|
| Hjælp til oliemængde på Bandit forgaffel Fra : Per P. |
Dato : 15-03-04 09:09 |
|
Jeg har lige suset lidt på nettet for at finde noget om mængden af forgaffel
olie, evt. et målt niveau. Anyone?
Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor meget
olie der skal i.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Moller (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 15-03-04 09:22 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:405564b3$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg har lige suset lidt på nettet for at finde noget om mængden af
forgaffel
> olie, evt. et målt niveau. Anyone?
>
> Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor meget
> olie der skal i.
Hvilken bandit snakker om ??? 1200 og 600 har hver sin type... og da
1200 har cardtrick dæmper, så er der meget forskel på nivauet.
VH
Lars Molnit
| |
Per P. (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 15-03-04 09:26 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4055672f$0$89810$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:405564b3$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jeg har lige suset lidt på nettet for at finde noget om mængden af
> forgaffel
> > olie, evt. et målt niveau. Anyone?
> >
> > Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor
meget
> > olie der skal i.
>
> Hvilken bandit snakker om ??? 1200 og 600 har hver sin type... og da
> 1200 har cardtrick dæmper, så er der meget forskel på nivauet.
>
> VH
> Lars Molnit
600 Bandit. Jeg troede sgu at de var ens. Jeg er blevet klogere. tak for
det
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Soren Lindholt (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 15-03-04 11:29 |
|
Per P. <per_p@wanadoo.dk> wrote in article
> > > Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor
> meget
> > > olie der skal i.
521 CCM 5W20
pr ben...
Hjemmelavede fjedre?
| |
Per P. (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 15-03-04 13:02 |
|
"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c40a78$5dbf7c00$bf0b12ac@pc4148...
>
>
> Per P. <per_p@wanadoo.dk> wrote in article
> > > > Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor
> > meget
> > > > olie der skal i.
>
> 521 CCM 5W20
> pr ben...
>
> Hjemmelavede fjedre?
Hjemmelavet og hjemmelavet. Viklet, varmebehandlet, slebet og kuglebombet.
Ikke noget en hver husholdning lige giver sig i kast med.
Jeg har haft dem i og de er betydeligt hårdere end de gamle, så nu mangler
der bare olien. Og så skal de afprøves.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Ove Jakobsen (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Ove Jakobsen |
Dato : 15-03-04 11:30 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4055689f$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk> > > Jeg har lige suset lidt
på nettet for at finde noget om mængden af
> > forgaffel
> > > olie, evt. et målt niveau. Anyone?
> > >
> > > Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor
> meget
> > > olie der skal i.
> >
UK model 521cc
US model 522cc
MVH Ove Bandit600+
| |
Knud Dam (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 15-03-04 20:31 |
|
"Ove Jakobsen" <ovejakobsen@oncableDOTdk> skrev i en meddelelse
news:405585b0$0$720$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> MVH Ove Bandit600+
Hej Ove.
Jeg kan ikke svare på din mail.
Vil du kontakte mig på
knud.dam@tele2adsl.dk
Mvh
KD
| |
Moller (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 15-03-04 11:42 |
|
>
> 600 Bandit. Jeg troede sgu at de var ens. Jeg er blevet klogere. tak for
> det
Nopes, der er flere dele som ikke er ens...
Hvis du ikke kender den så :
http://hometown.aol.com/ffastcbr/banditfaq.htm
Læs især delen omkring udskiftning af dæmper dele osv... så kan du nemt
finde noget på ebay til billige penge :) så du blir endnu mere glad for at
køre på den.
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S aka "Den store Bandit"
| |
Armand (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-03-04 17:08 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:405564b3$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg har lige suset lidt på nettet for at finde noget om mængden af
forgaffel
> olie, evt. et målt niveau. Anyone?
>
> Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor meget
> olie der skal i.
På Louis' hjemmeside er der en "motorbase" hvori slige detaljer er listet
for et væld af modeller: 521ccm, siger den!
Armand.
| |
Per P. (15-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 15-03-04 20:37 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c34lsq$2rd$5@news.cybercity.dk...
>
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:405564b3$0$89811$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jeg har lige suset lidt på nettet for at finde noget om mængden af
> forgaffel
> > olie, evt. et målt niveau. Anyone?
