Andet multimedie
bentjuul 3670
Resolution i RAW i Photoshop CS
Fra : enrico

Dato : 16-03-04 09:55

Er der nogen, der kan forklare sammenhængen???

Jeg kan RAW converte i 3072x2048 (jeg formoder det er min
chipstørrelse).

Resolution kan jeg stille som jeg vil, men filerne bliver altid 18 MB.

Efter min (ringe) opfattelse har et billede ikke samme størrelse om
det konverteres som resolution 1 eller 300, men filerne fylder det
samme.

Hvordan hænger det sammen?

-enrico

Fra : enrico

Dato : 16-03-04 10:05

On Tue, 16 Mar 2004 09:55:20 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Efter min (ringe) opfattelse har et billede ikke samme størrelse om
>det konverteres som resolution 1 eller 300, men filerne fylder det

Hvis jeg slår resamle image fra kan billedet blive

3072x2048 inch i 1 dpi

eller

10,24x6,827 inch i 300 dpi

så der er en sammenhæng......

Fra : emj

Dato : 16-03-04 10:14

On Tue, 16 Mar 2004 10:05:09 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

> [...]

DPI påvirker kun udskriftsstørrelsen.
Hilsen emj

Fra : enrico

Dato : 16-03-04 10:26

On Tue, 16 Mar 2004 10:13:36 +0100, emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

>DPI påvirker kun udskriftsstørrelsen.
>Hilsen emj

Ja det kan jeg se.

Hvis man converter til en anden size, kan man lave filerne mindre
eller større, men dpién er ikke vigtig. Den kan ændres senere.

Hvis man converter til en større size end ens chip, så må man da
interpolere billedet?

-enrico

Fra : emj

Dato : 16-03-04 11:17

On Tue, 16 Mar 2004 10:25:40 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>Hvis man converter til en anden size, kan man lave filerne mindre
>eller større, men dpién er ikke vigtig. Den kan ændres senere.

DPI kan jo kun ændres til noget fornuftigt, hvis man gemmer i en
fornuftig størrelse, så gem altid dine originale fotos, hvis de senere
skal ud på papir. Det hjælper jo ikke, at du kan ændre DPI hvis dit
billede er gemt i 640x480 pixels og du ønsker en udskrift i A4

>Hvis man converter til en større size end ens chip, så må man da
>interpolere billedet?

Ja, og det er det samme, som man kalder "digital zoom" i et
digitalkamera.

Hilsen emj

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 16-03-04 15:01

wrote:

>Er der nogen, der kan forklare sammenhængen???
>
>Jeg kan RAW converte i 3072x2048 (jeg formoder det er min
>chipstørrelse).
>
>Resolution kan jeg stille som jeg vil, men filerne bliver altid 18 MB.

Størrelsen af din fil er antal pixel i længden gange antal pixels i
bredden. Ved et RGB farvebillede vil filstørrelsen være 3072x2048x3
lig med cirka 18 Mb.

Resolutionen er ligegyldig for filstørrelsen.

Hvis du ændrer antallet af pixels, (formindsker billedet, også kaldet
resampling) vil du også ændre filstørrelsen. F.eks. vil et billede i
300x200 pixels være cirka 300x200x3 lig med cirka 180 Kb.

Resolutionen, kaldet ppi (pixels-per-inch), har kun betydning for
kvaliteten af din udskrift, hvor printeren laver dpi (dots-per-inch).

Fotos kan udprintes på en inkjet printer med nogenlunde kvalitet fra
150 ppi og opefter. Du får professionel kvalitet ved cirka 300 ppi.
Over den resolution kræves en professionel printer.

Antallet af pixels i dit billede bestemmer derfor størrelsen af den
mulige udskrift, afhængig af hvilken kvalitet du ønsker.

Du bør gemme dine RAW billeder i den oprindelige størrelse. Du ved
aldrig hvornår du får brug for at lave en stor forstørrelse af et
billede.

Johannes

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 15-04-04 09:39

wrote:

> [...]
>Efter min (ringe) opfattelse har et billede ikke samme størrelse om
>det konverteres som resolution 1 eller 300, men filerne fylder det

Resolutionen (pixels per inch) har ingen betydning for størrelsen af
din fil. Det har kun betydning for udskrift på papir.

Størrelsen kan beregnes som 3072x2048 x 3 (3 pixels for 3 farver). Det
giver omkring 18 Mb.

Størrelsen af filen kan reduceres ved konvertering til jgb. Det bør
ske under et andet filnavn, da kvaliteten af billedet falder hver gang
det gemmes som jpg. Det kan for eksempel være til billeder på en
webside.

En anden måde er at gemme som Tif efter redigeringen i Raw. Størrelsen
af Tif filer kan reduceres ved brug af LZW, som er en kompression
(loss-less), hvor du ikke mister kvaliteten af billedet.

Johannes

Fra : emj

Dato : 15-04-04 11:41

On Thu, 15 Apr 2004 10:38:48 +0200, Johannes Frederiksen
<johannes@wanadoo.fr> wrote:

Har du tænkt dig at fortsætte med at svare på indlæg, som er besvaret
af andre for en måned siden?
Hilsen emj

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 16-04-04 10:54

On Thu, 15 Apr 2004 12:41:26 +0200, emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

>Har du tænkt dig at fortsætte med at svare på indlæg, som er besvaret
>af andre for en måned siden?

Nej, selvfølgelig ikke. Jeg havde ikke set, at det var et gammelt
brev.

Johannes