kan følgende design lade sig gøre med CSS
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-03-04 17:17

Jeg ønsker at lave følgende side:

resten 25px
+----------+--+
| | |
| | | resten
| | |
+----------+--+
| | | 25px
+----------+--+

Kan dette lade sig gøre med div og CSS eller må der tys til andre
metoder?

Fra : Christian Knudsen

Dato : 16-03-04 17:34

Stort set alt, hvad angår positionering, opsætning af layout, hvad du nu vil
kalde det, kan opnås med css - det er blot et spørgsmål om at studere
metoderne samt prøve en masse.
Jeg kan anbefale http://www.w3schools.com.

--
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-03-04 18:00

Christian Knudsen escribió / skrev

> Stort set alt, hvad ang†r positionering, ops‘tning af layout, hvad
> du nu vil kalde det, kan opn†s med css - det er blot et sp›rgsm†l
> om at studere metoderne samt pr›ve en masse.
> Jeg kan anbefale http://www.w3schools.com.

Tak, jeg er ikke just nybegynder. Jeg har netop givet eksemplet fordi
det er noget jeg konkret ikke kan se hvordan kan laves uden at bruge en
table til at lave det layout.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Mads Sejersen

Dato : 16-03-04 20:58

In article <Xns94AEB7C9F201DintercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>, Lars
Hoffmann wrote:
> Christian Knudsen escribió / skrev

> Tak, jeg er ikke just nybegynder. Jeg har netop givet eksemplet fordi
> det er noget jeg konkret ikke kan se hvordan kan laves uden at bruge en
> table til at lave det layout.

Ok. Følgende virker i Opera og Mozilla.

<head>
<title>Testside</title>
html, body{
height: 100%;
margin: 0px;
padding: 0px;
}
..en{
position: absolute;
background-color: blue;
left: 0px;
right: 25px;
top: 0px;
bottom: 25px;
}
..to{
position: absolute;
background-color: red;
width: 25px;
right: 0px;
top: 0px;
bottom: 25px;
}
..tre{
position: absolute;
background-color: yellow;
width: 25px;
height: 25px;
right: 0px;
bottom: 0px;
}
..fire{
position: absolute;
background-color: green;
height: 25px;
left: 0px;
right: 25px;
bottom: 0px;
}
</head>

--
Mads Sejersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-03-04 21:54

Mads Sejersen escribió / skrev

> Ok. F›lgende virker i Opera og Mozilla.

Så mangler vi bare at få de resterende 98% med der bruger Internet
Explorer

Fra : Mads Sejersen

Dato : 16-03-04 22:02

In article <Xns94AEDF74DEC18intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>, Lars
Hoffmann wrote:
> Mads Sejersen escribió / skrev

> Så mangler vi bare at få de resterende 98% med der bruger Internet
> Explorer

Øv ... har ikke adgang til en Internet Explorer, så jeg kunne ikke
teste.

--
Mads Sejersen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-03-04 20:58

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Tak, jeg er ikke just nybegynder. Jeg har netop givet eksemplet fordi
> det er noget jeg konkret ikke kan se hvordan kan laves uden at bruge en

Selv erfarne rotter bruger w3

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-03-04 21:56

Per Rasmussen escribió / skrev

> Selv erfarne rotter bruger w3

jaja, dagen lang, men et konkret svar på mit problem har jeg stadig ikke
fundet.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-03-04 22:58

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> jaja, dagen lang, men et konkret svar på mit problem har jeg stadig ikke
> [...]

Jeg er også begyndt at kikke meget på
http://www.meyerweb.com/eric/css/

Han er forfatter til et mesterværk om css, og der er også en masse at finde
på hans side.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 17-03-04 05:28

Jeg er ikke sikker, da jeg er en af de konservative fjolser, der stadig
bruger tabeller til layout.
Men så vidt jeg ved, så kaldes det du leder efter, for "absolute
positioning".
Og ja, selv os gamle og/eller konservative finder w3schools nyttigt.

