Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. Canon EOS 300D
Fra : Peter Brixen

Dato : 15-03-04 15:30

Tak for de hurtige og gode svar i sidste tråd, men jeg har stadig et par
spørgsmål vedrørende Canon EOS 300D, som jeg håber I kan svare på. Jeg
har et fire-fem år gammelt Canon EOS 500N med to objektiver, et Sigma
28-80mm med makro og et Sigma 100-300mm, købt i et sæt, hvorpå der står
"For Canon AF". Jeg har læst, at Canon EOS 300D kan bruge objektiver fra
almindelige spejlreflekskameraer, men kan det passe, at man kan bruge
Sigma-objektiver? Prisen for et Canon EOS 300D er lidt over 8.000 kr.,
mens det med et medfølgende objektiv (18-55mm digitalt) er omkring 8.800
kr. Så hvad er bedst at købe?

Jeg har nul erfaring med digital fotografering, så jeg ved heller ikke,
hvor god kvaliteten bliver på fotopapir, og hvad man skal købe af udstyr
til at printe ud, eller om det er bedre at fremkalde på Internettet.

Mvh. Peter.

Fra : Deaster

Dato : 15-03-04 15:31

Peter Brixen wrote:
> [...]
> bruge objektiver fra almindelige spejlreflekskameraer, men kan det
> passe, at man kan bruge Sigma-objektiver?

Der er enkelte problemer med Sigma objektiver og så Canons dig. huse, men
generelt kan du sagtens bruge Sigma objektiverne til dit nye 300D.

>Prisen for et Canon EOS
> 300D er lidt over 8.000 kr., mens det med et medfølgende objektiv
> (18-55mm digitalt) er omkring 8.800 kr. Så hvad er bedst at købe?

Køb det med, du får alligevel ikke noget vidvinkel for de 800 kr. det
koster, og så ringe er det heller ikke.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-04 15:55

Peter Brixen wrote:
> [...]
> 28-80mm med makro og et Sigma 100-300mm, købt i et sæt, hvorpå der står
> "For Canon AF". Jeg har læst, at Canon EOS 300D kan bruge objektiver fra

De skal formodentligt rechippes før de virker med 300D.. Dette er
svjv. gratis første gang det gøres på et objektiv fra Sigma.

Jeg ved dog ikke om det gælder alle modeller.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : KNL DtP

Dato : 15-03-04 15:59

"Peter Brixen" <noemail@noemails.com> skrev i en meddelelse

> Sigma 28-80mm med makro
Med 1,6 crop faktoren svarer billedudsnittet til 45-128 mm på EOS 300D.

> Sigma 100-300mm
.... svarer til 160-480 mm.

> Jeg har læst, at Canon EOS 300D kan bruge objektiver fra
> almindelige spejlreflekskameraer, men kan det passe, at man kan bruge
> Sigma-objektiver?

Nogle har vist haft lidt vrøvl med Sigma og Canon, men efter en
chip-opdatering af objektivet skulle det spille perfekt. Prøv og søg på google
groups og se hvordan det foregår. Svjh. er det gratis at få "chippet" et Sigma
objektiv, men tjek hellere.

> Prisen for et Canon EOS 300D er lidt over 8.000 kr.,
> mens det med et medfølgende objektiv (18-55mm digitalt) er omkring 8.800
> kr. Så hvad er bedst at købe?

Jeg vil også anbefale at du tager vidvinkel-objektivet med. Det er ikke
verdens bedste, men for 800 kr. er det ganske fint. Du kommer nemlig til at
mangle et vidvinkelobjektiv, da dit Sigma 28-80 kun svarer til cirka 45 mm.

> Jeg har nul erfaring med digital fotografering, så jeg ved heller ikke,
> hvor god kvaliteten bliver på fotopapir, og hvad man skal købe af udstyr
> til at printe ud, eller om det er bedre at fremkalde på Internettet.

Jeg tror du bliver overrasket over hvor god kvaliteten er med print fra
digital fil. Priserne er ret lave på print hos fotohandleren og især over
nettet, så jeg tror du skal holde igen på printer-købet :)

MVH

Kristian (som har brugt EOS 10D i lidt over 8 måneder og er yderst tilfreds)
www.knl-dtp.dk

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-03-04 09:22

">

> [...]
> groups og se hvordan det foregår. Svjh. er det gratis at få "chippet" et Sigma

Så vidt jeg ved er det kun de lidt ældre objektiver der ikke fungerer.
Jeg har et helt nyt 70-300mm APO Super og det fungerer i hvert fald.
Hilsen
Erik
www.aalund.esenet.dk

Fra : Ole C

Dato : 15-03-04 18:22

> [...]
> hvor god kvaliteten bliver på fotopapir, og hvad man skal købe af udstyr
> til at printe ud, eller om det er bedre at fremkalde på Internettet.

Eneste du skal huske når du vil have dine digitale skud på papir er at sige
"uden korrigering" - det er hvis du altså har ændret noget i dit
billedebehandlingsprogram.. fotomaskiner retter nemlig alt ud fra EXIF
data - så har du ændret WB eller eksponering i en RAW fil, ja så ændres det
tilbage igen..

Har du iøvrigt flere spørgsmål til 300D er du velkommen til at kontakte mig
via mail, jeg har haft 300D siden Dec. 2003.

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : Pierre

Dato : 16-03-04 11:42

Hej Peter

Alle Sigma´s EX modeller virker fint ! både til 300D og 10D

Mvh.Pierre