Thansen styrthjelme !
Fra : Stefan, Honda Driver~

Dato : 16-03-04 13:06

Da jeg står og skal købe 2 stk. ny hjelme, var det lige at dem fra thansen
ser ok ud...

Er de det eller er det noget hø ?

Hilsen STS

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-03-04 14:07

"Stefan, Honda Driver..." <stefans@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg står og skal købe 2 stk. ny hjelme, var det lige at dem fra thansen
> ser ok ud...
>
> Er de det eller er det noget hø ?
>
> Hilsen STS

Tja, de er ok. Der kan være problemer med dug.
Sikkerheden er dog i top.

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 16-03-04 14:49

"Stefan, Honda Driver..." <stefans@tele2adsl.dk> wrote in message
> Da jeg står og skal købe 2 stk. ny hjelme, var det lige at dem fra thansen
> ser ok ud...
>
> Er de det eller er det noget hø ?
>
> Hilsen STS

Jeg har selv købt en for 1 mdr siden "driver mx1" den er ganske fin og har
ikke oplevet store problemer med dug, men man kan jo altid få noget anti dug
at spraye på eller noget film

Patrick

Fra : Peter M

Dato : 16-03-04 16:51

Er alle hjelme ca. lige sikre, så det bare er kvaliteten og komforten der
varierer?
Eller er der også forskel på hvor sikre de er?

Jeg skal have en cross hjelm, er den fra T.Hansen til 1000kr ok?

Er der andre forslag til en god crosshjelm til ca 1100kr?

Fra : Tobias Larsen

Dato : 16-03-04 17:13

"Peter M" <a0aberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal have en cross hjelm, er den fra T.Hansen til 1000kr ok?
>
> Er der andre forslag til en god crosshjelm til ca 1100kr?

Hvis den skal bruges til decideret cross/offroad ville jeg gå efter en
"proff" hjelm, hvor "fyldet" kan tages ud og vaskes.

Tobias

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-03-04 21:57

Jep, jeg sidder med samme problem. Jeg har bl.a. fundet en Airoh hos HG i
tyskland til 159?, HJC til 149-169? og Takai til priser fra 79?. Selv den
billige kan inderforet tages ud. Men jeg er ikke sikker på kvaliteten, men
jeg tror den ender med et køb i Tyskland...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-03-04 09:08

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> den billige kan inderforet tages ud. Men jeg er ikke sikker på kvaliteten,
> men jeg tror den ender med et køb i Tyskland...

Jeg købte en HJC cross hjelm på tilbud hos HG sidste år. Kvalitet virker
nogenlunde, og umiddelbart har jeg ingen klager over den.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Armand

Dato : 16-03-04 19:09

"Stefan, Honda Driver..." <stefans@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg står og skal købe 2 stk. ny hjelme, var det lige at dem fra thansen
> ser ok ud...
> Er de det eller er det noget hø ?

Eftersom at de, ligesom alle andre hjelme, er godkendte, kommer det helt og
holdent an på hvorledes de sidder på dit hovede! :-|
En hjelm kan være nok så dyr, endsige billig, og alligevel er den hverken
komfortabel eller optimal sikker, hvis ikke at den passer 100% til ejerens
hovedform!!

Den allerbedste måde at sikre sig den optimale hjelm er faktisk at prøve
hjelme hver gang man kommer i nærheden af en mc-forretnings hjelmhylde:
Pludselig en dag står man med en hjelm som sidder markant bedre end nogen
anden man har prøvet, hvorefter at det kun er et spørgsmål om udvalget i
farver

--
Armand.

Fra : Stefan, Honda Driver~

Dato : 16-03-04 21:00

Jeg køber en hjem efter hvad den skal bruges til....
Efter valg af hjem og str. så er det en MEGET god ide at vælge en nr. mindre
!
Jo jeg ved godt at den så klemmer en del men efter nogle timer med den på
vil flamingoen give efter
og du har en super god hjem som passer til dit hovnede, ps. jeg er gl. race
køre og ved det a erfaring !

Fra : Armand

Dato : 16-03-04 22:42

> [...]
> vil flamingoen give efter
> og du har en super god hjem som passer til dit hovnede, ps. jeg er gl.

Jeg har også nogle års RR-erfaring, og derunder har jeg været udsat for
sammen med stævne-lægen ikke at kunne trække hjelmen af en bevidstløs pilot
fordi den var rigeligt stram: Som bevidstløs er man jo helt slap og ved træk
i hjælmen "løftede" vi blot øvre kranie hvorved kæben gabte.