Igen, jeg vil anbefale noget eksperimentering med det, da der som regel er
mere end et par forskellige måder at gøre det på, hvilket er god grund til
at finde sin egen stil.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-03-04 08:53

"Christian Knudsen" <csk@diggy.dk> escribió

> Jeg er ikke sikker, da jeg er en af de konservative fjolser, der stadig
> bruger tabeller til layout.
> Men så vidt jeg ved, så kaldes det du leder efter, for "absolute
> positioning".

Så lad mig sige det på en anden måde: Jeg kender alt til absolute
positioning, det løser stadig ikke problemet. Jeg kan ikke lave den første
divs højde lige med 100%-25px. I bredden kan man jo godt da en blok i
teorien altid fylder hele den tilstedeværrende bredde. Men højden kan jeg
ikke gejle. Mit problem er ikke manglende kendskaber til CSS, nok nærmere en
idøe til hvordan denne specifikke problemstilling løses.

Saludos
Lars Hoffmann

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-03-04 10:27

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> +----------+--+
> +----------+--+
>

> Kan dette lade sig gøre med div og CSS eller må der tys til andre

Jeg har et løsningsforslag til dig her:
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/lars_hoffmann/

Det er ikke perfekt, men det kan være du kan arbejde videre med det.

Hintzmann c",)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-03-04 12:31

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.please> escribió

> Jeg har et løsningsforslag til dig her:
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/lars_hoffmann/

Tak for det. jeg kan se at den næsten er der. Jeg prøver at hacke lidt
videre på det. Skulle det lykkedes mig at komme frem til en endelig løsning
skal jeg nok sige til.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-03-04 19:33

Martin Hintzmann Andersen escribió / skrev

> Det er ikke perfekt, men det kan v‘re du kan arbejde videre med det.

Tjek denne:
http://80.28.134.139:8080/zaphod/pruebas/tmp.html
Det eneste der kikser er højden på den en div.
Nogen der kan komme med et vink?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 14:41

Lars Hoffmann skrev:

> http://80.28.134.139:8080/zaphod/pruebas/tmp.html
> Det eneste der kikser er højden på den en div.

Hvilken div?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-04 15:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

> Hvilken div?

Den der har scrollbaren, den er lige 25px for høj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 16:15

Lars Hoffmann skrev:

> Den der har scrollbaren, den er lige 25px for høj

Øh - der er ingen scrollbar i Mozilla eller Opera. I Opera kan man
slet ikke se den gule div i bunden. I Mozilla er den vist også lidt
højere.

Var det ikke meningen at det skulle virke i flere browsere?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-04 16:46

Jens Gyldenkærne Clausen escribió / skrev

> h - der er ingen scrollbar i Mozilla eller Opera. I Opera kan man
> slet ikke se den gule div i bunden.

Med opera 7.11 kan man godt.

> I Mozilla er den vist ogs† lidt
> h›jere.

En løsning til mozilla, opera m.m. er allerede fundet (tak til Mads
Sejersen), så hvis man ved at ændre stylesheet kunne finde noget der
også virkede til IE, er problemet løst.

> Var det ikke meningen at det skulle virke i flere browsere?

Hvis du har et foreslag til noget der virker i alle browsere er jeg
lutter øre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 16:59

Lars Hoffmann skrev:

> Med opera 7.11 kan man godt.

Den er væk i Opera 7.21

> Hvis du har et foreslag til noget der virker i alle browsere
> er jeg lutter øre.

Desværre ikke. Jeg tænkte ikke på at man kunne kombinere Mads'
forslag (der virker i Opera/Mozilla) med den aktuelle kode - det
lyder som en vej frem.

NB: Så vidt jeg kan se har enten du eller jeg problemer med
tegnsættet i dine indlæg. Er det noget du kan gøre noget ved?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-04 17:06

Jens Gyldenkærne Clausen escribió / skrev

> NB: S† vidt jeg kan se har enten du eller jeg problemer med
> tegns‘ttet i dine indl‘g. Er det noget du kan g›re noget ved?

Det er mig der har problemet, min Xnews er gammel og skal snart
opdateres.