> >
> > Bandit´en har nemlig fået nye fjedre, men jeg kan sgutte huske hvor
meget
> > olie der skal i.
>
> På Louis' hjemmeside er der en "motorbase" hvori slige detaljer er listet
> for et væld af modeller: 521ccm, siger den!
OK nu har jeg så to at vælge i mellem. 521 og 522 ccm olie. Jeg delte en
liter og vred dunken. Det må række. Resten bliver vist til flueknep for så
kan man jo også begynde at regne på det mer-rumfang den nye fjeder med
tykkere tråd bidrager med og antallet af viklinger i forhold til den gamle
og..... Jeg tror bare jeg vil lade det ligge og bruge min tid til at spejde
efter en bagdæmper til Bandit´en.
Tak for hjælpen
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Torben Scheel (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-03-04 14:11 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> wrote in message
news:405605df$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> OK nu har jeg så to at vælge i mellem. 521 og 522 ccm olie. Jeg delte en
> liter og vred dunken. Det må række. Resten bliver vist til flueknep for så
> kan man jo også begynde at regne på det mer-rumfang den nye fjeder med
> tykkere tråd bidrager med og antallet af viklinger i forhold til den gamle
> og..... Jeg tror bare jeg vil lade det ligge og bruge min tid til at
spejde
> efter en bagdæmper til Bandit´en.
>
Øh - du har (fået) lavet specialfjedre til gaflen, og så hælder du bare så'n
ca. lidt for lidt olie i? Huh?
vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425
| |
Bjørn S (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 17-03-04 14:17 |
|
Torben Scheel wrote:
> Øh - du har (fået) lavet specialfjedre til gaflen, og så hælder du bare så'n
> ca. lidt for lidt olie i? Huh?
Ja, den lyder lidt Rasmus modsat
Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan være en
med en orginal repmanual kan give dig det.
--
/Bjørn
| |
Per P. (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 17-03-04 15:22 |
|
"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:c39j4t$ih1$1@abbeden.bunk.cc...
> Torben Scheel wrote:
>
> > Øh - du har (fået) lavet specialfjedre til gaflen, og så hælder du bare
så'n
> > ca. lidt for lidt olie i? Huh?
>
> Ja, den lyder lidt Rasmus modsat
> Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan være en
> med en orginal repmanual kan give dig det.
Jep
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Knud Dam (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 17-03-04 18:10 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:40585f24$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:c39j4t$ih1$1@abbeden.bunk.cc...
> > Torben Scheel wrote:
> > Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan være
en
> > med en orginal repmanual kan give dig det.
>
> Jep
>
> Med racende venlig hilsen
> Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
Hej Per.
Har du skiftet, eller skal jeg lige finde målet til dig ?
Mvh
KD
| |
Per P. (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 18-03-04 08:44 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Uy%5c.5389$oq6.5031@news.get2net.dk...
>
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:40585f24$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > news:c39j4t$ih1$1@abbeden.bunk.cc...
> > > Torben Scheel wrote:
>
> > > Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan
være
> en
> > > med en orginal repmanual kan give dig det.
> >
> > Jep
> >
> > Med racende venlig hilsen
> > Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> > Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
>
> Hej Per.
>
> Har du skiftet, eller skal jeg lige finde målet til dig ?
>
Jeg har skiftet olien og samlet det hele igen. Hvad mål fylder du op til?
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 17:03 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:40595350$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:Uy%5c.5389$oq6.5031@news.get2net.dk...
> >
> > "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> > news:40585f24$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > >
> > > "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > > news:c39j4t$ih1$1@abbeden.bunk.cc...
> > > > Torben Scheel wrote:
> >
> > > > Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan
> > > > være en med en orginal repmanual kan give dig det.
> > >
> > Har du skiftet, eller skal jeg lige finde målet til dig ?
> >
> Jeg har skiftet olien og samlet det hele igen. Hvad mål fylder du op til?
Forskellen på oliestanden skal anskues som mere eller mindre luftlomme at
komprimere (hvis man fyldte teleskopet helt op ville det ikke kunne
sammentrykkes det mindste!), hvorved luftlommen udgør en hjhælpe-fjeder á
"ballon"!
