Andet multimedie
Tilføjelse af skrifttyper i Adobe Photosho~
Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 26-04-01 20:15

Jeg har tilføjet en del adobe skrifttyper, men jeg er i tvivl om jeg har
installeret dem korrekt.

Dels har jeg installeret dem der kunne i c:\WINNT\FONTS\ og dem der ikke
kunne (med formatet .PFB) har jeg tilføjet i
c:\Programfiles\commonfiles\adobe\fonts\reqrd\base\. Men når jeg går ind i
Adobe Photoshop efter at have genstartet computeren, er de nye fonts ikke
tilgængelige - hvad er der galt?

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 08:20

"Jesper F. Jørgensen" <Fontain@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Adobe Photoshop efter at have genstartet computeren, er de nye fonts ikke

Hvis det er Type1 skrifttyper du har installeret, og det går jeg ud fra,
siden du omtaler dem som Adobe skrifter, så skal de installeret med Adobe
Type Manager på en PC for at virke (så vidt jeg ved). I Adobe Type Manager
kan du også lave forskellige skriftgrupper mv. så du kan slå skrifter til og
fra som du har lyst til.

På en Mac derimod er ATM noget skrammel...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Kim Thranborg

Dato : 27-04-01 14:03

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse

> På en Mac derimod er ATM noget skrammel...

Øhh - ka' man få den uddybet og begrundet lidt. ?
Hvad så med Type 1 skrifter ?

kim@thranborg.dk

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 15:25

> Øhh - ka' man få den uddybet og begrundet lidt. ?
> Hvad så med Type 1 skrifter ?

Jeg har ikke nogle gode erfaringer med ATM på Mac, den er slet ikke som
PC-versionen, der funger perfekt.

Jeg spurgte engang, om det var mig der var et fjols, da jeg ikke kunne få
ATM til at virke ordentligt på en Mac, og resultatet blev, at ATM vist ikke
er det bedste til at håndtere skrifter med på en Mac.

Hvis det fungerer for nogle er det fint, jeg kan bare ikke få det til at
fungere som jeg gerne vil have det. JEg vil gerne have, at man kan
installere en font fra en CD, harddisk eller et netværk og programmet så
kopierer den font til maskinen man sidder ved. Og at man så kan regne med at
den font er installeret på maskinen, og man kan bruge den i de gængse DTP
programmer.

Fra : storm

Dato : 27-04-01 20:47

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev

> [...]
ikke
> er det bedste til at håndtere skrifter med på en Mac.

Nej - jeg føler mig også lidt afstumpet efter jeg de sidste måneder har
måttet bruge ATM på Mac istedet for Suitcase. Jeg tænkte ellers at det var
okay, fordi jeg er glad for ATM her på min PC.
Det ligner overhovedet ikke samme program (næsten ikke).

Jesper skriver at:
> [...]
Adobe Photoshop efter at have genstartet computeren, er de nye fonts ikke

Jeg har også haft problemer på Mac med at Photoshop ikke har villet
acceptere visse skrifter. Var det mon True Type skrifter?
Er det True Type skrifter du prøver at smide ind i:
"c:\Programfiles\commonfiles\adobe\fonts\reqrd\base\."?

Hvis det har været Adobe skrifter har jeg kunne løse det i Photoshop ved at
smide dem på mac i Adobe/Fonts under Photoshop (så vidt jeg husker) men her
på PC'en eksisterer ikke en tilsvarende mappe. Den du nævner kommer vist
tættest på.

Jeg er også interesseret i at få styr på de font-kiks.

nina

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 20:59

> Jeg er også interesseret i at få styr på de font-kiks.

Da emnet sidst var oppe enten i denne gruppe eller i dk.edb.mac var suitcase
også nævnt, men det var vist heller ikke ligefrem guld og grønne skove...

Fra : storm

Dato : 27-04-01 21:01

> Da emnet sidst var oppe enten i denne gruppe eller i dk.edb.mac var
suitcase
> også nævnt, men det var vist heller ikke ligefrem guld og grønne skove...

Jeg er lige fræk og spørger:

Jeg sidder og fedter med at lede i gamle indlæg. Jeg har kun få dages
slette-tid på mine indlæg og jeg leder dels efter et om "transparency i
Illustrator" og noget om programmer til strukturdiagrammer, men jeg kan jo
ikke bare søge i newsgruppen - er man nødt til at indlæst 5000 brevhoveder
igen??
Der var netop også nogle indlæg om True Type/Adobe skrifter/Open Type
skrifter som jeg godt lige ville se igen.
Ja, det er sikkert vildt ureglementeret at spørge her...
:-? nina

Fra : storm

Dato : 27-04-01 21:36

"storm" <klaura@post12.tele.dk> skrev

> Jeg er lige fræk og spørger:

Nej, undskyld jeg forsøger at spørge et "rigtigere" sted.

nina

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 21:59

> [...]
> Der var netop også nogle indlæg om True Type/Adobe skrifter/Open Type
> skrifter som jeg godt lige ville se igen.

