at motoren "tøffer" lidt i tomgang - er
det noget der kan gøres noget ved, eller er det bare noget han må leve med?

Den er en 1.8i 16v SX fra '99. Den har gået ca. 165.000 km.

/Kasper Hansen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-03-04 21:11

Hej!

"Kasper Hansen [8270]" wrote:

> Han sagde så at en mekaniker havde sagt noget med at det var servoen der
> lykkede luft ud pga. overtryk, og at det var helt normalt. Er det
> forklaringen, eller kan der være noget andet?

Tja, min Escort har sagt denne lyd lige siden jeg fik den (har tilbagelagt 72kkm
i den) så jeg tror og håber på, at det er normalt :)

Der står vist iøvrigt i manualen at man ikke må holde den i yderpositionen (dvs.
dreje fast mod "endestoppet") i længere tid af gangen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-03-04 22:54

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> [...]
> lykkede luft ud pga. overtryk, og at det var helt normalt. Er det
> forklaringen, eller kan der være noget andet?

Den lyd er vist meget normalt. Jeg ved min gamle Xantia (1.8i 16v fra
10/95) havde den lyd så længe jeg kan huske. Jeg tror ikke det er noget
farligt på nogen måde og jeg tror heller ikke at det skyldes en defekt.

Jeg kan dog ikke huske om min nye Xantia (1.8i 16v fra 12/00) har samme
lyd. Man vænner sig jo til den

> [...]
tomgang - er
> det noget der kan gøres noget ved, eller er det bare noget han må leve

Det er godt nok svært at sige når man ikke selv har hørt den. Den kan
snildt være at udstødningsrøret er ved at ruste over (sker vist gerne på
røret lige før lydpotten). Kan dog også være selv potten.

> Den er en 1.8i 16v SX fra '99. Den har gået ca. 165.000 km.

mvh Bernhard

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-03-04 20:21

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> 10/95) havde den lyd så længe jeg kan huske. Jeg tror ikke det er noget
> farligt på nogen måde og jeg tror heller ikke at det skyldes en defekt.

Den skal sige sådan. Det er en overtyksventil der åbner og lukker olien fra
pumpen tilbage i beholderen. Skal ikke kunne sige om den er tydeligere på
nogle bilmærker end på andre.

MVH Niels

Fra : RpR

Dato : 18-03-04 00:11

> Den skal sige sådan. Det er en overtyksventil der åbner og lukker olien
fra
> pumpen tilbage i beholderen. Skal ikke kunne sige om den er tydeligere på
> nogle bilmærker end på andre.

Min Tipo fra '94 gir også en skummel lyd fra sig når man drejer rattet helt
ud i yderpositionen og lader servoen banke imod. Lyden er skræmmende nok til
jeg passer på med at komme HELT derud :-/

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine