Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket super-vidvinkel-zoom-objektiv?
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 15-03-04 23:15

Heya,

Jeg er på jagt efter ovenstående til mit EOS 300. Jeg er blot en hobbynød
som ønsker at eksperimentere med vinvinkel, da jeg synes det giver nogle
vildt spændende perspektiver.

Først kiggede jeg på et NYT objektiv fra Sigma: 17-35 f/2,8-4 EX DG.
Men så læste jeg nogle anmeldelser, og folk beklagede sig over, at det
ikke tegnede særligt skarpt og at det dårligt nok var pengene værd
(omkring 4600,-).

Og så fandt jeg frem til Canons 17-40 f/4L. Det er intet mindre end
perfekt, og koster ikke så meget som deres f/2,8L (altså ca. 6600,-).

Men så begynder det også at blive mange penge for at stykke legetøj.
Og så fandt jeg i stedet frem til dette: Tokina 19-35 f/3,5-4,5, hvilket
vel er godt nok til at lege med.

Eller hvad? Hvad vil I anbefale? Og hvor finder man nyt eller brugt
fotoudstyr på nettet i Danmark, hvis det man søger, ikke lige er at finde
i Den Blå Avis eller på dk.marked.privat.foto?

--
Hop,
Stephan

Fra : Alex W

Dato : 15-03-04 23:25

> Og så fandt jeg frem til Canons 17-40 f/4L. Det er intet mindre end
> perfekt, og koster ikke så meget som deres f/2,8L (altså ca. 6600,-).

Fornuftigt valg .. koster ca. 5.200 i tyskland.

> Eller hvad? Hvad vil I anbefale? .

Canon 17-40

/AlexW

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-03-04 23:50

Jeg tror du vil stå dig bedst med Canons 17-40. Alternativt kan du se på
Sigma 15-30mm EX. Du kan finde en del af mine billeder taget med denne
linse. F.eks. disse
http://www.pbase.com/image/26807443 og efterfølgende billeder. Under
billederne kan ses hvilken linse, der er brugt.
http://www.pbase.com/image/26194871 eller her
http://www.pbase.com/image/23829310/original
Svagheden ved denne linse er ude omkring de 30mm og fuld blændeåbning. Også
på 15mm ved fuld blændeåbning er den ikke helt skarp, men blændet lidt ned
er den ganske skarp. For mig betyder det ikke så meget, da jeg har en Canon
24-70mm f/2,8 L, som tegner helt skarpt fra de 24mm med fuld blændeåbning.
Sigma'en kan købes hos Technikdirekt for 646 euro eller ca. 4850kr. Men til
737 euro for Canon 17-40 ville jeg klart købe den, selvom den har 2mm (3,2mm
på 300D) mindre på vidvinklen. De 24mm på en 300D/10D for Sigma'en giver
klart gode muligheder lidt over Canon's 27,2mm. Se f.eks. her
http://www.pbase.com/image/24588957/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ab

Dato : 16-03-04 11:17

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> på 300D) mindre på vidvinklen. De 24mm på en 300D/10D for Sigma'en giver
> klart gode muligheder lidt over Canon's 27,2mm. Se f.eks. her

Fint at vi har mulighed for at bedømme på grundlag af dine resultater - lidt
synd, at billedet ikke er i fuld størrelse.

Jeg forstår ikke, at du har investeret i begge de 2 zoom-objektiver, når de
overlapper hinanden (med mindre du er samler . Det kunne have været sjovt
at se en fast 15 mm fra den billige ende til sammenligning. For øvrigt må
det da være lidt unødvendigt at have AF på en 15 mm ?

ab

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-03-04 11:58

> Fint at vi har mulighed for at bedømme på grundlag af dine resultater -
lidt
> synd, at billedet ikke er i fuld størrelse.

Nogle er faktisk i fuld størrelse f.eks.
http://www.pbase.com/image/23829310/original
og http://www.pbase.com/image/25680788
Der er flere på min site som er i fuld størrelse og ellers i 1200 pixels
bredde.

> [...]
> at se en fast 15 mm fra den billige ende til sammenligning. For øvrigt må
> det da være lidt unødvendigt at have AF på en 15 mm ?

Jeg forstår ikke helt din kommentar om overlap. Den ene er 15-30mm og den
anden 24-70.
Man kan ikke få en 15-70mm. Alternativet ville være 17-40 + 24-70.
Med full frame kunne man nøjes med 24-70 og 70-200, etc. Men 10D har jo en
crop faktor på 1,6 så 15mm svarer til 24mm.

Håber det forklarer sammenhængen. Jer er ikke samler, jeg køber for at kunne
tage fotos!

Mvh, Hans

Fra :

Dato : 15-03-04 23:59

Har du prøvet canon´s 18-55 eller er den helt umulig?
Hilsen Henrik

"Stephan Henningsen" <stephan@plasklandd.dk.men.uden.pl> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.03.15.22.14.31.192046@plasklandd.dk.men.uden.pl...