Prøv evt. at søge på http://groups.google.com/advanced_group_search der kan
man finde gamle indlæg fra de forsk. grupper.

Fra : storm

Dato : 27-04-01 22:04

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev

> Prøv evt. at søge på http://groups.google.com/advanced_group_search der
kan
> man finde gamle indlæg fra de forsk. grupper.

Tak - hurtig og præcis. Indtil nu har jeg kun fået lavet ged i mine
indstillinger...

nina

Fra : Madsen

Dato : 27-04-01 22:10

"storm" <klaura@post12.tele.dk> skrev:

> Indtil nu har jeg kun fået lavet ged i mine indstillinger...

Så er der hjælp at hente her:
En side alle der bruger OE burde læse grundigt igennem og
specielt når de bruger den på usenet.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 28-04-01 15:12

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Så er der hjælp at hente her:
> En side alle der bruger OE burde læse grundigt igennem og
> specielt når de bruger den på usenet.

Puha, det er jo en verden for sig at begå sig.
- Jeg var ellers igang med hjælpefilen! (F1) , der var sørme også hjælp
at hente!

Men allermest hos htthttp://groups.google.com/advanced_group_search som
Thomas skrev - det er rigtigt fedt!
Måske også lidt skræmmende, her kan man jo søge i alt også de grupper man
ellers ikke abonnerer på, alt bliver med ét totalt officielt, det føler man
jo ellers ikke herinde i dk.edb.grafik - syn's jeg.

Jeg fik også en forklaring om at det er Google der har overtaget Deja-news,
som noget forholdsvis nyt.

nina

Fra : Madsen

Dato : 28-04-01 19:12

"storm" <klaura@post12.tele.dk> skrev:

> Men allermest hos htthttp://groups.google.com/advanced_group_search som
> Thomas skrev - det er rigtigt fedt!

[off-topic on]

Ja hvis du spørger mig så skulle det forbydes ved lov, men sådan
er vi jo så forskellige. Efter min mening bør nyhedsgruppeindlæg
læses i nyhedgrupperne, og ikke i en browser.

[off-topic off]

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 28-04-01 19:55

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Ja hvis du spørger mig så skulle det forbydes ved lov, men sådan
> er vi jo så forskellige. Efter min mening bør nyhedsgruppeindlæg
> læses i nyhedgrupperne, og ikke i en browser.

Jamen jeg siger jo faktisk også at jeg får en lidt dårlig smag i munden.
Nu har jeg kigget videre og jeg vil da sige at nu vil jeg have mig et
dæknavn.
Og Madsen han ku' ha' skrevet tykke bøger og tjent fede penge (!) med de
indlæg der nu bare ligger til browsning for hvemsomhelst som ikke selv er
kommet med et pip.
Eller er det nettets ædle natur?

Jeg mener det er jo ikke længere et forum for grafik og se fundatsen og jeg
skal komme efter dig. Det er fuldstændig på linje med vejrmeldinger,
fodboldresultater og Big Brother.
Watch your mouth! - mener jeg.

Sidste gang nina

Fra : Madsen

Dato : 28-04-01 20:35

> [...]

> Jamen jeg siger jo faktisk også at jeg får en lidt dårlig smag i munden.
> Nu har jeg kigget videre og jeg vil da sige at nu vil jeg have mig et

Nej det er også lidt det faktum der skræmmer mig, men et dæknavn
gør jo ikke den store forskel. Alt hvad du har skrevet er jo tilgængeligt
alligevel.

> [...]
> indlæg der nu bare ligger til browsning for hvemsomhelst som ikke selv er

Tykke bøger og fede penge tror jeg nu ikke på.
Håber dog ikke at du kan finde et eneste indlæg fra min side på google,
for såvidt jeg ved kører de med samme regler som Deja-news gjorde.
Derimod er bønder som kandu.dk totalt ligeglade med hvad indstillinger
man så end har lavet i sin newsreader. Det har jeg sendt lange klagemails
til dem om. Kald mig pedantisk, men sådan ser jeg på det!