Hvis man anskuer at dine tykkere fjedre også optager plads i luftlommen over
olieniveauet, er det ikke helt galt at sænke oliespejlet en smule således at
luftvolumet forbliver det samme!
Det er næsten umuligt at beregne nøjagtigt hvor meget, men det forsvarer til
dels den simple 50/50 opdeling af dunkens indhold som du brugte!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 18-03-04 17:30 |
|
>>>>> Der findes et mål fra toppen af gaffelen og ned til olien, det kan
>>>>> være en med en orginal repmanual kan give dig det.
> Forskellen på oliestanden skal anskues som mere eller mindre
> luftlomme at komprimere (hvis man fyldte teleskopet helt op ville det
> ikke kunne sammentrykkes det mindste!), hvorved luftlommen udgør en
> hjhælpe-fjeder á "ballon"!
Ja, og hvis forgaflen er som den skal være, så er der vel ingen grund
til at ændre på oliespejlets højde. Hvis Per derfor er tilfreds med den
som den er nu, så er det jo fint.
Det er jo tilladeligt at fylde mere eller mindre olie i, hvis man mener
det er nødvendigt. Lavere oliestand vil på en måde sænke dæmpningen og
vice versa. Det i manualen opgivne mål er designet til den originale
fjeder og en ønsket dæmpning. Alt afhængigt af hvordan man kører på
cyklen, så er man måske interesseret i en lidt anden dæmpning, og med en
uoriginal fjeder skal man nok blot bruge det originale mål som en guide,
ikke som facit.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 19:00 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3ciqd$26ha$1@news.cybercity.dk...
> >>>>>
> Det er jo tilladeligt at fylde mere eller mindre olie i, hvis man mener
> det er nødvendigt. Lavere oliestand vil på en måde sænke dæmpningen og
> vice versa.
Nix!
Eftersom at luftlommen komprimeres under sammenpresning af teleskopet er det
affjedringen(!) der understøttes af denne og ikke dæmpningen!
--
Armand.
| |
Knud Dam (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 18-03-04 21:03 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:40595350$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg har skiftet olien og samlet det hele igen. Hvad mål fylder du op til?
> Med racende venlig hilsen
> Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
Hej Per.
Der skal være 97 mm ned til oliespejlet, når fjederen er taget ud, og
forgaffelbenet er trykket helt sammen.
Jeg afmonterer mine forgaffelben, når jeg skifter olie. Det er lettest for
mig.
Iøvrigt passer det meget fint at dele en liter olie. Det er sikkert fordi,
at man ikke får tømt rørene helt, uanset hvor meget der pumpes.
Mvh
KD
| |
Per P. (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 18-03-04 21:46 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:jbn6c.453$8A6.437@news.get2net.dk...
>
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:40595350$0$89804$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
>
> > Jeg har skiftet olien og samlet det hele igen. Hvad mål fylder du op
til?
>
>
> > Med racende venlig hilsen
> > Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> > Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
>
> Hej Per.
>
> Der skal være 97 mm ned til oliespejlet, når fjederen er taget ud, og
> forgaffelbenet er trykket helt sammen.
>
> Jeg afmonterer mine forgaffelben, når jeg skifter olie. Det er lettest for
> mig.
>
> Iøvrigt passer det meget fint at dele en liter olie. Det er sikkert fordi,
> at man ikke får tømt rørene helt, uanset hvor meget der pumpes.
Vi taler samme sprog.......Du og vi....
Men skal det være flueknep på marginalerne så kan jeg jo ikke måle olien op
i forgaflen uden fjedre, for så at kaste et sæt uorginale med andet rumfang
i.
Næh nej, der skal vist bare køres nu.....
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Mikkel Christensen (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 19-03-04 09:41 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> writes:
> Vi taler samme sprog.......Du og vi....
Si Señooors
> Næh nej, der skal vist bare køres nu.....
Må jeg komme med når du skal teste den?
--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003
| |
Per P. (19-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 19-03-04 09:46 |
|
"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> skrev i en meddelelse
news:kkd4qslns9h.fsf@rrnord.dk...
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> writes:
>
> > Vi taler samme sprog.......Du og vi....
