Må tågelygter bruges som kørelys?
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 16-03-04 07:58

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 08:14

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev :

Om tågelygter må bruges som kørelys ?

Ja - hvis nærlyset ikke er tændt samtidigt

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 08:18

> Om tågelygter må bruges som kørelys ?
>
> Ja - hvis nærlyset ikke er tændt samtidigt

Kan du ikke komme og fortælle det til de hundreder af bilister jeg møder
hver dag som ikke kan fatte det med lyset?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 08:28

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Kan du ikke komme og fortælle det til de hundreder af bilister jeg møder
>hver dag som ikke kan fatte det med lyset?

Nej - jeg skal trods alt bevæge mig rundt - ikke gå rundt ;)

Fra : David Bjergsø

Dato : 16-03-04 09:55

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Kan du ikke komme og fortælle det til de hundreder af bilister jeg møder
> hver dag som ikke kan fatte det med lyset?
>
> --
> Tom

Hørt hørt.....

Jeg har spekuleret på om ikke man kunne lave en gylden middelvej der glæder
begge parter. Et er at nogle mennesker syntes at det får deres dyt til at se
sej ud, fint nok, men der er bare den hage ved det at det generer all andre
trafikanter, især om aftenen og når kørebanerne er våde. Man må da kunne få
fat i nogle små 10W pærere og montere nogle små "Tåbelygter" ved siden af
tågelygterne som ikke generer de andre trafikanter, det er jo ikke alle der
har så små tissemænd at de skal køre med tågelys på for at have det godt med
sig selv.

/David

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-03-04 10:10

David Bjergsø <davidb@indutek.com> writes:

> Hørt hørt.....
>
> Jeg har spekuleret på om ikke man kunne lave en gylden middelvej der glæder
> begge parter.
<snip>

Næh, de skulle da bare forbydes 100% de gør jo alligevel ikke megen
nytte, jeg har hørt flere udtale (bla. i denne gruppe) at tågelygterne
faktisk gør ondt værre når det så endelig er tåget!? Så hvis den
eneste begrundelse for at køre med dem er at det ser sejt ud, så har
jeg sku ikke ondt af dem hvis de mister "retten" til at køre med
tågelygter. Indfører det ved lov og bede strisserne køre en lille
effektiv kampagne mod det (samt checke det ved syn) så er vi nok
hurtig ovre det. Så kan dem der rent faktisk bruger dem (og mener de
hjælper) i tåge, jo så takke alle de idioter der ikke magter at bruge
dem rigtig for at det er gjort ulovligt. Der er jo flere tilfælde hvor
man ser at det er de brådne kar der ødelægger det for andre.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:15

> nytte, jeg har hørt flere udtale (bla. i denne gruppe) at tågelygterne
> faktisk gør ondt værre når det så endelig er tåget!?

Det er forkert - kun hvis man kører med både nærlys og tågelys tændt.

Man skal slukke for nærlyset og kun køre med tågelyset, hvis det er vildt
tåget, før man får en god effekt af tågelygterne.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : @rsten

Dato : 16-03-04 11:08

Jan W Nielsen wrote:

> Det er forkert - kun hvis man kører med både nærlys og tågelys tændt.
>
> Man skal slukke for nærlyset og kun køre med tågelyset, hvis det er
> vildt tåget, før man får en god effekt af tågelygterne.

Jeg synes at det afhænget ret meget af hvad slags tåge det er, nogen gange
er der meget stor forskel i sigtbarheden afhængig af højden, her kan de
lavtsiddende tågelygter gøre stor gavn, mine belyser specielt kanterne på
vejen ret godt, men ja, man er nød til at prøve sig frem for at for det
bedste lys og det skifter næsten meter for meter.

--
/carsten

Fra : Esben Tærsker

Dato : 17-03-04 21:01

Jan W Nielsen wrote:

> Det er forkert - kun hvis man kører med både nærlys og tågelys tændt.
>
> Man skal slukke for nærlyset og kun køre med tågelyset, hvis det er vildt
> tåget, før man får en god effekt af tågelygterne.

