10.3.3 og logge på server :(
Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 16:16

efter at havde opdateret til 10.3.3 på en 17" imac, prøver den hele
tiden at logge på vores server når jeg starter den op, og jeg kan ikke
få lov at skrive password til serveren :( Finder hænger bare...
den eneste måde jeg kan få den til at virke på er at starte op uden
ethernetstikket i, så prøver den ikke komme på serveren, og så efterflg.
stikke det i igen...

har prøvet kører disk utillity, starte i safemode.

Den eneste måde at lukke ned eller genstarte på er at åbne et andet
program fra docken, åbne force quit boxen, vælge luk ned fra æblemenu'en
mens man er i det andet program, og så force quite Finder, så når den
lige at lukke ned før Finder åbner igen og hænger

Nå hajer, nu vil jeg sætte den til den bærbare som en firewiredisk men
hvor finder jeg en "automatisk" servertilkobling henne ?? den ligger
ikke i home/Library/Startup/....

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://rejser.tk

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 17:52

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Nå hajer, nu vil jeg sætte den til den bærbare som en firewiredisk men
> hvor finder jeg en "automatisk" servertilkobling henne ?? den ligger

løsning,
Først opdagede jeg at Finder kunne snydes, hvis jeg trykkede "æble k"
(connect to server) før den selv prøvede kunne jeg logge på serveren, og
alt kørte godt. Men det var jo ikke optimalt.

Nr. 2 opdagelse var at jeg havde en mappe i "sidebar" i Findervinduet,
som viste hen på en mappe på serveren, dette funkede uden problemer i
10.3.2 - men under 10.3.3 fik jeg ovenstående problem: at den stod og
hang :(

Efter mappen blev fjernet kører det hele igen, underlige små problemer
:)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-04 18:20

> [...]

> mens man er i det andet program, og så force quite Finder, så når den
> lige at lukke ned før Finder åbner igen og hænger

Du vil nok også bare kunne control-klikke på Finder i Dock'en og vælge
"Genstart".

> Nå hajer, nu vil jeg sætte den til den bærbare som en firewiredisk men
> hvor finder jeg en "automatisk" servertilkobling henne ?? den ligger
> ikke i home/Library/Startup/....

Har du ikke nogen programmer til at starte automatisk. F.eks. Suitcase?

Prøv at kigge i Æble->Systemindstillinger->Konti->Startemner, og så om
ikke der er noget her, som kunne tænkes at ønske adgang til jeres
server.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 19:36

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Du vil nok også bare kunne control-klikke på Finder i Dock'en og vælge
> "Genstart".

Nope, hedder genstart i dansk version, på engelsk hedder det Relaunch,
det er det samme som man opnår gennem "Force quit-boxen" som kommer frem
via æblemenuen

> [...]
>
> Prøv at kigge i Æble->Systemindstillinger->Konti->Startemner, og så om
> ikke der er noget her, som kunne tænkes at ønske adgang til jeres

nope.

Men fandt løsningen, at 10.3.3 ikke kunne håndtere en mappe fra Serveren
i "Sidebar" i Findervinduet

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-04 20:07

> Nope, hedder genstart i dansk version, på engelsk hedder det Relaunch,
> det er det samme som man opnår gennem "Force quit-boxen" som kommer frem
> via æblemenuen

Netop, men så kræver det ikke et nyt program for at nå Force
quit-menuen.

> Men fandt løsningen, at 10.3.3 ikke kunne håndtere en mappe fra Serveren
> i "Sidebar" i Findervinduet

Hmm... måske en fejl.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 20:43

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Netop, men så kræver det ikke et nyt program for at nå Force
> quit-menuen.

nååå på den måde :)
rodede en del rundt, og prøvede begge ting, nogen gange hang Finder så
meget at det ikke virkede at ctrl-klikke (og andre gange virkede boxen
ikke :(

> Hmm... måske en fejl.

det håber jeg, venter spændt på 10.3.4 som forhåbenligt kommer imorgen
?? :)
10.3.2 kunne godt håndtere det... måske er det et iMac 17" problem ? der
var noget med at der havde været et specifikt 20" imac problem med
10.3.3. som de fik rettede... har ikke haft tid til at læse på macfixit
el.lign. og nu starter 24 timer :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-04 22:11

> [...]

