badeværelseaftræk til ubrugt skorsten?
Fra : Tau

Dato : 26-04-01 19:29

Hej gruppe
Jeg laver nyt badeværelse og skal jo have ventilation i den forbindelse. Jeg
har en "herreløs" skorsten, som blev ledig da vi gik fra oliefyr til
fjernvarme.
Jeg tænker på at føre ventilationskanalen fra det nye badeværelse via
slanger/kanaler ( evt. isolerede ) op i den uudnyttede loftetage og ind
gennem renselemmen ( selvfølgelig med passende tætning ) i den ubenyttede
skorsten og på den måde få klaret aftrækket.
Er det en dårlig eller en god ide ?
Og nu vi er ved det, er der så nogen, der kender er godt sted at købe
"stumper" til ventilationsanlægget. Jeg mener rør, ventilatormotor,
lyddæmper, evt. fugtstyring m.v.

På forhånd tak

Bo K.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 27-04-01 10:41

Efter min bedste overbevisning et dårlig ide. Aftrækket vil give fugt i
skorstenen - hvilken kan medføre løbesod og frostskader. Der kan også trække
lugt fra skorstenen ned. Pil hellere en tagsten af, og monter en aftrækshætte
lettere og den rigtige løsning.

Mvh
Michael Thomsen

Fra : Casper

Dato : 27-04-01 11:03

On Thu, 26 Apr 2001 20:28:48 +0200, "Tau" <Bo@ferie.dk> wrote:

> [...]
>Og nu vi er ved det, er der så nogen, der kender er godt sted at købe
>"stumper" til ventilationsanlægget. Jeg mener rør, ventilatormotor,

Som det er skrevet i et andet svar : Dårlig idé... Motoren til
ventilatoren skal være meget kraftig for at kunne transportere luften
ud i det fri. En "normal" ventilator kan ikke flytte luften mere end
6-7m og det lyder ikke som om det er helt nok. Alternativet er et
komplet anlæg, placeret på loftet med et aftræk ned til badeværelse,
men så er prisen også 3-4000kr.

Casper