>
> Si Señooors
>
> > Næh nej, der skal vist bare køres nu.....
>
> Må jeg komme med når du skal teste den?
Ja da!! Jeg er i gang med at finde en bagdæmper til den og jeg har ikke
meldt den "i brug" hos forsikringsselskabet endnu, så du må lige væbne dig
med tålmodighed.
Men Gumse kører jo dagligt Hvis du altså har nerver til den slags. Det er
jo en ældre dame så det går ikke så stærkt. Til gengæld er
underholdningsværdien i top.
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Per P. (17-03-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 17-03-04 15:21 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4058579c$1@news.carlbro.dk...
> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> wrote in message
> news:405605df$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > OK nu har jeg så to at vælge i mellem. 521 og 522 ccm olie. Jeg delte en
> > liter og vred dunken. Det må række. Resten bliver vist til flueknep for
så
> > kan man jo også begynde at regne på det mer-rumfang den nye fjeder med
> > tykkere tråd bidrager med og antallet af viklinger i forhold til den
gamle
> > og..... Jeg tror bare jeg vil lade det ligge og bruge min tid til at
> spejde
> > efter en bagdæmper til Bandit´en.
> >
> Øh - du har (fået) lavet specialfjedre til gaflen, og så hælder du bare
så'n
> ca. lidt for lidt olie i? Huh?
Ja!
Hvis du kan give en saglig begrundelse af hvad der skulle være forkert i
det, så værs´go Den nye fjeder har et større rumfang og hvis de i alt ca
10 ccm manglende olie, svarende til 2 %, har noget at sige, så gi´r jeg op.
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....
| |
Torben Scheel (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-03-04 09:16 |
|
"Per P." <per_p@wanadoo.dk> wrote in message
news:40585ec7$0$89808$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hvis du kan give en saglig begrundelse af hvad der skulle være forkert i
> det, så værs´go Den nye fjeder har et større rumfang og hvis de i alt
ca
> 10 ccm manglende olie, svarende til 2 %, har noget at sige, så gi´r jeg
op.
Jeg kan ikke begrunde at det skulle give en stor eller lille forskel med
lidt for lidt olie i - det forekommer mig bare besynderligt at du har eller
har fået :
"Viklet, varmebehandlet, slebet og kuglebombet. Ikke noget en hver
husholdning lige giver sig i kast med."
og så ikke starter ud med at følge fabriksspecifikationen på olien, for
derefter at eksperimentere med indstillinger og måske derefter oliemængde.
Jeg forstår godt at der skal lidt mindre olie i pga. det større rumfang i de
nye fjedre, men hvorfor ikke benytte mål fra toppen eller måle rumfanget af
den originale hhv. den nye fjeder ved hjælp af et VVS rør (lukket i den ene
ende og fyldt HELT med vand) og kar at samle det fortrængte vand op i? Så
kender du forskellen i ccm/ml. Og det er til gengæld noget enhver
husholdning kan give sig i kast med.
vh
Torben
| |
Bjørn S (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 18-03-04 09:55 |
|
Torben Scheel wrote:
> Jeg forstår godt at der skal lidt mindre olie i pga. det større rumfang i de
> nye fjedre, men hvorfor ikke benytte mål fra toppen eller måle rumfanget af
> den originale hhv. den nye fjeder ved hjælp af et VVS rør (lukket i den ene
> ende og fyldt HELT med vand) og kar at samle det fortrængte vand op i? Så
> kender du forskellen i ccm/ml. Og det er til gengæld noget enhver
> husholdning kan give sig i kast med.
Den nemme måde er nu at få opgivet målet fra gaffelrørets top og ned til
olien.
Hvis man ikke nemsomt kan helde på og måle afstanden med en tommestok, kan
man gøre følgende;
Tag en plastslange, f. eks. en sprinkler eller bensinslange, mål
afstanden op på slangen, og fest et strips, sænk slangen ned til den
hviler på stripset, fyld på med olie, og sug overskydende ud ved hjælp af
slangen og eventuelt en stor engangs-sprøjte (apotek)(tror ikke olien
smager så godt hvis man suger den via munden
--
/Bjørn
| |
Jes Vestervang (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-03-04 18:34 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:
> Det er jo tilladeligt at fylde mere eller mindre olie i, hvis man mener
> det er nødvendigt.