> Jeg mener det er jo ikke længere et forum for grafik og se fundatsen og jeg
> skal komme efter dig. Det er fuldstændig på linje med vejrmeldinger,
> fodboldresultater og Big Brother.
> Watch your mouth! - mener jeg.

Ja lige præcis. Man behøver ikke engang at gøre den mindste indsats
for at lære princippet og forstå den herlige ting som usenettet jo egentlig
er. Man kan bare smække benene op på bordet og åbne sin browser.
Det er netop bla. derfor jeg synes det er forkert at lave sådanne søge-
maskiner.

> Sidste gang nina

Det håber jeg da ikke!
Lær hellere at sætte din newsreader op så dine indlæg ikke bliver gemt
på google (men desværre ikke kandu, indtil videre.) - og tag så f.eks
backup af dine nyhedsgrupper så du kan genskabe de indlæg der smutter
engang imellem.

Forøvrigt er vi jo stadig off-topic, så vil skal nok til at passe på. :}

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 30-04-01 09:15

> Jamen jeg siger jo faktisk også at jeg får en lidt dårlig smag i munden.
> Nu har jeg kigget videre og jeg vil da sige at nu vil jeg have mig et
> dæknavn.

Man kan ret hurtigt finde ud af, hvilke interesser folk har, og nok også
mere end folk er interesseret i... Man bør dog være opmræksom på, at det er
svært at være anonym på internet. Man kan selvfølgelig have et dæknavn (jeg
ville nok vælge Michelin eller Goodyear... , men det hjælper heller ikke
fedt, hvis nogen finder ud af at koble dig til dit dæknavn, så er besværet
spildt. Men det er trods alt bedre end at stå og vifte med sit eget navn.

På den anden side set, så skriver man vel heller aldrig noget, man ikke selv
står ved og kan/vil forsvare senere?

Fra : Madsen

Dato : 30-04-01 12:37

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> På den anden side set, så skriver man vel heller aldrig noget, man ikke selv
> står ved og kan/vil forsvare senere?

Nej selvfølgelig ikke. Det er bare mere princippet i det.
Man kunne egentlig lige så godt stille sig ned på torvet og
begynde at råbe og skrige.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 30-04-01 21:19

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev

> Man kan ret hurtigt finde ud af, hvilke interesser folk har, og nok også
> mere end folk er interesseret i... Man bør dog være opmræksom på, at det
er
> svært at være anonym på internet.

Ja, selvfølgelig er jeg ekstrem naiv. Men de fleste får vel øje på
nyhedsgruppernes muligheder ved et tilfælde og kommer ind i debatten sådan
lidt fra siden, uden helt at undersøge regler, betingelser, muligheder og
farer - fordi man står i et konkret problem eller generelt har en interesse.
Da jeg deltog i starten underskrev jeg mig artigt med min private e-mail
adresse. Pludselig begyndte jeg at modtage mærkelig spam, det var
tilsyneladende nok at fjerne adressen fra selve indlægget.
Eller var det bare en tilfældighed.

> [...]

> hvis nogen finder ud af at koble dig til dit dæknavn, så er besværet
> spildt. Men det er trods alt bedre end at stå og vifte med sit eget navn.

Når man UDEFRA kan søge i Google på en persons navn og så få alle ytringer
vedkommende er kommet med i en nyhedsgruppe, så synes jeg uskylden går lidt
fløjten, men jeg kan godt se at det burde jeg have vidst.

> På den anden side set, så skriver man vel heller aldrig noget, man ikke
selv
> står ved og kan/vil forsvare senere?

Overhovedet ikke, jeg gider heller ikke gå deep undercover, men jeg vil bare
ikke have at folk skal kunne sidde og surfe udenfor nyhedsgrupperne (næsten
mere overskueligt sat op end set indefra) og sige: Det er sgu' da ..... -
hold .... et dumt spørgsmål at stille.

For aller sidste gang som nina

Fra : Thomas

Dato : 01-05-01 08:04

> adresse. Pludselig begyndte jeg at modtage mærkelig spam, det var
> tilsyneladende nok at fjerne adressen fra selve indlægget.
> Eller var det bare en tilfældighed.

Det var nok næppe nogen tilfældighed...

> [...]
(næsten
> mere overskueligt sat op end set indefra) og sige: Det er sgu' da ..... -

Det findes jo som bekendt ingen dumme spøgrsmål, kun dumme svar - og
kommentarer.

> For aller sidste gang som nina

Lad nu være med at svare på denne mail med dit nye dæknavn, så kan vi jo
hurtigt lægge to og to sammen...