Typehus, Emfang og lovgivning på området
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 18:35

Hej NG,

Jeg har et hurtigt spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan svare på.

Min kone og jeg er igang med at få bygget et standard typehus, som er i sin
sidste fase. I den forbindelse er der blevet sat køkken op hvor der er
monteret et emfang på væggen mellem 2 køkkenskabe. Dette emfang er placeret
så den nederste del af det er ca. 30 cm højere oppe end den nederste del på
køkkenskabene. Vi har imidlertid hele tiden ville have et køkken tilsvarende
det de har i et prøvehus hvor den nederste del af emfanget sidder i samme
højde som overskabene, samt at de tegninger der findes i deres katalog
ligeledes har emfanget siddende på samme måde som i typehuset. Vi har
forelagt dette for vores kontaktperson hos typehus firmaet og han hævder pt.
at det ifølge hans elektriker er et lovkrav at det skal sidde der.

Kan det virkelig være rigtigt at der findes et sådan lovkrav/bestemmelse??
Og i så fald hvilken. Jeg har kigget i bygningsreglement for småhuse
(BR-S98) uden at kunne finde noget om det.

På forhånd tak,
Michael

Fra : Martin Buhelt

Dato : 16-03-04 10:41

"Michael Lauritsen" <ml[snabel-a]hullet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og i så fald hvilken. Jeg har kigget i bygningsreglement for småhuse
> (BR-S98) uden at kunne finde noget om det.

Der er nogen krav til afstanden (højden) fra komfur til emfang. Jeg *mener*
at det er 50 cm ved elkomfur og 60 cm ved gaskomfur. Du kan fx ringe til
Thermex og få de præcise regler.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 17:07

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> wrote in message

> [...]
*mener*
> at det er 50 cm ved elkomfur og 60 cm ved gaskomfur. Du kan fx ringe til

Tak for svaret. Det er jo altid rart lige at være helt sikker i sin sag
inden man puster sig op. ;0)

Jeg har fået bekræftet fra Gorenje at dine mål er korrekte.

Mvh,
Michael