Efter målrettet brug af hjelmen i trafikken er der en rimelig chance for at
befinde sig i bevidstløs tilstand, så for stram hjelm er ikke nogen god ide
:-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 06:32

> [...]

i hjælmen "løftede" vi blot øvre kranie hvorved kæben gabte.

Efter "målrettet" brug af hjelmen i trafikken er der en rimelig chance for
befinde sig i bevidstløs tilstand, hvorfor en for stram hjelm ikke er nogen
god ide
:-|

--
Armand.

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 16-03-04 23:32

> [...]
> komfortabel eller optimal sikker, hvis ikke at den passer 100% til ejerens

Hmmm, med mine erfaringer fra THansen (knallerttiden), så var meget af det
de solgte, billigt og dårligt. Jeg havde godt nok ikke forventet at gruppen
her mente at de var hip som hap hvilken hjelm man købte. Er blevet fortalt
at hjelme godkendes efter en MEGET lav standard, og der derfor er stor
forskel på styrke og stødabsorbering i de forskellige materialer, som gør
sig gældende i det øjeblik man får hovedet i klemme under et par
lastbilhjul. Men det er da muligt at det blot er en sammensværgelse blandt
mc-grosister, for at få os til at købe dyrt..... Ligeledes er der vel
faktorer som vægt og vindstøj. Sjovt at ingen nævner noget om dette, men at
dug på visiret er nævnt som eneste minus..... Nå, men uden nogen form for RR
erfaring, og kun et år med egen MC, vil jeg på baggrund af mine tidligere
erfaringer med Thansen aldrig anbefale at satse dit hovede i en billig hjelm
fra det firma.....

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s, 01 og en Shoei hjelm til 2200,- på tilbud som også dugger :)

Fra : MKS - 74

Dato : 16-03-04 23:46

On Tue, 16 Mar 2004 23:32:22 +0100, "Nicolai Fjellerad"
<nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> wrote:

>Jeg havde godt nok ikke forventet at gruppen
>her mente at de var hip som hap hvilken hjelm man købte.

En noget vidtrækkende konklusion må jeg sige - Hvordan når du frem til
det ?? Tværtimod _har_ vi lige haft en tråd der helt klart
demonstrerer at der bestemt _ikke_ er enighed i denne gruppe om den
sag. Nogle gør og så er vi andre der så afgjort ikke gør...

--
-Michael

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 17-03-04 00:08

> [...]
> det ?? Tværtimod _har_ vi lige haft en tråd der helt klart
> demonstrerer at der bestemt _ikke_ er enighed i denne gruppe om den

Hvis du henviser til en tidligere tråd, kan det da godt være, men i forhold
til denne tråd, mener jeg nu nok at jeg kan forsvare min påstand, for de
eneste argumenter jeg har læst, ligger på om den passer (hvor stramt den
skal sidde), og intet om hjelmens opbygning, materiale, vægt og styrke. Så
jeg mener faktisk ikke det er så vidtrækkende en konklusion, men oplevelsen
kan jeg jo ikke tage fra dig :)

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01

Fra : MKS - 74

Dato : 17-03-04 00:31

On Wed, 17 Mar 2004 00:08:26 +0100, "Nicolai Fjellerad"
<nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> wrote:

>Hvis du henviser til en tidligere tråd

Det er vel ganske klart....

> [...]
>eneste argumenter jeg har læst, ligger på om den passer (hvor stramt den
>skal sidde), og intet om hjelmens opbygning, materiale, vægt og styrke.

Ja, men du konkluderer noget om en hel gruppes samlede mening om en
given sag, ud fra ganske få svar i een tråd, hvilket simpelthen ikke
er muligt. Når vi nu lige _har_ haft en tråd om f.eks matrialevalg i
særdeleshed og hjelmsikkerhed i almindelighed så kunne det jo være at
en hel del ikke gider at fremføre samme argumenter endnu engang på et
område som stort set lige er behandlet in extenso. I det hele taget er
det som at nogle ikke gider besvære sig med at sætte sig (bare) lidt
ind i gruppens historik og derfor bliver den præget af temmelig mange
gentagelser af spørgsmål og desværre også af gentagelser af de samme
faktuelle fejl (bemærk ikke meninger !!). Fint når man er helt grøn og
alt er nyt, så er man også let at imponere, men det er (også her) værd
at bevare sin kritiske indstilling til de svar man får - fordi noget
står uimodsagt skal man bestemt ikke nødvendigvis regne det som den
højeste sandhed eller eneste mening om en given sag.

