padding i IE / Mozilla
Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 15-03-04 17:52

Kære kloge hoveder!

På siden http://www.galleritheut.frac.dk/projekter.shtml prøver jeg at få
teksten til at flyde rundt om billederne med padding, ved hjælp af:

..flydRght {
FLOAT: right;
PADDING-right: 0;
PADDING-left: 20px;
}
..flydLft {
FLOAT: left;
PADDING-left: 0;
PADDING-right: 20px;
}

-i mit stylesheet.
Det ser ok ud i Mozilla, men i IE 6.0 "klistrer" teksten op ad billederne,
og det var jo det jeg gerne skulle undgå med "padding-kommandoerne".
Hvad gør jeg galt?

PS siden validerer (bortset fra, at jeg bruger "title" i stedet for "alt" på
mine billeder.

På forhånd tak for hjælpen!

--
Jørgen Peter Kjeldsen
Højstrupvej 9

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-04 18:07

Jorgen Peter Kjeldsen skrev:

> Det ser ok ud i Mozilla, men i IE 6.0 "klistrer" teksten op ad
> billederne, og det var jo det jeg gerne skulle undgå med
> "padding-kommandoerne". Hvad gør jeg galt?

Jeg har to gæt.

1) Problemet opstår fordi IE går i quirks mode.
Løsning: Brug en doctypeerklæring der sætter standardmode, fx
   <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
       "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

2) Din css-kode indeholder fejl der kan have betydning for
visningen.
Løsning: Valider din kode (ikke kun html, også css)

> PS siden validerer (bortset fra, at jeg bruger "title" i
> stedet for "alt" på mine billeder.

Som nævnt ovenfor validerer din css-kode ikke (tjek selv på
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html>)

Med hensyn til alt vs. title på billeder vil jeg bare sige at man
jo nemt kan (og ofte bør) anvende begge dele. Alt-informationen
skal bruges hvis billedet ikke bliver vist, title-informationen
skal bruges sammen med billedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 15-03-04 18:37

> [...]
> Løsning: Brug en doctypeerklæring der sætter standardmode, fx
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Det hjalp jo, fantastisk! Tak skal du have!

> 2) Din css-kode indeholder fejl der kan have betydning for
> visningen.
> Løsning: Valider din kode (ikke kun html, også css)

Ja, jeg ved det godt, det står på min "to do-liste"!

Venlig hilsen
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-04 21:17

> Det hjalp jo, fantastisk! Tak skal du have!

Tillykke (og velbekomme). Du skal dog være opmærksom på at ældre
IE'er (version 5.x og før) formentlig stadig vil vise siden
forkert. Det kan om nødvendigt rettes med conditional comments
eller et css-hack.
--
Jens Gyldenkærne Clausen