Næh, luften virker da nærmere som en (progressiv) fjeder, der så kan
reguleres vha. oliespejlet. For at ændre dæmpningen skiftes olien ud
med hhv. tykkere/tyndere viskositet.
--
mvh Jes Vestervang
| |
Martin Sørensen (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 18-03-04 19:20 |
|
>> Det er jo tilladeligt at fylde mere eller mindre olie i, hvis man
>> mener det er nødvendigt.
> Næh, luften virker da nærmere som en (progressiv) fjeder, der så kan
> reguleres vha. oliespejlet. For at ændre dæmpningen skiftes olien ud
> med hhv. tykkere/tyndere viskositet.
Ja, men da det er luften der presser på olien, vil jeg stadig mene at
den medvirker til dæmpningen. Det er rigtigt at det også ændrer den
samlede fjederkonstant. Det er en kombination af både dæmpning og
fjeder.
Jo mindre luft der er, jo større trykforandringer vil det yde på olien
ved en given vandring og da trykket er anderledes, må oliehastigheden
være anderledes, og så må dæmpningen også være anderledes.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 20:20 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3cp7t$2ebu$1@news.cybercity.dk...
> >> Det er jo tilladeligt at fylde mere eller mindre olie i, hvis man
> >> mener det er nødvendigt.
> > Næh, luften virker da nærmere som en (progressiv) fjeder, der så kan
> > reguleres vha. oliespejlet. For at ændre dæmpningen skiftes olien ud
> > med hhv. tykkere/tyndere viskositet.
>
> Ja, men da det er luften der presser på olien, vil jeg stadig mene at
> den medvirker til dæmpningen
Ved en given sammentrykning af teleskopet vil der skulle forskydes samme
mængde olie uanset omtalte luftvolumes størrelse!
> Jo mindre luft der er, jo større trykforandringer vil det yde på olien
> ved en given vandring og da trykket er anderledes, må oliehastigheden
> være anderledes, og så må dæmpningen også være anderledes.
Det regner jeg for marginaler!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 18-03-04 20:51 |
|
>>> Næh, luften virker da nærmere som en (progressiv) fjeder, der så kan
>>> reguleres vha. oliespejlet. For at ændre dæmpningen skiftes olien ud
>>> med hhv. tykkere/tyndere viskositet.
>> Ja, men da det er luften der presser på olien, vil jeg stadig mene at
>> den medvirker til dæmpningen
> Ved en given sammentrykning af teleskopet vil der skulle forskydes
> samme mængde olie uanset omtalte luftvolumes størrelse!
Ja, hvis man ser statisk på det, men dynamisk vil der flyttes mere olie,
hvis der er mindre luft. Luften kan jo udvides og komprimeres.
>> Jo mindre luft der er, jo større trykforandringer vil det yde på
>> olien ved en given vandring og da trykket er anderledes, må
>> oliehastigheden være anderledes, og så må dæmpningen også være
>> anderledes.
> Det regner jeg for marginaler!
Jeg tror det er ret betydeligt. Hvis det ikke er trykforskelle i de to
ender der flytter olien, hvad er det så?
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (18-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-03-04 23:35 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c3cuj4$2kgo$1@news.cybercity.dk...
>
> >> Jo mindre luft der er, jo større trykforandringer vil det yde på
> >> olien ved en given vandring og da trykket er anderledes, må
> >> oliehastigheden være anderledes, og så må dæmpningen også være
> >> anderledes.
> > Det regner jeg for marginaler!
>
> Jeg tror det er ret betydeligt. Hvis det ikke er trykforskelle i de to
> ender der flytter olien, hvad er det så?
Jo, men taget i betragtning hvor meget olie en sammenpresning måtte flytte
igennem støddæmperen, så tror jeg ikke at det er særligt meget mere at
mer-trykket (p.g.a. mindre luftvolumen i inderrøret) vil medføre flytning af
og den merflytning der vil være vil samtidig blive hjulpet på vej af et
større arbejdstryk :-/
Derfor min opfattelse som marginaler!
--
Armand.
| |
|
|