hader du synd?
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 02:36

Jeg tror at der er alt for mange der elsker deres egen synd, åh kan de bare
komme til at synde en gang imellem så er alt godt, men hader man ikke synd
så kommer man jo bare til at gøre det samme igen og igen også selvom der
måske går længere og længere imellem at man gør det, Gud står synd imod
fordi at han hader den, men elsker os, had til synd hører med til vores liv
fordi at Gud hader den, når han får os til hade synden er vi så også mere i
samarbejde på vores egen sjlæls frelse

så hader du ikke synden så kan du ligeså godt tage skridtet nu som senere,
du vil komme til at tage det alligevel på et tidspunkt fordi at Gud vil det
som en proces af modenhed

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-03-04 09:03

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> du vil komme til at tage det alligevel på et tidspunkt fordi at Gud vil

Uttaler ein som "er frelst fra å synda"?

HM

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 09:27

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Uttaler ein som "er frelst fra å synda"?

Jeg siger ikke at jeg ikke kan synde, det kan jeg, men du helliggøres jo
mere og mere

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-03-04 10:03

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Jeg siger ikke at jeg ikke kan synde, det kan jeg, men du helliggøres jo
> mere og mere
>
> Ole

Javel?
Vil du vera så venlig å forklara det for meg; det er for meg eit ullent
uhandgripelig begrep. (Venligst, ikkje bruk lausrevne bibelsitat.)

HM

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:32

> Javel?
> Vil du vera så venlig å forklara det for meg; det er for meg eit ullent
> uhandgripelig begrep. (Venligst, ikkje bruk lausrevne bibelsitat.)

hvad vil du have forklaret?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-03-04 10:46

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> hvad vil du have forklaret?
>
> Ole

Din klippefaen.
Du klipper bort den setningen eg ber deg forklara , og så spelar du dum og
spør.

På frukta skal treet kjennast.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:12

> Din klippefaen.
> Du klipper bort den setningen eg ber deg forklara , og så spelar du dum og
> spør.
>
> På frukta skal treet kjennast.

jeg spille rikke dum, men nu skal jeg nok prøve at læse igennem igen så

at helliggøres betyder skilt fra til noget andet, du kan ikke leve i synd og
tjene Gud, det ene må vige pladsen for det andet, Paulus tjente Gud med
sindet og synden slap han ikke af med, men det havde ikke magt over ahm, jeg
indrømmer at jeg måske ikke er så grundfæstet i ordet, men jeg kan opleve
hvad Gud gør alligevel

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-03-04 12:39

> [...]
jeg
> indrømmer at jeg måske ikke er så grundfæstet i ordet, men jeg kan opleve

Beklager, det er ikkje for å vera vanskelig, men eg trur du bruker eit
tåkeprat som du ikkje skjønner sjølv. For, om du skjønte kva du skriv, så
burde du vera istand til å forklara. Sjølv om du må bruka teskeimetoden.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 18-03-04 03:14

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg siger ikke at jeg ikke kan synde, det kan jeg, men du helliggøres jo
> mere og mere
>
> Ole
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja for med alderen kan man sige at synden forlader dig, mere end du forlader
synden..
Helt syndfri bliver du 4 dage før du dør. da ophører du med at spise og
drikke vand.
Du indtager kun åndelig føde.

Jens

Fra : Vidal

Dato : 16-03-04 14:47

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> så hader du ikke synden så kan du ligeså godt tage skridtet nu som senere,
> du vil komme til at tage det alligevel på et tidspunkt fordi at Gud vil det
> som en proces af modenhed

Hvis man hader synden, hader man så ikke sig selv.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 14:53

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Hvis man hader synden, hader man så ikke sig selv.

det syntes jeg ikke, jeg kunne godt tænke mig at høre fra i andre hvad angår
hvad Paulus siger om synden

Ole

Fra : jørgen

Dato : 16-03-04 23:30

> det syntes jeg ikke, jeg kunne godt tænke mig at høre fra i andre hvad
angår
> hvad Paulus siger om synden

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeg tror vi først skal forstå at synd ikke er en eller anden "ting" man gør
engang imellem. Synd er lige så meget det man ikke gør eller mere det man
er, den holdning man har, om man er hovmodig eller ydmyg, og man er kærlig
eller ukærlig, om man er tilgivende eller bære nag.

Jeg mener der kan være en fare i at definere synd som en eller to ting man
gør i løbet af ugen. Faren er at når man så er lykkedes med at lade være at
gøre disse ting så føler man sig syndfri og det leder ofte til hovmod og så
har man jo fået en ny synd i stedet.

