39 km pr liter?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 15-03-04 21:48

Ohøj forum
Jeg har i den seneste tid målt hvor langt min scooter skulle køre, der
står 25km/l i informations bogen. her i dag da jeg fyldte op igen, så
jeg den havde kørt 216 km på 5,5 liter det giver 39 km/l er det
notmalt? det er en peugeot speedfight fra 97 som har kørt 24.000 km
den kører ca 90 på eget speedometer

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-03-04 10:02

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg den havde kørt 216 km på 5,5 liter det giver 39 km/l er det
> notmalt? det er en peugeot speedfight fra 97 som har kørt 24.000 km

Det er ikke umulig at køre 39 km/l, men det lyder af meget. Har du taget
afstanden fra speedometeret? For så kan du godt trække noget procent
fra 10-15 ca. Jeg kører selv lidt under 25 km/l.

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03

Fra : mikkel paulsen

Dato : 16-03-04 19:07

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> wrote in message news:<c36fq7$oll$1@sunsite.dk>...
> [...]
> afstanden fra speedometeret? For så kan du godt trække noget procent
> fra 10-15 ca. Jeg kører selv lidt under 25 km/l.

ohøj navnebror

ja det er fra speedometeret, men fra mig til hjørring gyminasium er
der 9.3 km i bil. min scooter får det til 10 km så den måler ikke for
lidt, nærmere for meget hmm.... vil lige måle med en anden bil for at
være sikker, vores er en gammel spand.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-03-04 19:26

> [...]
> der 9.3 km i bil. min scooter får det til 10 km så den måler ikke for
> lidt, nærmere for meget hmm.... vil lige måle med en anden bil for at

Hej Mikkel (hehe)

Du får jo også et for stort km/l tal, hvis dit speedometer måler
en for høj km/t og dermed for mange km.

Hilsen Mikkel

Fra : Johnny

Dato : 17-03-04 11:08

"Mikkel Lund" <mmlu03(fjern.spam)@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke umulig at køre 39 km/l, men det lyder af meget. Har du taget
> afstanden fra speedometeret? For så kan du godt trække noget procent
> fra 10-15 ca. Jeg kører selv lidt under 25 km/l.

Han skulle helst ikke trække 10-15% fra speedometer-visningen - jeg går
udfra du mener triptælleren i speedometret? Her må afvisningen maximalt
være... ja mener bestemt det er 3% afvigelse.

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-03-04 00:57

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> wrote in message news:<40582366$0$5932$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> udfra du mener triptælleren i speedometret? Her må afvisningen maximalt
> være... ja mener bestemt det er 3% afvigelse.

vil det sige at: når min knallert viser 90 km i timen, og den i
virkelighede kun kører 70 km i timen, så måler den afstanden som er
kørt efter de 90 km i timen?
dvs hvis jeg kører i 10 minutter med 90 km/t "på scooter speedometer"
vil triptælleren vise der er kørt 15 km. men i realiteten har jeg kun
kørt 70 km/t og derfor skulle triptælleren vise ca 12??

hmm det lyder ellers fornuftigt

Fra : Jante

Dato : 18-03-04 01:27

> [...]
>
> vil det sige at: når min knallert viser 90 km i timen, og den i
> virkelighede kun kører 70 km i timen, så måler den afstanden som er

Speedometer og kilometertæller er to forskellige måleinstrumenter,
der er uafhængige af hinanden, selvom de er indbygget i samme hus,
og drevet af samme kabel.
Den målte distance har derfor intet med med hastigheden at gøre.

J.L

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-03-04 21:31

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> wrote in message news:<c3aqcn$b0$1@dknews.tiscali.dk>...

> [...]
> og drevet af samme kabel.
> Den målte distance har derfor intet med med hastigheden at gøre.

jamen så har jeg jo en max økonomisk knallert!

Fra : Jante

Dato : 19-03-04 01:19

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev:

> jamen så har jeg jo en max økonomisk knallert!

Jep, det er ganske flot, med de hastigheder du nævner,
(med mindre du har overset en tankning somewhere

J.L

Fra : mikkel paulsen

Dato : 19-03-04 17:46

yep! har lige fyldt den op igen, denne gang gav det godtnok kun 36km/l
men har næsten også kun haft modvind..

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 19-03-04 18:07

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> wrote in news:c3de8m$n$1
@dknews.tiscali.dk:

> Jep, det er ganske flot, med de hastigheder du nævner,
> (med mindre du har overset en tankning somewhere
>

> J.L

Jeg tror den gode Mikkel kører pænt... Min kæreste bruger lige knap 3½
liter på 120-125 km på hendes Zip fra 99 (30'er), ringen fjernet, 9
grams ruller og aldrig over 35km/t - bruger sjældent mere end 10%
gashåndtag - det betyder også at optrækket ikke er verdens bedste, men
hun er ligeglad. (120/3½ = 34+ km/l)

Og vi tanker med kontokort og skriver km.tal ned hver gang der tankes.
Og for at være sikker på tallene kører hun med en cykelcomputer
monteret. Den er indstillet præcist. Faktisk sidder måleren på baghjulet
da forhjulet i sagens natur kører længere end baghjulet i sving.

speedo kontra cykelcomp måler således:

Speedo / cykelcomp / afvigelse km / afvigelse %
15 / 13 / -2 / 13%
20 / 17 / -3 / 15%
25 / 20 / -5 / 20%
30 / 22 / -8 / 26%
35 / 26 / -9 / 25%
40 / 33 / -7 / 17,5%
45 / 39 / -6 / 13,5%
50 / 44 / -6 / 12%
53 / 47 / -6 / 11,5%
... og så tabte den ellers pusten. Resultaterne er dobbelttjekket. Jeg
tog alle tal 3 gange... Ret tankevækkende at der hvor speedo bør være
mest præcist, ja så måler det over 25% forkert...

