om Guds ønske for jeres bønsliv
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 14:52

Bøn
Kan i mærke at Jesus ved troen bor i jer?

Jeg ønsker at tale til jer om jeres bønsliv

Jeg har nemlig hørt mange tale om, at deres bønsliv er en kamp, at i ikke
føler det ene eller andet, som om at Gud måske ikke gør det helt store.
Måske er det det eneste du nogensinde har hørt om at der skulle være muligt.

Men bøn er virkeligt mere end bare at komme til Gud, det er også Gud der
kommer til dig. Det er nemlig at Gud tjener dig, at han fylder dig og vasker
dine fødder så du bliver frisk igen, du kan nemlig ikke klare dig uden at
Gud gør noget for dig, du siger måske, det oplever jeg jo alligevel selvom
det sker uden for bønnen, ja, selvfølgelig gør du det, Gud er barmhjertig og
han ønsker at vi skal have det godt, men bør det at møde Gud ikke have
større konsekvenser eftersom det jo er at komme for Guds åsyn? at komme for
Guds åsyn har det i sig at du kommer Gud nær, du kan ikke komme Gud nær uden
at han velsigner dig og i det hele taget gør noget for dig og i dig.

Gud ønsker at vores bønsliv netop er liv, altså noget som rør sig, udøser
hjertets tanker, priser ham, takker ham, er påtrængende for at se løfter
opfyldt, det er mere end bare lige en bøn i ny og næ, det er et liv i
overflod at have sit liv rettet ind på samfund med Gud.

Bøn skulle gerne være udfra en tro på Gud som opfylder og er villig til at
have fællesskab med ham, "han som kommer til Gud må tro at han er til og
belønner ham som søger ham", altså er det mere end bare et vaagt håb, om at
Gud forhåbentligt hører mig, nej, bønnen er baseret på at Gud iforvejen har
lagt troen på at han er til og at han lønner dem som søger ham.

Bønnen siger

Phi 4:6 Værer ikke bekymrede for noget, men lader i alle Ting eders
Begæringer komme frem for Gud i Påkaldelse og Bøn med Taksigelse;

Phi 4:7 og Guds Fred, som overgår al Forstand, skal bevare eders Hjerter og
eders Tanker i Kristus Jesus.

at træde frem for Herren har konsekvens fordi det hele beror på Gud og ikke
bare på at nu skal du tjene Gud, Gud ønsker at tjene dig. Har du iforvejen
oplevet at Gud har tjent dig så du er kommet til det punkt hvor du har en
tro på Guds villighed og mulighed for at svare dine bønner, det er ved
fællesskabet hvor Gud siger og udfører at du kan opleve at komme med
begæringer til Gud hvor han viser dig hvad han vil gøre, det er der troen er
på en Gud som gør langt ud over hvad vi beder om eller forstår.

Gud ønsker at tjene dig, at han lader ordene forme på dine læber i bøn til
ham, han taler nemlig også gennem vores bønner.

Hvad vil det sige at Gud ønsker at tjene os i vores bøn?

Det hele er noget med fællesskab at gøre, at Gud fører dig ind i et dybere
fællesskab, ligesom at du er kommet ind til et veldækket bord hvor du får
lov til at modtage alt du har lyst til, det eneste du kan sige er "tak". Det
hele ligger åbent for dig ved dette bord, der er ingen grænser for hvor
meget du kan få, kun grænsen for i hvor meget du kan klare er der, hvor
langt med Gud du ønsker at gå. Du har sikkert en ynglingsprædikant, du anser
ham/hende sikkert for noget stort, men hør engang, der er intet som han har
som Gud ikke også let kan give dig, det er et spørgsmål om at du ønsker at
gå dybere med Gud. Gud tjener os med bønnen, ordene som gør at vi hører fra
Gud, med det at grunde over ordene, der står i salme 1 "men har sin glæde
ved Herrens lov og grunder på hans lov dag og nat. Han er som et træ, der er
plantet ved bækken" som dermed får Guds Ord sået i sit indre, og dermed "af
sit indre som skriften har sagt, skal der strømme over som overflod til
andre, af hjertets overflod taler vi, i dette liv er Gud på en særlig måde
med vores læbers ord, uden livet i bøn vil det bare være på må og få, og
mange tror sig sikker bare fordi at de er kristne, men det forholder sig
anderledes.

Hvordan kommer jeg ind i dette liv?

Det starter med at du hører om at der er mere fra Gud end du har lige nu,
derved spørger Gud dig ved at høre Gud kalde på dig, "vil du?", det kræver
dit ja, ikke dine anstrengelser, men at du giver Gud lov til at føre dig ind
i dette liv.

Ole

Fra : Vidal

Dato : 15-03-04 19:53

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Phi 4:6 Værer ikke bekymrede for noget, men lader i alle Ting eders
> Begæringer komme frem for Gud i Påkaldelse og Bøn med Taksigelse;

Jo, men der står også:

Matt 6

v7 Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør,
fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord.
v8 Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu
før I beder ham om det.

Jeg må erkende, jeg sommetider har en fornemmelse af at
bede (om) for meget. På den anden side er det min erfaring,
at beder jeg, så hjælper det. Også på fysiske ting, altså bønnen
ændrer på ting og forhold. Og så længe man bliver bønhørt, er
det vel ikke for meget?

Det er jo ikke til at vide, hvordan tingene vlle være foregået,
hvis ikke jeg havde bedt, men pludselige ændringer opstår.

Men ligefrem udstrække det til samtaler med Gud med spørgsmål
og svar, det er ikke noget, jeg oplever.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Dres

Dato : 15-03-04 20:47

I news:4055fab8$1$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Men ligefrem udstrække det til samtaler med Gud med spørgsmål
> og svar, det er ikke noget, jeg oplever.

Jeg kan da kun anbefale dig at lade det komme an på en prøve

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Vidal

Dato : 15-03-04 21:13

"Dres" <dewnull@stort-sort-hul.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:4055fab8$1$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
>
> Jeg kan da kun anbefale dig at lade det komme an på en prøve

Njah, jeg ved ikke...

Det vil vist føles lidt for prætentiøst for mig at ophøje den indre
monolog til Guds tale. Jeg mangler nok en passende dosis
galskab.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Dres

Dato : 15-03-04 23:41

I news:40560da1$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Njah, jeg ved ikke...
>
> Det vil vist føles lidt for prætentiøst for mig at ophøje den indre
> monolog til Guds tale. Jeg mangler nok en passende dosis
> galskab.

Den form for galskab skal du ikke lade dig afskrække af. Selv Jesus og
de første kristne led af den galskab, så helt ubrugelig har den nok
ikke været.

Fra : Vidal

Dato : 16-03-04 10:59

> [...]

> Den form for galskab skal du ikke lade dig afskrække af. Selv Jesus og
> de første kristne led af den galskab, så helt ubrugelig har den nok

Jeg lader mig heller ikke afskrække, jeg finder den interessant.
Men jeg mener, man skal være forsigtig med at ophøje den indre
monolog til Guds tale. Der går jeg ind for mere autoritative kilder.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Dres

Dato : 16-03-04 17:11

I news:4056cf7c$0$126$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Jeg lader mig heller ikke afskrække, jeg finder den interessant.
> Men jeg mener, man skal være forsigtig med at ophøje den indre
> monolog til Guds tale. Der går jeg ind for mere autoritative kilder.

Jamen så ser vi jo egentlig ret ens på den problematik. Det regnede
jeg faktisk også med, på trods af vores ret så forskellig udtryksmåde