Køling med en Zalman 80C-HP
Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 16-03-04 18:01

Jeg har sådan én på mit 128 mb. HIS Excalibur Radeon 9800 pro kort :

Lige gyldigt hvad jeg gør, kan jeg ikke få begge sider af køleprofilen til
at være lige varme, selv om de helst gerne skulle være det...

Kortet kører fint, der er ikke noget der, men det irriterer mig bare, at den
ikke virker helt som jeg havde regnet med.

Er der andre der har lignende erfaringer - eller endnu bedre, måske
løsninger på problemet?

Mvh.
Andreas (2200)

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 19:02

> Jeg har sådan én på mit 128 mb. HIS Excalibur Radeon 9800 pro kort :
>
> Lige gyldigt hvad jeg gør, kan jeg ikke få begge sider af køleprofilen til
> at være lige varme, selv om de helst gerne skulle være det...

Det er vel ikke muligt nogensinde at få den øverste side til at være ligeså
varm som den nederste, da gpu'en jo trods sidder direkte koblet på den
nederste. Hvor stor er forskellen? Herhjemme er den øverste side en smule
mindre varm end den nederste, men ikke noget jeg bekymrer mig om.

> Kortet kører fint, der er ikke noget der, men det irriterer mig bare, at
den
> ikke virker helt som jeg havde regnet med.

Så er det jo et mindre problem

> Er der andre der har lignende erfaringer - eller endnu bedre, måske
> løsninger på problemet?

nææ... Men hvis du ønsker at begge sider bliver ca. lige varme, så lad en
blæser blæse luft henover den nederste del af køleren

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 16-03-04 19:34

> [...]
> nederste. Hvor stor er forskellen? Herhjemme er den øverste side en smule
> mindre varm end den nederste, men ikke noget jeg bekymrer mig om.

Det skriver Zalman ellers på deres hjemmeside, og i manualen til køleren. De
mener det er en "fejl" hvis ikke de er lige varme. Forskellen er rimelig
stor, synes jeg. Den øversten profil er stort set ikke meget varmere end
hvis den ikke havde siddet på. Og det er selv om selve heat pipe'en bliver
temmelig varm. Det er som om den ikke vil overføre varmen til den øverste
køleprofil.

Men det er da rart at høre, at det ikke er helt unormalt det jeg oplever.

Jeg har allerede ZM-OP1 blæseren på!

Mvh.
Andreas (2200)

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 16-03-04 22:35

Andreas (2200) wrote:
> [...]
> selv om selve heat pipe'en bliver temmelig varm. Det er som om den
> ikke vil overføre varmen til den øverste køleprofil.

Det bekymrede også mig den første ½ time efter jeg installerede min Zalman
på mit GF4 Ti4200 i fredags. Men det kører ok, og i spil er der heller ingen
problemer - så jeg tror ikke de kan blive lige varme af naturlig vej. I
anmeldelsen på overclocking.dk skriver de jo også at den øverste profil på
det nærmeste er overflødig og blot medvirker til, at kortet vejer endnu
mere...

> Men det er da rart at høre, at det ikke er helt unormalt det jeg
> oplever.

Det er det ikke...

> Jeg har allerede ZM-OP1 blæseren på!

Jeg kører uden nogen som helst blæser på den - og den er dejligt stille...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-04 23:37

> [...]
> temmelig varm. Det er som om den ikke vil overføre varmen til den øverste

Begge sider på min profil er stort set lige varme (Med fingerføling, har
endnu ikke haft et termometer klistret fast)!

Radeon 9500 Pro, Zalman ZM80C-HP
Det var det samme da jeg havde en ZM80A-HP på...

Brian

Fra : AG

Dato : 17-03-04 11:12

> Begge sider på min profil er stort set lige varme (Med fingerføling, har
> endnu ikke haft et termometer klistret fast)!

Det var da weird....

Fulgte du bare installationsvejledningen, eller har du brugt andre
fiks-fakserier?

Fra : Brian Lund

Dato : 17-03-04 16:02

> Det var da weird....
>
> Fulgte du bare installationsvejledningen, eller har du brugt andre
> fiks-fakserier?

Jep, "did it after the book" :) - Ikke at temperaturen er 100% ens, men der
er højst 2 graders forskel vil jeg tro...

Mon ikke det har noget med airflowet i dit kabinet at gøre?

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-03-04 17:19

"AG" <andreas_fjernes_geitner@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da weird....
>
> Fulgte du bare installationsvejledningen, eller har du brugt andre
> fiks-fakserier?

Begge sider på min ZM80C-HP føles kolde.
Kortet er et 9700 non pro der er oc'et til 372/300
Jeg har monteret en ZM-OP1 ved 12V.

Og ja, jeg har også fulgt brugsanvisningen nøje.
Men spekulerer på, om jeg kunne forbedre forbindelsen, ved at være mere
omhyggelig med kølepasta.

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-03-04 19:15

> [...]
>
> Og ja, jeg har også fulgt brugsanvisningen nøje.
> Men spekulerer på, om jeg kunne forbedre forbindelsen, ved at være mere

Hvis _begge_ sider er kolde, _så_ er der da noget galt...

Fra : Brian Lund

Dato : 17-03-04 19:52

> Hvis _begge_ sider er kolde, _så_ er der da noget galt...

Ikke når ZM-OP1 (en 80mm blæser) er monteret , den kan somend godt holde
profilen pænt nede i temperatur :)

På min har jeg monteret en 40mm blæser jeg havde, med den er den øverste
profil køligere end den nederste!
Uden er begge sider ca. lige varme...

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-03-04 20:43

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> profilen pænt nede i temperatur :)
>
> På min har jeg monteret en 40mm blæser jeg havde, med den er den øverste

Ja, men det undrer mig stadig at jeg ikke kan mærke noget som helst.
Men når man kan lave et stabilt OC på ca. 70%, kan der jo ikke være meget
galt med kølingen?

Den var dog ikke stabil uden blæseren, men jeg har heller ikke just en
vindtunnel i mit kabinet.

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 21:16

> Ja, men det undrer mig stadig at jeg ikke kan mærke noget som helst.
> Men når man kan lave et stabilt OC på ca. 70%, kan der jo ikke være meget
> galt med kølingen?

Det er et meget godt argument ja

> Den var dog ikke stabil uden blæseren, men jeg har heller ikke just en
> vindtunnel i mit kabinet.

Og en vindtunnel er netop(eller næsten) hvad det kræver for at zalmanen skal
virke optimalt...

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-03-04 21:36

Øistein Wind Willassen wrote:
> Og en vindtunnel er netop(eller næsten) hvad det kræver for at
> zalmanen skal virke optimalt...

Ja.... jeg kører jo som sagt med hel passiv køling (Zalman ZM80C-HP) på mit
Ti4200. Det bliver pænt varmt, men jeg har også kun en 12 db kabinet
blæser... Men alt andet lige betyder det jo, at der er ordentlig kontakt
mellem kernen og profilen...

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-03-04 22:01

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4058aa57$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[SNIP]
> Ja, men det undrer mig stadig at jeg ikke kan mærke noget som helst.
> Men når man kan lave et stabilt OC på ca. 70%, kan der jo ikke være meget
> galt med kølingen?

Lavede lige en dum regnefejl, det er et OC på 37%

Min CPU er derimod OC'et 47%, når jeg nu er igang med procenterne.

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-03-04 11:33

Det er i øvrigt også mig, der hedder "AG" - det var bare to maskiner, der
ikke var sat ens op.