Øhh, det kan man da ikke... I hvert fald ikke de Mitshubitsi'er mine
forældre har haft hvor de har været standardudstyr. Hvis du slukker
lyset slukker du også tågelyset.

/Esben

Fra : Jens

Dato : 17-03-04 21:49

Esben Tærsker <esben@[fjern]essers.dk> wrote:

> Øhh, det kan man da ikke... I hvert fald ikke de Mitshubitsi'er mine
> forældre har haft hvor de har været standardudstyr. Hvis du slukker
> lyset slukker du også tågelyset

Prøv med positionslyset

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-03-04 19:05

> Kan du ikke komme og fortælle det til de hundreder af bilister jeg møder
> hver dag som ikke kan fatte det med lyset?

Generer det (udenfor lygtetændingstid)?

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 20:09

> Generer det (udenfor lygtetændingstid)?

Mig generer det ikke overhovedet sådan rent lysnæssigt, men jeg morer mig
over at folk skal tænde for lygterne når de ikke gavner en bjælde alligevel.
Hvis en har tågelygter og nærlys tændt når de kører bag ved mig, så vælger
jeg en gang imellem at tænde mit tågebaglys fordi jeg ved at det generer ham
bagved ad h. til

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : David Bjergsø

Dato : 17-03-04 14:03

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNDETTEedb.dk> wrote in message

> Generer det (udenfor lygtetændingstid)?
>
> \Mandal

Det er fuldt lovligt at benytte tågelygter (så længe nærlyset ikke er tændt
på samme tid) uden for lygtetændingstiden, så dit spørgsmål er ikke helt
forstået. ?

/David

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 17-03-04 23:17

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
> Det er fuldt lovligt at benytte tågelygter (så længe nærlyset ikke er
tændt
> på samme tid) uden for lygtetændingstiden, så dit spørgsmål er ikke helt
> forstået. ?

Præcist! Det er fuldt lovligt, og kan da på ingen måde genere, så jeg
forstår ikke, hvorfor folk har så travlt med at blinke med diverse
(bag)tågelygter, brokke sig osv, fordi nogle vælger at køre med
kombinationen positionslys/tågelys. Selvfølgelig skal man ikke køre med
tågelygterne tændt i lygtetændingstiden... Personligt ser jeg mange og langt
større problemer i den daglige trafik, end at nogen vælger at anvende
tågelygter.

\Mandal, der kører med positionslys/tågelygter udenfor lygtetændingstid :)

Fra : Jens

Dato : 17-03-04 23:30

> [...]

> forstår ikke, hvorfor folk har så travlt med at blinke med diverse
> (bag)tågelygter, brokke sig osv, fordi nogle vælger at køre med

Det _kan_ være de blinker fordi de blænder pga fejljustering (Det _er_
set før )

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 18-03-04 07:29

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> Det _kan_ være de blinker fordi de blænder pga fejljustering (Det _er_
> set før )

Jeg har tjekket mine - det gør de ikke Derudover, hvis man generes af et
par fejljusyerede tågelygter i høj dagslys, så er man vist også selv ude om
det (læs: man sidder tilsyneladende og glor ind i lygterne). :D

\Mandal

Fra : Jens

Dato : 18-03-04 10:29

> [...]

> par fejljusyerede tågelygter i høj dagslys, så er man vist også selv ude om
> det (læs: man sidder tilsyneladende og glor ind i lygterne). :D

Nu er blænding en (uønsket) egenskab ved lygterne - ikke ved de øvrige
trafikanter. Tag dine medtrafikanters blink som et tegn på at de føler
sig generet.

Hvis du har oplevet en uopmærksom medtrafikant, som kører i dagslys med
det lange lys tændt, vil du vide, at det _kan_ virke enormt generende -
omend det vanskeligt kan påstås, at man bliver blændet (= ikke muligt at
se).

Du kan selvfølgelig også vælge at ignorere andres opfattelse

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-03-04 15:46

jan@stevns.net skrev:

> Om tågelygter må bruges som kørelys ?
>
> Ja - hvis nærlyset ikke er tændt samtidigt

Men kun uden for lygtetændingstiden.

--
Reino