--
-Michael

Fra : Carl

Dato : 17-03-04 07:51

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> wrote in message
> men det er (også her) værd at bevare sin kritiske
> indstilling til de svar man får - fordi noget
> [...]
Tak Michael - Hver tråd burde måske startes med denne sætning

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 17-03-04 21:29

> Det er vel ganske klart....

Njaa, du henviser jo ikke direkte til nogen tråd, som jeg ellers synes er
normalt når man støder på diskutioner som tidligere har været uddebaterede.

> [...]
> en hel del ikke gider at fremføre samme argumenter endnu engang på et
> område som stort set lige er behandlet in extenso.

Igen mangler der så en henvisning til en tidligere tråd, hvis dette er
tilfældet. Brugervenligheden (bl.a. henvisninger til tidligere tråde) har
efter min oplevelse været i højsædet her i gruppen, og man har taget højde
for, og hensyn til at folk måske ikke læser nyhedsgruppen så tit eller har
sat sig ind i om et emne evt. har været diskuteret før.

>I det hele taget er
> det som at nogle ikke gider besvære sig med at sætte sig (bare) lidt
> ind i gruppens historik og derfor bliver den præget af temmelig mange
> gentagelser af spørgsmål

Ja, hvad kan jeg sige, andet end at henvise til de pågældende tråde.

>og desværre også af gentagelser af de samme
> faktuelle fejl (bemærk ikke meninger !!).

Mener du med faktuelle fejl, at man ved henvisninger til tidligere tråde får
gentaget evt. fejlagtige oplysningerl? -i så fald er det jo en oplagt chance
hvis man mener at besidde mere korrekt viden, at fremføre denne, sammen med
en henvisning til tidligere diskusioner, når det samme spørgsmål stilles
igen..

> [...]
> står uimodsagt skal man bestemt ikke nødvendigvis regne det som den
> højeste sandhed eller eneste mening om en given sag.

Jeg er enig i at man må bevare sin kritiske sans, men på den anden side er
det min oplevelse at man her i gruppen, generelt er rigtig god til at komme
med kvalificerede uddybende og varierede svar, evt. med henvisninger til
tidligere tråde ved spørgsmål som har været oppe og vende mange gange. Dette
giver indtryk af at der fra brugernes side leveres bunker af brugbare
oplysninger set fra _forskellige_ mc'isters synsvinkel, og som jeg selv
tillægger stor troværdighed . Derfor ligeledes mit kommenterende indlæg, da
jeg stillede mig uforstående overfor simplificeringen (sådan oplevede jeg
det) af svaret på Stefans oprindelige spørgsmål, hvilket naturligvis hænger
sammen med min egen begrænsede tekniske viden omkring emnet, der er præget
af udtalelser fra forskellige MC forhandlere.

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s. '01

Fra : MKS - 74

Dato : 17-03-04 21:45

On Wed, 17 Mar 2004 21:29:01 +0100, "Nicolai Fjellerad"
<nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> wrote:

>Njaa, du henviser jo ikke direkte til nogen tråd, som jeg ellers synes er
>normalt når man støder på diskutioner som tidligere har været uddebaterede.

Nej og det er ganske tilsigtet - Det synes jeg nemlig ikke er
nødvendigt når noget har været diskuteret for nyligt, men du tager
ganske fejl hvis du tror at jeg mener at emnet er uddebateret, det er
det naturligvis ikke, hvis der er nogen der stadig har tvivl eller
spørgsmål på området. Det eneste jeg sådan set "angriber" er at man
konkluderer noget på enkelte svar i en tråd, der kan være mange grunde
til at man opnår netop de svar (her er det så oplagt) og ikke andre
ligesom et spørgsmål kan opnå nul svar på et givet tidspunkt, men
nøjagtigt samme spørgsmål på et andet tidspunkt kan skabe en længere
tråd, det er blot naturen af NG's, hvilket mange newbies tit ikke
forstår

--
-Michael

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 17-03-04 22:06

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nej og det er ganske tilsigtet - Det synes jeg nemlig ikke er
> nødvendigt når noget har været diskuteret for nyligt,

Og det er det jo så, når spørgsmålet jo bliver stillet.... Det må vel være
udtryk for at personen ikke er klar over dette?

> Det eneste jeg sådan set "angriber" er at man
> konkluderer noget på enkelte svar i en tråd

Man må jo nødvendigvis forholde sig til den aktuelle tråd, og mit første
indlæg var jo netop et forsøg på at få noget mere nuancering ind i tråden.

