unsupportedclassversionerror
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 15-03-04 09:17

Hej

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal skrive her eller i mac-gruppen, men nu
prøver jeg.
Jeg arbejder på mac os X 10.3 og har netop skrevet en swing-applet.
Denne fungerer perfekt i safari og appletviewer, men når jeg forsøger at
køre den i netscape eller explorer får jeg ikke andet end en
"unsupportedclassversionerror". Er der nogen som kan forklare det?
Benytter de ikke det samme JRE?

Jeg har installeret JRE 1.4.2 via softwareopdateringen, og compileringen
er foretaget vha MRJ SDK 2.2. Specielt dette er jeg noaget usikker
omkring. Når jeg forsøger at finde noget om MRJ virker det som om det er
skrevet til OS 9, men er der andre måder at få en javacompiler til OS X
på??

Med venlig hilsen

Thomas Bendsen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 15-03-04 09:37

In article <thomas_bendsen-1CD452.09165415032004@newsc.telia.net>,
Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> omkring. Når jeg forsøger at finde noget om MRJ virker det som om det er
> skrevet til OS 9, men er der andre måder at få en javacompiler til OS X

Undskyld min uvidenhed. Se venligst bort fra sidste halvdel af
ovenstående, dvs. alt det om MRJ. Det er vist i bedste fald noget vrøvl.
Jeg ved ikke hvorfor jeg først nu opdager at der er en indbygget
kompiler som formentlig er den der er blevet benyttet.

Men første del af spørgsmålet er jeg stadig interesseret i et svar på.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-03-04 20:17

On Mon, 15 Mar 2004 08:36:53 +0000, Thomas Bendsen wrote:

> [...]
Hvis du ønsker at de fleste skal kunne bruge din applet, skal du nok bruge
awt i stedet for swing. Ældre jvm'er, som mange stadig bruger i deres
browserer kender ikke swing.

For at sikre dig, at du kun holder dig til de gamle api'er og klasser, kan
du kompilere med følgende kommando

javac -target 1.1 appletname.java

(hvor -target <release> betyder "Generate class files for specific VM
version")
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student at IT University of Copenhagen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-04 01:22

Thomas Bendsen wrote:

> [...]

Netscape er en OS 9 applikation som afvikles i Classic. Hertil er der
kun Java 1.1, men jeg kan ikke huske om den følger med Netscape eller er
en del af OS 9.

Explorer i Classic gælder det samme. Explorer til OS X bruger systemets
egen Java, så her skulle det gerne virke.

Hvis din målgruppe er WIndows skal du enten skrive til 1.1.4 eller være
sikker på at du får kaldt Suns Java plugin.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 16-03-04 09:46

Hej Thorbjørn

In article <c35haq$2ol$1@sunsite.dk>,
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis din målgruppe er WIndows skal du enten skrive til 1.1.4 eller være
> sikker på at du får kaldt Suns Java plugin.

Hvis man afvikler apletten på en computer hvor der er installeret 1.4.2
er det så ikke ligegyldigt om man specifikt kalder Suns java plugin? Jeg
går ud fra du tænker på det der sker når jeg kører mit html-dokument
igennem Suns HTMlconverter. Hvis jeg gør det så ændrer browserne
opførsel: Explorer gør overhovedet ingenting, ud over at vise et gråt
felt hvor min applet skulle være. Netscape forsøger at finde en plugin
hvilket ikke lykkes (sikkert fordi jeg har en mac). Safari virker stadig
uden problemer.

Angående version: Netscape er version 7.1 skrevet til Mac OS X; så kan
det vel ikke være et classic program; eller har jeg også misforstået
det? Explorer er version 5.2 som fulgte med computeren (en iBook købt i
nov 2003). Det er vel heller ikke en classic version.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-04 10:06

Thomas Bendsen wrote:

> Hvis man afvikler apletten på en computer hvor der er installeret 1.4.2
> er det så ikke ligegyldigt om man specifikt kalder Suns java plugin? Jeg

Classic-programmer kan IKKE bruge OS X's Java. Dvs netscape og IE til
OS 9.

> [...]
> det? Explorer er version 5.2 som fulgte med computeren (en iBook købt i
> nov 2003). Det er vel heller ikke en classic version.

Det burde det ikke. Explorer findes til både OS 9 og OS X, og det skal
være den rigtige du starter.

Det lyder som om jeg måske har vurderet det lidt hurtigt.

Prøv at lave en lille applet, som blot viser javaversionen. Den står i
en systemproperty. Så kan du i hvertfald få afklaret hvilken version du
får kørt.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 16-03-04 11:43

Hej Thorbjørn og Mikkel

In article <c36g1n$5d7$1@sunsite.dk>,
> [...]

> Prøv at lave en lille applet, som blot viser javaversionen. Den står i
> en systemproperty. Så kan du i hvertfald få afklaret hvilken version du

Ved at lave denne applet og kompilere til version 1.1, som Mikkel skrev,
fandt jeg ud af at Netscape og Explorer benytter version 1.3.1, mens
safari bruger den nyeste 1.4.2
Herefter kunne jeg så kompilere min swingapplet til 1.3, og så virker
det.

Nu er det store spørgsmål så: Hvorfor tager netscape og explorer fat i
en ældre JRE, som vist nok også er en del af standardinstallationen i
Panther, og kan jeg på nogen måde ændre det?
(Ikke fordi det har den store praktiske betydning, men det irriterer mig
alligevel

MVH Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-04 12:19

Thomas Bendsen wrote:

> Nu er det store spørgsmål så: Hvorfor tager netscape og explorer fat i
> en ældre JRE, som vist nok også er en del af standardinstallationen i
> Panther, og kan jeg på nogen måde ændre det?

IE er hardcoded til 1.3. Jeg ved ikke med Netscape, da jeg aldrig har
brugt de nye versioner under OS X.

Det lyder som om du skal holde dig til 1.3 for at være glad :)

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 16-03-04 12:41

In article <c36nqo$erj$1@sunsite.dk>,
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> IE er hardcoded til 1.3. Jeg ved ikke med Netscape, da jeg aldrig har
> brugt de nye versioner under OS X.
>
> Det lyder som om du skal holde dig til 1.3 for at være glad :)

Det går nok også. Tusind tak for hjælpen.

MVH Thomas