> rodede en del rundt, og prøvede begge ting, nogen gange hang Finder så
> meget at det ikke virkede at ctrl-klikke (og andre gange virkede boxen

Ja, Finder kan unægtelig være irriterende en gang imellem.

> [...]
> var noget med at der havde været et specifikt 20" imac problem med
> 10.3.3. som de fik rettede... har ikke haft tid til at læse på macfixit

Hmm... det lyder da bare underligt, at hardwaren kan spille ind der,
men hvad, man lærer jo hele tiden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 22:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, Finder kan unægtelig være irriterende en gang imellem.

> Hmm... det lyder da bare underligt, at hardwaren kan spille ind der,
> men hvad, man lærer jo hele tiden.

ved ikke hvad det var det stod på mediamac.dk og
http://www.thinksecret.com/news/macosx1033.html

så du min anden tråd om disk permissions ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-03-04 00:49

> ved ikke hvad det var det stod på mediamac.dk og
> http://www.thinksecret.com/news/macosx1033.html
>
> så du min anden tråd om disk permissions ?

Nej, det tror jeg ikke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-03-04 21:26

> Hmm... måske en fejl.

Det var jeg da uden problemer på 10.3.3.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-04 21:55

> Det var jeg da uden problemer på 10.3.3.
>
> /Preben
har lige opdateret min PB G4 den kan også finde ud af det !
men ikke min 17" imac på arbejdet :(

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 17-03-04 15:52

On Tue, 16 Mar 2004 16:16:12 +0100, michael.holm@anthro.ku.dk (Michael
Holm) wrote:

> [...]
>
>Nå hajer, nu vil jeg sætte den til den bærbare som en firewiredisk men
>hvor finder jeg en "automatisk" servertilkobling henne ?? den ligger

Hej

Jeg har en løsning til dit problem.

Jeg havde samme problem efter jeg opgraderede på arbejde i dag.
Efter et par timer, var jeg ved at være desperat.

Her er løsningen:
Hvis du kan kommer til at vælge "Connect to server" i en af
finder-menuerne (sidder ikke ved mac'en da jeg har fri), så vælg
"browse", nu kommer den op og spørger om brugernavn+password for at
logge på server.
Vælg nu options inden du klikker ok. I options skal du aktivere "Allow
adding to keychain" (eller sådan noget i den stil - der er kun 4 ting
man kan vælge). Herefter kan du klikke ok.

Fra nu af virker det hver gang du logger på - også efter genstart.

Håber min forklaring er tydelig nok.

Mvh
Per Michael Knudsen

PS. Apple er fandme ikke ret gode til at fejlteste deres opdateringer,
når sådan noget får lov at slippe igennem.

Fra : Michael Holm

Dato : 17-03-04 16:13

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:

> [...]
>
> PS. Apple er fandme ikke ret gode til at fejlteste deres opdateringer,
> når sådan noget får lov at slippe igennem.

underligt :) tak det funker ! og efterfølgende kunne jeg fjerne min
sidebar servermappe, og gøre det hele igen uden at vælge option og det
virker stadig !!
takker !

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-03-04 08:17

In dk.edb.mac, pmk@_fjernmig_email.dk wrote:

> PS. Apple er fandme ikke ret gode til at fejlteste deres opdateringer,
> når sådan noget får lov at slippe igennem.

Enig. Jeg synes stadig den bedste var den der fjernede lidt ældre G4eres
mulighed for at gå på nettet. Og så var der selvfølgelig lige det med
FW800 eksterne diske hvis indholdt forsvandt. Det var heller ikke så
smart.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: nesting roaches shorted out the ether cable