Fra : Mic Holm

Dato : 16-03-04 00:06

Jeg vil foreslå dig at kigge på et Cosina 19-35 f/3.5-4.5 Jeg har selv købt
på ebay.de, og gav ca. 800 for det. Det er helt fint til hobby brug, selvom
det selvsagt ikke er verdens bedste objektiv ved f/3.5

Jeg har lavet nogle test-billeder ved forskellige blænder, som ligger på
http://www.gizwiz.dk/gallery/album15

--Michael

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 16-03-04 15:23

Jeg bruger en Tamron SP 20 - 40 mm, som jeg er rigtig glad for.

Købt brugt af en anden bruger herinde.

Claus Smith

Fra :

Dato : 16-03-04 17:18

Hej
Må jeg spørge hvad prisleje den ligger i
Hilsen henrik
"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i
en meddelelse news:40571b38$0$28834$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 16-03-04 17:45

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Må jeg spørge hvad prisleje den ligger i
> Hilsen henrik

Jeg fik min for kr. 1200,-

Claus Smith

Fra : Pierre

Dato : 16-03-04 20:35

Hej Stephan Henningsen

Jeg har lagt et billed fra min Sigma 17-35 EX i DK.Binar så kan du jo selv
bedømme om det er skarpt nok, til det du skal bruge linsen til. Husk det er
altid godt og læse vad andre mener men det er altid nummer et se med sine
egne øjne og lave sin bedømning efter det !

Mvh.Pierre

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 16-03-04 21:47

On Tue, 16 Mar 2004 20:35:27 +0100, Pierre wrote:

> [...]
> altid godt og læse vad andre mener men det er altid nummer et se med sine
> egne øjne og lave sin bedømning efter det !

Hej igen. Taler vi dette objektiv?
http://www.adorama.com/refby.tpl?refby=dealtime&sku=SG1735NEOS&st=NA

Eller deres ældre model?

--
Stephan.

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 16-03-04 21:54

On Tue, 16 Mar 2004 21:47:02 +0100, Stephan Henningsen
<stephan@plasklandd.dk.men.uden.pl> wrote:

>Hej igen. Taler vi dette objektiv?
>http://www.adorama.com/refby.tpl?refby=dealtime&sku=SG1735NEOS&st=NA
>
>Eller deres ældre model?

Mon ikke det højst sandsynligt er det gamle ?

Det nye kan ikke engang leveres i Europa endnu... (venter selv på et)

/Niels

Fra : Pierre

Dato : 16-03-04 23:26

Hej Stephan Henningsen

Det er den " gamle" 17-35 EX og ikke den nye DG

Mvh.Pierre

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 17-03-04 18:22

On Tue, 16 Mar 2004 21:54:25 +0100, Niels J. Larsen

>Det nye kan ikke engang leveres i Europa endnu... (venter selv på et)

Det er ikke rigtigt. Jeg har haft min 17-35mm ny model i næsten en
måned. Men jeg bor i Frankrig, så jeg ved ikke hvordan situationen er
i Danmark/Tyskland.

Johannes

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:09

Prøv at se hvad nogle brugere af denne linse mener
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=95&sort=7&thecat=29
Det ser ikke for godt ud. Et bedre og lidt dyrere alternativ vil være Sigma
15-30mm EX, som jeg nævnte tidligere.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 17-03-04 22:58

On Wed, 17 Mar 2004 20:09:02 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Det ser ikke for godt ud. Et bedre og lidt dyrere alternativ vil være Sigma

Det er stadig den gamle version du omtaler.
Sigma har lavet en ny version som er forskellig fra den gamle på flere
punkter :
- nyt optisk design
- 77mm filtergevind i stedet for 82mm
- HSM til Nikon (det fandtes ikke på den gamle version).

Om den nye version så er bedre eller ej vil vise sig....

Angående 15-30mm objektivet så bør eventuelle købere også være
opmærksom på at objektivet er 130mm langt (den nye 17-35 er "kun"
86.2mm) og vejer 615g (den nye 17-35 vejer "kun" 560g),
Derudover har man ingen mulighed for at montere filtre - heller ikke
for at beskytte det forreste linse-element, da der ikke findes noget
filtergevind.
Endeligt er det også en anelse mindre lysstærkt i forhold til den nye
17-35 - nemlig f/3.5-4.5 mod f/2.8-4. Om det er mærkbart kan så
diskuteres til ukendelighed

/Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 23:20

Ok, tak for oplysningen. 15-30mm linsen tager filtre, men bagtil. Jeg har
ikke prøvet det og bruger ikke filtre overhovedet. Det er rigtigt at 15-30mm
linsen er ret stor, men veje ikke så meget at det gør noget.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth K.

Dato : 18-03-04 13:56

On Mon, 15 Mar 2004 23:14:33 +0100, Stephan Henningsen
> [...]
> fotoudstyr på nettet i Danmark, hvis det man søger, ikke lige er at finde
> i Den Blå Avis eller på dk.marked.privat.foto?

Jeg ville kigge lidt på et Tamron SP AF 17-35mm f/2.8-4 Di, kan fåes til
ca. 3600,- fra tyskland. Søg på www.dpreview.com efter 'tamron 17-35' og
du finder masser af læsestof. Og et mere generalt tip, www.dpreview.com er
et kanont sted at finde oplysinger omkring dvs. objektiver. Det er rigtige
erfaringer fra rigtige mennesker.

Mvh,
Kenneth