Så det er meget muligt at man kan køre 35+ km/l, bare man kører MEGET
pænt Jeg tror ikke det kan lade sig gøre med håndtaget i bund.

Min PGO er ikke meget bedre... jeg ved at når jeg kører 40km/t på nål
går jeg 34 km/t... tjah... skal snart lave samme test med min...

/Bent

Fra : Jante

Dato : 19-03-04 20:11

"Bent The Nighthawk" <nighthawk9400@REMOVEMEyahoo.dk> skrev:

> Jeg tror den gode Mikkel kører pænt...

Det tror jeg bestemt osse.

> [snip]
> ... da forhjulet i sagens natur kører længere end baghjulet i sving.

Hvad bygger du den antagelse på - er scooteren blevet længere med tiden?

[snip]
> Så det er meget muligt at man kan køre 35+ km/l, bare man kører MEGET
> pænt Jeg tror ikke det kan lade sig gøre med håndtaget i bund.

Selvfølgelig er det muligt - det kræver bare en god portion selvbeherskelse.

J.L

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-03-04 10:57

> [...]
> tiden?
>

> [snip]
>>

> Selvfølgelig er det muligt - det kræver bare en god portion

Det med forhjulet kan du se hvis du kører i sne eller andet vådt hvor du
afsætter et spor. Forhjulet drejer en vej, mens baghjulet tager en
"kortere" vej - sporet er inde i forhjulets sving... Min have er
efterhånden et levende bevis på det

/Bent

Fra : Jante

Dato : 20-03-04 17:20

> [...]
> afsætter et spor. Forhjulet drejer en vej, mens baghjulet tager en
> "kortere" vej - sporet er inde i forhjulets sving... Min have er

Gælder vist kun ved _meget_ lave hastigheder.
Hvordan afgør du iøvrigt, hvilken distance (for- eller baghjulets),
der er den 'rigtig(st)e' at måle?

J.L

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-03-04 17:22

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> wrote in news:c3hqun$ifj$1
@dknews.tiscali.dk:

> Gælder vist kun ved _meget_ lave hastigheder.
> Hvordan afgør du iøvrigt, hvilken distance (for- eller baghjulets),
> der er den 'rigtig(st)e' at måle?
>

> J.L

Det gælder ved alle hastigheder, såsnart du drejer på styret, men
differencen er naturligvis mindre, jo hurtigere du kører.

Jeg vil mene at baghjulet er det mest rigtige at måle på da det er det
som motoren trækker på.. så de km. motoren har kørt er de km der er
afsat på vejen, og dermed det mest præcise resultat.

Men vis mig gerne en scooter der trækker på forhjulet, så ændrer jeg
mening.. men jeg vil gerne se den først...

Bent

Fra : Jante

Dato : 20-03-04 17:40

"Bent The Nighthawk" <nighthawk9400@REMOVEMEyahoo.dk> skrev:

> Men vis mig gerne en scooter der trækker på forhjulet, så ændrer jeg
> mening.. men jeg vil gerne se den først...

En Velo Solex (det er godtnok en knallert) er da forhjulstrukket

J.L

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-03-04 17:50

"Jante" <jewil(REMOVE)@tiscali.dk> wrote in news:c3hs4d$iq1$1
@dknews.tiscali.dk:

> En Velo Solex (det er godtnok en knallert) er da forhjulstrukket
>

> J.L

hehe ja, men der er sgu ikke så mange der tuner den... man skulle måske
prøve at smide en 48mm cylle og en 25mm karb på .. og en Leovinci
knækpotte... mon det kan ses..? Vil nok gå under betegnelsen "moderne
skulptur" og ikke knallert....

/Bent

Fra : Jante

Dato : 20-03-04 18:15

> [...]
> prøve at smide en 48mm cylle og en 25mm karb på .. og en Leovinci
> knækpotte... mon det kan ses..? Vil nok gå under betegnelsen "moderne

En Velo kan faktisk uden voldsomme konstruktive ændringer
bringes til at køre ganske stærkt, (i tørt føre) skal jeg hilse og sige...

J.L

Fra : mikkel paulsen

Dato : 21-03-04 22:34

kører ikke pænt hvis jeg selv skal sige det! jeg ligger og kører min
70 på hovedvejen, det giver da en hvis vindmodstand.

Fra : ClawZ

Dato : 04-04-04 15:49

nu skriver du at du mener baghjulet.. hvad så alt det spin dit baghjul kan
lave i sne og på vådt græs?..

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 04-04-04 16:57

tjah... nogen er en Brian og laver det du siger - og nogen kører
ordentligt....

Jeg kører ikke i sne, og vi asfalterer ikke med vådt græs her i Danmark.

/Bent

Fra : mikkel paulsen

Dato : 06-04-04 22:14

Bent The Nighthawk <nighthawk9400@REMOVEMEyahoo.dk> wrote in message news:<Xns94C1B6ACFC502bentthenighthawk@212.242.40.196>...
> tjah... nogen er en Brian og laver det du siger - og nogen kører
> ordentligt....
>
> Jeg kører ikke i sne, og vi asfalterer ikke med vådt græs her i Danmark.

LOL!! så ville det måske hedde græsaquaterer