Jeg vil påstå at synd og kærlighed er hinandens modsatte, og at synd
bekæmpes, eller forsvinder, ved kærlighed. Er man fyldt med kærlighed til
Gud vil man naturligt ikke gøre noget der sårer Gud, og er man fyldt med
kærlighed overfor næsten vil man naturligt ikke ønske at gøre noget der
sårer næsten.* Kærligheden retter altså naturligt ens karakter til så den
bliver kristuslig.

Man kan vel også påstå at synd og kristi karakter er hinandens modsatte. Gud
ønsker at ligedanne os med kristi sindelag** og alt det hvor vi ikke opfører
os og tænker og handler som kristi karakter, der synder vi.

Jo mer kærlighed vi får jo mere kristi lig bliver vores liv og da
kærligheden kommer fra Kristus har vi altså brug for kristus for at blive
forvandlet og helliggjort. Vi kan ikke gøre det selv.***

*( Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker
andre, har opfyldt loven. Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke
begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst
andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig
selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens
fylde.)

**( Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens
herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til
herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.)

***( Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? Men
Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre!)

mvh jørgen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 23:40

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

Kære Jørgen

Tak for svaret

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-03-04 07:05

> [...]

Men
> Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre!)

Eg forutsetter at du bruker bibelen som grunlag for tankene.

Du bør vera klar iver at ordet "synd" var eit dagligdags begrep i den greske
språkområdet den gong skrifta blei skriven.

Eg meiner bestemt at du trekker tydinga av ordet s v æ r t langt. ( Orwels
1984!). Dette utan å gå videre inn på tankane du legg fram, men det blir å
trekka bibelen som som refferanse ut på viddene.

HM

Fra : jørgen

Dato : 17-03-04 18:09

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1984!). Dette utan å gå videre inn på tankane du legg fram, men det blir å
> trekka bibelen som som refferanse ut på viddene.

Her er lidt om definitionen af synd. Det er fra Grudem's Systematic Theology
side 599, men jeg tror de fleste teologer og kirkeretninger er enige om
denne definition. Jeg har ikke postet hele afsnittet om definitionen af
synd, kun afsnit A, men jeg kan poste resten hvis man ønsker det. Materialet
er på engelsk :

A. The Definition of Sin

The history of the human race as presented in Scripture is primarily a
history

of man in a state of sin and rebellion against God and of God’s plan of

redemption to bring man back to himself. Therefore, it is appropriate now

to consider the nature of the sin that separates man from God.

We may define sin as follows: Sin is any failure to conform to the moral

law of God in act, attitude, or nature. Sin is here defined in relation to
God

and his moral law. Sin includes not only individual acts such as stealing or

lying or committing murder, but also attitudes that are contrary to the
attitudes

God requires of us. We see this already in the Ten Commandments,

which not only prohibit sinful actions but also wrong attitudes: “You shall

not covet your neighbor’s house. You shall not covet your neighbor’s wife,

or his manservant or maidservant, his ox or donkey, or anything that

belongs to your neighbor” (Ex. 20:17 NIV). Here God specifies that a

desire to steal or to commit adultery is also sin in his sight. The Sermon
on

the Mount also prohibits sinful attitudes such as anger (Matt. 5:22) or lust

(Matt. 5:28). Paul lists attitudes such as jealousy, anger, and selfishness
(Gal.

5:20) as things that are works of the flesh opposed to the desires of the

Spirit (Gal. 5:20). Therefore a life that is pleasing to God is one that has

moral purity not only in its actions, but also in its desires of heart. In
fact,

the greatest commandment of all requires that our heart be filled with an

attitude of love for God: “You shall love the Lord your God with all your

heart, and with all your soul, and with all your mind, and with all your

strength” (Mark 12:30).

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 00:11

> [...]
> greske

Orwels

> Her er lidt om definitionen af synd. Det er fra Grudem's Systematic

Eg er godt kjent med "dagens betydning". Vi har kristne fundamentalister her
i nabolaget også

Hentydninga mi er, er du modig nok til å søka i ei ordbok som omhandler
klassisk gresk for å finna den daglige betydninga på den tida NT handler om?

(Eg er betenkt når mennesker let seg "diktera" av sterke ekstremister.)

HM

Fra : TBC

Dato : 18-03-04 02:59

> [...]
>
> Hentydninga mi er, er du modig nok til å søka i ei ordbok som omhandler
> klassisk gresk for å finna den daglige betydninga på den tida NT handler

Hvorfor ikke bare lade bibelen selv svare?

