Køb af UV hus til video
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 15-03-04 13:06

Til NG.

Er der nogen der ved om der er told på UV video huse hvis man køber
det i USA eller om det kun er moms der bliver lagt oven i.
Er der nogen der har erfaringer med det?

Er er nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med huse fra ikelite
og amphibico? Er der noget man skal være specielt opmærksom på ved
valg af hus?

Mvh. Thomas Kristensen

Fra : Adam Rubin

Dato : 15-03-04 14:22

> Er der nogen der ved om der er told på UV video huse hvis man køber
> det i USA eller om det kun er moms der bliver lagt oven i.
> Er der nogen der har erfaringer med det?

Der bliver lagt 3 - 4% told oven i.

> Er er nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med huse fra ikelite
> og amphibico? Er der noget man skal være specielt opmærksom på ved
> valg af hus?

Jeg har rigtig gode erfaringer med Ocean Images (www.oceanimagesinc.com).
Billigt - god kvalitet. Købt direkte i USA, uden nogen problemer.

Generelt syntes jeg du skal kræve
1) Elektroniske kontaktor, der sidder i grebet, så du ikke skal fumle rundt
efter gennemføringer på huset. Det sidste giver nemlig rystede billeder.
2) Kunne se direkte på LCD skærmen uden brug af spejle eller ligende. Godt
er det også, hvis huset er mørkt (og altså ikke klar acryl), herved er det
nemmere at se skærmen under stærke lysforhold).
3) Køb for alt i verden en vidvinkel forsats til huset med det samme - du
tager den aldrig af igen!

God fornøjelse
Adam

Fra : Carsten

Dato : 15-03-04 16:41

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er er nogen der har nogle gode/dårlige erfaringer med huse fra ikelite
> og amphibico? Er der noget man skal være specielt opmærksom på ved

Har et Ikelite SLR-hus som jeg selv hentede i New York hos
http://www.bhphotovideo.com/

"Glemte" at fortælle det til tolderen i lufthaven da jeg kom hjem og turen
blev rigeligt betalt af besparelsen

Iøvrigt et genialt hus og super service fra Ikelite - Har haft lidt
skriverier med dem mht. Dome-porte, makrolinser og filtre (jeg skyder stadig
med spejlrefleks)

Carsten

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 15-03-04 23:33

TAk for rådene,
Nogen der ved om den "focus lock" knap der sidder på visse ikelite
kameraer er tilstrækkelig til at kontrollere ens fokus indstillinger?
Hvis ikke, hvad er så det nødvendige alternativ?
Hvad er desuden bedst af vidvinkel inde i huset eller uden på huset?

Mvh. Thomas Kristensen

Fra : Adam Rubin

Dato : 16-03-04 08:19

> Nogen der ved om den "focus lock" knap der sidder på visse ikelite
> kameraer er tilstrækkelig til at kontrollere ens fokus indstillinger?
Jeg tror ikke "focus lock" er nok. Hvis der er så meget sediment i vandet
kombineret med dårlige lysforhold at autofokus ikke virker, lyder det meget
besværligt at bruge. Jeg har haft gode erfaringer med muligheden for at slå
over på manuel fokus. For eksempel er dette en uundværlig mulighed når du
skal filme ud i det "blå", men du ligger og venter på at en haj svømmer
forbi. Her dur autofokus ikke, og ej heller fokus lock.

> Hvis ikke, hvad er så det nødvendige alternativ?
Mulighed for under vandet at slå over på manuel focus.

> Hvad er desuden bedst af vidvinkel inde i huset eller uden på huset?
Tjaa? Hvis den er inde i huset, skal du sikre, at den passer til porten, så
der ikke kommer sorte hjørner. En fordel ved en indvendig vidvinkel, er at
så kan du bruge den også uden dit uv-hus?!?

Adam

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 16-03-04 20:14

Kan godt se problemet med lock fokus hvis autofokus ikke er i stand at
stille skarpt, men er det ikke et relativt begrænset problem? Og hvis
man har vidvinkel på, så er problemet vel endnu mindre?
Bruger man reelt manuelt fokus ret meget? Selv de dyrere huse til små
sony modeller fra amphibico har jo også kun mulighed for at slå fra
autofokus over på manuel fokus, det vil vel sige en fokus lock, ifølge
deres beskrivelser.

Har desuden set på det de huse du nævner fra ocean images. De er
relativt billige i forhold til at de er med elektroniske kontakter,
MEN er de ikke lidt mere følsomme eller virker de stabilt selv under
nordiske forhold?

Desuden er jeg lidt betænkelig ved at købe et mærke der slet ikke
forhandles i europa (så vidt jeg kan se). Hvis der opstår problemer
ville jeg foretrække ex. ikelite med forhandlere i nærheden...

Tak for gode råd.

Mvh. Thomas Kristensen

Fra : Adam Rubin

Dato : 16-03-04 21:57

> [...]
> sony modeller fra amphibico har jo også kun mulighed for at slå fra
> autofokus over på manuel fokus, det vil vel sige en fokus lock, ifølge

Man bruger ikke manuel fokus ved at man står og stiller skapt i tide og
utide. Man vælger en afstand, som man satser på giver gode billeder, og
lader den stå der. De situationer, hvor autofokus slås fra er ved meget
sediment i vandet evt. kombineret med dårlige lysforhold og ved optagelser
med ringe kontrast, dette er når man ligger og venter på flokken af hajer
eller delfiner skal komme forbi nok engang ud af det blå intet. Her er det
irreterende, hvis årets prale scoop går til i autofokus ræs.