Nå, men nu er dette vist ved at bevæge sig OT (har måske været det et stykke
tid ;), så... over & out

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01

Fra : MKS - 74

Dato : 17-03-04 22:26

On Wed, 17 Mar 2004 22:06:20 +0100, "Nicolai Fjellerad"

>Man må jo nødvendigvis forholde sig til den aktuelle tråd

Selvfølgelig må du det, det er udelukkende din følgeslutning der
kikser....Jeg har forsøgt at forklare dig hvorfor, ikke at bibringe
dig mere viden på området, det var jo _netop_ ikke meningen hvilket du
tilsyneladende bruger som forudsætning - Du fik endda også at vide
hvorfor . Nogle har intet imod at svare 100 gange (stort set det
samme) på det samme spørgsmål, andre har en lidt anden
grænseværdi....og andre igen vælger mellemløsningen copy 'n
paste...det vælger man helt selv. Men som modtager af svar i en tråd
skal man bare være klar over dette og forholde sig kritisk evt. google
lidt også.

> og mit første
>indlæg var jo netop et forsøg på at få noget mere nuancering ind i tråden.

Ja og resten af dit indlæg var da faktisk også fint IMO, egentlig var
det jo mindst ligeså meget til ære for andre end lige netop dig som
begår _nøjagtigt_ samme "fejl" (overkonkluderer), at jeg svarede på
dit indlæg, men det har du jo sikkert allerede indset .

--
-Michael

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 17-03-04 09:07

.. Er blevet fortalt
> [...]
> forskel på styrke og stødabsorbering i de forskellige materialer, som gør
> sig gældende i det øjeblik man får hovedet i klemme under et par
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det du her hentyder til er sikkert CE-standarden. CE- standarden giver
nemlig ingen retningslinjer eller krav for hvordan produkter skal testes,
det er op til virksomheden selv at vælge de tests de mener er relevante, så
i og for sig kan testen bestå i at kaste en flødebolle efter hjelmen og se
om hjelmen holder..

Men når alt kommer til alt, er det så ikke rimelig dumt at sælge en hjelm
til en kunde, med potetiale til at den ikke at kunne redde ham/hende ved
styrt ? eller som med pushere og narkohandlere, at slå sine kunder ihjel,
så kommer de da ikke igen og køber..

Jeg ville ikke have noget problem med at købe en hjelm ved T.Hansen, når
blot den er designet/beregnet til kørsel på MC.
At jeg så ikke kan lide deres handelsmetoder her i Odense er så en anden
snak.

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-03-04 17:54

On Wed, 17 Mar 2004 09:06:35 +0100, Jon & Ann-Rikka <Fælles@mail.dk> wrote:
> [...]
> blot den er designet/beregnet til kørsel på MC.
> At jeg så ikke kan lide deres handelsmetoder her i Odense er så en anden

Det kan du jo ikke bare skrive, for nu kommer du jo til at forklare dig.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500 med Airoh-hjelm (tror jeg nok den hedder)

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 18-03-04 20:12

> Det kan du jo ikke bare skrive, for nu kommer du jo til at forklare dig.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

I og for sig var det ikek det store problem i handlen meeeen..........

Jeg stod og skulle bruge en baglygtepære til ciaoen og en nippel til
bremsekablet.... Da jeg jeg så spørger til pæren siger manden i butikken
prompte at han ved de lige har solgt den sidste og der ikke er flere i
kassen. Nå.. det er jo fair nok.. så spørger jeg så til nipplen, ved han
ikek hvad ben han skal stå på, og de har 2 eller 3 forskellige nippler, som
han ikke ved om de overhovedet har..

Jeg synes bare det er mærkeligt at han kender alt til at pæren er solgt, men
intet til om de har nipler hjemme... og de nipler får de vel hjem i kasser
med 1000 stk... eller noget... Det er et spørgsmål om simpel lagerstyring,
og han burde vel kunne slå op på sin store fine PC, og se om de er hjemme...
Men såen er det jo.. der er sikkert andre der er fint tilfredse

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 18:45

"Jon & Ann-Rikka" <Fælles@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> i og for sig kan testen bestå i at kaste en flødebolle efter hjelmen og se

Lidt ligesom den omsiggribende ISO-certificering!
Men hjelme godkendes under DIN 2002 eller E3 -standarden (tror jeg at det er
de hedder), og déri er der ganske specifikke krav til hvad de skal kunne
klare! :-|

--
Armand.

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 18-03-04 20:16

> [...]
er
> de hedder), og déri er der ganske specifikke krav til hvad de skal kunne

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

NEMLIG !!!!

Kommer i tanke om de tyske molbohistorier ( østprøjserne er de tyske
molboer )

De havde teste hvad for en beskyttelse der ville virke bedst når man kørte
galt på motorcykle.. de havde så taget en alpehue og en styrthjelm og kastet
ned fra 10. sal, 5 gange.. de nåede frem til at alpehuen gav den bedste
beskyttelse da den jo slet ikke gik i stykker som hjelmen gjorde ...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-03-04 09:13

"Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> writes:

> Hmmm, med mine erfaringer fra THansen (knallerttiden), så var meget af
> det de solgte, billigt og dårligt.

Nå, men _jeg_ ville aldrig købe en af THansen's hjelme.

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 18:17

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> skrev i en meddelelse

> Nå, men _jeg_ ville aldrig købe en af THansen's hjelme.

Et par af vores RR-unger her i byen har erhvervet sig deres egen hjelm ved
T-Hansen, ligesom at søster-projektet i Vejle alene har indkøbt Nau-hjelme
ved T-Hansen.
Det er ganske fine hjelme in detail og brug og de ér godkendte, så igen fejl
dér! :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-03-04 10:20

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

[THansen hjelme]
> Det er ganske fine hjelme in detail og brug og de ér godkendte, så igen
> fejl dér! :-|

Tjah. Dem jeg har haft i hånden virkede plastikagtige på den ufede måde.
Men skal sandheden frem har jeg også kun sat mine ben i butikken en
eneste gang. Det endte med en halv times grinen og pegen og så gik vi igen

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 18:44

"Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stor
> forskel på styrke og stødabsorbering i de forskellige materialer

Hvis dét var tilfældet, så ville nogle fabrikanter fremføre sig som "bedre
end standarden" og dét er ikke tilfældet => godkendelsen rækker ganske fint
:-|

> ........... som gør sig gældende i det øjeblik man får hovedet i klemme
> under et par lastbilhjul.

Regn ikke med at nogen hjelm holder til dét :-|
Hjelme skal ikke modstå sammenpresning, men alene absorbere stød fra impact
:-|

> Men det er da muligt at det blot er en sammensværgelse blandt
> mc-grosister, for at få os til at købe dyrt.....

Jeg har ofte hørt ordet "knallerthjelm" brugt; men fakta er at der kun er én
godkendelse, og således ikke en for knallerthjelme og en for
motorcykelhjelme!

> Ligeledes er der vel faktorer som vægt og vindstøj. Sjovt at ingen nævner
> noget om dette, men at dug på visiret er nævnt som eneste minus.....

Der er mange faktorer!
Nogle af dem er personlige á pasform, brug af briller; mens komforten i
almindelighed (støj, dug, pasform, betjening) også vægter tungt!
Desværre er det oftest prisen og lakeringen der sælger

--
Armand.

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 18-03-04 09:28

snip.snap
>Jeg har ofte hørt ordet "knallerthjelm" brugt; men fakta er at der kun er én
>godkendelse, og således ikke en for knallerthjelme og en for
>motorcykelhjelme!
Det så muligt at det er sådan idag men da jeg i sin tid kørte Mopeter
Var det to slags E-mærke godkendelser en til MC og en til knallerter

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : V4R

Dato : 18-03-04 22:19

God aften d'herrer !

En ting mener jeg er helt sikkert. Termoplast hjelme ala T-Hansen og plast
hjelme i det hele taget kommer ALDRIG styrkemæssigt og kvalitetsmæssigt på
højde med en glasfiber hjelm, endsige en komposit hjelm ( ofte S-glas,
Kevlar og Carbon). Derfor er de også typisk væsentligt billigere. Har engang
set en plasthjelm tabt fra sædehøjde, dele sig i to stykker der hvor de er
støbt sammen..og lortet VAR godkendt !! ..sætter F'me aldrig hovedet i sådan
noget !! En af mine gode venner har dog ved online butikken www.mconline.dk
købt en "Nitro" hjelm, udført i glasfiber og meget flot lavet, med
aftageligt inderfor mv. Han gav vist kun ca. 1.000 kr for den, og den føles
virkelig som god kvalitet. Samme hjelm havde kammesjukken set DYRERE i tyske
kædebutikker !! De har vist endda flere end dem der er på deres hjemmeside.
- Var måske værd at tjekke ??
/V4R

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 00:58

"V4R" <V4R@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tyske
> kædebutikker !! De har vist endda flere end dem der er på deres

Har du checket de modargumenter til ovenstående, som fornyligt har været
fremført i strengen: "Hjelme, god kvalitet, dårlig kvalitet"??

--
Armand.