Den fremfører bl.a tanker som disse:

"Jeg vil bekende mine *overtrædelser* for Herren, og du tilgav min
syndeskyld" (sl. 32:5)

"Enhver, som gør synden, begår også lovbrud, for synd er lovbrud" (1Jo 3:4)

"For alle har syndet og mangler Guds herlighed" (Rom 3:23)

- Hvilket altsammen insinuerer at synden relaterer sig til overtrædelse af
guds normer for godt og ondt.

Bibelen siger endog at både synden og menneskets syndsbevidsthed ville
eksistere selv om guds norm for godt og ondt ikke var blevet gjort kendt:

"De, som har syndet uden loven, vil også gå fortabt uden loven. Og de, som
har syndet under loven, vil blive dømt efter loven. v13 For det er ikke
dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil
blive gjort retfærdige. v14 For når hedningerne, der ikke har loven, af
naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen
lov. v15 De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres
hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager
eller forsvarer hinanden - v16 på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler
sig i mennesker" (Rom 2:14-15)

TBC

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-03-04 04:43

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> her

> om?
>
> Hvorfor ikke bare lade bibelen selv svare?

..-)

HM

Fra : TBC

Dato : 18-03-04 03:10

> det syntes jeg ikke, jeg kunne godt tænke mig at høre fra i andre hvad
angår
> hvad Paulus siger om synden

Nej jeg mener ikke at jeg hader mig selv ved at hade synd. Jeg hader synden
jeg gør. Synden er i mit efter mit begreb *en handling* man gør eller
undlader, som overtræder guds fuldkomne norm for godt og ondt.

Jeg hader dog i særdeleshed at jeg faktisk godt kan lide den midlertidige
nydelse ved nogle synder som f.eks umoralitet og stoffer og *frådsen* med
især gourmet mad.

Der skal nok være en psykolog et sted derude der skulle kunne finde på at
sige at jeg så "hader mig selv", men jeg vil snarere og mere præcist sige at
jeg hader de ting jeg gør, når de er forkerte og kan skade andre, eller
skade mit forhold og min samvittighed ifht til gud.

TBC

Fra : Vidal

Dato : 18-03-04 13:02

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message news:<405904ef$0$5939$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

> Synden er i mit efter mit begreb *en handling* man gør eller
> undlader, som overtræder guds fuldkomne norm for godt og ondt.

Ja, var det dog bare så let.

Hvis man tager Matt 5

28: v28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik
på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med
hende i sit hjerte.

- kan du se, synden ikke er begrænset til det, man faktisk gør.
Alene tanken er nok, og gør dig lige så syndig, som enhver
handling gør det. Og det alene, at du er istand til at få tanken,
det er din syndige natur. Ligegyldigt hvad du gør eller ikke gør,
kan du ikke komme uden om synden.

> Jeg hader dog i særdeleshed at jeg faktisk godt kan lide den midlertidige
> nydelse ved nogle synder som f.eks umoralitet og stoffer og *frådsen* med
> især gourmet mad.

Hvorfor mener du midlertidige nydelser, stoffer og frådseri er
mere synd end så meget andet? Narkomaner og fråsere er ikke mere
syndere end andre. Vi er alle lige i synden.

> [...]
> jeg hader de ting jeg gør, når de er forkerte og kan skade andre, eller
> skade mit forhold og min samvittighed ifht til gud.

Kan du adskille dig selv fra det du gør? Jeg ved godt, nogen
siger, 'jeg var ikke mig selv', når de har gjort noget, de
ikke vil stå ved, men er det ikke bare en måde ikke at ville
stå ved, hvad man (i virkeligheden?) er?

Du kan ikke adskille dig fra din synd. Hvis du tror det,
er det fordi du ikke forstår synden i kristen forstand.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : TBC

Dato : 18-03-04 13:55

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> handling gør det. Og det alene, at du er istand til at få tanken,
> det er din syndige natur. Ligegyldigt hvad du gør eller ikke gør,

Ja det er jeg helt enig med dig i. Synden undfanges i kraft af hele vores
ufuldkomne natur. Jeg kan godt se at jeg udtalte mig mere kategorisk end
godt var, og meningen egentligt var, når jeg konkretiserede, for naturligvis
dækker den syndige tilbøjelighed også åndsindstillinger som f.eks hovmod
eller begær som man jo ikke kan kalde en handling, men noget der går forud
for eventuelle handlinger. Man kan sige at synden kan fødes i sind og
hjerte, og åbenbares i handling. Det er det jeg hører Jesus sige og advare
imod når har påpeger man "allerede [har] begået ægteskabsbrud med hende *i
sit hjerte*."