> [...]
> relativt billige i forhold til at de er med elektroniske kontakter,
> MEN er de ikke lidt mere følsomme eller virker de stabilt selv under
Sammenligner jeg robustheden med et Ikelite hus (til spejlrefleks) virker
Ocean Images noget mere robust. Sammenlignes med et aluminium hus vinder
aluminium. Knapperne på Ocean Images huset virker lidt slatne, når man står
med huset over vand, uden kamera. Når kameraet er monteret, og man betjener
det reagerer det prompte, og helt efter forventning. Det er også let at
betene i koldt vand med store handsker.

> Desuden er jeg lidt betænkelig ved at købe et mærke der slet ikke
> forhandles i europa (så vidt jeg kan se). Hvis der opstår problemer
> ville jeg foretrække ex. ikelite med forhandlere i nærheden...
Det forstår jeg godt! Jeg havde selv mine betænkeligheder, men konkludererde
at jeg fik så meget mere for pengene, at jeg turde løbe risikoen. Ved købet
reagerede Ocean Images hurtigt på mail, og telefon, og der har ingen
problemer været.

held og lykke
Adam

Fra : Alan Olsen

Dato : 15-03-04 21:13

De par gange jeg har handlet fotoudstyr i USA er jeg kommet til at betale

3-4% told
25 % moms
Gebyr for opkrævning af told og moms.

Dvs, du som udgangspunkt skal lægge mellem 30-35 % til vare indkøbet i USA,
hvis det skal sendes af alm. postkanaler.

Det er stadig muligt at lave nogle gode handler i USA specielt med den lave
dollarkurs.
Hvis du vil handle brugt kommer du også af med told, moms + gebyr.

Med venlig hilsen

Alan

Fra : Skawdiver

Dato : 16-03-04 19:00

Et enkelt spørgsmål, men ikke noget enkelt svar desværre.

Hvad skal du bruge det til ?
Hvad er dit ambitionsniveau ?
Hvor mange penge kan du bruge ?
Har du kameraet i forvejen ?

Hvis du har penge nok er svaret enkelt, køb Amphibico......

Har du bare lidt ambitioner, SKAL du dog have have penge tilovers til lys,
minimum én lampe, regn med 3000-4000 kr til lys. Hellere et Ikelite hus med
penge tilovers til lys, end et Amphibico uden penge til lys. Kowalski video
lampe med dimmer switch er et godt valg.

Du kan få ganske udmærkede resultater med et Ikelite hus, men vær opmærksom
på at ikke alle Ikelite hus har plads til vidvinkel bag domeporten, og det
SKAL der være. Jeg personligt tror ikke at en udvendig vidvikel er godt, og
hvem laver forøvrigt det ?

Autofokus er både godt og skidt, du skal være forberedt på at lære at bruge
huset på manuel fokus, især når vi taler vidvinkel brug, for ellers vil
autofokus'en søge for ofte hvis sigten er dårlig.
Uden vidviklet, til brug for close-up og makro, er autofokus ok, hvis du har
lys med......

Brug af mauel fokus på Ikelites huse er ikke super nemt, men heller ikke
umuligt. Når du bruger en god vidvinkel, så sætter du kameraet på manuel
fokus, og det første du gør når du kommer i vandet er at finde noget på ½-1
meters afstand, trykker på fokus knappen, og vupti er alt fra ½ meter til
uendeligt i fokus. (husk at uendeligt jo normalt ikke så langt under vandet)

Mange finder det nemt at få gode resultater med video under vandet, og det
er det egentlig også umiddelbart, meeeeen "skindet bedrager", der skal ikke
meget til før folk sidder og gaber af kedsomhed, der skal fortælles historie
! Derfor behøver du også en god PC med det nødvendige hardware og software
til redigering, og så er der jo lige musikken som du gerne vil bruge, men
som du ikke må bruge på grund af copyright, og sådan kunne jeg blive ved,
men det er jo en helt anden historie.

Afslutningsvis, det med lyset er VIGTIGT.

Du kan se nogle eksempler på video taget med Ikelite hus på min hjemmeside.

Med venlig hilsen / Sincerely Yours
Hans Chr. Andersen - Skawdiver
www.skawdiver.dk

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 17-03-04 10:19

Tak for rådene.
Tror jeg hælder til ikelite huset, som i øvrigt har plads til
vidvinkel bag dome-porten.
Jeg synes det lyder som om den største forskel på ikelite og de dyrere
alu-huse (med samme betjeningsmuligheder) er et spørgsmål om
kvalitet/holdbarhed af huset og ikke så meget betjening og kvalitet af
optagelser. Og så vil jeg hellere satse på det billige hus, kameraet
bliver jo nok forældet inden huset går i stykker alligevel... Som sagt
ser det også for mig ud til at amphibico har den samme focuslock som
ikelite, dvs. samme fokus-procedure.
Har i øvrigt lys, en 50W med ekstern batteri pack, vil i hvert fald
prøve om ikke det er tilstrækkeligt i første omgang.

Mvh. Thomas Kristensen

Fra : Carsten

Dato : 17-03-04 21:22

> [...]
> Har i øvrigt lys, en 50W med ekstern batteri pack, vil i hvert fald
> prøve om ikke det er tilstrækkeligt i første omgang.

Ikelite huset er såmænd heller ikke et ringe hus - Det er lavet i Lexan,
sammen materiale som skudsikkert glas og har en række fordele over
alu-huse - Det er f.eks. gennemsigtigt, hvilket gør det let at se en hvis
der er en utæt o-ring og det har ringe varmeledning, dvs. det
dugger/kondenserer ikke (...så nemt). Netop disse valg fik mig til at vælge
Ikelite fremfor Amphibico som jeg også havde kig på - Plus en anbefaling fra
en dykker jeg mødte på en Galapagos-liveaboard

Carsten