Du kan udskifte mit udtryk "handling" med det mere diffuse "ting eller
noget" og "gør" med "gør eller er" i mit udtryk hvis du vil have et mere
dækkende udtryk for min indstilling. Somme tider er det bare svært at få
sproget til at slå til. ...Ligesom hvis man skal beskrive en drøm eller en
psykedelisk oplevelse. Så hør hvad jeg mener, i stedet for at konkretisere
hvad jeg siger

> Hvorfor mener du midlertidige nydelser, stoffer og frådseri er
> mere synd end så meget andet? Narkomaner og fråsere er ikke mere
> syndere end andre. Vi er alle lige i synden.

Jeg har ikke udtalt mig om hvad der er mere synd end andet, blot udtalt mig
om hvad jeg personligt hader ved begrebet synd. Det jeg har sagt er at jeg
specielt hader det at der er midlertidige nydelser ved synd, for det er mit
begær der føder synden (Jak 1:15)

> Kan du adskille dig selv fra det du gør?

Nej.

> Jeg ved godt, nogen
> siger, 'jeg var ikke mig selv', når de har gjort noget, de
> ikke vil stå ved, men er det ikke bare en måde ikke at ville
> stå ved, hvad man (i virkeligheden?) er?

Jo det vil jeg mene, det er en dårlig undskyldning. For alle er syndere.

> Du kan ikke adskille dig fra din synd. Hvis du tror det,
> er det fordi du ikke forstår synden i kristen forstand.

Det tror jeg bestemt *ikke* jeg kan. Det tror jeg *ingen* ufuldkomne
mennesker kan.

Vi er alle syndere. Jeg er ikke i tvivl om at jeg er en synder, hvor du så
end skulle have fået den ide fra.

Jeg kan dog vælge imellem at stræbe efter (øve) synd, og stræbe efter (øve)
at opbygge min ånd. Men synde undervejs i forhold til guds normer for godt
og ondt vil jeg altid komme til som jeg er i dag, og som guds normer er i
dag.

TBC

Fra : Vidal

Dato : 18-03-04 23:08

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse news:40599c15$0$5930$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er alle syndere. Jeg er ikke i tvivl om at jeg er en synder, hvor du så
> end skulle have fået den ide fra.

Det må jeg have misforstået, så.

> Jeg kan dog vælge imellem at stræbe efter (øve) synd, og stræbe efter (øve)
> at opbygge min ånd.

Tror du virkeligt nogen stræber efter at øve synd? Det er ikke
min erfaring.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : TBC

Dato : 19-03-04 02:10

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du virkeligt nogen stræber efter at øve synd? Det er ikke
> min erfaring.

Jeg tror ikke at nogen (særligt mange) i sig selv stræber efter det at øve
synd. Men jeg ved at mange udøver synd, og endog stræber efter fornøjelsen
ved eller udbyttet af forskellige synder.

Jeg sagtens komme i tanke om skole eller militær hold, byture med mere hvor
det bare handler om at få noget tilfældigt fisse. Narkomaner der uanset
andres ejendomme bare skal have penge til junk, homoer der lever en
promiskuøs livsstil, eller folk der er materialister. Jeg kender igennem mit
arbejde til folk der begår vold og indbrud, og fortsætter længe med det i
lyset af hvad de opnår derved osv osv.

....Kendetegnende for en verden der ligger i den ondes magt. Mange høster
tidligt som de har sået, og de færreste bliver reelt tilfredse trods den
vinding eller nydelse synden lover som løn ...Den er nemlig ofte relativt
kortvarig og giver ingen sand tilfredshed.

TBC

Fra : Dres

Dato : 16-03-04 17:15

I news:40570498$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... 9
> Hvis man hader synden, hader man så ikke sig selv.

Jeg hader da synden, og jeg hader den synd jeg alt for ofte begår, men
jeg hader da på ingen måde mig selv.

Dette er vel egentlig ikke anderledes end at Gud hader synden men
elsker synderen

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Vidal

Dato : 16-03-04 19:04

"Dres" <dewnull@stort-sort-hul.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:40570498$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:

> Jeg hader da synden, og jeg hader den synd jeg alt for ofte begår, men
> jeg hader da på ingen måde mig selv.

Godt.

> Dette er vel egentlig ikke anderledes end at Gud hader synden men
> elsker synderen

Står det i biblen?

Hvordan adskiller man synd og synder? Er synd efter din mening en
størrelse, der har sin egen eksistens uden for mennesket?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard